خانهاخبار
اینت‌بال، دوربین شناور ژاپنی‌ در جاذبه صفر

اینت‌بال، دوربین شناور ژاپنی‌ در جاذبه صفر

این گوی شناور، اینت‌بال نام دارد و پهپادی است که از ایستگاه فضایی بین‌المللی عکس و فیلم می‌گیرد و آن را به زمین مخابره می‌کند.
۱۳۹۶/۴/۲۸
image

اینت‌بال (Int-Ball) که در آژانس کاوش‌های هوا و فضای ژاپن، JAXA، طراحی و ساخته شده است، اولین پهپادی است که می‌تواند با کنترل اپراتورهای مستقر در زمین، در فضا فیلم بگیرد. این دوربین رباتیک و شناور، با گشت و گذار در اطراف ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)، هر زمان و هر جا که لازم بود به عکاسی و فیلم‌برداری می‌پردازد و تصاویر را در اختیار کارشناسان مستقر در زمین قرار می‌دهد. مقر کنترل این ربات هم‌اینک در مرکز فضایی JAXA در شهر تسوکوبا ژاپن واقع شده است. کارشناسان کنترل پرواز و پژوهش‌گران مستقر در زمین می‌توانند تصاویر و ویدیوهای تهیه شده را بی‌درنگ بررسی و نتیجه را برای خدمه ایستگاه مخابره کنند.

image

طبق اظهارات JAXA، 10 درصد عمر کاری فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی، صرف عکاسی و فیلم‌برداری از نقاط و اجزای مختلف ایستگاه می‌شود. آن‌ها با ثبت عکس و فیلم مواردی همچون روند پیشرفت پروژه‌ها، یا وضعیت جاهایی را که به تعمیر نیاز دارند بررسی می‌کنند. به کار گرفته چنین رباتی باعث می‌شود تا فضانوردان برای انجام کارهای دیگر، زمان بیشتری داشته باشند.

تمام ساختار داخلی و خارجی اینت‌بال با چاپ سه‌بعدی ریخته‌گری شده است. این پهپادِ تصویربردار 12 پروانه دارد که نزدیک به سطح بیرونی آن جاسازی شده‌اند و حرکت کردن یا شناور ماندن ربات در جاذبه صفر نیز با نحوه چرخش همین پروانه‌ها میسر می‌شود.

image

برای ناوبری اینت‌بال دوربین ویژه‌ای به‌کار گرفته شده است که مقصد ربات را در فضایی سه‌بعدی مشخص می‌کند. دوربین اصلی نیز که کار آن ضبط تصویر است، بین دو چشم اینت‌بال جای داده شده است تا فضانوردان به‌آسانی متوجه شوند روبات کدام سو را نگاه می‌کند. 

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)