خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Asus Zenfone 3

بررسی تخصصی Asus Zenfone 3

ایسوس با تولید این گوشی می‌خواهد خودی در رده گوشی‌های تقریبا رده بالا نشان دهد. زنفون 3 خوش ساخت و زیباست و با قیمت رقابتی‌اش آمده تا کار کمپانی‌های دیگر را سخت کند.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۶/۴/۱۰

اولین بار که سال 2014 گوشی‌های خانواده زنفون معرفی شدند رده میانی بازار را هدف گرفتند. در طول این چند سال ایسوس با پیشرفت‌هایی که در گوشی‌های خانواده زنفون به وجود آورده چشم به بازار بالارده ها دوخته و می‌خواهد سهمی از این بازار را نصیب خودش کند. نسل سوم این خانواده که زنفون 3 نام دارند در دو نسخه zenfone 3 و Zenfone 3 Max عرضه می‌شود که در مقاله امروز به بررسی نسخه کوچک‌تر می‌پردازیم.

image

 

طراحی

خبری از طراحی تکراری و خسته‌کننده فلزی در این گوشی نیست. قاب پشت و جلو از شیشه 2.5 D ساخته شده درحالی‌که فریم اطراف کاملا فلزی است. استفاده از شیشه علاوه بر ظاهر متفاوت سبب زیبا به نظر رسیدن گوشی هم شده است. دو نکته منفی در مورد استفاده از شیشه در این گوشی وجود دارد: اول اینکه گوشی به‌راحتی سر می‌خورد و دوم اینکه اثرانگشت و لک و چربی روی قاب پشتی می‌ماند. با ضخامت 7.7 میلی‌متر و لبه‌های گرد دست گرفتن این گوشی کار آسانی است. وزن گوشی 145 گرم است. با این وزن زنفون 3 سبک‌ترین گوشی بازار نیست اما آن‌قدر سبک هست که دست گرفتنش مشکلی ایجاد نکند.

image

 

70 درصد قاب جلو با صفحه‌نمایش اشغال شده است. بالای صفحه‌نمایش دوربین دوم کنار سنسورها و خروجی صدای مخاطب دیده می‌شود. پایین صفحه‌نمایش هم سه کلید لمسی خازنی Home، بازگشت به عقب و برنامه‌های اخیر تعبیه شده‌اند. مشکل این سه کلید نداشتن نور پس‌زمینه است بنابراین در تاریکی باید به دنبال آن‌ها زیر گوشی بگردید.

image

 

کلیدهای ولوم و پاور سمت راست دستگاه با طراحی‌ای شیاردار قرار دارند درحالی‌که سمت چپ درگاه سیم‌کارت دیده می‌شود. پایین گوشی برای درگاه ارتباطی تایپ سی، اسپیکر و میکروفون اصلی و بالا برای خروجی جک 3.5 میلی‌متری صدا و میکروفون دوم در نظر گرفته شده‌ است.

image

image
  
image

image

image
  
image

image
  
image

image


 

قاب پشتی میزبان سنسور اثرانگشت، دوربین اصلی، فلاش و فوکوس لیزری است. طراحی دایره دایره‌ این قاب شما را به یاد لپ‌تاپ‌های ایسوس می‌اندازد. دوربین کمی از قاب پشتی بیرون زده اما این بیرون‌زدگی در حدی نیست که در قرار گرفتن گوشی روی میز اثر منفی بگذارد. برای این گوشی زیبا رنگ‌های آبی، مشکی، طلایی و سفید در نظر گرفته شده تا همه سلیقه‌ها پوشش داده شود.

image

 

صفحه‌نمایش

ایسوس از صفحه‌نمایش فول اچ‌دی برای زنفون 3 استفاده کرده است. این صفحه‌نمایش از نوع IPS+ است و رنگ‌ها در آن بسیار شارپ‌اند و شباهت زیادی به رنگ‌های واقعی دارند. هیچ پیکسلی با چشم غیرمسلح در این صفحه‌نمایش دیده نمی‌شود. حداکثر نور صفحه این گوشی 600 نیتس است که با این روشنایی یکی از بهترین صفحه‌ها زیر نور خورشید است و محتواها به‌راحتی و بدون مشکل در این صفحه‌نمایش دیده می‌شوند.

image

 

در تنظیمات صفحه‌نمایش بخشی به نام Screen color Mode دیده می‌شود. در این بخش 4 حالت برای تنظیم رنگ وجود دارد که یکی از گزینه‌ها توسط کاربر شخصی‌سازی می‌شود و بنابراین کاربر می‌تواند به‌دلخواه رنگ صفحه‌نمایش را تنظیم کند.

زاویه دید بسیار خوب هم از ویژگی‌های این صفحه‌ است که این ویژگی را مدیون جنس IPS خودش است.

 

سیستم‌عامل و رابط کاربری

اندروید نسخه 7 پیش‌فرض روی این گوشی نصب است. رابط کاربری Zen UI روی این اندروید دیده می‌شود؛ این رابط کاربری در گوگل پلی به‌صورت لانچر قرار دارد که کاربران دیگر گوشی‌های اندرویدی هم می‌توانند از آن استفاده کنند. رابط کاربری ایسوس امکانات بسیار زیادی دارد و هر حرکت انگشت روی آن عکس‌العملی از گوشی را به همراه دارد. به‌طور مثال با پایین کشیدن انگشت از بالا به پایین منوی جستجو و برنامه‌های پرکاربرد باز می‌شود یا با بالا کشیدن انگشت روی صفحه اصلی سوییچ‌هایی برای اعمال تنظیمات شخصی در رابط کاربری نمایان می‌شوند.

image

در صفحه قفل گوشی علاوه بر نمایش ساعت و آب‌وهوا، 4 میانبر در نظر گرفته شده است. یکی از میانبرها برای اتصال مستقیم به دوربین، یکی دیگر برای اتصال مستقیم به مرورگر و میانبرهای دیگر برای اتصال به تلفن و پیامک‌ها هستند. امکان شخصی‌سازی هرکدام از این میان‌برها وجود دارد بنابراین کاربر می‌تواند میانبر اپ مورد علاقه و البته پرکاربرد خودش را در این بخش قرار دهد.

در منوی تنظیمات این گوشی بخش‌های متنوعی دیده می‌شود. ZenMotion یکی از این تنظیمات است که در آن سه تنظیم تاچ جسجر، موشن جسجر و وان هند جسجر قرار دارد. با فعال کردن تاچ جسجر می‌توانید با دوبار ضربه زدن روی صفحه‌نمایش آن را خاموش یا روشن کنید یا اینکه در حالت خاموش بودن صفحه‌نمایش با کشیدن حرف خاصی از حروف انگلیسی برنامه از پیش تعیین شده را فعال کنید.

image

 

موشن جسجر برای اعمال فرمان روی گوشی بدون لمس صفحه‌نمایش است. دو تنظیم در این بخش قرار دارند. تنظیم اول برای سایلنت کردن گوشی در هنگام زنگ زدن با برگرداندن گوشی و گذاشتن روی میز با صفحه‌نمایش است و تنظیم دوم برای پاسخ دادن به تماس دریافتی با قرار دادن گوشی در کنار گوش در هنگام زنگ خوردن است.

حالت استفاده از یکدست تنظیم سوم است که با فعال کردن آن و دوبار ضربه زدن روی کلید Home صفحه‌نمایش گوشی کوچک‌تر می‌شود و برای استفاده با یکدست مناسب می‌شود.

تم بخش دوست‌داشتنی دیگری در تنظیمات است. با رفتن به این تنظیم می‌توانید از تم‌ها و والپیپرهای متنوع موجود در این بازار استفاده کنید.

image

 

Easy mode یا همان حالت نمایش آسان از بخش‌هایی است که برای افراد مسن کاربرد دارد. با فعال کردن این بخش آیکون‌های نمایش داده ‌شده در صفحه اصلی بزرگ می‌شوند و تشخیص آن‌ها برای افراد مسن راحت‌تر می‌شود.

با گشت‌وگذار در منوهای این گوشی تنظیمات متنوعی دیده می‌شود که قابلیت شخصی‌سازی بسیار بالایی را برای اینش به همراه می‌آورند.

 

سخت‌افزار

در قاب پشتی گوشی سنسور اثرانگشت قرار گرفته است. طراحی این سنسور دایره‌ای نیست و مانند گلکسی اس 8 شاهد طراحی مستطیلی آن هستیم. برای تعریف اثرانگشت روی گوشی به 20 بار تلاش نیاز است اما بعد از تعریف اثرانگشت در کمترین زمان ممکن شناسایی می‌شود و هیچ مشکلی هم برای جهت قرار دادن انگشت روی این سنسور وجود ندارد و اگر انگشت را به‌صورت برعکس هم روی سنسور قرار دهید به‌راحتی اثرانگشت شناسایی می‌شود.

image

 

درگاه سیم‌کارت در لبه چپ دستگاه قرار دارد. این درگاه از دو سیم‌کارت همزمان پشتیبانی می‌کند که درگاه سیم‌کارت دوم هیبریدی است و امکان استفاده از کارت حافظه خارجی هم در عوض سیم‌کارت وجود دارد. چیزی که در این بخش ما را متعجب کرد استفاده از قالب سیم‌کارت مینی برای درگاه سیم‌کارت اول است. درحالی‌که تمام کمپانی‌ها به سمت استفاده از درگاه‌های نانو برای سیم‌کارت رفته‌اند ایسوس از درگاه مینی برای سیم‌کارت اصلی استفاده کرده است.

image

 

پردازنده 8 هسته‌ای اسنپدراگون 625 برای این گوشی استفاده شده است. هر 8 هسته این پردازنده فرکانس 2 گیگاهرتزی دارند. نسخه‌ای که دست ما بود 32 گیگابایتی و با حافظه رم 3 گیگابایتی بود. با باز بودن تعداد زیادی برنامه روی گوشی 700 مگابایت از حافظه رم آزاد و در اختیار کاربر است. از 32 گیگابایت حافظه داخلی هم 24 گیگابایت آزاد است و مابقی در اختیار فایل‌های سیستمی و رابط کاربری پر زرق‌وبرق گوشی است. در اجرای بازی‌های سنگینی مانند آسفالت 8 هیچ مشکلی برای گوشی به وجود نمی‌آید و علاوه بر اینکه در زمان کمی بازی باز و آماده‌به‌کار می‌شود در طول انجام بازی شاهد هیچ لگ و افت فریمی هم نبودیم.

image
  
image

 

دوربین

سنسور دوربین اصلی 16 مگاپیکسلی است و امکانات خوبی از جمله OIS در آن وجود دارد. این دوربین توانایی ضبط ویدئو با کیفیت 4K دارد و اندازه دهانه دیافراگمش f/2.0 است. برای دوربین دوم سنسور 8 مگاپیکسلی در نظر گرفته شده که اندازه دهانه دیافراگمش f/2.0 است و توانایی ضبط ویدئو با کیفیت فول اچ‌دی دارد.

image

 

image
  
image

 

منوی دوربین تمام تنظیمات لازم برای یک عکاسی ساده و خودکار را در خودش جای داده است. تنظیمات فلاش، اچ‌دی آر، سوییچ به دوربین دوم و انتخاب فیلم‌برداری در همین منوی اصلی قرار دارند. کلیدی در این منو به چشم می‌خورد، که کنار کلید شاتر تعبیه شده، با لمس این کلید منوی دوربین روی حالت دستی قرار می‌گیرد و اگر عکاس حرفه‌ای باشید این منو برای شما کاربردی است.

مودهای مختلف عکاسی با لمس کلیدی فعال می‌شود که در پایین بخش منوی دوربین قرار دارد. این منو پر است از مودهای متفاوت که در هر فضا و برای هر سوژه‌ای امکان عکاسی متفاوتی را فراهم می‌کند.

منوی دوربین دوم هم امکانات جالبی دارد. به‌طور مثال می‌توان قبل از گرفتن عکس ویرایش لازم، مانند تغییر اندازه چشم‌ها یا اندازه گونه‌ها را روی عکس انجام داد و سپس عکس گرفت؛ یا می‌توان با کشیدن انگشت روی کلید شاتر و هدایت آن به بالا برای گرفتن عکس تایمر انتخاب کرد.

image

 

دوربین اصلی در مدت‌زمانی کمتر از 0.3 ثانیه روی سوژه فوکوس می‌کند و این امر را مدیون تکنولوژی‌هایی مانند فوکوس لیزری، فوکوس خودکار و فوکوس ادامه‌دار است.

در نور روز و محیط باز دوربین عکس‌های خوبی تهیه می‌کند. رنگ‌ها بسیار شفاف و واقعی هستند و جزئیات خوبی توسط دوربین ثبت می‌شود. هرچند در نور کم هم عملکرد دوربین قابل‌قبول است اما برخی از عکس‌ها نویز زیادی دارند و جزئیات در آن‌ها کاهش نشان می‌دهد.

 

نمونه عکس‌های دوربین در نور روز

 

image

image
  
image

image
  
image

 

image
  
image

image

 

نمونه عکس‌های دوربین در حالت عادی و زوم 100 درصد

image
  
image

 

نمونه عکس پانوراما

image

 

نمونه عکس دوربین اصلی در شب

image
  
image

image
  
image

 

نمونه عکس دوربین دوم

image

 

 

باتری

ظرفیت باتری 2600 میلی‌آمپر ساعت است. این باتری برای روشن کردن صفحه‌نمایش 5.5 اینچی با کیفیت فول اچ‌دی و پشتیبانی از پردازنده کم‌مصرف اسنپدراگون 625 کار سختی پیش رویش نیست. در استفاده معمولی تا 1 روز و نیم می‌توان با گوشی بدون نیاز به شارژ کار کرد. برای شارژ شدن باتری از صفر تا 100 درصد به یک ساعت و نیم تا 2 ساعت ساعت نیاز است.

image

 

باید بخریم؟

صفحه‌نمایش گوشی کیفیت بالاتر از حد متوسط دارد اما با گوشی‌های پرچم‌دار فاصله دارد. در کنار صفحه‌نمایش خوب می‌توان به جنس خوب بدنه، دوربین قوی و عمر باتری مناسب اشاره کرد. اما شاید بتوان مهم‌ترین ویژگی این گوشی را قیمت مناسبش دانست با قیمتی در حدود 1 میلیون تومان زنفون 3 یکی از سرسخت‌ترین رقبای میان رده‌های بازار محسوب می‌شود که ظاهری شیک‌تر از بسیاری رقبای هم قیمتش دارد و می‌توان به راحتی می‌توان پیشنهاد خریدش را به افراد با سلیقه‌های مختلف داد.

image

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (24 نظر)

amir

۱۳۹۶/۱۱/۱۳
سلام دوستان. من خودم تقریبا ۵ ماهه که دارم این گوشیو رو هم رفته خیلی خوبه. بازی های سنگین و خیلی روون جرا میکنه. حسگر اثر انگشتش حرف نداره. دوربین اش هم تقریبا در حد S7 هست البت نا گفته نماند که تو تاریکی یکم ضعیف تر عمل میکنه . رابط کاربریش ساده و خیلی هم جذابه. من خودم قبلا S5 داشتم اما رابط کاربری ایسوس دلچسب تره. در ضمن دورینش آپشن های زیادی داره که بعضی وقتا واقعا به درد میخوره

Amirhosein

۱۳۹۶/۹/۲۷
سلام به نظر شما زنفون3بهتره یا گلکسی j7پریم. لطفا زود بگین ممنون میشم

Ali_fmr

۱۳۹۶/۵/۲۵
من میخوام به الان قدیم که اس ۱ ۱ ۱ نعو دانلود جی ۷ پرایم که نمیشه.گوگل.
عه

tarokh

۱۳۹۶/۵/۱
بين اين و موتورولا موتو ايكس2014كدومش بهتره؟!!؟لطفا كمك كنيد خيييييلي 2دلم

mani

۱۳۹۶/۴/۲۶
ایسوز دیر وارد عرصه گوشی های هوشمند شد متاسفانه، درحالی که از نظر تکنولوژيی ساخت و کیفیت در بخش کامپیوتر بی‌رقیبه ♥