خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Huawei P10 lite

بررسی تخصصی Huawei P10 lite

ضعیف‌ترین عضو خانواده P10 با ظاهر جذابش در نگاه اول به خوبی کاربر را جذب می‌کند. برای اینکه بدانید در عمل هم این گوشی می‌تواند نظر کاربران را جلب کند این بررسی را از دست ندهید.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۶/۳/۲۸

امسال هوآوی سری جدیدی از خانواده P را با نام P10 معرفی کرد. این خانواده از 3 عضو تشکیل شده که P10 Plus بزرگ‌ترین آن‌هاست و ازنظر سخت‌افزاری از دیگر اعضای خانواده قوی‌تر است عضو میانی P10 نام دارد و آخرین عضو P10 lite است که ازنظر سخت‌افزاری از دو عضو ضعیف‌تر است. یکی از تفاوت‌های اساسی این گوشی با دو عضو دیگر خانواده پی 10 در دوربین است. برخلاف آن دو پی 10 لایت دوربین دوتایی ندارد و هوآوی به همان دوربین تکی بسنده کرده است.

image

 

طراحی

اگرچه این گوشی نام دو گوشی پی 10 و پی 10 پلاس را یدک می‌کشد اما هیچ خبری از زبان طراحی این دو گوشی در پی 10 لایت نیست. از تفاوت‌های قابل‌لمس این گوشی با دو عضو دیگر خانواده P10 می‌توان به عدم وجود دوربین دوتایی در پشت‌گوشی، حضور نداشتن کلید Home در قاب جلویی زیر صفحه‌نمایش و حضور درگاه ارتباطی MicroUSB به‌جای USB type-C در پایین گوشی اشاره کرد. باوجوداین فریم اطراف گوشی از فلز ساخته‌شده و قاب پشتی هنوز هم به‌راحتی اثرانگشت را جذب می‌کند.

image

image

 

صفحه‌نمایش 5.2 اینچی حدود 70 درصد از قاب جلوی گوشی را اشغال کرده است. همان‌طور که گفتیم پایین صفحه‌نمایش خبری از کلید فیزیکی Home نیست و در عوض کلیدهای ناوبری داخل صفحه‌نمایش قرار دارند. این گوشی در 4 رنگ سفید، مشکی، طلایی و آبی عرضه می‌شود. فریم اطراف از فلز و قاب پشتی از شیشه ساخته‌شده است اما استفاده از شیشه باعث نشده تا گوشی ارزان و بی‌کیفیت به نظر بیاید؛ تنها مشکل اینجاست که این شیشه سبب شده تا لیز خوردنش از روی سطح شیب‌دار راحت‌تر باشد. لبه‌های دستگاه محدب طراحی‌شده‌اند تا دست گرفتن گوشی آسان و لذت‌بخش باشد. در کنار لبه‌های محدب، ضخامت کم گوشی که برابر 7.2 میلی‌متر است سبب خوش‌دست بودن گوشی و راحت کار کردن با آن شده است.

image
  
image

 

با نگاهی به اطراف گوشی می‌بینید که کلیدهای ولوم و پاور، که طراحی بافت‌دار دارد، سمت راست و درگاه سیم‌کارت سمت چپ قرار گرفته‌اند. پایین گوشی اسپیکر در کنار درگاه ارتباطی و میکروفون اصلی و بالای گوشی سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدا در کنار میکروفون دوم دیده می‌شوند. قاب پشتی میزبان یک دوربین و فلاشش و کلیدی لمسی در وسط است که سنسور اثرانگشت دستگاه محسوب می‌شود.

P10 lite گوشی بسیار خوش‌دستی است و این خوش‌دست بودن را مدیون اندازه کوچک صفحه‌نمایش، لبه‌های گرد در کناره‌ها و ضخامت کمی که برایش در نظر گرفته شده است.

image
  
image

 

image
  
image

 

  

image

image
  
image


image

image
  
image


image


 

صفحه‌نمایش

P10 lite از صفحه‌ای 5.2 اینچی بهره می‌برد که کیفیتش فول اچ‌دی است و شیشه روی آن 2.5D. همانند دو برادر بزرگ‌ترش این صفحه‌نمایش هم نور بسیار خوبی دارد اما نورش از P10 Plus کمتر است؛ باوجوداین به لطف همین نور زیاد خوانایی زیر نور خورشید بسیار خوب است اما دقت داشته باشید که نور خورشید نباید مستقیما به صفحه‌نمایش بتابد. با تنظیمات پیش‌فرض رنگ‌ها در این صفحه‌نمایش خوب به نظر می‌رسند و به واقعیت بسیار نزدیک‌اند اما اگر بخواهید رنگ‌های گرم‌تری داشته باشید در تنظیمات این امکان در نظر گرفته شده است. با توجه به اینکه صفحه‌نمایش این گوشی از نوع IPS است زاویه دید خوب یکی از ویژگی‌های مهم آن به شمار می‌رود؛ حتی اگر با زاویه زیاد به صفحه‌نمایش نگاه کنید جز اینکه کمی صفحه تاریک می‌شود مشکلی وجود ندارد و خواندن آن امکان‌پذیر است.

image
  
image

 

Eye comfort بخشی است که در تنظیمات صفحه‌نمایش به چشم می‌خورد. با فعال کردن این بخش، که می‌توان زمان‌بندی برایش در نظر گرفت، پیکسل‌های آبی صفحه‌نمایش خاموش می‌شوند و نور زرد روی صفحه قالب می‌شود. می‌توان میزان نور زرد صفحه را تنظیم کرد و رنگ صفحه را گرم‌تر یا سردتر کرد.

در تنظیمات صفحه‌نمایش گزینه‌ای به چشم می‌خورد به نام "افزایش خوانایی صفحه‌نمایش زیر نور خورشید".با خاموش و روشن کردن این تنظیم در همان لحظه اتفاقی برای صفحه‌نمایش رخ نمی‌دهد اما بعد از استفاده در نور محیط به خوبی می‌توان تغییر را احساس کرد.

image

 

سیستم‌عامل و رابط کاربری

اندروید 7 پیش‌فرض روی این گوشی نصب‌شده است. این نسخه از اندروید با رابط کاربری مخصوص هوآوی یعنی اموشن یوآی نسخه 5.1 تزئین شده است. اموشن یوآی سبب شده تا رابط کاربری این گوشی کاملا با اندروید خام فاصله داشته باشد. در صفحه قفل گوشی ساعت، تاریخ، تعداد قدم‌ها، نوتفیکیشن ها، میزان درصد باتری، آنتن و میانبری به دوربین قرار دارد. نکته جالب در مورد صفحه قفل حضور بخشی است که با بالا کشیدن انگشت از بخش پایین صفحه‌نمایش به بالا نمایان می‌شود. این بخش 5 سوییچ تنظیمات دارد که با کمک آن‌ها نیاز به جستجو در تنظیمات و برخی مواقع باز کردن قفل گوشی از بین می‌رود. چراغ‌قوه، ماشین‌حساب، ساعت، ضبط صدا و بارکد اسکنر سوییچ‌هایی هستند که در این بخش قرار دارند.

image

image
  
image

 

 با عبور از صفحه قفل، صفحه اصلی گوشی نمایان می‌شود. دو نوع امکان نمایش برای این صفحه وجود دارد: در اولین حالت تمام برنامه‌های نصب‌شده روی گوشی در همین صفحه اصلی نمایش داده می‌شوند و در دومین حالت گزینه‌ای به نام اپ دراور فعال می‌شود که برنامه‌های نصب‌شده روی گوشی در این بخش قرار می‌گیرند و صفحه اصلی برای ویجت ها و برنامه‌های پر کاربرد خالی می‌ماند.

image
  
image

 

نوتیفیکیشن بار خیلی پر جزئیات نیست و درنهایت تنها دو ردیف 5 تایی از سوییچ‌های تنظیمات نمایش داده می‌شوند. شاسی کم‌وزیاد کردن نور نیز به همراه کلیدی برای تنظیم خودکار نور صفحه‌نمایش در این بخش زیر سوییچ‌ها قرار دارد.

image
  
image

 

در صفحه اصلی با پایین کشیدن انگشت روی صفحه، منوی جستجو باز می‌شود و به‌علاوه 4 برنامه اخیری که با آن کار کرده‌اید نمایش داده می‌شود.

image

 

در نوارابزار اطلاعات کاملی از وضعیت گوشی به نمایش در می‌آید. می‌توان سرعت شبکه‌ای که گوشی به آن متصل است، میزان درصد باتری، آیکون برنامه‌هایی که نوتیفیکیشن دارند و وضعیت آنتن دهی سیم‌کارت‌ها را مشاهده کرد.

امکان شخصی‌سازی در رابط کاربری این گوشی بسیار بالاست. در منوی تنظیمات می‌توان چیدمان و ترتیب کلیدهای ناوبری را به‌دلخواه تغییر دارد و چینشی که با آن راحت هستید را به کار ببرید.

image

 

علاوه بر اینکه قابلیت‌های شخصی‌سازی خوبی برای این رابط کاربری در نظر گرفته شده است روش‌های متعددی برای تعامل با آن می‌توان در نظر گرفت. در بخشی به نام دستیار هوشمند که در منوی تنظیمات قرار گرفته است می‌توان نوع تعامل با این رابط کاربری را گسترش داد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

موشن کنترل در این بخش با استفاده از سنسورهای داخل گوشی به کمک کاربر می‌آید تا با حرکت گوشی در جهات مختلف فرمان‌های متفاوت اعمال شود. به‌طور مثال با برگرداندن گوشی درزمانی که زنگ می‌خورد یا در حال آلارم زدن است می‌توان آن را سایلنت کرد. یا بار برداشتن گوشی از روی میز در زمان زنگ خوردن یا هنگام فعال شدن آلارم صدای زنگ کم می‌شود. با برداشتن گوشی و قرار دادن در کنار گوش می‌توان خودکار و بدون فشار هیچ کلیدی تماس گرفت یا به تماس دریافتی پاسخ داد.

در کنار این موشن‌های حرکتی موشن‌هایی قرار دارند که با ضربه زدن به گوشی با بند انگشت فعال می‌شوند. به‌طور مثال با دوبار ضربه زدن روی صفحه‌نمایش با پشت ‌بند انگشت می‌توان از صفحه اسکرین شات گرفت. یا این که با کشیدن برخی از حروف انگلیسی با پشت انگشت می‌توان برخی از برنامه‌ها را باز کرد. یا اینکه با کشیدن یک خط روی صفحه با پشت‌بند انگشت صفحه را به دو بخش مجزا تقسیم کرد و از قابلیت استفاده از دو برنامه همزمان کنار هم بهره برد.

image

علاوه بر تعامل حرکتی، تعامل‌های صوتی هم با گوشی امکان‌پذیر است. زمانی که صفحه گوشی قفل باشد با نگه داشتن کلید ولوم پایین می‌توان با گفتن نام مخاطب با شخصی خاص تماس گرفت. زمانی که هدست به گوشی متصل باشد اگر تماسی با گوشی گرفته شود نام شخص تماس گیرنده در هدست گفته می‌شود که برای زمان رانندگی یا دویدن بسیار کاربردی است.

در تنظیمات اثرانگشت هم روش‌های تعاملی کاربردی‌ای در نظر گرفته شده است. زمان استفاده از منوی دوربین با قرار دادن انگشت روی سنسور اثرانگشت می‌توان عکس یا فیلم گرفت. در زمان زنگ خوردن گوشی و با داشتن تماس دریافتی می‌توان با قرار دادن انگشت روی این سنسور به تماس پاسخ داد. با فعال شدن آلارم می‌توان انگشت را روی این سنسور قرار داد تا زنگ آلارم قطع شود. با پایین کشیدن انگشت روی سنسور اثرانگشت به سمت پایین می‌توان پنل نوتیفیکیشن را باز کرد. زمانی که در برنامه مشاهده عکس باشید می‌توان با چپ و راست کشیدن انگشت روی سنسور اثرانگشت بین عکس‌ها جا به جا شد.

image

 

سخت‌افزار

سنسور اثرانگشت در قاب پشتی گوشی جای گرفته است. این سنسور به لطف طراحی غیرهم سطحش با قاب پشتی به‌راحتی پیدا می‌شود و به کوچک‌ترین لمس پاسخ می‌دهد. برای تعریف کردن اثرانگشت روی این سنسور به 8 بار تلاش نیاز است و بعدازآن ازهرجهتی انگشت تعریف شده را روی سنسور قرار دهید آن را می‌شناسد و قفل صفحه را باز می‌کند. نکته مثبت در مورد این سنسور فعال شدنش بدون فشار کلید است. این ویژگی‌ای است که در تمام گوشی‌های هوآوی مجهز به سنسور اثرانگشت دیده می‌شود.

image

 

هوآوی از پردازنده 8 هسته‌ای ساخت خودش یعنی کایرین 658 برای این گوشی استفاده کرده است. 4 هسته این پردازنده فرکانس 2.1 و 4 هسته دیگر فرکانس 1.7 گیگاهرتزی دارند. کنار این پردازنده رم 4 گیگابایتی قرار دارد که برای گوشی‌ای با نام میان رده بسیار خوب است. زمانی که تعداد زیادی برنامه روی گوشی باز باشد حدود 2.2 گیگابایت از این رم آزاد و اختیار کاربر است. حافظه داخلی دستگاه 32 گیگابایتی است که از 32 گیگابایت 10 گیگابایت در اختیار فایل‌های سیستمی است و مابقی آزاد و برای استفاده کاربر است. در استفاده روزمره با گوشی مشکلی دیده نمی‌شود و با سرعت قابل‌قبولی برنامه‌ها باز و بسته می‌شوند. گوشی از پس کارهای سنگین تا حدودی بر می‌آید. بازی آسفالت 8 درنهایت کیفیت اجرا می‌شود اما برخی مواقع کند بودن و لگ زدن را در برخی صحنه‌های می‌توان مشاهده کرد به همین دلیل ما بازی را از نهایت کیفیت خارج و در حالت متوسط قرار دادیم.

image

 

درگاه سیم‌کارت سمت چپ گوشی قرار دارد. این درگاه قابلیت پشتیبانی از دو سیم‌کارت همزمان را دارد و هر دو سیم‌کارت نانو هستند. درگاه سیم‌کارت دوم هیبریدی است و قابلیت استفاده از کارت حافظه خارجی هم برای آن وجود دارد منتهی در صورت استفاده از کارت حافظه خارجی امکان استفاده از سیم‌کارت دوم وجود ندارد. منوی تنظیم سیم‌کارت‌ها بسیار کاربردی و ساده است. هر دو درگاه از شبکه 4G پشتیبانی می‌کنند اما اگر یکی از درگاه‌ها را به‌عنوان منبع اصلی اینترنت استفاده کنید درگاه دیگر فقط به شبکه 2G متصل می‌شود.

image

 

دوربین

دوربین اصلی این گوشی سنسور 12 مگاپیکسلی دارد. دوربین به ویژگی‌های خوبی از جمله HDR، فوکوس خودکار و تشخیص چهره و لبخند مجهز است. اندازه دهانه دیافراگم دوربین اصلی f/2.2 است. دوربین دوم سنسور 8 مگاپیکسلی دارد. اندازه دهانه دیافراگم این دوربین f/2.0 است و از فوکوس خودکار پشتیبانی می‌کند. منوی دوربین طبق انتظاری که از هوآوی داریم ساده اما کاربردی است. بالای منوی دوربین 4 آیکون تنظیم فلاش، حالت بیوتی، فیلترها و سوییچ بین دو دوربین قرار دارند. درحالی‌که پایین منو 3 گزینه عکس‌های اخیر، شاتر و فیلم‌برداری قرار دارند. با کشیدن انگشت به چپ منوی تنظیمات و با کشیدن انگشت به راست منوی مود باز می‌شود. منوی مود در این دوربین پر است از حالت‌های مختلف عکاسی و تابه‌حال چنین منویی را در بخش مود گوشی هوشمندی ندیده بودیم.

image
  
image

image
  
image


 

اندازه سنسور در دوربین اصلی این گوشی 1/1.28 اینچ است. هوآوی ادعا می‌کند 20 درصد نور بیشتر وارد لنز می‌شود اما حقیقیت این است که اندازه این سنسور بسیار کوچک است و از استانداردهایی که برای گوشی‌های موبایل در نظر گرفته شده هم کوچک‌تر است. باوجوداین دوربین در نور روز عکس‌های باکیفیت و خوبی تهیه می‌کند. اما در نور شب عملکرد خوبی ندارد اما از آن چیزی که فکرش را می‌کردیم بهتر است. در نور روز رنگ عکس‌های گرفته شده بسیار نزدیک به واقعیت است و در رنج دینامیکی بسیار خوب است. نویز تصاویر بسیار کم است و حتی در نقاط تاریک عکس هم به‌سختی می‌توان نویزی مشاهده کرد.

در کنار گزینه‌هایی مانند HDR و پانوراما حالت عکاسی حرفه‌ای در نظر گرفته شده است. این حالت برای کسانی مناسب است که اطلاعاتی کامل از مشخصات فنی عکاسی دارند. حالت عکاسی دیگری به نام light Painting در نظر گرفته شده که می‌توان عکس‌هایی مانند چراغ خودروهای در حال حرکت یا نقاشی با شمع توسط آن گرفت اما دقت داشته باشید برای اینکه نتیجه عکس‌ها در این حالت خوب باشد یا باید دست‌هایی کاملا بدون لرزش داشته باشید یا اینکه از سه‌پایه استفاده کنید.

image

 

هوآوی برای دوربین دوم این گوشی وقت زیادی صرف کرده و ازلحاظ نرم‌افزاری بسیار به آن پرداخته است. در منوی اصلی دوربین دوم گزینه‌ای به نام Beauty  وجود دارد که با فعال کردن آن روتوشی روی تصویر صورت کاربر انجام می‌شود و درعین‌حال می‌توان حالت مات کردن پس‌زمینه را نیز فعال کرد. گزینه دیگر Perfect Selfie است که با فعال کردن آن می‌توان عکس‌هایی گرفت که بعد از آماده شدن قابلیت ویرایش روی برخی از بخش‌های صورت مانند چشم‌ها، لب و ... را دارد. درزمینه کیفیت دوربین دوم برای گوشی‌ای ارزان‌قیمت بسیار خوب عمل می‌کند؛ جزئیات خوب ثبت می‌شوند و نویز تصاویر روز بسیار کم است اما در هنگام زوم کردن روی تصویر نویز تصاویر زیاد می‌شود که این امر برای دوربین سلفی امری کاملا عادی است.

 

نمونه عکس‌های دوربین اصلی نور روز

image

image
  
image

image
  
image

image

image
  
image

image
  
image

 

نمونه عکس‌های دوربین اصلی در شب


image

image
  
image

image
  
image

image
  
image

image
  
image

 

نمونه عکس دوربین اصلی با فلاش و بدون فلاش

image
  
image

 

نمونه عکس دوربین در حالت عادی و زوم 100 درصد

image
  
image

 

نمونه عکس پانوراما

image

 

نمونه عکس دوربین دوم در نور روز

image

 

 

نمونه عکس دوربین دوم در شب بدون فلاش و با فلاش

image
  
image

 

 

باتری

از باتری با ظرفیت 3000 میلی‌آمپر ساعت برای این گوشی استفاده شده است. این باتری خیلی کار سختی پیش رویش ندارد و انتظار می‌رود که به‌خوبی از پس گوشی بر بیاید. در استفاده معمولی شامل 1 ساعت بازی، 1 ساعت شبکه‌های اجتماعی، 20 تا 25 عکس، 20 دقیقه مکالمه و کمی گشت‌وگذار در منوی های گوشی، 2 روز کامل می‌توان با گوشی کار کرد و نگران شارژش نبود اما اگر استفاده را کمی سنگین‌تر کنید بعد از گذشت 1 روز و نیم باید گوشی را به شارژ متصل کرد. درزمینه شارژ شدن دوگانگی عجیبی به چشم می‌خورد. در مدت 30 دقیقه باتری از صفر تا 50 درصد شارژ می‌شود، که با این عملکرد جزو یکی از بهترین گوشی‌های بازار قرار می‌گیرد، اما برای رسیدن به شارژ 100 درصد 2 ساعت 40 دقیقه زمان لازم است که با این عملکرد جزو یکی از ضعیف‌ترین‌ها قرار می‌گیرد.

نتایج تست‌های تکی نیز به شرح زیر است:

30 دقیقه بازی آسفالت 8: 15 درصد کاهش باتری

1 ساعت فیلم‌برداری Full HD: 45 درصد کاهش باتری

پخش ویدئوی Full HD با شارژ 100 درصد تا خاموش شدن گوشی: 9 ساعت

image

 

باید بخریم؟

پی 10 لایت بدون شک امکاناتی دارد که از یک گوشی میان رده و ارزان‌قیمت انتظارش را ندارید. باتری بسیار خوب درزمینه شارژ دهی، اندازه مناسب و ضخامت کم، عملکرد قابل‌قبول سخت‌افزار و رم 4 گیگابایتی از جمله ویژگی‌های بسیار خوب این گوشی به شمار می‌روند که در هر گوشی ارزان‌قیمتی مانند آن را نمی‌بینید. هوآوی با تغییرات خوبی که در نرم‌افزار گوشی اعمال کرده است به‌خوبی این گوشی میان رده را برای رقابت با میان رده‌های کمپانی سامسونگ، ال‌جی، سونی و اچ تی سی آماده کرده. همیشه نمی‌توان به‌طور 100 درصد خرید یک گوشی را به همه پیشنهاد داد اما در مورد P10 lite می‌توانیم به‌راحتی خرید این گوشی را به هرکسی که به دنبال گوشی میان رده است پیشنهاد بدهیم و بگوییم یکی از بهترین گوشی‌های میان رده‌ای است که در حال حاضر می‌توان در بازار پیدا کرد. 

image

 

عکس: مرتضی احمدیه
 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (146 نظر)

PaAT

۱۴۰۰/۸/۱۸
بله

PaAT

۱۴۰۰/۸/۱۸
یه تنظیم کارخونه بزن و سعی کن یه مموری بندازی روش و حافظه خودشو خالی نگه داری.. برنامه هایایی ک نفاز نداری رو اپدیت نکن الکی و این ک فقط از شارژر خودش استفاده بکنن. موفق باشی

PaAT

۱۴۰۰/۸/۱۸
Khaste nabashi delavar.. Ensafan kheyli bad gofti az in goshi joz akhare maghalaton!!! Man panj salo nime daram joz moshkele battry chize dgeii nabode onam bekhatere in kee to mosaferat sharzhe khodesho azam dozdidan.faghat moshkele pardazande gerafici dare va tarashe ke payine ke ensafa. Sal 2017 ta 2019 javab midad.benazaram age p10 plus ro migreftim hami alanam javab go bod. Tashakor vase maghale khobetooon!!!

محمد صداقت

۱۴۰۰/۱/۲۸
16 گیگ قابل استفاده هستش

محمد صداقت

۱۴۰۰/۱/۲۸
سلام گوشی من p10lit هستش باتری گوشی رو عوض کردم حالا منوی اثر انگشت رفته اصلا پیداش نیست برای بازگرداندن منوی اثر انگشت چکار باید بکنم لطفا راهنماییم کنید مرسی