خانهاخبار
5 ویژگی iOS که می‌تواند شما را برای کوچ به این سیستم‌عامل ترغیب کند

5 ویژگی iOS که می‌تواند شما را برای کوچ به این سیستم‌عامل ترغیب کند

در این مطلب از وب‌سایت جی اس ام، 5 ویژگی شاخص سیستم‌عامل iOS ذکر شده است که می‌تواند شما را برای کوچ به این پلتفرم ترغیب کند.
۱۳۹۶/۵/۲۰

شما کدام پلتفرم موبایل را انتخاب می‌کنید؟ این سوالی است که برای پاسخ به آن باید به علایق، تمایلات و البته تعصبات خود نگاهی بی اندازید. ما در جی اس ام همیشه سعی کرده‌ایم بین اندروید و ios خط‌مشی اعتدال را در پیش بگیریم و به مساوات در مورد هر دو این سیستم‌عامل‌ها صحبت کنیم. بارها نیز شاهد بوده‌اید که ما در جی اس ام تمامی نقاط ضعف و قدرت هر دو این پلتفرم‌ها را بیان کرده‌ایم تا بتوانیم پاسخگوی نیاز هردو قشر باشیم.

image

اما روی صحبت من در این مطلب با طرفداران سیستم‌عامل اندروید است. آیا تابه‌حال به فکر کوچ کردن به سیستم‌عامل رقیب یعنی ios بوده‌اید؟ شاید در ناخودآگاهتان این سوال بارها گذر کرده باشد. سیستم‌عامل ios همیشه به روابط کاربری ‌تر و تمیز خود شهره بوده است و این دقیقا همان چیزی است که اکثر گوشی‌های اندرویدی در آن درجا می‌زنند. البته گوشی‌های مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید در سالیان اخیر پیشرفت‌های بسیار چشم‌گیری را به خود دیده‌اند و حتی در برخی زمینه‌ها نیز از رقبای کوپرتینویی خود جلوتر هستند.

در حال حاضر، خود من از محصولات سامسونگ و سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌کنم؛ اما اگر راستش را بخواهید از اندروید خسته شده‌ام و قصد دارم برای تنوع هم که شده به‌زودی به ios کوچ کنم. در زیر، 5 ویژگی شاخص سیستم‌عامل آی او اس ذکر شده است که می‌تواند شما را برای کوچ به این پلتفرم ترغیب کند.

iMessage

 اپلیکیشن iMessage اولین دلیل من برای کوچ به ios است! این اپلیکیشن خود را به‌عنوان یکی از نقاط قوت آیفون ثابت کرده و به یکی از مزیت‌های رقابتی آی او اس تبدیل شده است. اپل نیز از این مسئله به‌خوبی آگاه است و وقت و هزینه زیادی را برای توسعه این اپلیکیشن صرف کرده است تا iMessage را در فضای پرتنش رقابت بین پیام‌رسان‌ها حفظ کند.

image

iMessage به خودی خود چیزی کم ندارد و تمامی نیازهای یک کاربر را پاسخ می‌گوید. تجربه تایپ کردن با این اپلیکیشن بی‌نظیر است و در همان استفاده اول شما را شیفته خود می‌کند. در iMessage جدید سعی شده است تا انیمیشن‌های اضافی و آزاردهنده حذف شوند و یکسری اموجی جدید و کاربردی نیز به آن اضافه شده است.

یکی از قابلیت‌های بسیار جالب iMessage، جوهر نامرئی نام دارد که مانع از خوانده شدن پیام‌ها یا تصاویر ارسال شده به شما می‌شود. تجربیات کاربری خارج از iMessage نیز در نوع خود هیجان‌انگیز هستند و با همگام شدن مستقیم بسیاری از اپلیکیشن‌ها با آی‌مسیج، تجربه روزانه شما بهبود خواهد یافت. در iMessage می‌توانید بدون سوئیچ کردن در اپلیکیشن‌ها، کارهای زیادی را انجام دهید که این قابلیت در موقع چت کردن، بسیار کاربردی خواهد بود. برای مثال، اگر می‌خواهید مبلغی را پرداخت کنید، می‌توانید از طریق iMessage این کار را انجام دهید (البته این قابلیت در ایران فعال نیست!). در iMessage می‌توانید به سرویس‌ها و خدمات مختلفی دسترسی داشته باشید که شما را از سوئیچ کردن مداوم بین اپلیکیشن‌ها بی‌نیاز می‌کند.

با توجه به روند رو به رشد استفاده از گوشی‌های آیفون در ایران، iMessage می‌تواند در آینده به یکی از ابزارهای اصلی ارتباطی ایرانیان تبدیل شود. در سیستم‌عامل اندروید، آپشن‌های شما برای پیام‌نگاری محدود هستند و هر شرکت، اپلیکیشن پیام‌رسانی اختصاصی خود را برای محصولاتش در نظر گرفته است؛ اما به‌جرئت می‌توان گفت که هیچ‌کدام از آن‌ها نمی‌توانند تجربه iMessage را به شما ارائه دهند. در بین پیام‌رسان‌های اندرویدی، Google Allo از جمله موارد انگشت‌شماری بود که شاید می‌توانست خود را به‌عنوان رقیب آی‌مسیج مطرح کند؛ اما نقص‌های مانند فقدان SMS و قابلیت نصب محدود، پیام‌رسان گوگل را خیلی زود از قطار رقابت پیاده کرد.

AirDrop

بیایید این حقیقت را بپذیریم که انتقال فایل، تصویر و ویدئو هرگز برای کاربران اندروید، فرآیندی آسان و سرراست نبوده است. همه ما برای انتقال انواع فایل و داده، راه‌حل‌های مخصوص خودمان را داریم، اما در اندروید هیچ راه‌حل ساده‌ای برای این کار وجود ندارد. هرچند که باید این را نیز اقرار کنیم که انتقال فایل از گوشی به کامپیوتر و بالعکس در گوشی‌های آیفون نیز چندان ساده نیست، اما کاربران آیفون به قابلیتی به نام AirDrop دسترسی دارند که می‌توانند به‌وسیله ارتباط بی‌سیم فایل‌های خود را انتقال دهند.

image

اگر با AirDrop آشنا نیستید، باید بگوییم که این قابلیت، امکان انتقال فایل از یک دستگاه اپلی به دستگاه دیگر را از طریق بلوتوث فراهم می‌کند؛ بنابراین اگر می‌خواهید حجم زیادی از داده را از آیفون خود به مک‌بوک یا یک آیفون دیگر انتقال دهید، کار چندان سختی را پیش‌رو نخواهید داشت. در منوی به اشتراک‌گذاری، آیکون AirDrop وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید.

هرچند که این قابلیت به عقیده برخی‌ها ممکن است چندان کاربردی نباشد، اما در بسیاری از مواقع و برای بسیاری از افراد، AirDrop بهترین راه انتقال فایل بین دو دستگاه است. در سیستم‌عامل اندروید برای انتقال فایل میان دو دستگاه، گزینه‌های زیادی پیش روی شماست. برای مثال، اگر هم‌زمان از یک دستگاه اندرویدی و کامپیوتر مک استفاده می‌کنید، Android File Transfer ازجمله روش‌هایی است که می‌توانید از آن برای انتقال فایل میان دو دستگاه استفاده کنید. هرچند که این اپلیکیشن در 50 درصد مواقع برای ارتباط با مشکل مواجه می‌شود و متأسفانه از سال 2013 تا به امروز به‌روزرسانی نشده است.

Handoff

چند سال پیش و در زمان معرفی iOS 8 و OS X Yosemite، کمپانی اپل ویژگی جدیدی به نام «Handoff» را به محصولات خود اضافه کرد. قبل از توضیح در مورد این قابلیت بهتر است بدانید که ما در جهانی چند نمایشگری زندگی می‌کنیم. مثلا هم‌زمان ممکن است تلویزیون ببینیم، گوشی را چک کنیم، در فیس‌بوک بچرخیم و یا محصولی را به‌صورت اینترنتی خریداری کنیم.

image

ایده پشت قابلیت Handoff نیز از همین‌جا سرچشمه می‌گیرد. Handoff این امکان را به شما می‌دهد که مثلا یک تسک را دریکی از دستگاه‌های اپل آغاز کرده و آن را در دستگاهی دیگر به پایان ببرید. برای مثال، وقتی در یک جلسه با آیفون خود مشغول تایپ کردن ایمیل هستید، می‌توانید در صورت بروز وقفه، همان ایمیل را در کامپیوتر مک خود ادامه دهید و به پایان برسانید. فرقی نمی‌کند که تسک خود را در کدام‌یک از دستگاه‌های اپل آغاز کرده‌اید؛ زیرا بدون نگرانی می‌توانید همان تسک را در یکی دیگر از دیوایس‌های اپل ادامه دهید.

Handoff با بسیاری از برنامه‌های اختصاصی اپل مانند سافاری، Mail، تقویم، Keynote و غیره همگام‌سازی شده است و همچنین با بسیاری از اپلیکیشن‌های شخص ثالث دیگر نیز سازگار است. تا جایی که من سراغ دارم، در دنیای اندروید چنین قابلیتی وجود ندارد!

Apple Pay

گزینه‌های پرداخت موبایلی در هر دو پلتفرم اندروید و ios در حال گسترش و رشد هستند؛ اما جای هیچ‌گونه بحثی نیست که سرویس پرداخت موبایلی اپل موسوم به «Apple Pay» توانسته است در این زمینه بهتر عمل کند. درواقع هم‌اکنون در دنیای اندروید، هیچ سرویسی که یارای رقابت با Apple Pay را داشته باشد وجود ندارد. در حال حاضر فقط در ایالات‌متحده آمریکا بیش از 4 میلیون فروشگاه از این سرویس پشتیبانی می‌کنند.

image

پرداخت‌های موبایلی چیزی است که روز به روز افراد بیشتری به سمت استفاده از آن سوق پیدا می‌کنند. هرچقدر که پشتیبانی فروشگاه‌ها از سرویس‌های پرداخت موبایلی بیشتر شود، قطعا مردم راحت‌تر می‌توانند با استفاده از گوشی خود، فرآیند پرداخت هزینه کالای خریداری‌شده را انجام دهند. هرچند که گوگل هم با سرویسی به نام «Android Pay» سعی در رقابت با اپل پی را دارد، اما به‌هرحال باید بپذیریم که در زمینه پرداخت‌های موبایلی، زور کوپرتینو به مانتین ویو می‌چربد.

سرویس Apple Pay سازگاری بسیار بهتری با سخت‌افزار و نرم‌افزار، به‌خصوص Touch ID، آیفون دارد و برخلاف سرویس‌های مشابه اندرویدی، در اپل پی نیازی به وارد کردن پین یا پترن برای آنلاک کردن دستگاه خود جهت استفاده از پرداخت موبایلی ندارید. فقط کافی است که انگشت خود را روی Touch ID قرار دهید و گوشی را در نزدیک ترمینال NFC بگذارید. عملیات پرداخت انجام می‌شود!

فارغ از سهولت در پرداخت، از Apple Pay می‌توان به‌صورت آنلاین برای خرید نیز استفاده کرد. هرچند که همین امکان با Android Pay نیز مهیاست، اما بازهم فراموش نکنید که مراکز خرید و فروشگاه‌های بیشتری از اپل پی پشتیبانی می‌کنند. یکی دیگر از مزیت‌های Android Pay این است که می‌توانید با تنها یک اکانت، از آن در تمامی دستگاه‌های خود استفاده کنید. اگر مالک یک مک بوک پرو 2017 هستید، می‌توانید به‌وسیله تاچ بار و سنسور Touch ID قرارگرفته در آن، عملیات خرید را انجام دهید. همچنین همین امکان در آیپد نیز فراهم است.

آپدیت‌های به‌موقع و دائمی

آپدیت‌های به‌موقع و دائمی یکی از مواردی است که بسیاری از کاربران اندروید از آن رنج می‌برند. اصولا شرکت‌هایی که از سیستم‌عامل اندروید در محصولات خود استفاده می‌کنند، تمایل چندانی به انتشار آپدیت‌های نرم‌افزاری برای محصولات خود ندارند؛ اما در ios شاهد آن هستیم که سیستم‌عاملی مانند ios 11 حتی از دستگاه‌های بسیار قدیمی اپل مانند آیفون 5 اس نیز پشتیبانی می‌کند.

image

وقتی‌که تیم کوک و کریگ فدریگی به روی صحنه می‌آیند و در مورد سیستم‌عامل جدید صحبت می‌کنند، تقریبا می‌توانید مطمئن باشید که نام دستگاه شما نیز در لیست دریافت به‌روزرسانی خواهد بود. ازآنجایی‌که اپل کنترل بیشتری روی سخت‌افزار گوشی‌های خود دارد، انتشار به‌روزرسانی و نصب آن توسط کاربران معمولا با سرعت بسیار بیشتری نسبت به گوشی‌های اندرویدی انجام می‌شود.

نظر شما چیست؟ شما کدام سیستم‌عامل را ترجیح می‌دهید؟

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (60 نظر)

shahin

۱۳۹۷/۱۲/۱۲
عشقم اون جملست نه کلمه....التماس تفکر خخخ

علی خدابخشی

۱۳۹۷/۱۱/۲۲
برای انتقال فایل می تونید از نرم افزار airdroid استفاده کنید

Hamed

۱۳۹۷/۸/۹
چجوری میشه خرید کرد؟

MRA

۱۳۹۷/۵/۲۰
با اینکه طرف دار هر دو سیستم عاملم و از هر دو برند مطرح سامسونگ و اپل استفاده میکنم
ولی به طور خلاصه میتونم بگم در بحث پشتیبانی طولانی مدت
و بعضی امکانات جزئی نرم افزاری(حدودا مشابه و نزدیک در اندروید) ios یکم بهتره ولی از نظر فری بودن و برتری در بعضی و ویژگی ها مثل رایگان بودن و کرکینگ + آزادی عمل ? تا مدتی نسبتا محدود تر نسبت به ios ، اندروید بهتره
در اکثر ویژگیها و توانایی ها هر دو سیستم عامل و برند خیلی به هم نزدیکن و گاهی هم درگیر این رقابتن در کل ه کل ه کل ، تو ایران ما بیشتر android با سامسونگ که بهترم هست فعلا میصرفه ولی اگه بحث مالی وسط نباشه و یه تجربه و کنجکاوی خوب هم بخواد اضافه شه بهتره که از هر دو سیستم عامل هم استفاده کرد!
اینم متذکر بشم که چن سالیه سامی جون خوب اپل ه با نام و نشون رو اسیر کرده ! S9+ ,
iPhone x , s7 edge , 7 plus
?♥️✔? توصیم اینه بجای دعوا های لفظی خودتون استفاده کنین و لذت ببرین! ممنون وقت بخیر!

پژمان

۱۳۹۶/۵/۲۸
من نوت ۴ دارم و ایپد پرو تا حالا هم ایفون نداشتم از نظر سرعت و. کیفیت ساخت اپل واقعن سره ولی از نظر نرم افزاری خیلی عقبه همین که برای وارد کردن عدد مدام باید کیبورد رو عوض کنی یا برای وارد کردن کارت بانکی قابلیت عکس گرفتن نداری یا توی یوتوب گزینه بک نداری واقعن مسخره است اندروید خیلی یوزر فرندلی تره