خانهاخبار
آیا خرید یک پرچمدار در سال ۲۰۱۷ به صرفه است؟

آیا خرید یک پرچمدار در سال ۲۰۱۷ به صرفه است؟

امسال کمپانی‌ها بسیاری برترین گوشی‌های هوشمند خود را به عنوان پرچمدار به بازار عرضه کرده‌اند. امروز می‌خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا خرید یک پرچمدار در سال ۲۰۱۷ به صرفه است یا خیر.
۱۳۹۶/۳/۳۰

امروزه هر فردی دوست دارد یک گوشی هوشمند داشته باشد، اما انتخاب یک موبایل مناسب از بین انبوه محصولات ارائه شده، به سختی پیدا کردن یک سوزن در انبار کاه است. بیش از ۵ ماه از آغاز سال گذشته است و به نظر می‌رسد که اکثر کمپانی‌ها پرچمداران خود را به بازار عرضه کرده‌اند. بدین ترتیب کاربرانی که خواهان برترین گوشی‌های هوشمند هستند، می‌توانند از پرچمداران کمپانی‌های مختلف محصول مورد نظر خود را انتخاب کنند. اما آیا لزومی دارد که گوشی هوشمند شما از تمامی جهات برترین باشد؟ یا اعتقاد دارید که خرید چنین محصولی اتلاف سرمایه است؟ آیا انتخاب یک گوشی هوشمند پرچمدار در سال ۲۰۱۷ کاری عاقلانه و خریدی به صرفه است؟ با ما در جی‌اس‌ام همراه باشید تا پاسخی برای این پرسش بیابیم.

هیچ پاسخ قطعی و واحدی برای این سوالات وجود ندارد، چرا که تمامی این موضوعات ذهنی و برای هر فردی متفاوت هستند. این نیاز (یا خواسته، بسته به شرایط) برای هر فرد مطابق انتظاراتش است و با فرد دیگر فرق می‌کند. ضمنا هر فرد آزاد است تا پول خود را هر نحوی که می‌پسندد خرج کند!

اگر به دنبال گوشی هوشمند باشید که از هر نظر دارای بهترین مشخصات باشد، معمولا یک پرچمدار را انتخاب می‌کنید. البته این بدان معنا نیست که دستگاه‌های میان‌رده ویژگی‌های خوبی ندارند. مثلا سامسونگ گلکسی A5 2017 گوشی هوشمندی است که در عین میان‌رده بودن، عمر باتری فوق‌العاده‌ای دارد. خرید یک پرچمدار تنها در صورتی به صرفه است که بخواهید گوشی هوشمند شما «از هر نظر» برترین یا جزو برترین‌ها باشد. در صورتی باید به خرید یک پرچمدار فکر کنید که نیازهایی همچون موارد زیر داشته باشید:

می‌خواهید تصاویر، ویدیوها و صداهای باکیفیتی ضبط کنید

گوشی‌های هوشمند پرچمدار، سخت‌افزار بهتری دارند. گشادگی دیافراگم دوربین آن‌ها از بقیه بیشتر است و از سنسورهای قدرتمندتری بهره می‌برند. دوربین یک پرچمدار از نظر نرم‌افزاری نیز نسبت به محصولات دیگر، پیشرفته‌تر است. مثلا اچ‌تی‌سی U11 هم‌اکنون تبدیل به معیاری مناسب برای سنجش قدرت دوربین گوشی‌های هوشند شده است و محصولات بسیار کمی توان رقابت با دوربین این گوشی را دارند.

image

معمولا به مقوله‌ی صدا کم‌توجهی می‌شود، اما ضبط و پخش صدای باکیفیت جزو مهم‌ترین ویژگی‌های یک پرچمدار هستند. دستگاه‌های بالارده معمولا کیفیت صدای بالایی دارند. با این حال از آن‌جا که اکثر کاربران می‌توانند گوشی خود را به راحتی به یک اسپیکر خارجی متصل کنند، به بالا بودن کیفیت صدای گوشی اهمیت چندانی نمی‌دهند. البته نباید اهمیت میکروفن را در ضبط صدا و ویدیوهای باکیفیت از یاد برد. اگر کیفیت ضبط پایین باشد، طبیعتا کیفیت صدای ضبط و پخش شده نیز کم می‌شود. با این حال نیاز به نگرانی نیست، چرا که معمولا پرچمداران از رزولوشن نمایشگر و کیفیت صدای بالاتری نسبت به میان‌رده‌ها برخوردارند.

یک گوشی هوشمند جذاب می‌خواهید

یک گوشی جذاب چه ویژگی‌هایی دارد؟ طبیعتا جذابیت هم یک ویژگی ذهنی است و از دید هر فرد متفاوت است. امروزه کمپانی‌های بسیاری در دنیا گوشی‌هایشان را شبیه آیفون می‌سازند. پس آیا یک گوشی هوشمند جذاب، مدلی است که حتما شبیه آیفون باشد؟ هرکس جواب خاص خود را برای این سوال دارد، اما یقینا همگی در یک چیز اشتراک نظر دارند: یک پرچمدار به مراتب جذاب‌تر از یک میان‌رده است. حرکت گوشی‌های هوشمند به سمت طراحی‌های باکیفیت موجب شده است که گوشی‌های بالارده اصالت و خلاقیت بیشتری نشان دهند؛ درست همانند آنچه که در گلکسی اس ۸ دیدیم.

image

سیستمی می‌خواهید که بتواند هر بازی و نرم‌افزاری (ازجمله واقعیت مجازی) را اجرا کند

از طراحی که بگذریم، به درون گوشی می‌رسیم. نظرتان در مورد قدرت سخت‌افزاری گوشی چیست؟ پرچمداران از قطعات سخت‌افزاری قدرتمندی بهره می‌برند که توان اجرای هر اپلیکیشنی را به آن‌ها می‌دهد. این گوشی‌های بر خلاف مدل‌های میان‌رده، مجهز به جدیدترین و قدرتمندترین پردازنده‌ها هستند. از جمله این پردازنده‌ها می‌توان به اس‍نپدراگون ۸۳۵ بر روی اکسپریا XZ پریمیوم، کرین ۹۶۰ بر روی هوآوی P10 و اکسینوس ۸۸۹۵ بر روی گلکسی اس ۸ پلاس اشاره کرد.

جدیدترین نسخه نرم‌افزار (یا سیستم‌عامل) را می‌خواهید

در سیستم‌عامل اندروید، این موضوع واقعا آزاردهنده است. این سیستم‌عامل به حدی تکه تکه شده است که به ندرت می‌توان طی بازه بلندمدتی به آخرین نسخه‌های آن دسترسی داشت. متداول‌ترین راه دریافت آخرین نسخه اندروید این است که یک دستگاه جدید بخرید، چرا که گوشی‌های جدید به طور پیش‌فرض از آخرین نسخه سیستم‌عامل بهره می‌برند. وقتی یک پرچمدار می‌خرید، مقداری پول سرمایه‌گذاری می‌کنید که در واقع به شما اطمینان می‌دهد که تا مدتی آخرین به روز رسانی‌های سیستم‌عامل را دریافت خواهید کرد. البته معمولا برای دریافت به روز رسانی بر روی پرچمداران کمپانی‌های مختلف، باید چند ماهی صبر کنید، اما این وضعیت به مراتب بهتر از گوشی‌های پایین رده و حتی میان‌رده است که اغلب هیچ‌گاه به روز رسانی دریافت نمی‌کنند.

ساده بگویم: بهترین گوشی هوشمند را می‌خواهید

برخی معتقدند که اگر قرار است پول خود را برای خرید گوشی خرج کنید، باید بهترین محصول را بخرید. اگر شما هم چنین اعتقادی دارید شاید بهتر باشد که اقدام به خرید یک پرچمدار کنید.

اما همه به پرچمدار نیاز ندارند. در صورتی که موارد زیر در مورد ضما صدق می‌کند، نیازی نیست که پرچمدار بخرید:

از دستگاه خود انتظار چندانی ندارید

آیا شما هم جزو افرادی هستید که از گوشی هوشمند خود تنها برای برخی از ابتدایی‌ترین کاربردها استفاده می‌کنند؟ شاید به تماشای ویدیو بر روی گوشی خود علاقه‌ای ندارید و از موبایل خود تنها برای برقراری تماس تلفنی، چت کردن در مسنجرهای مختلف و گهگاهی هم برای ثبت عکس استفاده می‌کنید و حتی کیفیت عکس‌ها هم چندان برایتان اهمیت ندارد. اگر چنین نیازها و استفاده‌های محدودی دارید، یک گوشی پرچمدار می‌تواند نیازهای شما را به خوبی برآورده کند، اما چرا باید برای خرید نان روزانه، با یک فراری به نانوایی برویم؟ یک گوشی هوشمند  میان‌رده می‌تواند به خوبی تمامی نیازهای شما را برآورده کند و دیگر نیازی به خرید دستگاه‌های گران‌قیمت و پرچمدار نیست.

image

به روز رسانی‌های اندروید برایتان اهمیت چندانی ندارد

اگر استفاده‌های محدودی از گوشی خود می‌کنید، احتمالا علاقه چندانی به دریافت آخرین به روز رسانی‌های نرم‌افزاری ندارید. بسیاری از مردم به ویژگی‌های جدید همچون قابلیت مولتی اسکرین نیازی ندارند. این قابلیت بر روی اندروید ۶ مارشمالو در دسترس کاربران است. البته این ویژگی در برخی دستگاه‌های خاص از برندهای مختلف نیز پیش از نسخه ششم اندروید در دسترس کاربران بوده است. وقتی این ویژگی‌ها برای شما هیچ کاربردی ندارند، چرا باید تمایلی به دریافت به روز رسانی‌های مربوط به آن‌ها داشته باشید؟ شاید بگویید به دلایل امنیتی. صحیح است، اما این قابلیت‌ها برای شما در اولویت نیستند.

ترجیح می‌دهید از طریق تبلت، تلویزیون یا رایانه اس‍تریم کنید

از نظر تئوری، می‌توان بر روی هر دستگاهی که از اپلیکیشن‌های خواندن فایل‌های چندرسانه‌ای یا استریمینگ پشتیبانی می‌کند فیلم تماشا کرد. بدیهی است که هرقدر دستگاه مورد استفاده پیشرفته‌تر باشد، لذت بشتری از تماشای ویدیو می‌برید. بدین ترتیب اگر از یک گوشی هوشمند پرچمدار استفاده کنید، افزون بر دسترسی به فضای بیشتر برای ذخیره سازی اطلاعات، پایداری بهتری را نیز تجبه خواهید کرد و دیگر با اپلیکیشنی سر و کله نمی‌زنید که در اواسط ویدیو به ناگهان متوقف شود. علاوه بر موارد فوق، یک پرچمدار به نمایشگری نسبتا بزرگ (با اندازه حداقل ۵ اینچ) و به مراتب پیشرفته‌تر مجهز است که می‌تواند کیفیت بالایی برای شما به ارم‍غان بیاورد. البته در صورتی که بخواهید گوشی هوشمندی با نمایشگر بزرگ داشته باشید که مخصوص پخش ویدیو است، شاید خرید پرچمدار برایتان بیهوده باشد.

image

بودجه محدودی دارید

انکار نمی‌کنیم که بزرگ‌ترین ضعف یک پرچمدار، قیمت بالای آن است که از ۶۰۰ دلار برای ارزان‌ترین موارد آغاز شده و در برخی مدل‌ها به ۱۰۰۰ دلار نیز می‌رسد. درست است که با خرید یک پرچمدار، مجموعه‌ای از فناوری‌های پیشرفته را در بدنه‌ای نازک به درست می‌آورید و هرکدام از این فناوری‌ها نیز بهایی دارند، اما قیمت بالای این محصولات اغلب ما را وادار به این پرسش می‌کند که آیا خرید این دستگاه ضروری است یا خیر. اگر در پاسخ دادن به این سوال تردید دارید، به احتمال بسیار زیاد پاسخ شما منفی است.

البته یک خبر خوب این است که قیمت اغلب پرچمداران با گذشت زمان کاهش می‌یابد. مثلا هم‌اکنون می‌توانید سامسونگ گلکسی اس ۷ را که در زمان عرضه قیمتی حدود ۷۰۰ دلار داشت تنها با ۵۰۰ دلار بخرید. یکی از معایب پرچمداران هم این است که وقتی قیمت آن‌ها با کاهش مواجه می‌شود که از یک یا چند جنبه قدیمی شده باشد.

نظر شما در مورد خرید گوشی‌های هوشمند پرچمدار چیست؟ دی‍دگاه‌‌های خود را با ما و سایر دوستانتان در جی‌اس‌ام به اشتراک بگذارید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (18 نظر)

Hesam

۱۳۹۶/۴/۲
یه دفعه بگید همه برن سامسونگ بخرن دیگه ?

ارسی

۱۳۹۶/۳/۳۱
این گوشی رو پیدا کردی خبرمون کن
همزمان آیفون۷ و اس۸ رو استفاده میکنم تا شاید به هدفتون برسم ولی باز نمیشه.
اساسا محصولات دیجیتال علاوه بر تکنولوژی،صنعت هم هستن.
هر چقدر هم کمپانی ها بخوان تو تکنولوژی جلو برن ولی برای پول ساز بودن و نقش صنعتی خودشون،تو هرمدل کمبود رو میزارن تا مجبور باشیم با هر مدل خودمون آبدیت کنیم وگرنه اگه اس۸ باتری پارسال اس۷اج رو میداشت که دیگه تا۵سال هم کسی گوشیش رو عوض نمیکرد

سعید

۱۳۹۶/۳/۳۱
Xzp کجاش جذابه شبیه غوطی کبریت با حاشیه های زیاد البته از این نظر یک‌رقیب جدی پیدا کرده هنگی u11 با کیفیت به نراتب پایینتر که جنس شیشیه درجه ۳ داره و با فشار دست خرد میشه.تو به طراحی قدیمی و کپی گوشی سامسونگ در هنگیu11 میگی اصالت خخخ اطلاعاتت زیر صفر تعصب بالای ۱۰۰۰

سعید

۱۳۹۶/۳/۳۱
از نظر بنجول بودن و کیفیت ساخت گوشی هوی فیک‌چینی هم بهش تعظیم کردن

keyhan

۱۳۹۶/۳/۳۰
اینم اضافه کنم ایفون بود که شبیه اچ تی سی وان شد. البته گوشی که انقلاب ایجاد کرد تو کم کردن حاشیه شیاومی می میکس بود و بقیه دنباله رو این گوشی شدن. حتی گوشه های منحنی صفحه نمایش. کلا گوشی های لمسی تو پنل جلو راه زیادی برای مانور دادن ندارن چون طبق معمول صفحه گوشی تقریبا کل فضای طراحی رو اشغال کرده فقط میمونه دوربین جلو و بعضا اسکنر اثر انگشت یا اسپیکر