خانهاخبار
5 تغییر اصلی وان پلاس 5 نسبت به وان پلاس 3T

5 تغییر اصلی وان پلاس 5 نسبت به وان پلاس 3T

کمپانی وان پلاس دیروز وان پلاس 5 را رسما معرفی کرد و این در حالی است که تنها 7 ماه از معرفی وان پلاس 3T می‌گذرد. بدین ترتیب وان پلاس 5 کار سختی خواهد داشت و باید دلایل قانع کننده‌ای برای خرید آن پیدا کرد. اما این محصول در مقایسه با پرچم‌دار سال گذشته چه برتری‌هایی دارد؟
۱۳۹۶/۴/۱

عالی، جذاب، کامل. اینها تنها بخشی از صفاتی است که بررسی کنندگان برای توصیف وان پلاس 3 و وان پلاس 3T به کار بردند. اما چینی‌ها به شعار «هرگز ساکن نمی‌مانیم» خود پایبند بوده و پرچم‌داری را در سال 2016 با مشخصاتی عالی و البته قیمتی کمتر از 500 دلار روانه بازار کردند.

با این اوصاف وان پلاس 5 کار بسیار دشواری را در پیش دارد و البته زمان مشخص می‌کند که آیا توانایی ادامه دادن راه وان پلاس 3 و 3T را دارد یا خیر. خوشبختانه این گوشی به زودی وارد بازار خواهد شد بنابراین زیاد منتظر نخواهیم ماند.

اکنون تنها 7 ماه از معرفی وان پلاس 3T می‌گذرد و همین دلیل وان پلاس باید کاری می‌کرد که وان پلاس 5 ارزش خرید را داشته باشد. اما قصد داریم 5 تفاوت اصلی آن را با 3T و بر اساس اطلاعات رسمی بررسی کنیم.

۱. پردازنده اسنپدراگون 835 و 6 یا 8 گیگابایت رم

image

استفاده از آخرین وق قدرتمندترین پردازنده موجود در بازار همواره یکی از اهداف وان پلاس بوده است. اگر به یاد داشته باشید، هدف از معرفی وان پلاس 3T، به کار گیری اسنپدراگون 821 بود که در زمان معرفی وان پلاس 3 هنوز توسط کوالکام آماده نشده بود.

بنابراین تعجبی ندارد که آخرین نسل از این پردازنده یعنی اسنپدراگون 835 در وان پلاس 5 به کار گرفته شده باشد. این چیپست با استفاده از معماری 10 نانومتری تولید شده که نتیجه آن، عملکرد بهتر و طول عمر باتری بیشتر است.

در داخل این پردازنده، 8 هسته پردازشی Kryo 280 با فرکانس 2.35 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی آدرنو 540 قرار گرفته است. بنچمارک Geekbench نشان می‌دهد که اسنپدراگون 835 در پردزاش تک هسته‌ای 25.7 درصد و در پردازش چند هسته‌ای 58 درصد نسبت به اسنپدراگون 821 به کار رفته در وان پلاس 3T عملکرد بهتری دارد. همچنین 32 درصد بهبود در عملکرد پردازنده گرافیکی و 25 درصد مصرف باتری کمتر، از دیگر پیشرفت‌های این چیپست هستند.

اما در رابطه با حافظه، دو نسخه از وان پلاس قابل خریداری است. یکی با 6 گیگابایت رم LPDDR4X و 64 گیگابایت حافظه داخلی و دیگری با 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه دااخلی.

۲. بالاترین رزولوشن دوربین در میان تمام گوشی‌های هوشمند

image

وان پلاس هم بالاخره به استفاده از سیستم دوربین دوگانه در گوشی‌های خود رو آورد که به گفته این کمپانی، لنزهای اصلی بسیار پیشرفته هستند و علت این موضوع، همکاری با موسسه DxO است. لنزهای به کار رفته در این دوربین، یکی 16 مگاپیکسلی RGB و دیگری 20 مگاپیکسلی تله فوتو و هردو ساخت سونی هستند. اما این دوربین چه بهبودهایی را تجربه کرده است؟

سایز پیکسل‌ها در سنسور RGB تغییری نسبت به وان پلاس 3T نداشتند اما گشودگی دیافراگم آن از f/2.0 به f/1.7 رسیده است. بدین ترتیب این لنز توانایی جذب نور بیشتری دارد و در محیط‌های کم نور، تصاویر بهتری ثبت ‌می‌کند. به علاوه  وان پلاس می‌گوید که این تغییر به آنها اجازه داده تا سرعت شاتر را افزایش دهند که به کاهش نویز تصاویر کمک می‌کند.

image

اما اضافه شدن لنز دوم هم دو تغییر بزرگ در آن به وجود آورده است. یکی ایجاد افکت بوکه و دیگریامکان زوم کردن با کمترین کاهش کیفیت تصویر.

در بخش نرم‌افزاری هم حالت Pro Mode جایگزین حالت Manual در وان پلاس 3T شده و برای تنظیم دستی است. در این حالت شما قادر خواهید بود تصاویر خام یا RAW تهیه کنید و ISO، وایت بالانس، سرعت شاتر و فوکوس را هم کنترل نمایید.

دروبین سلفی هم 16 مگاپیکسلی است و تفاوت چندانی با نسل قبلی ندارد.

در مجموع دوربین وان پلاس 5 یکی از بهترین‌ها است و قدم بزرگی برای این کمپانی محسوب می‌شود. البته نتیجه قطعی عملکرد آن پس از بررسی‌های دقیق مشخص خواهد شد.

۳. طراحی و ابعاد

image

شاید به دلیل انتشار تصاویر متعدد از وان پلاس 5 قبل از رونمایی، بسیاری از کاربران از ظاهر نهایی آن اطلاع داشتند. وان پلاس زحمت زیادی برای طراحی بدنه وان پلاس 5 به خود نداده و بیشتر از آیفون 7 پلاس برای این منظور کمک گرفته است. به ویژه در پشت، وان پلاس 5 شباهت زیادی به آیفون 7 پلاس دارد.

پس از انتشار رسمی رندرهای این گوشی، آقای Carl Pei وادار به ارائه توضیح در این زمینه شد و گفت که قبل از عرضه رسمی وان پلاس 3T به بازار هم نگرانی‎هایی از بابت طراحی آن وجود داشت اما به محض اینکه کاربران آن را در دست گرفتند، نگرانی‌ها برطرف شد.

اما اجازه دهید نگاهی به تغییرات بدنه این گوشی نسبت به نسل قبلی پرچم‌دار وان پلاس بیندازیم. یکی از این تغییرات خطی است که در لبه‌های گوشی وجود دارد و پشت و جلو گوشی را کاملا از هم متمایز می‌کند. همچنین گوشه‌ها هم کمی گردتر به نظر می‌رسند.

دوربین دوگانه در پشت گوشی و در بالا و سمت چپ جای گرفته در حالی که دوربین اصلی وان پلاس 3T در مرکز و بالا قرار داشت. خطوط آنتن هم اکنون شکلی منحنی به خود گرفته‌اند. جلوی گوشی اما تغییر چندانی نسبت به نسل قبلی نداشته است.

ابعاد وان پلاس 5 برابر با 154.2 * 74.1 * 7.25 میلی متر است که در مقایسه با وان پلاس 3T، نازک‌تر و کم عرض‌تر شده و ارتفاع آن افزایش یافته است. به علاوه وزن آن هم با کمی کاهش به 153 گرم رسیده است.

۴. باتری کوچک‌تر با شارژدهی بیشتر

image

باتری وان پلاس 5 بحث‌های زیادی را ایجاد کرد چراکه در ابتدا شایعات خبر از وجود باتری 4000 میلی آمپری برای آن می‌دادند. اما واقعیت اینگونه نبود و باتری به کار رفته در این گوشی نه تنها 4000 میلی آمپر ظرفیت نداشت، بلکه از باتری 3400 میلی آمپری به کار رفته در 3T هم کوچک‌تر بود.

باتری وان پلاس 5، 3300 میلی آمپری است اما به گفته وان پلاس، به لطف بهبود بهره وری اسنپدراگون 835 و نیز بهبودهای نرم‌افزاری، 20 درصد شارژدهی بیشتری نسبت به وان پلاس 3T دارد. این ادعا احتمالا درست خواهد بود اما پیش از انجام آزمایشات لازم نمی‌توان با قطعیت سخن گفت.

Dash Charge هم تکنولوژی مخصوص وان پلاس برای شارژ سریع است که در وان پلاس 5 هم حضور دارد. البته تغییری در زمان شارژ حاصل نشده.

۵. وابستگی قیمت به رنگ گوشی

image

روش قیمت گذاری وان پلاس همیشه بدین صورت بوده که محصولی قدرتمند را با قیمتی کمتر از پرچم‌داران دیگر عرضه کرده است. این رویه در سال 2017 هم تکرار شده و اون پلاس 5 با قیمتی کمتر از 500 دلار به دست مشتریان خواهد رسید.

اما وان پلاس تصمیم گرفته تا نسخه‌های مختلف وان پلاس 5 را با قیمت‌های متفاوت به فروش برساند. نسخه با رنگ Slate Gray با 6 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی عرضه می‌شود و نسخه با رنگ Midnight Black، 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی خواهد داشت. اما نسخه مشکی رنگ 539 دلار و نسخه خاکستری 479 دلار قیمت خواهند داشت.

وان پلاس 3T در هر دو نسخه 40 دلار ارزان‌تر است و نسخه مسی یا طلایی رنگ با 64 گیگابایت حافظه داخلی 439 دلار و نسخه مشکی رنگ با 128 گیگابایت حافظه داخلی 479 دلار قیمت دارند.

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)