خانهاخبار
گوگل چه چیزهایی از ما می‌داند؟ راه‌های کشف موضوع و ایجاد محدودیت

گوگل چه چیزهایی از ما می‌داند؟ راه‌های کشف موضوع و ایجاد محدودیت

اگر تابه حال این سوال در ذهن شما هم شکل گرفته که گوگل و محصولاتی که از آن استفاده می‌کنیم چه اطلاعاتی از من جمع آوری می‌کند خواندن این مقاله برایتان خالی از لطف نخواهد بود.
۱۳۹۶/۳/۳۱

گوگل برگرفته‌شده از واژهٔ گوگول که به معنی «یک عدد یک و صد صفر جلوی آن» درواقع شعار تبلیغاتی شرکت معظم گوگل است. بدین معنی که گوگل قصد دارد تا سرویس‌ها، اهداف و اطلاع‌رسانی و اطلاعات خود را تا آن اندازه (یک عدد یک و صد صفر جلوی آن) در فضای مجازی در جهان گسترش دهد!

گوگل به‌طور تخمینی دارای بیش از یک‌میلیون سرور در سراسر جهان است و روزانه بر روی بیش از یک میلیارد درخواست جستجو، و حدود ۲۴ پتابایت داده تولیدشده توسط کاربران پردازش انجام می‌دهد. این شرکت محصولات اینترنتی سودمندی مانند سرویس پست الکترونیکی Gmail را به کاربران خود پیشنهاد می‌دهد. محصولات گوگل به ابزارهای رومیزی نیز توسعه پیداکرده‌اند، با برنامه‌هایی مانند مرورگر گوگل کروم، سازمان‌دهی و ویرایشگر تصاویر پیکاسا و پیام‌رسان فوریAllo .

حالا گوگل سازنده پرکاربرترین سیستم‌عامل موبایل جهان، یعنی اندروید و سیستم‌عامل گوگل کروم نیز هست.

image

همه این موارد باعث شده تا طی سال‌های اخیر گوگل شهرتی مثال‌زدنی و البته همانند شمشیری دو لبه برای خود ایجاد کند.

گوگل ازیک‌طرف به‌عنوان یک سرویس اینترنتی باکیفیت و محبوب عمل می‌کند و از طرف دیگر با استفاده از اطلاعاتی که از کاربرانش به‌واسطه استفاده آن‌ها از سرویس‌های متنوع گوگل به دست می‌آورد موجبات کسب درآمد هنگفت برای این کمپانی عظیم می‌گردد.

اما شاید از خودتان سؤال کرده باشید که گوگل از من چه اطلاعاتی در دست دارد؟ اگر می‌خواهید بدانید که گوگل درباره شما چه می‌داند ادامه این مقاله را دنبال کنید.

اگر قرار باشد به‌طور شفاف‌تری به نحوه استفاده گوگل از اطلاعات خصوصی کاربران اشاره‌کنیم؛ می‌توان سرویس My Business گوگل را نام برد که دید کلی ازآنچه گوگل درباره ما می‌داند و از آن در جهت اهداف تبلیغاتی استفاده می‌کند به ما ارائه می‌دهد.

استراتژی گوگل بر اساس جمع‌آوری  اطلاعات کاربران در جهت تبلیغات هدفمند برای کسب‌وکارهای اینترنتی و کسب درآمد است. البته این موضوع مختص گوگل نیست و شرکت‌های بزرگ دیگری همچون فیس‌بوک، یاهو و ... نیز از همین طریق کسب درآمد می‌کنند. به‌عبارت‌دیگر گوگل خیلی بیشتر ازآنچه که فکرش را بکنید درباره شما می‌داند و به همین دلیل همواره چیزی‌هایی را به شما پیشنهاد می‌دهد که احتمالاً موردعلاقه شما نیز هست.

 ما برای استفاده از خدمات پرکاربرد و مفید گوگل مثل جیمیل، گوگل درایو، جستجو در موتور جستجوی گوگل، یوتیوب و ده‌ها سرویس پرکاربرد دیگر هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنیم اما در عوض به گوگل اجازه می‌دهیم که اطلاعاتی در مورد ما جمع‌آوری کند و آن را با مؤسسات تبلیغاتی به اشتراک بگذارد تا آن‌ها بتوانند تبلیغات خود را به شکل هدف‌دار و مؤثرتری ارائه کنند.

گوگل از روش‌های متعددی برای شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات کاربران استفاده می‌کند. هر بار که وارد حساب کاربری خود در جیمیل می‌شوید یا از گوشی اندروید خود استفاده می‌کنید، مقداری از اطلاعات شخصی خود ازجمله نام، شماره تلفن، موقعیت و... را به‌صورت داوطلبانه در اختیار گوگل می‌گذارید. علاوه بر این گوگل همیشه هنگامی‌که در حال وبگردی و جستجو برای موارد موردعلاقه‌تان هستید؛ بر جزییات فعالیت شما نظارت دارد.

این در حالی است که بسیاری از کاربران می‌دانند که این کمپانی به‌عنوان یک شرکت برای عملکرد خود نیاز به پول و سرمایه  داشته و برای تأمین هزینه و نیازهای مالی خود علاقه‌مند به جمع‌آوری اطلاعات خصوصی کاربران است.

ابزارMy activity  راهی برای شفافیت

نظرات منفی در مورد گوگل همانند یک کوه یخی غول‌پیکر و غوطه‌ور در آب است که بخش اعظم آن‌که در زیرآب‌هایی تیره پنهان‌شده است را کسی مشاهده نمی‌کند .گوگل به‌منظور ارائه تبلیغات هدفمند با توجه به علایق ما و برای نشان دادن آنچه ممکن است برای ما جالب باشد تمرکز کرده است.

درهرحال ، به نظر می‌رسد که گوگل از شنیدن این موضوع که برخی کاربران او را متهم به جاسوسی و سوءاستفاده از اطلاعاتشان می‌کنند خسته شده است و قصد دارد تا حدی نظرات کاربرانی که دید منفی به سیاست‌های این شرکت را دارند را کم کند و به کاربران نشان دهد که چه چیزی از آن‌ها می‌داند

با ورود به صفحه My activity در گوگل یک جدول زمانی از هر آنچه که گوگل درباره شما جمع‌آوری کرده و می‌داند را مشاهده خواهید کرد. خبر خوب اینکه حتی می‌توانید این صفحه را به زبان فارسی نیز مشاهده کنید.

image

اگر برای اولین بار است که وارد این صفحه می‌شوید حتماً از حجم اطلاعات ریزودرشتی که گوگل از شما جمع‌آوری کرده است تعجب خواهید کرد!

به‌طور مثال در این صفحه می‌توانید، هر آنچه که شما در موتور جستجوی گوگل و یا  شبکه ویدئویی یوتیوب جستجو کرده‌اید را با ذکر تاریخ و زمان دقیق آن مشاهده کنید.

این ابزار تنها چیزهایی که شما با استفاده از موتور جستجوی گوگل یا یوتیوب در جستجوی آن بوده‌اید کرده‌اید را نشان نمی‌دهد، بلکه لیستی از برنامه‌هایی که در گوشی هوشمند شما نصب شده است را نیز نمایش می‌دهد

مثلاً خود من، می‌توانم تاریخ و زمان اجرای برنامه‌هایی مانند تلگرام، توییتر و اینستاگرام و ... را که از آن‌ها درگوشی هوشمند خودم استفاده می‌کنم مشاهده کنم.

احتمالاً این نتایج با گوشی‌های پیکسل و نکسوس که انحصاراً توسط گوگل طراحی و تولید ‌شده پررنگ‌تر هم باشد. درهرصورت ما به‌زودی خواهیم دانست چرا گوگل در حال سفارشی‌سازی هرچه بیشتر این ابزار است.

شما می‌توانید مجموعه‌ای از اطلاعات درباره فعالیت‌های وب گردی و برنامه‌های دیگر را با مراجعه به بخش مربوطه در همین صفحه به‌طور کامل حذف کنید و یا بخش‌هایی که مایل نیستید اطلاعات آن توسط گوگل ذخیره گردد را برای همیشه غیرفعال و خاموش‌کنید.

به این ترتیب گوگل می‌تواند تبلیغات هدفمند خود را با دادن توانایی مدیریت و حذف داده‌های ذخیره‌شده به شما بهینه‌سازی کند.

image

سخن پایانی

بدون شک استفاده از سرویس‌های رایگان و محبوب گوگل ازجمله موتور جستجو، مرورگر کروم، سرویس‌های محبوبی همچون یوتیوب ، سیستم‌عامل محبوب و پرطرفدار اندروید ، سرویس نقشه‌خوانی گوگل مپ و ده‌ها سرویس پرطرفدار دیگر، امن و لذت‌بخش است ولی در مقابل با استفاده از این سرویس‌ها همواره بخشی از حریم خصوصی خود را تقدیم گوگل و شرکت‌های تبلیغاتی طرف حساب با آن می‌کنیم.

 به نظر شما آیا این یک معامله منصفانه است؟

و یا شاید عقیده دارید این ابزار تنها یک سرپوش است و گوگل آن را تنها برای خاموش‌سازی شایعات منفی برخی کاربران در رابطه با عملکرد خودش رونمایی کرده است ؟

نظرات، تجربه‌های شخصی و اطلاعات تخصصی خود در رابطه با این موضوع را در بخش نظرات همین مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)