خانهاخبار
دانشمندان سوییسی با ربات و چاپ‌گر سه‌بعدی ساختمان سه‌طبقه می‌سازند

دانشمندان سوییسی با ربات و چاپ‌گر سه‌بعدی ساختمان سه‌طبقه می‌سازند

به‌کارگیری هم‌زمان رباتیک، چاپ‌ سه‌بعدی و ساخت و ساز ماجولار، صنعت ساختمان‌سازی را دگرگون می‌کند.
۱۳۹۶/۴/۱۸
ربات In Situ Fabricator I

هشت تن از دانشمندان انستیتو فناوری فدرال زوریخ قصد دارند برای نخستین بار در جهان، تمام مراحل طراحی، برنامه‌ریزی و ساخت یک ساختمان سه طبقه را عمدتا با استفاده از فناوری‌ها و سازوکارهای دیجیتال به سرانجام برسانند.

در این طرح نوین، ربات‌ها دیوارها را می‌سازند و ریخته‌گری تمام چارچوب‌های دال‌های سقف نیز به چاپ‌گرهای سه‌بعدی سپرده می‌شود.

پروژه فوق، حاصل همکاری معماران، متخصصان رباتیک، دانشمندان علم مواد، مهندسان ساخت و ساز، متخصصان پایایی سازه و نیز چند شریک تجاری است.

پروژه مذکور در سال 2014 کلید خورد تا پس از طی مراحل مقدماتی، وارد مرحله اجرایی شود. طبق برنامه، این ساختمان سه‌طبقه موسوم به DFAB HOUSE که در زمینی به مساحت 200 متر مربع ساخته می‌شود، تا تابستان سال آینده میلادی آماده بهره‌برداری خواهدشد و به عنوان محل اسکان و کار پژوهشگران میهمان و دست‌اندرکاران پروژه مورد استفاده قرار خواهدگرفت.

در این راستا، رباتی موسوم به In Situ Fabricator I که روی دو ردیف چرخ‌ ممتد (شبیه شنی تانک) سوار است، کار بافتن توری فلزی و متراکم دیوارهای بتنی را به عهده می‌گیرد. ربات مذکور ضدغبار و ضدآب است و با برق استاندارد اروپا کار می‌کند. علاوه بر این، چون به اینترنت متصل است، هرگاه که لازم بود معماران و سازندگان ساختمان می‌توانند تغییرات مدنظر خود در فرآیند ساخت را بی‌درنگ به آن منتقل کنند تا در ساختمان اعمال شود.

پس از مقاوم‌سازی دیوارها، نوبت آن است تا برای سقف، دال یک‌پارچه‌ ساخته شود. این کار را یک چاپ‌گر سه‌بعدی بزرگ انجام خواهدداد. هم‌زمان با این کار، ساخت اتاق‌های طبقه دوم و سوم و سوار کردن تیرهای چوبی و عناصر بتنی به عهده ربات‌های لابراتوار رباتیک انستیتو فناوری فدرال زوریخ است.

هدف دانشمندان این پروژه، بررسی پایایی و کارایی در ساخت و ساز، و همچنین آزمودن فناوری‌های نوین ساختمانی و انرژی تحت شرایط واقعی است؛ ضمن اینکه آن‌ها فرصت می‌یابند تا برای ربات‌های آینده راه‌کارهای جدیدتر و بهتری بیابند.

این پروژه همچنین به دانشمندان کمک می‌کند تا دریابند چگونه می‌توان ساخت و ساز را با محیط‌زیست سازگارتر کرد.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)