خانهاخبار
هرآنچه که باید در مورد Carl Zeiss بدانید

هرآنچه که باید در مورد Carl Zeiss بدانید

کارل زایس از جمله کمپانی‌های مشهور در زمینه ساخت لنزهای دوربین برای دستگاه‌های موبایل است و همکاری تنگاتنگی با کمپانی نوکیا نیز دارد.
۱۳۹۶/۴/۱۷

کمپانی HMD که حق امتیاز تولید گوشی‌های هوشمند با برند نوکیا را در اختیار دارد، اعلام کرده است که به‌زودی با کارل زایس، یکی از مشهورترین کمپانی‌های جهان در زمینه تصویر برداری، همکاری جدیدی را آغاز خواهد کرد. این همکاری، قطعا قابلیت‌های جدید برای دوربین‌های محصولات نوکیا را نوید می‌دهد و بسیاری نیز منتظر بازگشت قدرتمندانه کارل زایس به بازار گوشی‌های هوشمند هستند.

image

کمپانی کارل زایس، پیش‌ازاین با کمپانی نوکیا در زمینه ساخت لنزهای دوربین برای گوشی‌های سری لومیا همکاری داشته است، اما نام این کمپانی آلمانی برای کسانی که با عکاسی و تصویربرداری سروکاری ندارند، قطعا آشنا نخواهد بود.

درباره کارل زایس

زایس یک شرکت اپتیک آلمانی است که در سال 1846 توسط کارل زایس تاسیس شد. کارگاه‌های این کمپانی در زمینه نظریه‌های نوری، نوآوری‌های نوین و کیفیت اپتیک برای ابزارهای مختلف ازجمله میکروسکوپ‌ها تحقیق می‌کنند؛ اما امروزه، کارل زایس، بوم کسب‌وکار خود را تغییر داده است و به چهار بخش تحقیق و کیفیت، پزشکی، مراقبت از چشم و محصولات مصرفی و فناوری ساخت ادوات نیمه‌هادی تقسیم‌شده است.

بخش تحقیق و کیفیت کمپانی کارل زایس شامل مترولوژی، دوربین‌های میکروسکوپ و طیف‌سنجی می‌شود. این محصولات باید درنهایت کیفیت ساخته شوند و همچنین به الگوریتم‌های پیشرفته تصویربرداری نیز نیازمند هستند. بخش نیمه‌هادی این کمپانی نیز تأمین‌کننده فناوری‌های نوری برای تجهیزات نیمه‌رسانا با دقت بالاست. از این فناوری در ساخت دستگاه‌های لیتوگرافی استفاده می‌شود.

محصولات مصرفی مانند اپتیکال دوربین‌ها، دوربین‌های چشمی و غیره، کوچک‌ترین واحد کسب‌وکار کارل زایس هستند. در حقیقت، بخش محصولات مصرفی تنها 5 درصد از تجارت کارل زایس را به خود اختصاص می‌دهد و 95 درصد سهم تجارت باقیمانده از فعالیت‌های مختلف صنعت تصویر به دست می‌آید.

سابقه تولید تجهیزات برای سایر کمپانی‌ها

هرچند که کارل زایس بیشتر با صنعت‌های های‌تک وارد معامله می‌شود، اما نام این کمپانی به دلیل همکاری طولانی‌مدت با سونی، در بازار عکاسی روی زبان‌ها افتاد. سونی در سال 1995 تصمیم گرفت تا حضور خود در صنعت عکاسی را تقویت کند و به همین دلیل نیز با کارل زایس قرارداد همکاری امضا کرد.

image

اولین محصول مشترک سونی و زایس، یک دوربین هندی‌کم به نام CCD-TR555 بود که در سال 1996 به بازار عرضه شد و در سال 1999 نیز دوربین DSC-F55K Cyber-Shot به‌عنوان یکی از مشتقات این دوربین، به بازار مصرف راه یافت. در سال 2006 نیز، سونی و زایس اولین لنز قابل تعویض برای دوربین‌های DSLRs را عرضه کردند. این همکاری در زمینه فناوری دوربین‌های عکاسی تا سال 2011 و با ساخت لنز برای دوربین‌های بدون آینه نیز ادامه یافت. از سال 2011 تا به امروز، کارل زایس در زمینه فناوری دوربین گوشی‌های پرچم‌دار با سونی همکاری می‌کند.

image

در اواسط سال 2000 میلادی که سال شروع انقلاب در دوربین گوشی‌های همراه محسوب می‌شود، بسیاری از کمپانی‌های فعال در زمینه اپتیک، به ساخت تجهیزات برای دوربین گوشی‌های همراه روی آوردند و حضور در این بازار نیز برای کارل زایس یک توفیق اجباری محسوب می‌شد. به همین خاطر، زایس در سال 2004 برای ساخت فناوری دوربین گوشی‌های سری N با نوکیا وارد همکاری شد و در سال 2005 این همکاری به ثمر نشست. Nokia N90 یک سنت‌شکن بازار بود و با سنسور 2 مگاپیکسلی و اپتیک‌های کمپانی زایس به بازار عرضه شد.

گوشی N95 نوکیا نیز به لنزهای کمپانی زایس مجهز شده بود و اولین گوشی همراهی بود که از یک سنسور 5 مگاپیکسلی استفاده می‌کرد. همکاری نوکیا و زایس، درنهایت به ایجاد برند «PureView» برای دوربین گوشی‌های هوشمند منجر شد. این فناوری در محصولات نوکیا و مایکروسافت لومیا مورداستفاده قرار می‌گرفت. نوآوری‌های کمپانی زایس، امکان استفاده از اپتیک‌های بهبودیافته در یک حجم کمتر را فراهم کرد. این نوآوری زایس توانست کیفیت تصویر و کیفیت عکس‌برداری گوشی‌های هوشمند را به میزان قابل‌توجهی بهبود دهد.

image

درگوشی نوکیا 808 که با سیستم‌عامل سیمبین عرضه‌شد، شاید بکار گیری PureView بودیم و در لومیا 1020 نیز از همین فناوری استفاده شد. باگذشت چندین سال، PureView همچنان یکی از بهترین پیکربندی‌هایی است که برای گوشی‌های هوشمند عرضه شده است و در زمان خود، یک فناوری انقلابی محسوب می‌شد.

آینده برای کارل زایس چگونه است؟

در حال حاضر ما نمی‌دانیم که HMD و زایس روی چه فناوری‌هایی کار می‌کنند؛ اما قطعا نتیجه هرچه که باشد، در گوشی‌های آینده نوکیا از آن استفاده خواهد شد و یا حداقل باید منتظر بازگشت فناوری PureView باشیم. دوربین 41 مگاپیکسلی 808 و 1020 هنوز هم طرفداران زیادی دارند و پیشرفت‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر در زمینه تولید لنزهای کوچک‌تر نیز می‌تواند لذت داشتن یک دوربین 41 مگاپیکسلی در گوشی‌های هوشمند را دوچندان کند؛ اما باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا اصلا نوکیا به بازار گوشی‌های پرچم‌دار علاقه نشان می‌دهد یا خیر.

دوربین دوگانه و زوم اپتیکال نیز ازجمله نوآوری‌های جدید هستند و باید ببینیم که آیا نوکیا و زایس، برنامه‌ای برای همکاری در این زمینه دارند یا نه. حتی ممکن است شاهد بازگشت فناوری زوم دیجیتال نیز باشیم. کمپانی وان‌پلاس در حال حاضر از این فناوری در کنار لنزهای تله فوتو استفاده می‌کند. همچنین امیدواریم که شاهد حضور فناوری‌هایی مانند فلش XENON، تثبیت‌گر تصویر و ویدئو و post processing نیز در دوربین گوشی‌های نوکیا باشیم.

پیش‌بینی شما در مورد آینده همکاری کارل زایس و HMD چیست؟

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

باران

۱۳۹۶/۴/۱۷
سلام احتمالا شاهد یک انقلاب دیگر در مورد دوربین گوشی باشیم