خانهاخبار
نگاهی به دلایل طراحی باریک در بدنه موتورولا Moto Z2 Force

نگاهی به دلایل طراحی باریک در بدنه موتورولا Moto Z2 Force

موتورولا امسال چندین گوشی تازه معرفی کرده که Moto Z2 Force یکی از آن‌هاست. شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا موتورولا این گوشی را باریک‌تر از نسخه پارسال طراحی کرده.
۱۳۹۶/۵/۱۶

اغلب کاربران از ایده گوشی‌های ماژولار به‌شدت استقبال کردند. این تکنولوژی شما را قادر می‌سازد تا دستگاه هوشمندتان را با توجه به نیاز و تمایل خودتان شخصی‌سازی کنید و زمانی کهبه‌خوبی ماژول را با گوشی و نیازتان هماهنگ کنید، متوجه می‌شوید که ازلحاظ اقتصادی هم به‌صرفه عمل کرده‌ای چراکه درهرصورت فقط ماژولی که نیاز دارید را می‌خرید.

image

البته ماژول هم مانند تمام محصولات دیگر و در کنار تمام مزایایش، معایبی هم دارد؛ مثلا ایده ماژولار کردن گوشی‌ها باعث شده تا سازنده برای سازگاری بیشتر فریم گوشی با انواع مختلف ماژول‌ها، آن را بسیار باریک‌تر طراحی کند. همان‌طور که می‌دانید، سازندگان گوشی‌های هوشمند برای باریک‌تر طراحی کردن گوشی، مجبور هستند ظرفیت و اندازه باتری آن را هم کاهش دهند. بله درست حدس زدید. منظور ما دقیقا طراحی باریک گوشی Moto Z2 Force است.

البته این گوشی موتورولا که توسط کمپانی لنوو تولید می‌شود، اصلا از نظر ظاهری ایرادی ندارد اما سوال اصلی وقتی پیش می‌آید که به فهرست مشخصات فنی‌اش نگاه می‌اندازیم. باتری این گوشی حدودا 22% کوچک‌تر از باتری گوشی قبلی این سری یعنی Moto Z Force است. موتورولا دلیل این کاهش ظرفیت را این‌گونه بیان کرده که قصد دارد پرچم‌دار تازه‌اش از نسخه قبلی حدودا 0.9 میلی‌متر باریک‌تر باشد. راستش را بخواهید هیچ‌کس از باریک بودن گوشی‌های پرچم‌دار بدش نمی‌آید اما موضوع اصلی این نیست.

گوشی Moto Z Force سال گذشته با ضخامت 7 میلی‌متر معرفی شد و Moto Z2 Force امسال در حالی رونمایی شد که حدودا 6.1 میلی‌متر ضخامت داشت. مشکل اصلی درواقع در اختلاف ظرفیت باتری میان این دو نسخه است. به گفته کارشناسان عمر باتری Moto Z2 Force در مقابل پرچم‌داران امسال با باتری‌های حدودا 3000 میلی‌آمپری، کمتر است. ظرفیت باتری این گوشی 2730 میلی‌آمپر است که در مقابل باتری Moto Z Froce پارسال با 3500 میلی‌آمپر، کاهش یافته.

البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که باتری 2730 میلی‌آمپری برای یک گوشی میان رده کاملا مناسب است اما تمام مشخصات و ویژگی‌های موجود در Moto Z2 Force از پرچم‌دار بودنش خبر می‌دهند. این گوشی به پردازنده کوالکام اسنپ‌دراگون 835 و صفحه‌نمایش با وضوح تصویر کواد اچ‌دی مجهز شده و قادر است ویدیوها را با کیفیت 4K ضبط کند. همه این ویژگی‌های پیشرفته باعث افزایش مصرف انرژی می‌شوند و اگر از آن دسته کاربرانی باشید که به بازی کردن روی گوشی علاقه‌مندند، باتری‌تان پیش از انتظار خالی می‌شود.

image

اما کاهش ظرفیت باتری در این گوشی چقدر مهم است؟ کمپانی موتورولا ادعا می‌کند که Moto Z2 Force در صورت شارژ کامل، یک روز دوام می‌آورد. این کمپانی همچنین گفته است که برای باریک‌تر طراحی کردن Sorce تازه مجبور شده تا ظرفیت باتری آن را کاهش دهد.

گوشی Force پارسال یعنی Moto Z Force با 6.99 میلی‌متر ضخامت هنوز هم از بسیاری از پرچم‌دارهای سال 2017 باریک‌تر است. باوجوداین موضوع، نمی‌توان تصمیم موتورولا را پیگیری ترند روز در تولید گوشی‌های باریک دانست! درواقع گوشی‌های LG G6 و Galaxy S8 از مدل‌های 2016 خودشان هم ضخیم‌تر طراحی شده‌اند تا باتری بزرگ‌تری درونشان تعبیه شود.

گوشی Moto Z2 forceدر مقابل شکستن مقاوم است (shatterproof) و یک گوشی کاملا توانمند به شمار می‌رود. این گوشی بر اساس ایده‌هایی مانند قدرت و کارآمدی طراحی شده و کاربران آن را نه به خاطر باریک بودنش بلکه برای کارایی بی‌نظیر آن می‌خرند. از طرفی همان‌طور که گفتیم ضخامت Z2 Force تنها 1 میلی‌متر کمتر از Z Force است و این تفاوت به‌قدری جزئی است که طبیعتا به چشم نمی‌آید.

image

حالا به قسمت جالب ماجرا رسیدیم. کمپانی لنوو در حال حاضر سه موتو ماد مختلف مخصوص شارژ باتری وارد بازار کرده و بالاخره باید آن‌ها را بفروشد؛ پس چه کسی بهتر از دارندگان Moto Z2 Force؟ اگر عمر باتری این گوشی به‌اندازه کافی خوب بود، ماژول‌های شارژر آن دیگر به فروش نمی‌رسیدند.

ایده ماژولار و بسته‌ای قبلا در چند بازی نرم‌افزاری دیده شده بود اما در بازار سخت‌افزار، کاملا تازه است. باید بگوییم خوشبختانه این روند اصلا در میان سازندگان قطعات موبایلی رایج نیست چراکه توسعه و گسترش سخت‌افزاری این ایده به‌مراتب دشوارتر از ارائه ماژول‌های نرم‌افزاری است.اگر در حال حاضر به هر دلیلی مایل نیستید برای گوشی هوشمندتان قطعات لوازم جانبی متعدد تهیه کنید، بهتر است اصلا سراغ موتوها نروید.

از طرفی اگر چند سازنده دیگر هم روند موتورولا را در پیش بگیرند، طولی نمی‌کشد که این ترند جهانی شده و تمام کاربران هم مجبور می‌شوند به قوانین آن‌ها سر بسپارند.

image

تصور کنید که گوشیLG G5 دارید اما دوربین دوگانه G6 را ترجیح می‌دهید. می‌توانید با پرداخت 100 دلار یک ماژول دوربین دوگانه برای گوشی‌تان بخرید و از آن لذت ببرید. به دستیار گوگل علاقه‌مندید؟ ممکن است گوگل در آینده با دریافت هزینه 10 دلار در گوگل پلی استور، آن را هم در اختیارتان بگذارد.به تکنولوژی پرداخت موبایلی MST ساخت سامسونگ هم فکر کرده‌اید؟ این غول تکنولوژی کره‌ای هم در حال حاضر در نظر دارد تا یک ابزار جانبی برای تکنولوژی مذکور طراحی کند.

image

در ابتدا گفتیم که موتورولا احتمالا به دلیل افزایش فروش ماژول‌های Moto Mod تصمیم گرفته پرچم‌دار تازه‌اش را باریک‌تر طراحی کند. حالا می‌خواهیم به دلیل دیگری برای این تصمیم اشاره‌کنیم. ماژول‌های Moto Mod در عین جالب بودنشان، کاملا ضخیم و حجیم هستند. این لوازم جانبی درواقع برای ارائه ویژگی‌هایی طراحی شده‌اند که موتورولا نمی‌تواند به خاطر اندازه نامناسبشان، روی گوشی‌ها تعبیه کند. برای مثال دو ماژول JBL SoundBoost 2 و Hasselblad True Zoom حدودا 15 میلی‌متر به ضخامت گوشی اضافه می‌کنند و اگر قرار بود به‌عنوان یک ویژگی اصلی روی گوشی‌های Moto طراحی شوند، نتیجه آن یک گوشی نه‌چندان جالب از آب درمی‌آمد.

به همین خاطر هر میلی‌متری که بتوان از حجم گوشی کاست، مهم است. البته سال گذشته هیچ‌کدام از کاربران و دارندگان Moto Z Force شکایتی از ضخامت این گوشی نداشت ولی ظاهرا موتورولا قصد داشته با باریک‌تر کردن Moto Z2 Force، توجه کاربران بیشتری را به خود جلب کند. این کمپانی همچنین محدودیت عرضه را از بین برده و نسخه تازه Z2 Force را توسط اپراتورهای بیشتری در آمریکا عرضه کرده است.

شاید کمپانی موتورولا اصلا قصد بدی از باریک‌تر کردن Moto Z2 Force نداشته باشد و این تصمیم را صرفا در جهت مطلوب‌تر نشان دادن طراحی گوشی مذکور گرفته باشد، اما این ایده قطعا باعث شده تا بسیاری از کاربران وفادارش را هم از دست بدهد.

هیچ‌کس هنوز به‌طورقطع نمی‌داند که چرا موتورولا ظرفیت باتری Moto Z2 Force را کاهش داده و آن را باریک‌تر طراحی کرده است. به‌مرورزمان متوجه خواهیم شد که این تصمیم بر فروش و مطلوبیت گوشی مذکورچه تاثیری خواهد گذاشت. نظر شما در این باره چیست؟ آیا شما یک گوشی باریک را با در نظر گرفتن ظرفیت پایین باتری، ترجیح می‌دهید؟

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (5 نظر)

Mohammad Dehbashi

۱۳۹۷/۴/۲۹
یعنی موتو مد پاور، داخل خود جعبه هست و نیازی به خرید جدا نیست؟
روی S7 و DTEK60 کم شد، خداییش عجب مبایلیه..!

محمد دهباشی

۱۳۹۷/۴/۲۹
درسته که گوشی محکمی هستش ولی چون خیلی نازکه، خیلی آسیب پذیره
اصلا چه حالی بهتون دست میده این قد هزینه کنید و یهو ببینید گوشیتون تا خورده باشه
به نظرم نصب موتو مد پاور الزامیه، آیفون هم خیلی گند زد با اون سری های خیلی نازکش
کافیه یک Turbo Power تنگش بندازی. هم استحکامش میره بالا هم شکیل تر میشه
دیگه به قاب محافظ کلفت برای محافظت از خش افتادن دوربین بیرون زدش هم نیازی نیست
من از اون دسته افرادی هستم که کلا اعتقاد دارم گوشی باید مثل Moto X Force یک سانت کامل بشه
هر چی سنگین تر هم بهتر، و مثالا راحت تو جیب نمیره هم حالیم نیست
ولی از اینجایی که Moto X Force پردازنده ی بد نام اسنایپ دراگون 810 رو داره و گوشی دیگه ای با این ضخامت پیدا نکردم به سری Moto Z علاقه مند شدم
خیلی جالبه از ضخیم ترین به باریک ترین گوشی علاقه مند بشی، این هم معجزه ی ماژولار بودن
برام سواله موتو مود های غیر پاور مثلا دوربین یا اسپیکر، که احتمالا باطری داخلی هم دارن
اگه ازشون استفاده نکنی هم ظرفیت باطری رو کمی افزایش میدن و یا موتو مد پاوری هست که باز روش بشه موتو مد دوم رو نصب کرد، لایه به لایه
اگر شود چه شود، همبرگر میشد نه گوشی

Keyhan

۱۳۹۶/۵/۱۷
بسیار عالی. باهات موافقم

ads

۱۳۹۶/۵/۱۷
من به تازگي گوشي Moto z را تهيه كردم. يكي از مهمترين دلايلش هم باريك بودن گوشيه كه باعث زيبايي ظاهري و طراحي بسيار لوكس اين گوشي شده باتوجه به ظرفيت 2600 باطري خود گوشي و ماژول باطري 2200 ميلي آمپر كه در خود جعبه گوشي وجود داشت جمعا 4800 ميلي آمپر باتري دارم كه قطعا از تمام پرچم دارها بيشتره.
اين فرضيه كه موتورولا گوشي باريك مي زنه تا ماژولهاي باطري فروش بره به نظر من اشتباهه چون درآمد اصلي از فروش خود گوشيه و ماژول باطري چندان سودي براي كمپاني نداره و به نظر من براي زيباتر شدن گوشي دست به اين اقدام هوشمندانه مي زنه كه هم در طراحي گوشي و هم در تجربه كار با گوشي تاثير زيادي داره و بايد اعتراف كنم از وقتي كه از اين گوشي كه تنها 5 ميليمتر ضخامت داره استفاده مي كنم، با اينكه چندين گوشي هوشمند قبل از اين داشتم ولي كاملا ظرافت گوشي حس كاربري فوق العاده اي رو به كاربر منتقل مي كند. يا حق

Keyhan

۱۳۹۶/۵/۱۶
این گوشی واسه افراد حرفه ای یه گوشی فوق العاده و با کیفیته که همه چی رو با هم به نحو احسنت داره. این ماد ها هم افراد خوره تکنولوژی رو اشباع میکنن از لنزهای قوی گرفته تا اسپیکرهای حرفه ای... واقعا که گوشی برازنده ای هست این گوشی