خانهاخبار
آیا اپل با Apple Watch 3 کاربری ساعت‌های هوشمند را متحول می‌کند؟

آیا اپل با Apple Watch 3 کاربری ساعت‌های هوشمند را متحول می‌کند؟

اپل قصد دارد ساعت هوشمند تازه‌ای به نام Apple Watch 3 معرفی کند. انتظار می‌رود که کاربرد این ساعت بیش از نسل‌های قبلی باشد و برای عموم مردم مفید واقع شود.
۱۳۹۶/۳/۲۹

خاطرتان هست که سال‌ها پیش رویای ساعت هوشمند را در سر می‌پروراندیم؟ این دستگاه هوشمند چند سالی ست که میهمان ما شده اما هنوز هم یک گجت لوکس به‌حساب می‌آید و کاربران معتقدند که استفاده از آن به‌اندازه گوشی، الزامی نیست. شاید باورتان نشود اما محبوبیت ساعت‌های هوشمند به شکل امروزی، رو به افول است هرچند زمان زیادی از حضور آن‌ها در میان ما نمی‌گذرد.

حالا سازندگان این گجت سعی دارند ساعت هوشمند را به دستگاهی تبدیل کنند که برای عموم مردم مفید است. آن‌ها قصد دارند ساعت‌ها را به‌گونه‌ای طراحی کنند که نتوانیم در مقابل خریدشان مقاومت کنیم. اپل قصد دارد نسل سوم ساعت‌های هوشمندش را به نام احتمالی Apple Watch 3 بسازد و می‌خواهد از ابزارهای پایش سلامتی بیشتر در این مدل استفاده کند.

البته این ایده اصلا تازه نیست و کمپانی‌هایی مانند Garmin به‌خوبی از آن بهره می‌برند. این کمپانی دستبند سلامتی به نام Forerunner 630 معرفی کرده که ظاهری شبیه ساعت دارد ولی درواقع گجتی هوشمند است که داده‌های سلامتی را در هنگام دویدن پایش می‌کند.

image

کمپانی‌های بزرگ دیگر مانند سامسونگ، اپل و ال‌جی هم ابزارهای مشابهی برای پایش سلامت تابه‌حال تولید کرده‌اند که از ساده‌ترین قابلیت‌ها تا پیشرفته‌ترین آن‌ها را پوشش می‌دهد. قابلیت‌هایی نظیر گام شمار، GPS، تمرین استقامتی و دیگر ویژگی‌های مخصوص بدن‌سازی در این گجت‌ها دیده می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید اپل رویداد WWDC 2017 را در ماه جاری برگزار کرد. این غول تکنولوژی در خلال رویداد تازه‌اش نسخه جدید سیستم‌عامل ساعت‌های هوشمندش را به نام watchOS 4 معرفی کرد. با نگاهی به این نسخه تازه درمی‌یابیم که آینده ساعت‌های هوشمند و گجت‌های پوشیدنی در حال تحول است. به نظر می‌رسد که این ابزارها قرار است به قابلیت‌هایی برای سنجش و پایش سلامت عمومی بپردازند و تنها مختص ورزشکاران حرفه‌ای نباشند.

چندی پیش تصویری از تیم کوک منتشر شد که نشان می‌داد یک دستبند کنترل سطح گلوکز خون دور مچش بسته است. باوجود این تصویر حدس می‌زنیم که اپل قصد دارد چنین قابلیتی را هم به ویژگی‌های ساعت‌های هوشمندش اضافه کند.

اپل مدتی پیش تایید کرد که قابلیت Core Bluetooth هم به watchOS افزوده می‌شود. این ابزار اجازه می‌دهد حسگرهای مختلفی مانند حسگر سنجش ضربان قلب به ساعت‌های هوشمند اپل اضافه شوند. خبر اضافه شدن این ابزار می‌تواند شایعه‌ها را درباره حسگر سنجش قند خون هم تایید کند.

اگر اپل واقعا چنین قصدی داشته باشد، باید با شرکت‌های مختلفی برای تامین این حسگرها همکاری کند. ما تحقیقاتی دراین‌باره انجام داده‌ایم و به نتایج جالبی دست پیداکرده‌ایم. اپل قصد دارد حسگر سنجش میزان گلوکز خون را با همکاری Dexcom در ساعت‌های هوشمندش تعبیه کند.

image

حسگر مذکور که به‌اندازه سوزن است، زیر پوست کاربر قرار می‌گیرد و توسط بلوتوث به Apple watch متصل می‌شود. این حسگر آمار دقیق لحظه‌ای از سطح گلوکز خون را روی مونیتور ساعت هوشمند به نمایش می‌گذارد. ایده تعبیه کردن حسگر زیرپوست ممکن است ناخوشایند به نظر برسد اما باور کنید در روش رایج سنجش قند خون مجبورید حداقل روزی یک‌بار از سرانگشتانتان خون بگیرید.

اگر اپل تمهیدی بیندیشد تا به قرار دادن سوزن زیرپوست نیاز نباشد، می‌تواند کاربران زیادی را به خرید Apple Watch 3 ترغیب کند. متاسفانه دیابت بیماری رایجی است و حداقل یک نفر در خانواده شما هم وجود دارد که به آن مبتلا شده باشد. تصور کنید که این ساعت هوشمند با قابلیت سنجش قند خون معرفی شود. حالا نزدیکانتان را در نظر بگیرید. قطعا تمایل دارند که این ساعت هوشمند را خریداری کنند و حتی گوشی هوشمندشان را هم به آیفون تغییر دهند.

پشتیبانی از ابزارهای ورزشی

اگر Apple Watch 3 تا اواخر سال 2017 معرفی شود، به‌طورحتم به watchOS 4 مجهز خواهد بود. این سیستم‌عامل ویژگی‌های تازه‌ای در زمینه سلامتی با خود به همراه دارد و باعث می‌شود Apple Watch 3 راهش را به زندگی حرفه‌ای ورزشکاران پیدا کند.

اپل حالا با برند سازنده تردمیل به نام TechnoGym همکاری می‌کند. ورزشکاران درحالی‌که روی تردمیل می‌دوند، Apple Watch 3 را هم باید به دستشان ببندند تا اطلاعات دقیقی از سرعت دویدن و مسافت طی شده را مشاهده کنند. در این حالت کاربر باید ساعتش را توسط حسگر NFC به تردمیل متصل و داده‌ها را از آن دریافت کند. این ساعت هوشمند همچنین می‌تواند اطلاعات ضربان قلب کاربر را به تردمیل بفرستد تا تردمیل هم این اطلاعات را روی مانیتورش به نمایش بگذارد.

image

اپل برندی است که فریم ورک مناسب را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد و محصول قابل‌اعتمادی می‌سازد که دیگر برندها هم علاقه‌مند شوند با او همکاری کنند.

شکی نیست که ساعت‌های هوشمند دیگر سازندگان هم می‌توانند چنین امکاناتی را ارائه کنند. پلتفرم یکپارچه برند TechnoGym بر اساس فضای ابری و اندروید بناشده و سامسونگ هم می‌تواند با این برند همکاری کند اما اپل برندی است که فروش فوق‌العاده‌ای دارد و سطح تجربه کاربری‌اش بالاست. دیگر برندها هم به همین خاطر پیشنهادش را رد نمی‌کنند.

یکی دیگر از مشکلات اساسی Apple Watch در به‌روزرسانی جدید سیستم‌عاملش رفع شده. کاربران حالا می‌توانند داده‌های ورزشی را با اپلیکیشن‌های جانبی به اشتراک بگذارند. اگر ورزشکار هستید، حتما Strava را می‌شناسید. پلتفرم این اپلیکیشن فوق‌العاده است اما رابط کاربری آن تعریفی ندارد. با این قابلیت تازه می‌توانید بدون آنکه لازم باشد با Strava کارکنید، داده‌ها را از ساعت هوشمندتان به آن ارسال کنید.

ساعتی که دویدن را آسان می‌کند

شاید با اپلیکیشن ورزشی RunGo آشنا باشید. این اپلیکیشن تمام‌مسیرهای دو جهان را روی نقشه به شما نشان می‌دهد اما قسمت جالب ماجرا، پشتیبانی صوتی و راهنمایی کاربر برای انتخاب مسیر مناسب است.

image

اپل هم با افزودن GPS و یک اپلیکیشن مسیریابی مخصوص دویدن، قابلیت مشابهی را با Apple Watch 2 معرفی کرد. البته سازندگانی مانند TomTom و Polar پیش‌تر ساعت‌هایی مخصوص دویدن معرفی کرده بودند ولی این ساعت‌ها چنین قابلیتی ندارند.

Apple Watch 2 را می‌توان در این زمینه موفق دانست. کاربران می‌توانند از میان هزاران مسیر پیشنهادی، مسیر موردنظرشان را انتخاب کرده و با دیگران در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. یکی از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن موردنظر ادعا کرده که اپل قصد دارد امکان نشان دادن مسیرهای پرتردد و محبوب را هم میسر کند.

سوالی که حالا پیش می‌آید این است که آیا باید مشتاقانه منتظر معرفی Apple Watch 3 باشیم؟ آیا این ساعت هوشمند می‌تواند نقطه تلاقی قابلیت‌های گوشی هوشمند با دستبندهای سلامتی و ابزارهای پایش سلامت عمومی باشد؟

در حال حاضر موانعی وجود دارند که سد راه توسعه Apple Watch 3 شده‌اند. همان‌طور که گفتیم اپل از دو اپلیکیشن Strava و RunGo در ساعت‌های هوشمندش استفاده می‌کند اما این اپلیکیشن‌ها باقابلیت‌های محدودتری روی Apple Watch در دسترس قرارگرفته‌اند. توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری اپل باید تلاش کنند تا تمام قابلیت‌های اپلیکیشن‌های مذکور را با Apple Watch 3 ارایه کنند.

اگر تمام این اتفاقات رخ دهد و ساعت‌های هوشمند بیش‌ازپیش به پایش سلامت عمومی تمامی افراد و نه‌تنها ورزشکاران بپردازند، می‌توان امیدوار بود که مردم علاقه بیشتری به خریدش نشان دهند.

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

رامتین

۱۳۹۶/۳/۳۰
هیچی مثل garmin نمیشه ، هر چیزی تخصصی خودش خوبه

آرش

۱۳۹۶/۳/۳۰
با تشکر از مقاله خوبتون ، فراموش کرديد که درباره امکانات بسيار خوب Apple Watch2 درخصوص شنا و ويژگی هايی که برای اون در نظر کرفته صحبت کنيد.

علیرضا

۱۳۹۶/۳/۲۹
سلام،چیزی که شما معرفی کردین بیشتر شبیه بیمارستان هست تا ساعت،اسمشو عوض بکنه بگه گجت سلامتی میشه با این تفاسیر هضمش کرد وگرنه این مسائل که فرمودین،هرچقدرم که با آب و تاب بگین ، چندان مورد توجه نیس ، درضمن باس دقت کنید که طرفدارای اپل یه رنج سن خاصی هستن که چندان این موارد سلامتی براشون اولویت نداره