خانهاخبار
آیا ویندوز 10 اس عملکرد بهتری نسبت به 10 پرو دارد؟

آیا ویندوز 10 اس عملکرد بهتری نسبت به 10 پرو دارد؟

برخی‌ها بر این باورند که نسخه S ویندوز 10 می‌تواند عملکرد بهتر و پایدارترین را نسبت به ویندوز 10 پرو ارائه دهد. در این مطلب به واکاوی این ادعا خواهیم پرداخت.
۱۳۹۶/۴/۲

همان‌طور که مطلع هستید، در کنار لپ‌تاپ‌های سرفیس، کمپانی مایکروسافت از ادیشن جدیدی از ویندوز 10 بانام «10 اس» رونمایی کرد. این نسخه از ویندوز، برای استفاده فقط به نرم‌افزارهای موجود در ویندوز استور متکی است و نمی‌توان نرم‌افزاری را به‌صورت آزاد روی آن نصب کرد. به همین خاطر نیز بسیاری از خریداران دستگاه‌های سرفیس لپ‌تاپ تصمیم گرفتند تا سیستم‌عامل خود را با پرداخت 49 دلار به نسخه 10 پرو ارتقا دهند.

مایکروسافت پیش‌ازاین اعلام کرده بود که ویندوز 10 S می‌تواند عملکرد بهتری را ارائه دهد؛ اما مشاهدات کاربران گویای حقیقیت دیگری است. بسیاری از کسانی که به ویندوز 10 پرو کوچ کردند، گفته‌اند که متوجه هیچ تفاوت عملکردی بین 10 اس و 10 پرو نمی‌شوند! یعنی درواقع برخلاف ادعاهای مایکروسافت، ویندوز 10 اس نمی‌تواند عملکرد بهتری را به کاربرانش ارائه دهد.

در نظر داشته باشید که 10 اس فقط یک ادیشن از ویندوز 10 است و اینکه بگوییم 10 S از ویندوز 10 پرو سریع‌تر است، مانند این است که بگوییم 10 Pro از 10 Home سریع‌تر است؛ درحالی‌که در واقعیت چنین نیست؛ بنابراین ادعاهای مایکروسافت در زمینه عملکرد ویندوز 10 اس زمانی قابل‌قبول هستند که تجربه‌های کاربری در طول زمان هم آن‌ها را اثبات کند و بهینه‌سازی‌های خام سیستم‌عامل کاری را از پیش نخواهد برد.

چقدر سریع‌تر است؟

همان‌طور که در بالا هم گفتم، ویندوز 10 اس، برای استفاده فقط به نرم‌افزارهای موجود در ویندوز استور متکی است و نمی‌توان نرم‌افزاری را به‌صورت آزاد روی آن نصب کرد. به‌صورت تئوری، این روش می‌تواند امنیت رایانه را بالاتر برده و از نصب نرم‌افزارها و فایل‌های مخرب روی سیستم جلوگیری کند. به‌تبع آن نیز قطعا عملکرد دستگاه در طول زمان با مشکل کمتری مواجه می‌شود. از طرف دیگر، اپلیکیشن‌های ویندوز استور بعد از نصب، به‌صورت خودکار به پوشه استارت‌آپ اضافه نمی‌شوند. بدین معنی که در طول زمان و هم‌زمان با نصب نرم‌افزار روی رایانه، سرعت دفعات لاگین شما کاهش نخواهد یافت.

image

گفته می‌شود که در طول یک بازه زمانی 6 تا 12 ماهه، ویندوز 10 اس هیچ‌گونه کاهش سرعتی را تجربه نمی‌کند؛ اما کاهش سرعت رایانه‌های مبتنی بر سیستم‌عامل‌های ویندوز 10 هوم و 10 پرو ممکن است در طول این بازه زمانی هم رخ بدهد و دلیل آن را باید در نصب و حذف نرم‌افزارها و بازی‌های متعدد روی سیستم جستجو کرد. بسیاری از این نرم‌افزارها، به‌صورت خودکار به فولدر استارت‌آپ سیستم افزوده‌شده و سرعت لاگین را کاهش می‌دهند. حتی برخی اپلیکیشن‌ها نیز از این هم فراتر رفته و در رجیستری سیستم نیز تغییراتی را ایجاد می‌کنند که باعث کاهش سرعت در طول زمان می‌شود. به همین خاطر است که بسیاری از متخصصان تکنولوژی پیشنهاد می‌کنند که هرچند مدت یک‌بار، نرم‌افزارها و فایل‌های اضافی روی سیستم را با استفاده از نرم‌افزارهای clean install پاک‌سازی کنید.

اما ویندوز 10 اس این مشکل را حل کرده و نیاز به نرم‌افزارهای clean install را از بین برده است. منظور مایکروسافت از عملکرد بهتر ویندوز 10 اس در طول زمان نیز دقیقا همین است. 10 اس یک نسخه از ویندوز است که در هرزمانی، مانند روز اول شاداب و سرحال است. البته اگر قصد دارید به نسخه 10 پرو کوچ کنید، در زمینه میزان عملکرد چندان تفاوت فاحشی را در مقایسه با 10 اس احساس نخواهید کرد؛ اما بسیاری از افراد به موارد نصب‌شده روی سیستم کامپیوتری خود اهمیتی نمی‌دهند و فقط در جهت رفع نیازشان اقدام به نصب نرم‌افزار می‌کنند.

ویندوز مقصر نیست!

اگر از نسخه‌هایی غیر از ویندوز 10 اس استفاده می‌کنید، به دلیل دریافت نرم‌افزار از منابع خارجی، در هنگام نصب ممکن است موارد اضافی متعددی دیگری نیز روی سیستم نصب شوند و متاسفانه بسیاری از کاربران از محتوای موارد اضافی نصب شده هیچ‌گونه اطلاعی ندارند. دلیل کند شدن عملکرد دستگاه‌های مبتنی بر ویندوز در طول زمان نیز همین مورد است؛ اما در صورت استفاده از ویندوز 10 اس، دیگر این مشکل وجود نخواهد داشت؛ زیرا تمامی نرم‌افزارها به‌صورت مستقیم و امن از ویندوز استور مایکروسافت گرفته می‌شوند.

image

سیستم‌عامل ویندوز به کاهش سرعت عملکردی در طول زمان شهره است و به همین دلیل نیز بسیاری از کاربران ویندوز بعد از مدتی به‌طرف سیستم‌عامل مک اپل کوچ می‌کنند؛ اما واقعیت این است که این «ویندوز» نیست که در طول زمان کند می‌شود، بلکه نرم‌افزارهایی که روی ویندوز نصب می‌کنید باعث کاهش سرعت عملکردی سیستم‌عامل می‌شوند. هرچقدر که تعداد نرم‌افزارهای هرز نصب‌شده بیشتر باشد، طبعا عملکرد سیستم نیز به همان میزان کاهش خواهد یافت. اگر در حین انتخاب و نصب نرم‌افزار، کمی چاشنی احتیاط را قاطی کار کنید، می‌توانید مطمئن باشید که سرعت ویندوز در طول زمان کاهش نمی‌یابد. البته برای بسیاری از افراد، در موقع بروز یک مشکل در دستگاه، ویندوز همیشه متهم ردیف اول است.

خوره‌های فناوری که در موقع نصب نرم‌افزار بااحتیاط بیشتری عمل می‌کنند، قطعا می‌توانند دستگاه‌هایی با عملکرد بهتر و بالاتری را در اختیار داشته باشند و فرقی نمی‌کند که ویندوز آن‌ها 10 اس باشد، یا 10 هوم و 10 پرو؛ اما بسیاری از افراد حتی نمی‌دانند فولدری به نام «استارت‌آپ» نیز وجود دارد و هنوز هم بسیاری از افراد نمی‌خواهند این حقیقت را بپذیرند که نرم‌افزارهای نصب‌شده باعث کاهش سرعت رایانه می‌شوند و ویندوز بی‌تقصیر است!

نظر شما چیست؟ آیا ویندوز واقعا بی‌تقصیر است؟

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

black.vampire

۱۳۹۶/۴/۴
کاملا باهات موافقم

amir1975

۱۳۹۶/۴/۲
هنوزم بهترین و کاربردی ترین نسخه ویندوز، Windows 7 هست.