خانهاخبار
بازگشت «زنیت» پس از 12 سال؛ روس‌ها سال آینده با فول‌فریم بی‌آینه بازمی‌گردند

بازگشت «زنیت» پس از 12 سال؛ روس‌ها سال آینده با فول‌فریم بی‌آینه بازمی‌گردند

شرکت کراسنوگورسکی در سال 2018 با دوربین دیجیتال فول‌فریم خود بار دیگر برند زنیت را به بازار بازمی‌گرداند.
۱۳۹۶/۶/۱
دوربین قدیمی «زنیت 3 ام»

بازگشت یکی از قدیمی‌های صنعت دوربین‌های عکاسی به بازار، خبر خوشنودکننده‌ای است. طبق اعلام کراسنوگورسکی (KMZ)، نشان تجاری «زنیت» سال آینده با دوربین فول‌فریم بی‌آینه این شرکت، زندگی خود را از سر می‌گیرد.  

تقریبا تا همین دو دهه پیش در ایران، آن‌دسته از کاربرانی که نمی‌خواستند یا نمی‌توانستند بابت خرید دوربین‌های عکاسی نسبتا گران‌قیمت‌تر ژاپنی یا غربی مبلغ زیادی هزینه کنند، سراغ زنیت می‌رفتند زیرا برخی از مدل‌های آن به‌رغم قیمت مناسب، امکانات خوبی داشت. برای مثال حدود بیست سال پیش «زنیت 122» به قیمت تقریبی 13000 تومان و دوربین ژاپنی «یاشیکا دی‌اس» دو سه هزار تومان گران‌تر از آن به فروش می‌رسید. یاشیکا شرکت پرآوازه‌ای بود و طبیعتا «یاشیکا دی‌اس» نیز ارزش‌های خاص خود را داشت اما در این مورد خاص، برخی مزیت‌های زنیت 122 بر آن می‌چربید، از جمله اینکه لنز زنیت قابل تعویض بود و برخلاف دوربین خودکار «یاشیکا دی‌اس»، تنظیمات آن را خودتان تعیین می‌کردید. به این ترتیب درجه دیافراگم، ایزو و سرعت شاتر دست شما بود و حتی در صورت تمایل به ثبت عکس‌هایی با نوردهی طولانی می‌توانستید از دکلانشور استفاده کنید. بدیهی است تازه‌کارهایی که آرزوی عکاسی حرفه‌ای را در سر داشتند چنین دوربین‌هایی را بر مدل‌های خودکار ترجیح می‌دادند.  

نخستین دوربین زنیت به سال 1952 در شوروی سابق ساخته شد و پس از فروپاشی این رژیم تولید آن همچنان در روسیه تداوم یافت. با آغاز دوران عکاسی دیجیتال، دوربین‌های فیلم‌خور زنیت نیز همچون برخی دیگر از نام‌های باسابقه بازار به حاشیه رفتند و سرانجام تولید آن‌ها در سال 2005 پایان یافت. خلاء حضور زنیت سال‌ها ادامه پیدا کرد تا آنکه در اوایل سال گذشته میلادی ورق برگشت و روستک، شرکتی که KMZ را در تملک خود دارد، اعلام کرد قصد دارد نام و نشان تجاری زنیت را دوباره به بازار برگرداند. جالب‌تر آنکه زنیت این بار برخلاف نیاکان مکانیکی خود، بازار دوربین‌های گران‌قیمتی همچون لایکا را هدف گرفته بود. حدود یک ماه پس از انتشار این خبر، سه لنز جدید زنیتار رونمایی شد که روی دوربین‌های تک‌لنزی انعکاسی کانن و نیکون نیز نصب می‌شد، اما از دوربین جدید زنیت خبری نبود تا آنکه خبرگزاری روسی آر.ان.‌اس به‌تازگی اعلام کرد، زنیت سال آینده با یک دوربین دیجیتال بی‌آینه فول‌فریم بازمی‌گردد.  

دوربین مکانیکی «زنیت 122»، روی فیلم 35 میلی‌متری عکس می‌گرفت و تنظیمات آن دستی بود.

سرگیِف، مدیر شرکت کراسنوگورسکی که دوربین‌های زنیت در آن‌جا تولید می‌شود گفته است، اجزای اپتیک دوربین در شرکت متبوع او و اجزای الکترونیک آن در جای دیگری ساخته خواهدشد. طبق توضیحات وی، دوربین جدید به‌رغم برخورداری از امکانات روز، در ظاهر و از جمله در ارگونومی و خطوط ساختاری‌ خود به سنت نیاکانش وفادار خواهدماند.  

این دوربین با دو رنگ‌بندی متفاوت روشن و تیره عرضه می‌شود و کراسنوگورسکی قصد دارد برای تزیین بدنه آن از چرم استفاده کند. طبق اظهارات شرکت، زنیت جدید دوربین گران‌قیمتی خواهدبود و کراسنوگورسکی قصد ندارد در این حیطه با دیگر تولیدکنندگان نام‌آشنای بازار رقابت کند.    

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

مهمان

۱۳۹۶/۶/۱
واقعا از شنیدن این خبر خوشحالم و امیدوارم که زنیط بتونه با قدرت به بازار برگرده. یکی از بهترینهای زمان خودش بود چه از نظر کیفیت و امکانات و چه از نظر قیمت.