خانهاخبار
کدام را انتخاب می‌کنید؟ LG G6 یا BlackBerry KEYone

کدام را انتخاب می‌کنید؟ LG G6 یا BlackBerry KEYone

دو گوشی LG G6 و blackBerry KEYone از بهترین گوشی‌های امسال هستند که توسط سازندگان نام‌آشنایی ساخته شده‌اند. در این مطلب می‌خواهیم این دو را از جهات مختلف با هم مقایسه کنیم
۱۳۹۶/۶/۱۹

دو گوشی LG G6 و BlackBerry KEYone امسال معرفی شدند و بارها توسط رسانه‌های مختلف و اغلب کاربران به خاطر ویژگی‌های توانمندشان، مورد تحسین قرار گرفتند. کمپانی کانادایی BlackBerry برای مدتی طولانی، از برترین سازندگان گوشی‌های همراه به شمار می‌آمد و KEYone تازه‌ترین پرچم‌دارش است. کمپانی کره‌ای ال‌جی هم سال‌هاست که توانایی‌اش را در طراحی‌ گوشی‌های هوشمند با تغییر و بهبود مداوم به نمایش می‌گذارد و G6 نسل ششم گوشی‌های آن از سری G  است. KEYone نمونه موفقی از یک گوشی هوشمند مدرن با صفحه‌کلید فیزیکی QWERTY است و G6 را باید یکی از تازه‌ترین پرچم‌دارهای ال‌جی با قیمت تقریبا مناسب بدانیم. این دو گوشی از اغلب ویژگی‌های استاندارد گوشی‌های سطح بالا و حرفه‌ای امسال، پشتیبانی می‌کنند و البته چند خصوصیت منحصربه‌فرد هم دارند که عملکردهای خاصی را به آن‌ها اضافه می‌کند. شما فکر می‌کنید کدام‌یک انتخاب مناسب‌تری باشد؟

مشخصاتLG G6BlackBerry KEYone
صفحه‌نمایش

5.7 اینچ از نوع IPS LCD با وضوح تصویر 2880 × 1440 (546dpi)، محافظ Corning Gorilla Glass 3

4.5 اینچ از نوع IPS LCD با وضوح تصویر 1620 × 1080 (433ppi)، محافظ Corning Gorilla Glass 4

پردازنده داخلی

کوالکام اسنپ‌دراگون 821، CPU 4 هسته‌ای با قدرت فرکانس 2.35 گیگاهرتز

کوالکام اسنپ‌دراگون 625، CPU 8 هسته‌ای با قدرت فرکانس 2.0 گیگاهرتز

GPU

 Adreno 530 GPU

 Adreno 506 GPU

RAM

4 گیگابایت

3 گیگابایت

حافظه داخلی

32 گیگابایت/64 گیگابایت/ 128 گیگابایت، قابل ارتقا

64 گیگابایت/ قابل ارتقا

دوربین اصلی

13 مگا پیکسل، دیافراگم 1.8، 3-axis OIS، PDAF + لنز دوم 13 مگا پیکسل، دیافراگم 2.4، فوکوس و فلش LED

12 مگا پیکسل، دیافراگم 2.0، PDAF، دو فلش LED

دوربین سلفی

5 مگا پیکسل، دیافراگم 2.2

8 مگا پیکسل، دیافراگم 2.2

باتری

3300 میلی‌آمپر، لیتیوم-پلیمری، غیرقابل تعویض

3505 میلی‌آمپر، لیتیوم-یونی، غیرقابل تعویض، مجهز به تکنولوژی شارژ سریع نسخه 3.0

ابعاد و وزن

148.9 × 71.9 × 7.9 میلی‌متر و 163 گرم

149.1 × 72.4 × 9.4 میلی‌متر و 180 گرم

حسگرها

حسگر اثرانگشت، شتاب سنج، ژیروسکوپ، حسگر مجاورتی، قطب‌نما، فشارسنج

حسگر اثرانگشت، شتاب سنج، ژیروسکوپ، حسگر مجاورتی، قطب‌نما

شبکه‌های ارتباطی

GSM، HSPA، LTE، NFC، بلوتوث نسخه 4.2، Wi-Fi، USB Type-C

GSM، HSPA، LTE، NFC، بلوتوث نسخه 4.2، Wi-Fi، USB Type-C

سیستم عامل

اندروید نوقا نسخه 7.0، قابل ارتقا به اندروید O

اندروید نوقا نسخه 7.1، قابل ارتقا به اندروید O

 

LG G6

G6 آخرین و تازه‌ترین پرچم‌دار کمپانی ال‌جی، ازلحاظ پردازنده داخلی در حد رقیبان پرچم‌دارش نیست اما بسیار زیبا طراحی شده و با توجه به کیفیت ساخت و عملکرد فوق‌العاده‌اش، یکی از بهترین گوشی‌های سطح بالای بازار به شمار می‌آید. یکی از نقاط قوت این گوشی، قیمت منطقی‌اش در مقابل گوشی‌های مانند Galaxy S8 و Sony xperia ZX Premium است. این گوشی هوشمند صفحه‌نمایش 5.7 اینچی از نوع IPS LCD با وضوح تصویر کواد اچ‌دی (2880 × 1440) و نسبت نمایش جالب 18:9 دارد و از تراشه کوالکام اسنپ‌دراگون 821 با پردازنده 4 هسته‌ای قدرت می‌گیرد که قدرت فرکانس دو هسته آن 1.6 گیگاهرتز است و دو هسته دیگرش هم 2.35 گیگاهرتز قدرت دارند. پردازش گرافیکی در این گوشی بر عهده Adreno 530 است و 4 گیگابایت رم دارد. حافظه داخلی G6 در نسخه‌های مختلف 32 گیگابایت، 64 گیگابایت و 128 گیگابایت در نظر گرفته شده که با کارت حافظه جانبی microSD تا 2 ترابایت، ارتقا می‌یابد.

image

LG G6 به ماژول دوربین با لنز دوگانه در پنل پشتی مجهز شده که هر دو لنز آن 13 مگا پیکسلی هستند. لنز اصلی آن با دیافراگم 1.8، لرزشگیر اپتیکال سه جهته و PDAF طراحی شده و لنز دوم هم از نوع زاویه باز (125 درجه) با دیافراگم 2.4 و ویژگی فوکوس ثابت است و دو فلش LED این دو لنز را همراهی می‌کنند. این دو لنز به‌صورت جداگانه عمل کرده و کاربران باید در هنگام اقدام به ثبت تصویر، لنز موردنظر را خودشان انتخاب کنند. دوربین 5 مگا پیکسلی سلفی با دیافراگم 2.2 در پنل جلوی G6 تعبیه شده و قادر است ویدیوها را با کیفیت 1080 و سرعت 30 فریم در ثانیه ضبط کند. دوربین اصلی آن هم می‌تواند ویدیوهای 2160 را با سرعت 30 فریم در ثانیه و ویدیوهای 1080 را تا سرعت 60 فریم در ثانیه ثبت کند.

این گوشی برخلاف G5، به اینفرارد مجهز نشده اما باتری آن نسبت به باتری 2800 میلی‌آمپری G5 بهبود یافته و 3300 میلی‌آمپر ظرفیت دارد. این باتری همچنین با توجه به پردازنده کوالکام اسنپ‌دراگون 821، به تکنولوژی شارژ سریع نسخه 3.0 مجهز شده است. G6 به حسگرهای متعددی ازجمله شتاب سنج، ژیروسکوپ، حسگر مجاورتی، فشارسنج و قطب‌نما مجهز شده و حسگر اثرانگشت آن هم در پنل پشتی تعبیه شده است. این گوشی همچنین با پشتیبانی از NFC، امکان پرداخت موبایلی از طریق سیستم‌هایی مانند Android Pay میسر می‌سازد. سیستم‌عامل پیش‌فرض این گوشی، اندروید نوقا نسخه 7.0 است و انتظار می‌رود که به اندروید O هم ارتقا یابد. این گوشی همچنین یکی از اولین گوشی‌های هوشمند به‌جز نسل اول پیکسل است که دستیار هوشمند گوگل به‌صورت پیش‌فرض روی آن نصب شده. گوشی LG G6 در ابعاد 148.9 × 71.9 × 7.9 میلی‌متر ساخته شده و وزنش هم معادل 163 گرم گزارش شده است.

پیش از اقدام به خرید این گوشی حتما به خاطر داشته باشید که کمپانی ال‌جی، G6 را در نسخه‌های مختلفی وارد بازارهای سرتاسر جهان کرده است و مثلا نسخه آمریکایی آن از شارژ بی‌سیم Qi پشتیبانی می‌کند اما نسخه‌ 32 بیتی Quad DAC آن انحصارا در کره جنوبی و چند کشور آسیایی دیگر به عرضه می‌رسد. رادیو با طول موج FM هم یکی دیگر از این ویژگی‌هاست که تنها در برخی از نسخه‌های گوشی مذکور، وجود دارد. همچنین مقدار حافظه داخلی با توجه به موقعیت مکانی شما متفاوت خواهد بود. نسخه 64 گیگابایتی G6 در کره جنوبی، هند و سایر کشورهای شمالی آسیا در دسترس قرار گرفته‌اند اما تنها نسخه 32 گیگابایتی آن وارد بازار امریکای شمالی شد. البته ال‌جی پس‌ازآن تصمیم گرفت نسخه 128 گیگابایتی گوشی مذکور را با Hi-Fidelity Quad DAC و شارژ بی‌سیم Qi، در سرتاسر نقاط جهان عرضه کند.

BlackBerry KEYone

اگر خوب خاطرتان باشد، بلک‌بری سال‌ها از نام‌آورترین سازندگان گوشی‌های همراه بود و این کمپانی به‌یک‌باره در سال 2007 و بعد از معرفی اولین آیفون، دچار شکست شد. پس‌ازاین اتفاق، معرفی اندروید و رشد استفاده کاربران از گوشی‌های اندرویدی هم اوضاع را برای آن‌ها بدتر کرد و باعث شد تا سهام این کمپانی به شدت افت کند. متاسفانه این کمپانی نتوانست خودش را با تغییرات تازه در دنیای موبایل به‌سرعت وفق دهد و ارزشش در طی دهه گذشته کاهش یافت. بلک‌بری سرانجام پس از سال‌ها با معرفی گوشی PRIV پا به عرصه گوشی‌های اندرویدی گذاشت. البته این گوشی نتوانست به موفقیتی که بلک‌بری آرزویش را داشت، دست یابد اما KEYone توانسته با مشخصات فنی توانمند و طراحی خاصش، توجه بسیاری را به خود جلب کند.

image

گوشی BlackBerry KEYone بدنه‌ای کاملا فلزی با لبه‌های خمیده دارد و پنل پشتی آن به‌گونه‌ای طراحی شده که از لیز خوردنش جلوگیری می‌کند. همان‌طور که می‌دانید، امروزه عصر گوشی‌های لمسی با صفحه‌نمایش‌های بزرگ است اما بلک‌بری گوشی هوشمندی عرضه کرده که در کنار صفحه نه چندان کوچکش، یک صفحه‌کلید فیزیکی QWERTY هم دارد. KEYone صفحه‌نمایش 4.5 اینچی از نوع IPS LCD دارد که اندازه آن با توجه به موقعیت صفحه‌کلید مذکور، طراحی شده است. این صفحه‌نمایش با وضوح تصویر 1620 × 1080 و نسبت نمایش 3:2 طراحی شده است. گوشی مذکور از تراشه کوالکام اسنپ‌دراگون 625 قدرت می‌گیرد که پردازنده 8 هسته‌ای Cortex-A53 با قدرت فرکانس 2.0 گیگاهرتز دارد و پردازنده گرافیکی آن هم Adreno 506 با قدرت فرکانس 650 مگاهرتز است. این گوشی 3 گیگابایت رم و 32 گیگابایت حافظه داخلی دارد که با کارت حافظه جانبی microSD تا 256 گیگابایت ارتقا می‌یابد. KEYone به باتری لیتیوم یونی غیرقابل تعویض با ظرفیت 3505 میلی‌آمپر مجهز شده و از تکنولوژی شارژ سریع نسخه 3.0 کوالکام پشتیبانی می‌کند. سیستم‌عامل پیش‌فرض این گوشی، اندروید نوقا نسخه 7.1 است.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم BlackBerry KEYone بهره گرفتن از دوربین اصلی با لنز 13 مگا پیکسلی درست مانند نسل اول Pixel و pixel XL است. دوربین اصلی این گوشی با دیافراگم 2.0 طراحی شده و از ویژگی‌های متعددی ازجمله فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) و دو فلش LED پشتیبانی می‌کند و دوربین سلفی‌اش هم 8 مگا پیکسلی با دیافراگم 2.2 است. این گوشی همچنین مانند دو نسخه قبلی BlackBerry یعنی DTEK50 و DTEK60 به دکمه موسوم به Convenience Key در کناره راست و درست پایین دکمه تنظیم صدا مجهز شده است. حسگر اثرانگشت KEYone در دکمه فاصله درون صفحه‌کلید فیزیکی آن تعبیه شده و ابعادش هم 149.1 × 72.4 × 9.4 میلی‌متر است. این گوشی حدودا 180 گرم وزن دارد.

مهم‌ترین و برجسته‌ترین نکته درباره KEYone صفحه‌کلید فیزیکی آن است. این گوشی ممکن است باب میل اغلب کاربران نباشد اما وجود صفحه‌کلید فیزیکی در کنار این طراحی ظاهری زیبا، حس نوستالژی را در تمامی ما بیدار می‌کند و کاملا مناسب کاربرانی طراحی شده که می‌خواهند در کنار مدرن بودن و بهره‌گیری از جدیدترین تکنولوژی روز، حس کلاسیک گوشی‌های همراه را هم باقی نگه دارند. برخی معتقدند که صفحه‌کلید فیزیکی دیگر امضا و نشانه مخصوص کمپانی BlackBerry شده و برخی دیگر هم می‌گویند که این کمپانی قصد دارد با عرضه KEYone، مفید بودن صفحه‌کلید فیزیکی را دوباره یادآور شود. جالب است بدانید که بسیاری از کاربران و علاقه‌مندان BlackBerry بارها از این کمپانی درخواست کردند که گوشی‌های مجهز به صفحه‌کلید QWERTY را دوباره احیا کند و تولید KEYone درواقع پاسخ مثبت سازنده‌اش به این افراد است. البته BlackBerry پیش‌ازاین هم گوشی PRIV را با صفحه‌کلید فیزیکی معرفی کرده بود. PRIV نتوانست به موفقیت چندانی دست پیدا کند اما KEYone نمونه موفقی از یک گوشی هوشمند مدرن و امروزی با صفحه‌کلید فیزیکی است.

کلام آخر

هر دو گوشی LG G6 و BlackBerry KEYone به نسب ویژگی‌های فنی و ظاهری‌شان، گوشی‌های فوق‌العاده‌ای هستند اما مخاطب و کاربر هدف آن‌ها متفاوت است یا بهتر بگوییم برای دو بازار مختلف طراحی شده‌اند. این دو گوشی معایب و مزیت‌های متعدد و البته متفاوتی دارند اما G6 از سوی بسیاری از کاربران مورد تأیید قرار گرفته و نباید فراموش کنیم که تعداد طرفداران و کاربرانش هم بیشتر است. این گوشی از بهترین پرچم‌دارهای امسال است و اگر قصد دارید یک گوشی سطح بالا با قیمت نه چندان گزاف تهیه کنید، G6 یکی از بهترین انتخاب‌هاست. گوشی KEYone از طرف دیگر، بهترین نمونه اعمال صفحه‌کلید فیزیکی روی یک گوشی اندرویدیست و بدون شک برای تمام کاربران و علاقه‌مندان پروپاقرص BlackBerry، بهترین انتخاب موجود در بازار است. این گوشی در حال حاضر توانمندترین گوشی BalckBerry در ترکیب صفحه‌کلید فیزیکی QWERTY با گوشی‌های هوشمند اندرویدی به شمار می‌آید.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (29 نظر)

همایون شبانکاره

۱۳۹۶/۱۱/۱۰
داداش اگه گوشی خوبی بود شرکت هنگ تی سی در استانه نابودی نبود

همایون شبانکاره

۱۳۹۶/۱۱/۱۰
بلک بری اسباب بازی نیست
بلک بری واسه کار های خاص طراحی شده و اکثر رئیس جمهور ها از این گوشی ها استفاده میکنن و امنیتی ترین گوشی جهانه
شما بی زحمت برو همون سامسونگ اسب بازی رو بخر

همایون شبانکاره

۱۳۹۶/۱۱/۱۰
شما تاحالا اصلا به کیبورد بلک بری دست زدید؟
من خودم ی سامسونگ a7 2016 و یک بلک بری پاسپورت دارم
من با پاسپورت که کیبورد فیزیکی داره خیلی راحت تر از a7 هستم
تازه کیبورد های بلک بری تاچ پد هم هستن

فربد

۱۳۹۶/۹/۲۲
قابل قیاس نیستند این مقایسه هم اشتباست. بلک برری یه برند خاص برای افراد خاصه و خلاف سایر برند ها خیلی عام پسند نیست.

حسین

۱۳۹۶/۷/۲۱
جسارتا گوشی ال جی لوازم خانگی ساز رو فکر نکنم بشه با گوشی کمپانی بزرگ بلک بری مقایسه کرد