خانهاخبار
ربات رزمی هوشمند کلاشینکف به‌زودی به نمایش درمی‌آید

ربات رزمی هوشمند کلاشینکف به‌زودی به نمایش درمی‌آید

ربات کلاشینکف (در اصل، کلاشنیکف) به کمک شبکه‌های عصبی مصنوعی، خودی را از دشمن تشخیص، و بر این اساس واکنش نشان می‌دهد.
۱۳۹۶/۵/۲
image

شرکت کلاشنیکف، سازنده اسلحه مشهور آکا-47 که در ایران به کلاشینکف معروف است، رباتی تولید کرده است که با اتکا به هوش مصنوعی به روی دشمن خود آتش می‌گشاید. سایت «تاس» روسیه گزارش داده است که این ربات اوت امسال و در جریان گردهمایی نظامی سالانه Army-2017 Forum به نمایش درمی‌آید.

به نوشته «بیزینس اینسایدر»، ربات به‌شکل برجکی طراحی شده است که می‌توان آن را روی خودروهای رزمی نصب، و از راه دور کنترل کرد. گروه صنعتی کلاشینکف افزوده است، در آینده‌ای نزدیک محصولات جدیدی را رونمایی خواهدکرد که ویژگی محوری آن‌ها بهره‌گیری از شبکه‌های عصبی مصنوعی است.

 شبکه‌های عصبی مصنوعی شاخه‌ای از علوم کامپیوتر است که می‌کوشد با اقتباس از عملکرد شبکه‌های عصبی مغز حیوانات، مسائلی را حل کند که یافتن پاسخ آن‌ها برای نرم‌افزارهای عادی دشوار یا ناممکن است.

ماژول خودکار کلاشینکف شامل آتش‌باری است که به کنسول حاوی سامانه هوشمند متصل می‌شود. این سامانه هوشمند با تحلیل مداوم داده‌های تصویری دریافتی از محیط، اهداف را شناسایی می‌کند و بر این اساس واکنش نشان می‌دهد. سایت «دینفس‌وان» کالیبر توپ به‌کاررفته روی این ربات را طبق عکس‌های منتشرشده 25 میلی‌متری یا در همین حدود برآورد کرده است. سایت «پاپیولار مکانیکس» نیز به تیربار 7.62 میلی‌‌متری و دوربین آن اشاره کرده است که به سامانه کامپیوتری متصل می‌شود.    

image

سابقه روس‌ها در ساخت ربات‌های رزمی به این ماژول محدود نمی‌شود. برای مثال، در سال 2014 قوای موشک‌های راهبردی روسیه از برنامه خود برای به‌کارگیری ربات‌های مسلح نگهبان خبر داد که به‌طور خودکار نفوذی‌ها را تشخیص می‌دهند و به سمت آن‌ها تیراندازی می‌کنند. متخصصان کشور ما نیز تاکنون چند ربات نظامی با ماموریت‌های مختلف شناسایی و رزم طراحی و تولید کرده‌اند.

حفظ جان سربازان در موقعیت‌های خطرناک، یکی از انگیزه‌های استفاده از ربات‌های نظامی است. علاوه بر این، ربات‌ها در برابر شرایط سخت محیطی مقاوم‌تر هستند، ضمن اینکه اگر بتوانند به کمک هوش مصنوعی و حوزه‌های مرتبط از جمله شبکه‌های عصبی مصنوعی بر سرعت و دقت کار خود بیافزایند، ممکن است در آینده به عنوان نیروی مکمل در کنار سربازان بجنگند. اما اینکه ربات‌های آینده تا چه اندازه باید آزادی عمل داشته باشند، و اینکه هوش مصنوعی آن‌ها تا چه حد قابل اعتماد است، مقوله دیگری است که مباحثات و اظهار نظرهای متفاوتی حول آن جریان دارد.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)