خانهبررسی‌ها
بررسی اولیه Galaxy Note 8

بررسی اولیه Galaxy Note 8

نسل جدید خانواده نوت با نام گلکسی نوت 8 معرفی شد. در این مقاله نگاهی اجمالی به ویژگی‌های این کهکشانی جدید سامسونگ می‌اندازیم. برای بررسی جامع این گوشی منتظر عرضه آن در بازار باشید.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۶/۶/۴

سال گذشته سال خوبی برای خانواده نوت نبود. بعد از عرضه موفق گلکسی نوت 7 و بازخورد مثبت از این گوشی ناگهان خبری به‌سرعت دست‌به‌دست شد که نوت 7 را وارد پیچ‌وخمی جدی کرد. منفجر شدن مکرر این گوشی دوست‌داشتنی بسیاری از کاربران و البته شرکت سامسونگ را مبهوت کرد. مشکل گلکسی نوت 7 باتری آن بود و سامسونگ مجبور شد تا رسما توقف تولید این گوشی و جمع‌آوری آن از بازار را اعلام کند. چند روز پیش نسل جدیدی از این خانواده معرفی شد که طبق انتظار گلکسی نوت 8 نام گرفت. گلکسی نوت 8 کار سختی پیش رویش دارد زیرا باید جبران مافات کند و آبروی رفته‌ای که خانواده نوت بعد از گذشت چند سال به دست آورد را دوباره به دست بیاورد. در این بررسی به‌صورت مختصر به ویژگی‌های این گوشی هوشمند اشاره می‌کنیم و نظرمان در مورد تجربه کاربری و بررسی جامع این محصول را به زمانی موکول می‌کنیم که وارد بازار شد.

image

 

طراحی

به نظر می‌رسد در نگاه اول این گوشی شباهت زیادی به نسل قبلی‌اش یعنی نوت 7 دارد. هر چند بی‌شباهت به گلکسی اس 8 پلاس هم نیست. با لبه‌های خمیده‌ای که برای گوشی چه در جلو و چه در قاب پشتی در نظر گرفته شده است به نظر با گوشی‌ای خوش‌دست روبرو هستیم که دست گرفتنش کار راحت و البته لذت بخشی است. در مورد جنس بدنه گوشی نظر قطعی نمی‌توان داد اما با پیشینه‌ای که سامسونگ دارد و با توجه به تجربه‌ای که از گلکسی اس 8 پلاس داریم باید هم فلز استفاده شده در فریم و هم شیشه‌ای که در قاب پشتی به کار رفته با کیفیت باشد.

حقیقت این است که هر چه بیشتر به نوت 8 نگاه می‌کنیم بیشتر به این موضوع پی می‌بریم که این گوشی یک کپی برابر اصل از نوت 7 است. نه‌تنها از نظر ظاهری این گوشی شباهت زیادی به نسل قبلی دارد ویژگی‌های خوبی ازجمله ضد آب بودن را نیز از آن به ارث برده است. گلکسی نوت 8 به نظر ارزش مبلغی که برایش در نظر گرفته شده را دارد اما آن سطح از تغییراتی را ندارد که نوت 7 نسبت به نوت 5 داشت.

image

 

مهم‌ترین تغییر و تفاوت این گوشی با نسل قبلی‌اش حذف کلید Home از قاب جلویی است. با حذف این کلید از قاب جلویی سنسور اثرانگشت که قبلا در کلید Home قرار داشت، به قاب پشتی منتقل شده است. البته نباید قاب پشتی را فراموش کنیم که اکنون میزبان حضور دو دوربین است و سبب شده تا گلکسی نوت 8 لقب اولین گوشی هوشمند سامسونگ مجهز به دو دوربین اصلی را یدک بکشد.

image

 

Note 8 قرار است در چهار رنگ مشکی، خاکستری ارکیده‌ای، طلایی و رنگ زیبای آبی عرضه شود. انتظار می‌رود که همه رنگ‌ها با هم عرضه نشوند و برای خرید بعضی رنگ‌ها باید کمی منتظر باشیم.

image

صفحه‌نمایش

با توجه به حذف حاشیه‌ها از بالا و پایین گوشی شاهد این هستیم که صفحه‌نمایش کشیده‌تر شده است و این امکان برای سامسونگ به وجود آمده تا از صفحه‌نمایش بزرگ‌تری در نوت 8 استفاده کند. Galaxy Note 8 با تجهیز به صفحه‌نمایش 6.3 اینچی بزرگ‌ترین صفحه‌نمایش استفاده شده در خانواده نوت تا امروز را دارد. این صفحه‌نمایش از جنس سوپرآمولد است و کیفیتی برابر 1440 x 2960  یا همان QHD+ دارد. به‌ندرت پیش آمده تا بتوانیم از صفحه‌نمایش گوشی‌های سامسونگ حتی از گوشی‌های ارزان‌قیمتش ایرادی بگیریم. نوت 8 هم از این قاعده مستثنی نیست و به کیفیت صفحه آن مطمئن هستیم. با شناختی که از سامسونگ و صفحه‌نمایش‌های سوپرآمولد داریم انتظار صفحه‌نمایش شفاف، خوش آب و رنگ و توانا در نمایش ریزترین جزئیات را داریم.

به لطف حذف حاشیه‌های بالا و پایین گوشی و کشیده شدن صفحه‌نمایش تا لبه‌های دستگاه نسبت ابعاد صفحه‌نمایش به بدنه دستگاه برابر 83 درصد شده است که نسبت به گلکسی مگا، که در سال 2013 با نسبت صفحه 74 درصد و اندازه صفحه 6.3 اینچ معرفی شد، پیشرفت قابل‌توجهی محسوب می‌شود.

image

 

سیستم‌عامل و سخت‌افزار

سامسونگ از اندروید نسخه 7 برای این گوشی استفاده کرده است. رابط کاربری سامسونگ اکسپرینس روی این اندروید نصب شده و آن را متفاوت از گوشی‌های با اندروید خام کرده است. رابط کاربری گوشی دقیقا همان است که در گلکسی اس 8 پلاس دیده بودیم اما تعدادی ویژگی جدید که مخصوص گوشی‌های نوت و به‌خصوص قلم S Pen است در رابط کاربری نوت 8 دیده می‌شود.

اولین ویژگی Live Messages است. این ویژگی به کاربر اجازه می‌دهد تا پیامی بسازد یا با قلم بکشد که قابلیت تبدیل شدن به فایل gif و امکان به اشتراک‌گذاری از طریق ایمیل، پیامک و شبکه‌های اجتماعی را دارد.

image

 

دومین ویژگی مربوط به صفحه یادداشت روی صفحه خاموش گوشی است که به کاربر اجازه می‌دهد یک پیام را به صفحه Always On پین کند و همچنین مستقیم از طریق همین صفحه نوت پین شده را ویرایش کند.

از ویژگی‌های دیگر می‌توان به ترجمه همزمان با قرار دادن قلم روی متن مورد نظر و مشاهده ترجمه به‌صورت پنجره‌ای جدا روی صفحه اشاره کرد.

image

 

استفاده از لبه‌های خمیده دستگاه برای انجام اعمال مولتی تسکینگ از دیگر ویژگی‌های نرم‌افزاری مخصوص نوت 8 است. این لبه‌های خمیده و نرم‌افزاری که برای آن‌ها در نظر گرفته شده به کاربر اجازه می‌دهد دو اپلیکیشن را همزمان فعال داشته باشد درحالی‌که میانبری از دو اپلیکیشن در لبه کناری دستگاه قرار دارد.

در بخش سخت‌افزار با گوشی‌ای قدرتمند از هر لحاظ روبرو هستیم. حافظه رم دستگاه 6 گیگابایت است که برای گوشی‌ای با قابلیت‌های بالای مولتی تسکینگ واجب است. برای بازار امریکا شاهد عرضه گوشی با پردازنده اسنپدراگون 835 و برای بازارهای دیگر ازجمله بازار کشورمان انتظار عرضه گوشی با پردازنده 8 هسته‌ای ساخت سامسونگ به نام اگزینوس 8895 را داریم.

image

 

برای حافظه داخلی ظرفیت‌های متنوعی در نظر گرفته شده است. ظرفیت 64/128 و 256 گیگابایت ظرفیت‌های در دسترس برای گلکسی نوت 8 هستند. البته نباید فراموش کرد که پشتیبانی از کارت حافظه خارجی تا 256 گیگابایت هم وجود دارد که امکان استفاده از فضای بیشتر را برای ذخیره اطلاعات کاربر فراهم می‌کند.

image

 

دوربین

برای اولین بار در یک گوشی سامسونگی شاهد استفاده از دو دوربین برای دوربین اصلی هستیم. هر دو دوربین سنسور 12 مگاپیکسلی دارند. یکی از لنزها زاویه دید زیاد دارد و اندازه دهانه دیافراگمش f/1.7 است. این لنز به تکنولوژی پیکسل‌های دوتایی و OIS یا همان تثبیت کننده اپتیکال تصاویر مجهز است. لنز دیگر که تلفوتو نامیده می‌شود اندازه دهانه دیافراگم f/2.4 دارد و به OIS مجهز است. لنز تلفوتو برای گرفتن عکس‌های با پس‌زمینه مات یا همان عکس‌های بوکه استفاده می‌شود درحالی‌که به 2 برابر زوم اپتیکال و 10 برابر زوم دیجیتال مجهز است. دوربین دوم گوشی سنسور 8 مگاپیکسلی دارد و اندازه دهانه دیافراگمش f/1.7 است.

تا زمانی که دوربین را تست نکرده باشیم نمی‌توانیم در مورد کیفیت عکس‌هایش نظری بدهیم اما طبق انتظار و شناختی که از سامسونگ داریم و با توجه به عملکرد دوربین گلکسی اس 8 پلاس می‌توان گفت که باید با دوربینی با کیفیت روبرو باشیم؛ اما اینکه سامسونگ تا چه حد توانسته در بخش دوربین تلفوتو خوب عمل کند و شاهد شکار عکس‌های بوکه خوبی از گوشی باشیم نیاز به تست دوربین و تامل تا عرضه رسمی نوت 8 دارد.

image

 

باتری

مهم‌ترین بخش در گلکسی نوت 8 به طور حتم باتری دستگاه است. سامسونگ از ظرفیت باتری 3300 میلی‌آمپر ساعتی استفاده کرده است. در این بخش سامسونگ کارهای تحقیقاتی و آزمایشگاهی گسترده‌ای انجام داده است تا مشکلی که سال گذشته گریبان نوت 7 را گرفت گریبان گیر این گوشی نشود. به‌هرحال نسبت به نسل گذشته شاهد کاهش 200 میلی‌آمپر ساعتی باتری هستیم. هر چند به نظر می‌رسد ظرفیت باتری برای گوشی با این ابعاد کارایی کم باشد، اما امیدواریم با توجه به بهبودهای نرم‌افزاری و بهبودهایی که در پردازنده و صفحه‌نمایش ایجاد شده شاهد عمر بیشتر باتری باشیم. البته استفاده از درگاه Type-C برای نوت 8 و تجهیزش به شارژ سریع بی‌سیم این نوید را می‌دهد که باتری عملکرد خوب و ایمنی داشته باشد.

image

 

نظر اولیه

موضوع مشهود در رابطه با نوت 8 احتیاط است؛ سامسونگ برای تولید و عرضه گلکسی نوت 8 بسیار محتاطانه قدم برداشته. هر سال با معرفی پرچم‌داران جدید سامسونگ و به‌خصوص گوشی‌های خانواده نوت شاهد انقلابی در گوشی‌های هوشمند این کمپانی بودیم اما نوت 8 گوشی‌ای نیست که با دیدنش چشمانمان از تعجب باز شود. به‌هرحال نوت 8 یکسال در اول صف گوشی‌های هوشمند سامسونگ قرار خواهد داشت و به نظر می‌رسد رهبری شایسته برای هدایت ارتش هوشمندهای سامسونگ باشد اما برای اینکه بتوانیم نظر نهایی در مورد آن بدهیم باید صبر کنیم تا گوشی به دستمان برسد و تست‌های آن را انجام دهیم.

image

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (106 نظر)

Amir

۱۳۹۸/۷/۱۶
پس من نمیدونم اونایی که 4 سال یا 5 سال از گوشی های سامسونگ استفاده کردند و هنوز راضین چی میگن سامسونگ اگه اینطوری که تو میگی بود انقد مشهور نبود بابای منم اس 5 داشت الان گوشیشو عوض کرد هنوزم اون اس 5 داره و بهش وفادار احتمالا اونی که تو گرفتی از فیک برد بوده تازه اونم پرچمدار اونم دوماه خنده داره

مازیار

۱۳۹۷/۴/۱۸
هدف
اضافه

E.s.m

۱۳۹۶/۷/۲۴
به نظر من ارزشش را داره

E.s.m

۱۳۹۶/۷/۲۴
من هم اس ۸ مشکی دارم مشکلی نداره چند تا دیگه ام دیدم این مشکل نبود

Galaxy Note 8

۱۳۹۶/۷/۱۳
حداقل مثل یو 11 بیسکوییت نیست که با یه فشار خم شه