خانهاخبار
چهار پیشرفت بزرگ دنیای فناوری در سال 2021

چهار پیشرفت بزرگ دنیای فناوری در سال 2021

در حال حاضر دنیای فناوری توجه خود را به چند موضوع مهم معطوف کرده است: اتومبیل‌های خودران و برقی، واقعیت مجازی، فناوری‌های دوست‌دار محیط زیست و خوراکی‌های تولید شده در آزمایشگاه. با توجه به پیش‌بینی‌های اخیر آژانس‌های بزرگ خبری، سال ۲۰۲۱ زمانی خواهد بود که این فناوری‌ها به بلوغ می‌رسند.
۱۳۹۶/۵/۶

در هفته‌ای که سپری شد، استارت‌آپی با نام Lyft که در حوزه خودرو فعال است، اعلام کرد که فناوری اتومبیل‌های خودرانش در حدود سال ۲۰۲۱ در دسترس عموم قرار می‌گیرد. با توجه به این‌که اتومبیل‌های بدون راننده هنوز در مرحله آزمایشی قرار دارند و راه طولانی پیش رو دارند تا بتوانند جایگزین خودروهای فعلی شوند، به نظر می‌رسد سال ۲۰۲۱، یعنی چهار سال دیگر، کمی برای تحقق این هدف زود باشد. اما Lyft تنها یکی از شرکت‌هایی است که این سال را به عنوان نقطه اوج فعالیت خود و تحقق اهدافش اعلام کرده است. بنابراین علاوه بر خودروهای بدون راننده، باید منتظر فراگیر شدن چه فناوری‌های دیگری در این سال شگفت انگیز باشیم؟

خودروهای برقی

image

سال ۲۰۲۱ فقط سال فراگیر شدن ربات‌هایی با نام «اتومبیل خودران» نیست، بلکه انتظار می‌رود در این سال تعداد خودروهای برقی نسبت به حال افزایش بیشتری داشته باشد. بر اساس گزارشی که آژانس مالی بلومبرگ منتشر کرده، پیش بینی شده که خودروهای برقی در آن سال حدود ۴ درصد از کل فروش اتومبیل‌های ایالات متحده و ۵ درصد از کل فروش اتومبیل‌های اروپا را در بر بگیرند که این میزان در سال ۲۰۱۷ به ترتیب یک درصد برای آمریکا و دو درصد برای اروپاست.

به غیر از کمپانی تسلا که تمرکزش روی تولید خودروهای برقی است، سایر خودروسازها هم به رشد این بازار و حضور در آن امید دارند. برای مثال، ولوو یکی از شرکت‌هایی که قصد کرده بود تا سال ۲۰۲۱ یک خودرو برقی را روانه بازار کند، برنامه دارد تا در آن سال ۵ مدل دیگر را هم معرفی کند. این بخشی از برنامه ولوو برای خداحافظی با موتورهای درون سوز است و مدتی قبل اعلام کرده بود که تا سال ۲۰۱۹ تمامی خودروهایش به موتور الکتریکی مجهز می‌شوند که البته در ابتدا بیشتر آن‌ها هیبریدی خواهند بود.

در سال ۲۰۰۸، باراک اوباما قول داده بود که به حضور یک میلیون وسیله نقلیه الکتریکی در جاده‌های آمریکا در سال ۲۰۱۵ کمک خواهد کرد و سال گذشته تقریبا نیمی از آن تحقق یافت.

واقعیت مجازی‌ و واقعیت افزوده

image

با وجود این‌که در سال ۲۰۱۶ فناوری واقعیت مجازی برای اولین بار حضور پر قدرتی را در بازار تجربه کرد و بسیاری از افراد اولین بار کار با هدست‌های VR را تجربه کردند، این فناوری هنوز آن‌گونه که باید درک نشده و بیشترین کاربرد ان در حال حاضر در بخش سرگرمی است. اما ۲۰۲۱ سالی خواهد بود که واقعیت مجازی در بخش‌های دیگر هم به کار گرفته می‌شود. IDC پیش بینی می‌کند که فروش هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده تا سال ۲۰۲۱ به رقم ۹۲ میلیون می‌رسد که این تعداد حدود ۱۰ برابر بیشتر از میزانی است که سال گذشته میلادی راهی بازار شده است.

همچنین، بخش بزرگی از کل بازار را واقعیت افزوده در دست خواهد داشت که در حال حاضر حضورش در بازار بسیار کم‌رنگ‌تر از واقعیت مجازی است. در چهار سال آینده این حوزه تغییر بزرگی را به خود خواهد دید؛ با توجه به این که اکثر شرکت‌ها از واقعیت افزوده برای کارهایی مانند مدل سازی ۳ بعدی استفاده می‌کنند، استفاده از هدست‌هایی مانند هولولنز مایکروسافت و متا ۲ افزایش می‌یابد.

دسترسی به اینترنت

image

در ۲۰۲۱ تعداد بیشتری به جمع افراد آنلاین اضافه می‌شوند و کاربران فناوری‌های جدید مرتبط با اینترنت افزایش می‌یابد. شرکت سیسکو که سازنده تجهیزات شبکه است، با توجه به شاخص Visual Networking خودش پیش بینی می‌کند که تعداد کاربران اینترنت از ۳.۳ میلیارد نفر در سال جاری به ۴.۶ میلیارد نفر در چهار سال بعد برسد. این میزان بییشتر از نیمی از جمعیت کره زمین در سال ۲۰۲۱ است که طبق اعلام سازمان ملل ۷.۸ میلیارد نفر خواهد بود.

انرژی خورشیدی ارزان

image

امروزه انرژی پاک نسبت به قبل ارزان‌تر و دسترسی به آن راحت‌تر است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۱ در بعضی کشورهای مهم استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر از سوخت‌های فسیلی ارزان‌تر شود.

در حال حاضر انرژی خورشیدی از سایر منابع انرژی‌های تجدید پذیر، مانند باد پرهزینه‌تر است. اما به لطف فناوری‌های جدید، در برخی کشورها مانند آمریکا، ایتالیا و آلمان بهای استفاده از انرژی خورشیدی با استفاده از زغال سنگ برابر است و طبق گزارش اخیر آژانس مالی بلومبرگ، در سال ۲۰۲۱ استفاده از انرژی خورشیدی در کشورهای مهمی مانند چین، انگلستان، هند و برزیل از استفاده از زغال سنگ و سوخت‌های فسیلی ارزان‌تر است. این موضوع در کشورهایی مانند چین و هند که با مشکل آلودگی هوا مواجه‌اند، بسیار اهمیت دارد.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (4 نظر)

Ali

۱۳۹۶/۵/۷
علم پیشرفت میکند خورشید و ماه ثابت میماند روزگار میچرخد اما رفته رفته عمر ادمی کم میشود

hussaini

۱۳۹۶/۵/۷
سلام و عرض ادب
تو قسمت دسترسی به اینترنت نوشتید 3.3میلیون نفر و 4.6 میلیون نفر فکر می کنم باید میلیارد باشه
فکر کنم اونموقع اینترنت پرسرعت!!(2 مگ) و نامحدود ایران قیمتش کمتر بشه(150 هزار)!!!!!!

The K

۱۳۹۶/۵/۶
کم کم شبیه فیلم her میشه وضع تکنولوژی

Mahrad

۱۳۹۶/۵/۶
اینا واسه خارجه نه واسه ایران...
ما تا سال 3021 هم همین پراید رو سوار میشیم!!!