خانهاخبار
10 قابلیت iOS 11 که از ابزار جیل‌بریک کپی شده است!

10 قابلیت iOS 11 که از ابزار جیل‌بریک کپی شده است!

سیستم‎عامل iOS 11 به قابلیت‌های جدیدی مجهز شده است و با پیشرفت‎های عمده درنظر گرفته شده برای آن، سیستم‌عامل آی‌او‎اس اکنون یکی از بهترین پلت‌فرم‎های توسعه یافته برای گوشی‎های هوشمند و تبلت‌ها است. در ادامه، نگاهی خواهیم داشت به به قابلیت‏‌های سیستم‎عامل iOS 11 که برخی از آن‌ها با جیل‌بریک دستگاه‌ شما در دسترس قرار دارد.
۱۳۹۶/۳/۲۱
image

شرکت اپل، همواره قابلیت‎های جدیدی را به سیستم‎عامل آی‌او‎اس اضافه می‌کند و این ویژگی‎های جدید با الهام از ابزار جیل‎بریک و توییک‌های ارائه شده برای iOS شکل گرفته است. امسال نیز در این روند، تفاوتی ایجاد نشده و بخشی از قابلیت‎های نسخه جدید سیستم‎عامل iOS با الهام از ابزار جیل‌بریک ارائه شده برای نسخه‎های پیشین به آن افزوده شده است:

۱- فیلم‌برداری از صفحه‎نمایش

image

قابلیت «فیلم‌برداری از صفحه‌نمایش» یکی از ویژگی‌های مورد انتظاری به‌شمار می‌رود که درخواست زیادی برای اضافه شدن آن به سیستم‎عامل آی‌او‎اس از نسخه‎های پیشین وجود داشته است. شرکت اپل در سیستم‌عامل iOS 11، این ویژگی را برای کاربران آیفون و تبلت‌های آیپد به صورت عمده در دسترس قرار دارد و برای استفاده از آن، تنها باید کنترل سنتر را به بالا کشیده و بر روی آیکون مربوط به آیکون، ضربه بزنید. این آیکون به شکل «یک دایره» است.

با اینکه در سیستم‌عامل iOS 11 قابلیت «فیلم‌برداری از محیط OS» به پلت‌فرم موبایلی شرکت اپل افزوده شده است، کاربران ابزارهای جیل‌بریک برای مدت طولانی است که به این ویژگی دسترسی دارند. توییک CCRecord به منظور فیلم‎برداری از صفحه‌نمایش آیفون و آیپد توسعه یافته است و برای فعال نمودن آن، به روش مشابه باید آیکون مربوط به آن‌را از کنترل سنتر انتخاب نمایید. البته اگر به دنبال قابلیت‎های بیشتر باشید، توییک Display Recorder را نیز باید امتحان کنید که محدودیت‌های توییک قبلی را ندارد.

۲- کنترل سنتر با قابلیت شخصی‌سازی

image

در سیستم‌عامل iOS 11، کنترل سنتر به‌طور کامل بازطراحی شده است و یکی از قابلیت‎های جالبی که کنترل سنتر جدید در اختیار شما قرار می‎دهد؛ امکان شخصی‌سازی آن است و می‌توانید تغییراتی را در گزینه‎های موجود در آن، اعمال نمایید. با اینکه ویژگی مذکور برای کاربران نسخه اصلی سیستم‎عامل iOS، یک قابلیت جدید به شمار می‌رود؛ کاربران نسخه‌های جیل‌بریک سیستم‎عامل آی‌او‎اس برای مدت‎هاست که به این ویژگی دسترسی دارند و «امکان شخصی‎سازی کنترل سنتر» در سیستم‌عامل iOS 11 چندان آن‌ها را تحت‎تاثیر قرار نمی‎دهد.

توییک‌هایی مانند CCHide، Polus و Onizuka به شما اجازه می‌دهد تا کنترل سنتر را مطابق با استفاده خودتان، شخصی ‌سازی نمایید و هم‎چنین، قابلیت‌های جدیدی را نیز به آن می‌افزاید. به عنوان مثال، توییک FlipControlCenter به کاربران اجازه می‎دهد تا گزینه‌های موجود در کنترل سنتر را اضافه یا کم نماید.

۳- جابه‌جا نمودن چندین برنامه به صورت هم‎زمان

در سیستم‌عامل iOS قابلیتی به نام اپ دراور وجود ندارد و تمامی برنامه‌ها در صفحه اصلی جای گرفته است. همین موضوع باعث خواهد شد تا امکان «جابه‌جایی هم‎زمان چند برنامه» در صفحه اصلی، به یکی از ضروری‌ترین نیازهای کاربران مبدل شود. متاسفانه در نسخه‌های قبل، قابلیتی برای جابه‌جایی هم‌زمان چندین برنامه درنظر گرفته نشده بود و تنها می‌توانستید یک برنامه را بر روی هوم اسکرین جابه‎جا کنید. البته شرکت اپل با عرضه iOS 11 به این خواسته کاربران پاسخ داده است اما مانند دو قابلیتی که پیش‎تر معرفی شد، این ویژگی نیز کپی نصف و نیمه از یکی از توییک‌های منتشر شده برای سیستم‌عامل آی‌او‎اس است.

امکان جابه‌جایی هم‌زمان چند آیکون با الهام از توییک MultiIconMover+ به سیستم‌عامل iOS 11 افزوده شده است. البته این توییک، قابلیت‌های بیشتری را در اختیار شما قرار می‎دهد که از جمله آن‌ها، می‌‏توان به امکان جابه‌جایی گروهی برنامه‌ها به داخل یا خارج نمودن آن‎ها از یک پوشه اشاره کرد.

۴- Smart Invert

همان‎طور که احتمالاً می‌دانید، در سیستم‌عامل iOS 11 قابلیتی به نام Smart Invert (معکوس کردن خودکار رنگ‌ها) وجود دارد که شبیه به Dark Mode است. اگر به این ویژگی علاقه‌مند شده‌اید و تمایلی به نصب نسخه آزمایشی ناپایدار iOS 11 را بر روی گوشی‌آیفون یا تبلت آیپد خود ندارید؛ کافی است از توییک‎هایی مانند Eclipse یا Noctis استفاده نمایید.

این توییک‌ها عملکرد به مراتب بهتری در مقایسه با قابلیت Smart Invert سیستم ‌عامل آی‌او‌اس 11 دارد و با الهام از قابلیت Dark Mode توسعه یافته است؛ برخلاف قابلیت Smart Invert که یکی از ویژگی‌هایAccessibility  به‎شمار می‌رود و در برخی از برنامه‎ها مانند اینستاگرام عملکرد خوبی ندارد.

۵- آیکون‎های بیشتر بر روی داک آیپد

image

به لطف سیستم‌عامل iOS 11 می‌توانید آیکون‎های بیشتری را به داک آیپد خود اضافه کنید. اگر تبلت آیپد خود را جیل‌بریک کرده باشید، احتمالاً با توییک Harbor آشنا هستید که داک سیستم‌عامل مک‌ را بر روی سیستم‎عامل آی‌او‎اس شبیه‎سازی می‎کند. البته این قابلیت برخلاف داک جدید iOS 11 تنها به تبلت‎های آیپد محدود نیست و می‎توان از آن در گوشی‎های آیفون نیز استفاده کرد.

۶- استفاده از صفحه‌کلید با یک‌دست

image

هنگامی‌که اندازه نمایشگر گوشی‌های هوشمند افزایش یافت، در سیستم‌عامل اندروید به سرعت قابلیت‌هایی معرفی شد که امکان استفاده از برنامه‌های مختلف را در اندازه کوچک‌تر فراهم می‌نمود و صفحه‌کلید با یک قابلیت جدید، برای استفاده با یک دست بهینه شد.

در آیفون‌های جدید شرکت اپل که اندازه نمایشگر آن‎ها افزایش یافته است، بسیار دشوار خواهد بود که تنها از یک دست برای تایپ استفاده کنید و کوپرتینویی‌ها در پاسخ به این نیاز کاربران، قابلیتی را به همراه سیستم‌عامل iOS 11 معرفی نموده‎اند که استفاده از صفحه‌کلید را به منظور تایپ با یک دست فراهم می‌آورد؛ به عبارت بهتر، صفحه‌کلید به یک سمت جمع می‎شود تا نیازی به استفاده از دو دست شما برای تایپ وجود نداشته باشد. کاربر بسته به طرز قرار‌گیری گوشی در دست خود، می‌تواند صفحه‏‌کلید را به یک سمت جمع نماید.

خب، راستش را بخواهید این ویژگی برای کاربرانی که از ابزار جیل‌بریک بر روی گوشی آیفون خود استفاده می‌کنند؛ چندان جدید نیست و پیش‎تر با توییک OneHanded آن‎را دیده بودیم. این توییک عملکردی مشابه با قابلیت مذکور که در بالا به توضیح پیرامون آن پرداختیم، دارد؛ با این تفاوت، هنگامی‌که صفحه‌کلید به یک سمت برای تایپ راحت‌تر با یک دست جمع می‎شود، به قسمت خالی صفحه‌کلید دکمه‌هایی اضافه می‌شود تا قابلیت‌های صفحه‎کلید افزایش پیدا نماید.

۷- مشاهده فایل‌های متحرک GIF در برنامه Photos

به لطف محبوبیت فایل‌های متحرک GIF، سیستم‎عامل iOS 11 از قابلیتی برای نمایش این فایل‎ها در برنامه Photos بهره می‎گیرد؛ همان‌طور که می‌دانید، در نسخه‌های پیشین سیستم‌عامل آی‌او‌اس، امکان نمایش این فایل‌ها وجود نداشت و یک فریم ثابت از فایل‌های GIF نمایش داده می‎شد. لازم به‎ذکر است که قابلیت مذکور برای کاربرانی‎ که گوشی آیفون یا تبلت آیپد خود را جیل‌بریک نموده‌اند، چندان جدید محسوب نمی‌شود زیرا پخش فایل‌های متحرک GIF از مدت‌ها پیش به لطف توییک GIFViewer امکان‎پذیر شده است.

۸- اسکن کد QR

شاید یکی از ضروری‌ترین قابلیت‌ها که جای خالی‌اش در سیستم‌عامل iOS حس‌ می‌شد؛ ویژگی برای اسکن کد QR با استفاده از دوربین اصلی دستگاه بود. در سیستم‌عامل iOS 10 یا نسخه‌های قدیمی، امکان اسکن کد QR به طور مستقیم وجود ندارد و به منظور استفاده از چنین قابلیتی، باید از برنامه‎های شخص‌ثالث کمک بگیرید.

 با این‎حال، در iOS 11 این امکان برای کاربران در نظر گرفته شده است تا با استفاده از دوربین، کدهای QR را اسکن نمایند. البته در نسخه‌های جیل‌بریک سیستم‌عامل iOS نیز چنین قابلیتی ارائه می‌شود و برنامه اصلی دوربین، می‌تواند با نصب توییک‌هایی مانند NativeQR، کدهای QR را اسکن نماید.

۹- کوچک‌تر شدن اسلایدر تنظیم صدا

image

همان‌طور که می‌دانید، تنظیم صدا در سیستم‎عامل iOS یکی از دردسرسازترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید؛ به محض تنظیم خروجی صدا، بخش قابل‌توجهی از وسط صفحه‎نمایش به اسلایدر تنظیم صدا اختصاص می‌یابد که در هنگام انجام بازی‌ها یا تماشای فیلم آزاردهنده است. در آی‌او‎اس 11، خوش‌بختانه دیگر اسلایدر مربوط به تنظیم صدا وسط نمایشگر را اشغال نمی‌کند و در گوشه بالای صفحه‎نمایش، قابل مشاهده خواهد بود.

البته باید گفت که در نسخه‎های جیل‌بریک سیستم‎عامل iOS، این مشکل مدت‎هاست که حل شده؛ توییک‎هایی مانند Sonus، StatusHUD و YuoutubeVolume با اعمال تغییراتی در سیستم‎عامل آی‌او‎اس توانسته تا جای‌گیری اسلایدر مربوط به تنظیم صدا را تغییر دهد.

۱۰- فایل منیجر

image

در سیستم‌عامل آی‌اوس 11، برنامه‎‌ای به لیست اپلیکیشن‎های پیش‌فرض سیستمی اضافه شده است که Files نامیده می‎شود و مدیریت فایل‌ها و دسته‏‌بندی آن‎ها را امکان‎پذیر خواهد نمود. در صورتی‎که مایل هستید با قابلیت‎های بیشتر این برنامه بیشتر آشنا شوید، مقاله زیر را بخوانید:

با این‏‌حال، در توییک‌های ارائه شده مانند Filza و iFile نیز امکان مدیریت فایل‌های کاربران وجود دارد؛ هرچند، راستش را بخواهید استفاده از این توییک‌ها کاربردی‌تر است و حتی می‎توان با استفاده از آن‎ها به فایل‎های سیستمی دسترسی داشت. به هرحال، برای کاربران iOS که با محدودیت‌های این سیستم‎عامل همواره دست‎ و پنجه نرم‎ کرده‎اند، ارائه برنامه‎ای مانند Files شبیه به یک معجزه است!

در نهایت، اگر مایل به نصب رایگان نسخه آزمایشی سیستم‎عامل iOS 11 بر روی آیفون یا آیپد خود هستید، مقاله روبه‌رو را مطالعه نمایید: چگونه اولین نسخه آزمایشی iOS 11 را روی آیپد یا آیفون خود نصب کنیم؟

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (14 نظر)

کیومرث

۱۳۹۶/۶/۲۹
سلام تو ای او اس 11 قابلیتی که با فورس تاچ میشد به جای دو بار فشار دادن هوم وارد مولتی تسک شد غیر فعال شده؟
(تون حالتی که با فورس تاچ از گوش چپ میکشیدم به راست )

Mr.m

۱۳۹۶/۳/۲۲
من آدم متعصبی نیستم ولی خودم یدونه اس ای دارم و یدونه اکسپریا اکس با اینکه اکسپریا اکس در کل گوشیه انچنان قوی اندرویدی نیست ولی کاراییش خیلی بیشتر از ایفونه در کل اگه کسی از گوشیش به عنوان مولتی مدیا استفاده نمی کنه ایفون بد نست ولی اندروید واقعاااا خیلی کاراییش بالاتره

abbas.ipa

۱۳۹۶/۳/۲۲
تلاشمون اینه شمارو از گمراهی دربیاریم

italodance

۱۳۹۶/۳/۲۲
قبل از وجود امدن اندروید که موجود نداشت تو iOS با جیلبرک و غیره بوده عنوان هم همینو گفته

italodance

۱۳۹۶/۳/۲۲
دوست من متاسفانه اینها همگی نشانه های عاجز اندرویداران هست. محصولی که انها میخرند یکبار مصرف هست و پس از 2 ماه به دلیل انواع مشکلات و دستکاریهای سیستمی و خرابکاری توسط خود استفاده کنندگان و یا بد افزارها و اسپم عملا از دور خارج می شود و به دلیل عدم فقدان اپدیت و به روز رسانی سبب فروش اجباری گوشی می شود.
اندروید هر روز ضعیفتر و مخروبتر می شود در مقابل iOS هر روز مهبوتر و پر امکاناتر
اندروید به سیستم عامل عملا ول شده ای گفته می شود که هیچ نظارتی بر روی ان نیست طبیعیست یک سیستم دستکاری شده است پس کدوم نظارتی باید داشته باشد؟
نکته خنده دار ماجرا این است که کاربران اندروید هیچگونه وفاداری به خود شرکت سازنده ان یعنی گوگل ندارند و هیچ گونه ساپورتی از سیستم به ظاهر محبوبشان نمی کنند و کلا برنامه و بازی و موزیک و فیلم و...صرفا به طرق غیر قانونی و به اصلاح دزدی تهیه می کنند ایا سبب خنده تان نمی شود؟
یک طرف جانب داری یک طرف خیانت
ولی اپل داران کاملا برعکس هستند اکثرا به طرق قانونی از محصولشان استفاده می کنند و اکثرا راضی و خرسند چون بر پایه حمایت از برند محبوبشان عمل می کنند. بنابراین نق و یا مشکلی ندارند .
نکته دیگر بنا بر امار و گزارش رسمی پایگاه معتبر خبری CNN کابران iOS خیلی باهوشتر از اندروید هستند.