خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Nokia 3310 2017

بررسی تخصصی Nokia 3310 2017

نسخه جدید از یک اسطوره بازسازی شده است. نوکیا 3310 که یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌های تاریخ است اکنون با ظاهری متفاوت و مدرن‌تر بازگشته تا دل کاربران را برباید. در این بررسی با این گوشی کوچک بیشتر آشنا می‌شویم.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۶/۵/۱۰

در صنعت سینما همیشه فیلم‌هایی که طرفدار زیادی داشتند بازسازی می‌شوند. برخی مواقع نسخه بازسازی شده خیلی بهتر از نسخه‌های اولیه ظاهر می‌شوند و برخی مواقع هیچ نسخه بازسازی شده‌ای نمی‌تواند جای نسخه اصلی را بگیرد. نوکیا هم این روش را در پیش‌گرفته و نسخه جدیدی از یک گوشی نوستالوژیک خودش یعنی 3310 را دوباره بازسازی و روانه بازار کرد. برای اینکه بدانید این نسخه بازسازی شده می‌تواند محبوبیت نسخه اصلی را داشته باشد یا خیر این بررسی را از دست ندهید.

image

 

طراحی

سال‌ها از طراحی اولین نسل 3310 می‌گذرد و در سال 2017 طراحی‌ای جذاب‌تر از این گوشی انتظار می‌رود که نوکیا به‌خوبی توانسته جذابیت و اصالت را در طراحی این گوشی پیاده کند. این گوشی از نسل اولیه‌اش براق‌تر و بسیار نازک‌تر طراحی‌شده است و به‌راحتی در جیب جای می‌گیرد! ما عادت کردیم گوشی‌های بزرگ با وزن زیاد را در جیبمان حس کنیم به همین علت زمانی که این گوشی را در جیب لباس به این‌طرف و آن‌طرف حمل می‌کردیم به لطف اندازه کوچک و سایز مناسب هر مدت یکبار شک می‌کردیم که گوشی در جیبمان است. 3310 (2017) فقط 79 گرم وزن دارد که بسیار سبک‌تر از نسل اولیه‌اش با وزن 137 گرم است.

image

 

جنس بدنه، برخلاف بسیاری از گوشی‌های مدرن امروزی، از پلاستیک ساخته شده و این یکی از روش‌هایی است که نوکیا توانسته قیمت گوشی را پایین نگه دارد.

image

 

با وجود اینکه این گوشی اصالت نسخه اصلی را حفظ کرده اما از نظر شکل ظاهری تفاوت زیادی با آن دارد؛ دوست داشتیم 3310 نسل جدید از نظر قیافه شباهت بیشتری به پدربزرگش داشته باشد اما با همین شکل ظاهری هنوز خاص و جذاب است.

گوشی براق و به همین نسبت سر است؛ البته سر بودن گوشی در حد بعضی از گوشی‌های گران‌قیمتی که در بازار می‌بینیم نیست. علاوه بر این به نظر نمی‌رسد که این نسل جدید بتواند مانند نسخه اصلی در برابر ضربات دوام بیاورد اگرچه از بسیاری گوشی‌های پر زرق‌وبرق کنونی با دوام تر است.

image

پایین گوشی سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدا به همراه شیاری برای باز کردن در قاب پشتی و بالای گوشی درگاه شارژ Micro USB دیده می‌شوند. کنار کلید 8 صفحه‌کلید سوراخی دیده می‌شود که میکروفون اصلی دستگاه زیر آن قرار دارد و در قاب پشتی هم دوربین، فلاش و اسپیکر تعبیه شده‌اند. در قاب پشتی که باز شود باتری رؤیت می‌شود؛ زیر باتری دو درگاه سیم‌کارت به همراه درگاه کارت حافظه خارجی هستند و امکان استفاده از دو سیم کارت همزمان با کارت حافظه خارجی را به کاربر می‌دهند.

image
 
image

image
 
image


 

4 رنگ برای 3310 در نظر گرفته شده است که عبارت‌اند از: قرمز، آبی، زرد و خاکستری. شبیه‌ترین رنگ به نسخه اصلی آبی تیره است که حس نوستالوژیک بیشتری دارد.

 

صفحه‌نمایش

برخلاف گوشی هوشمند شما خبری از صفحه‌نمایش بزرگ و بدون حاشیه یا 4K روی این گوشی نیست. برای 3310 از صفحه‌نمایش 2.4 اینچی استفاده شده که رزولوشن 320×240 پیکسل دارد و تراکم پیکسلی 167 پیکسل برایش در نظر گرفته شده است.

برای کارهای ساده‌ای مانند برقراری تماس یا پیامک فرستادن این صفحه‌نمایش کافی است اما به‌طور حتم نمی‌توان با آن فیلم دید یا  اینکه نمی‌توان با لمس کردن با آن ارتباط برقرار کرد زیرا صفحه‌نمایش لمسی نیست.

image

 

ویژگی نمایش ساعت و میزان باتری در زمان خاموش بودن صفحه نمایش برای این گوشی در نظر گرفته شده است. بنابراین اگر می‌خواهید ببینید ساعت چند است نیازی نیست قفل صفحه را حتما باز کنید. این میراثی است که نوکیا سال‌ها از آن استفاده می‌کرده و اکنون کمپانی‌ها برای گوشی‌های هوشمندشان بهره می‌برند.

image

 

سخت‌افزار و رابط کاربری

محدودیت‌های زیادی در استفاده از این گوشی وجود دارد اما به‌عنوان گوشی غیرهوشمند کارهایی بیشتر از نسخه اصلی از دست این گوشی برمی‌آید. خبری از سیستم‌عامل اندروید یا ویندوزفون نیست و همان نوکیا سری 30+ ،که در گذشته روی گوشی‌های نوکیا استفاده می‌کردیم، برای این گوشی در نظر گرفته شده است.

تعدادی برنامه و فولدر از پیش نصب شده روی این گوشی دیده می‌شوند که با رفتن به بخش منو می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد. این برنامه‌ها و فولدرها عبارت‌اند از: تماس، مخاطبان، عکس‌ها، اینترنت، پیامک، مار بازی، موبایل استور، برنامه‌های من، دوربین، برنامه‌ها و بازی‌ها، موزیک، آب‌وهوا، رادیو، ویدئو، تنظیمات، یادداشت، تقویم، ماشین‌حساب، آلارم، اضافه، فایل‌ها، ضبط صدا، کانتر و تنظیمات دو سیم‌کارت.

image

 

همان‌طور که می‌بینید خبری از برنامه‌هایی مانند اینستاگرام در این گوشی نیست و اگر بخواهید از این برنامه‌ها استفاده کنید مجبورید تا مرورگر کند گوشی را به کار بگیرید. متاسفانه خبری از پشتیبانی از زبان فارسی هم در این گوشی نیست و تنها 6 زبان برایش در نظر گرفته شده است.

مرورگر گوشی اپرا است و سرعت بسیار کمی دارد اما به‌هرحال این مرورگر کار راه‌انداز است و برخی مواقع که دسترسی به اینترنت ضروری است به کار می‌آید. تمام کندی سرعت مرورگر گوشی تقصیر سیستم‌عاملش نیست و نکته ناامیدکننده در این گوشی پشتیبانی آن از شبکه 2.5G است. در ضمن هیچ خبری از شبکه پرسرعت وای فای هم نیست و اگر می‌خواهید برای کار کردن با اینترنت این گوشی را بخرید بهتر است قیدش را بزنید.

بلوتوث برای این گوشی در نظر گرفته شده و به همین خاطر امکان این وجود دارد تا کاربر موزیک‌های دلخواهش را بی‌سیم به این گوشی منتقل کند و با یک هدفون بلوتوث یا سیم‌دار با 3310 موزیک گوش دهد. البته برای اینکه بتوان روی این گوشی موزیک ذخیره کرد به‌طور حتم به یک کارت حافظه خارجی نیاز است زیرا حافظه داخلی گوشی فقط 16 مگابایت است.

image

 

 

بازی

هر کسی نوکیا 3310 نسخه اصلی را داشته با بازی "مار" آشناست. اگر این بازی در نسخه 2017 این گوشی قرار نمی‌گرفت به‌طور حتم نمی‌توانستیم این گوشی را 3310 بدانیم. بازی مار یا همان Snake با ظاهری جدید توسط گیم لافت برای این گوشی عرضه شده است. تعیین نوع حرکت مار، امکان استفاده از نقشه‌های مختلف و یا امکان بازی کردن تا بی‌نهایت برای این بازی در نظر گرفته شده است. البته Snake تنها بازی‌ای نیست که برای این گوشی در نظر گرفته شده و بازی‌های Asphalt 6: Adrenaline و Diamond Twister 2 پیش‌فرض روی گوشی نصب هستند.

image

image

 

باتری

3310 نسخه اصلی به دوام زیاد باتری مشهور بود. ظرفیت باتری نسخه اصلی 900 میلی‌آمپر ساعت و ظرفیت باتری نسل جدید 1200 میلی‌آمپر ساعت است. به ادعای نوکیا باتری این گوشی می‌تواند تا 22 ساعت مکالمه یا 25 روز آماده‌به‌کار دوام بیاورد. در استفاده‌ای که ما از گوشی داشتیم با دو سیم‌کارت همزمان فعال و مکالمه معمولی روزانه و چک کردن پیامک‌ها گوشی تا 5 روز بدون نیاز به شارژ کار کرد. برای شارژ کردن 3310 به کابل میکرو یو اس بی معمولی نیاز است که در هر جایی می‌توانید کابلش را پیدا کنید و نیازی نیست به دنبال شارژهای سوزنی باشید. برای شارژ صفر تا 100 این گوشی زمانی در حدود 2 ساعت و 20 دقیقه نیاز است که در برابر دوام 5 روزه آن به چشم نمی‌آید.

image

 

دوربین

نسخه اصلی این گوشی زمانی عرضه شده بود که دوربین در گوشی‌های موبایل استفاده نمی‌شد؛ اما در سال 2017 نوکیا تصمیم گرفته تا نسل جدید 3310 را با دوربین عرضه کند. دوربین این گوشی سنسور 2 مگاپیکسلی دارد و یک فلاش کنارش برای عکاسی در نور کم در نظر گرفته شده است.

image

 

منوی دوربین بسیار ساده است و تنها گزینه زوم کردن آن هم از نوع دیجیتالی در این منو دیده می‌شود. کنار منو کلیدی است که با انتخاب آن پنجره‌ای پر از امکانات باز می‌شود. در این پنجره حالت فعال کردن فلاش، انتخاب فیلم‌برداری، تعیین میزان نور دوربین، فیلترها، تعیین حالت روز یا شب، حالت گرفتن چند عکس همزمان و در نهایت فعال کردن تایمر قرار دارند.

image

 

به‌طور حتم نمی‌توان از دوربین آن انتظاری را داشت که از گوشی‌های گران‌قیمت داریم اما همین دوربین 2 مگاپیکسلی هم عملکرد خوبی دارد. می‌توانید نمونه عکس‌های گرفته شده با دوربین این گوشی را در شرایط متفاوت مشاهده کنید.

 

نمونه عکس دوربین در نور روز

image
 
image

image
 
image

image

 

نمونه عکس دوربین اصلی در حالت عادی و زوم 100 درصد

image
 
image

 

نمونه عکس دوربین برای سلفی گرفتن

image

 

نمونه عکس دوربین در شب

image
 
image

image

 

باید بخریم؟

پیشنهاد این گوشی برای خرید کار راحتی است. قیمت ارزان در کنار ظاهر زیبا و عمر خوب باتری از ویژگی‌های خوب این محصول هستند. اگر کسی نیاز به گوشی‌ای دوم با عمر باتری زیاد داشته باشد تا وقتی باتری گوشی هوشمندش تمام می‌شود، سیم‌کارتش را در آن قرار دهد و از دسترس خارج نشود 3310 یکی از انتخاب‌های بسیار خوب است. تنها ایرادی که می‌توان به این گوشی وارد دانست قیمتش است؛ نه اینکه گوشی خیلی گران‌قیمت باشد اما با حذف برخی از ویژگی‌ها مانند دوربین، که به‌طور حتم خیلی به کار نمی‌آید، می‌توانست ارزان‌تر از این هم باشد.

image

 

عکس: مرتضی احمدیه

 

برای خرید نوکیا 3310 به فروشگاه مای نوکیا مراجعه کنید.

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (38 نظر)

زاهد

۱۴۰۲/۲/۱
اشتباه نکنید من خریدم بدرد نمیخوره

فرخ شفیعی

۱۳۹۷/۷/۵
سلام
راهکار فارسی کردن گوشی نوکیا 3310 چیه ؟
که بتوانیم اون 4 تا حرف پ و چ و ژ و گ را هم در پیامک های خودمان درج کنیم
من هر چی دنبال یک نرم افزار پیام رسان روی کامپیوتر بودم تا بتوانم این ضعف را برطرف کنم موفق نشدم

Reza Siyami

۱۳۹۷/۲/۴
با سلام، داداش شبکه رایتل ۳جی هستش و حتی تو گوشی هوشمندتم اگه بزنی رو ۲ جی کار نمیکنه و چون این گوشی ۲جیه، در نتیجه سیم‌تم رومینگ میشه

amin

۱۳۹۶/۱۱/۳
اگه 3 جی باشه یا 4جی جواب نمیده

فرزاد

۱۳۹۶/۱۰/۳۰
داداش رایتل روی 3 جی کار میکنه و این گوشی 2 جی هست، بنابراین باید از رو سایت رایتل بری تو قسمت مدیریت حساب و رومینگ ملی رو فعال کنی، رومینگ بین الملل رو نمیگما، رومینگ ملی رو فعال کردی حالا رو این گوشی کار میکنه، امیدوارم مطلبو درست رسونده باشم