خانهاخبار
بازگشت ای‌ام‌دی به دنیای سرورها با پردازنده 32 هسته‌ای Epyc

بازگشت ای‌ام‌دی به دنیای سرورها با پردازنده 32 هسته‌ای Epyc

اِی‌ام‌دی نسل نخست پردازنده‌های جدید سرور موسوم به Epyc را که قبلا از آن‌ها با نام رمز Naples یاد می‌شد، رسما رونمایی کرد.
۱۳۹۶/۴/۱

ویژگی بارز سی‌پی‌یوهای سری Epyc 7000 نه فقط تعداد 32 هسته ‌تعبیه شده در آن، بلکه چیدمانی است که ای‌ام‌دی برای آن برگزیده است. ای‌ام‌دی در سری اپیک به‌جای آنکه همه 32 هسته را در یک دای یا بلوک یک‌پارچه قرار دهد، آن‌ها را در چهار دسته هشت‌تایی سازمان‌دهی کرده است. یکی از مزیت‌های این روش، جلوگیری از هدررفت مقادیر زیادی سیلیکون طی فرآیند تولید تراشه است.

هر سی‌پی‌یو 32 هسته‌ای اپیک از هشت کانال حافظه، تا 2 ترابایت حافظه رم به ازای هر سوکت، یا 4 ترابایت حافظه رم در سیستم‌های دوسوکتی پشتیبانی می‌کند.

قدرتمندترین عضو این خانواده جدید، Epyc 7601 با 32 هسته است که سرعت پایه کلاک آن 2.2 گیگاهرتز، حداکثر فرکانس آن روی تمام هسته‌ها 2.7 گیگاهرتز و بیشینه فرکانس آن 3.2 گیگاهرتز است. کم‌توان‌ترین عضو خانواده نیز Epyc 7251 با هشت هسته، سرعت پایه کلاک 2.1 گیگاهرتز و بیشینه سرعت 2.9 گیگاهرتز است.

تراشه‌های اپیک بر اساس ریزمعماری ذن (Zen) طراحی شده‌اند و از این حیث هم‌خانواده پردازنده‌های سری رایزن محسوب می‌شوند.

در ریزمعماری ذن، هر هسته در مقایسه با نسل قبلی پردازنده‌های سرور ای‌ام‌دی، به ازای هر سیکل کلاک، 52 درصد سریع‌تر عمل می‌کند. ضمن اینکه خود تراشه‌ها نیز چه در محاسبه اعداد صحیح و ممیز شناور و چه از نظر پهنای باند حافظه و ورودی-خروجی، پا به پا رقبای بازار پیش می‌روند.   

image

رایانش سازمانی، محاسبات ابری، و هوش ماشینی از جمله حوزه‌هایی هستند که پردازنده‌های اپیک می‌توانند در آن‌ها نقش‌آفرینی کنند. از این رو، در مراسم رونمایی از اپیک، شرکت‌های بزرگ سازنده سرور، عرضه‌کنندگان نام‌آشنای سیستم‌عامل و هایپروایزر، و همچنین شرکت‌های فراهم‌کننده اکوسیستم سخت‌افزاری سرورها از جمله اچ‌پی اینترپرایز، مایکروسافت، ایسوس، دل، گیگابایت، بایدو، سامسونگ، اینوِنتِک، سوگان، سوپرمایکرو، ملانوکس و زایلینکس در کنار ای‌ام‌دی حاضر شدند تا برخی از محصولات و راه‌کارهای سازگار خود با این پردازنده‌ها را معرفی کردند.

اپیک را می‌توان رقابتی‌ترین حمله ای‌ام‌دی به اینتل طی دهه اخیر قلمداد کرد که این بار تراشه‌های سری زئون را هدف قرار داده است. اینتل هم‌اکنون قریب به 100 درصد بازار پردازنده‌های x86 را در سیطره خود دارد. اما حمایت آشکار شرکت‌هایی مانند اچ‌پی اینترپرایز از ای‌ام‌دی برای شکستن این انحصار، و نیز ویژگی‌های چشمگیر Epyc که به گفته ای‌ام‌دی از بسیار جهات بر محصولات رقیب می‌چربد، می‌تواند شرایط بازار را در آینده، کم و بیش تغییر دهد.  

آخرین رویارویی این دو رقیب پیش از رونمایی اپیک، معرفی پردازنده‌ 16 هسته‌ای Ryzen 9 Threadripper از سوی ای‌ام‌دی و پردازنده 18 هسته‌ای Core i-9 سری X از سوی اینتل بود.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)