خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Meizu M5

بررسی تخصصی Meizu M5

اگر می‌خواهید گوشی‌ ارزان قیمتی بخرید میزو با پیشنهادهای خوبی از جمله M5 به یاری شما آمده است. در این بررسی با امکانات خوب و نقاط ضعف این گوشی حدود 500 هزار تومانی آشنا می‌‌شویم.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۶/۳/۱۷

M5 تازه ترین عضو خانواده میان رده های میزو محسوب می شود. این گوشی با صفحه نمایش 5.2 اینچی و پشتیبانی از شبکه پرسرعت 4G گوشی ای ارزان قیمت است که نیاز بسیار از کاربران ارزان پسند را برآورده می کند. با ما همراه باشید تا با این گوشی و مزایا و معایبش از نزدیک آشنا شویم و در آخر بگوییم این محصول ارزش خرید دارد یا خیر.

image

 

طراحی

این بخش در گوشی های ارزان قیمت اهمیت دارد اما در حدی نیست که کاربران گوشی های گران قیمت به ظاهر گوشی توجه می کنند. با وجود این میزو در این بخش کم کاری نکرده است. ام 5 شاید خیلی زیبا نباشد اما گوشی نامناسبی از نظر شکل ظاهری نیست. در قاب جلو صفحه نمایش 70 درصد از فضا را به خودش اختصاص داده است؛ پایین صفحه نمایش کلیدی فیزیکی – لمسی و بالای صفحه سنسور نور، خروجی صدای مخاطب، دوربین دوم و LED هشدار دهنده قرار دارند. شیشه ای که برای صفحه نمایش در نظر گرفته شده 2.5D است. طراحی خمیده این شیشه در لبه ها سبب شده ظاهری زیبا و مدرن برای قاب جلوی گوشی به همراه بیاید.

image

 

قاب پشتی کاملا از پلاستیک ساخته شده و فریم گوشی را هم در بر گرفته است. بدین صورت قاب پشتی و فریم یکی هستند و هر دو از پلاستیک اند. پلاستیک به کار رفته در قاب پشتی بسیار خوش ساخت است. جنس این پلاستیک نرم است و هنگام لمس کردنش حس بسیار خوبی به کاربر القاء می شود. این جنس کمک کرده تا گوشی خیلی لیز نباشد و به خوبی به کف دست کاربر بچسبد؛ تنها مشکل پلاستیک استفاده شده در این قاب جذب بسیار زیاد اثرانگشت و چربی است علاوه بر اینکه این اثرانگشت و چربی به راحتی پاک نمی شود. در قاب پشتی دوربین اصلی در به صورت دایره ای در بالا و وسط قاب و زیر آن فلاش دوتایی دیده می شود. لوگوی میزو هم زیر فلاش به رنگ خاکستری حک شده است. در لبه سمت راست دستگاه کلید ولوم و پاور، لبه سمت چپ درگاه سیم کارت، پایین گوشی اسپیکر کنار درگاه ارتباطی Micro USB و میکروفون اصلی و جک 3.5 میلیمتری صدا قرار دارند و بالای گوشی هیچ گزینه ای در نظر گرفته نشده است.

image
  
image

image
  
image

image
  
image

image
  
image


image



 

در مجموع میزو ام 5 با توجه به ضخامت نسبتا کم و اندازه قابل قبولش به خوبی در دست جای می گیرد و حس خوبی که جنس پلاستیکی قاب پشتی منتقل می کند سبب لذت کار کردن با این محصول می شود.

 

صفحه نمایش

از گوشی ای با قیمت ارزان انتظار زیادی به خصوص در زمینه صفحه نمایش نمی توان داشت. اما به شما توصیه می کنیم توقع خودتان را از صفحه گوشی چندان پایین نیاورید. میزو از صفحه ای IPS با کیفیت HD و تراکم پیکسلی 282 پیکسل در اینچ روی گوشی استفاده کرده است. همانطور که مشاهده می کنید از نظر تراکم پیکسلی با صفحه خوبی روبرو نیستیم و به همین خاطر پیکسل ها در این صفحه نمایش با چشم غیرمسلح قابل تشخیص هستند اما در زمینه نمایش رنگ و نوردهی با صفحه ای بسیار خوب روبرو هستید. رنگ ها در این صفحه نمایش بسیار زنده و واقعی نمایش داده می شوند و رنگ پریدگی در آن ها نیست. نور صفحه نمایش هم بسیار خوب است و جزو یکی از پرنورترین صفحه نمایش هایی است که در گوشی های این رنج قیمتی تا 1 میلیون دیده ایم. طبق چیزی که از صفحه نمایش IPS انتظار داریم زاویه دید بسیار خوب است و در زاویه زیاد نگاه به صفحه نمایش هم افت رنگی اتفاق نمی افتد.

image

 

زیر نور خورشید عملکرد صفحه نمایش در حد متوسط است و با اینکه محتوای صفحه قابل خواندن است اما می توانست بهتر از این عمل کند.

در تنظیمات صفحه نمایش این گوشی ارزان قیمت تنظیماتی دیده می شود که بیشتر در گوشی های با قیمت بالا می توانید آن ها را پیدا کنید. تنظیم محافظت از چشم در زمان فعال شدن پیکسل های آبی صفحه نمایش را خاموش می کند و نور زرد را روی صفحه غالب می کند. امکان کم و زیاد کردن شدت نور زرد برای محیط های تاریکتر یا روشن تر وجود دارد. دمای رنگ ها تنظیمی دیگر در صفحه نمایش است که می توانید بنابر سلیقه خودتان رنگ هایی که نمایش داده می شوند را سردتر یا گرم تر کنید.

image

 

سخت افزار

از پردازنده 8 هسته ای با فرکانس 1.5 گیگاهرتز برای این گوشی استفاده شده. این پردازنده ساخت مدیاتک است و کنارش حافظه رم 2 گیگابایتی می بیند که در زمان باز بودن تعداد زیادی برنامه 600 مگابایت از این حافظه رم آزاد است. حافظه داخلی دستگاه 16 گیگابایت است که 5 گیگابایت آن در اختیار فایل های سیستمی و مابقی در اختیار کار قرار دارد. نه تنها در اجرای برنامه های معمولی مانند اپ های شبکه های اجتماعی و اپ هایی که تکیه زیادی به فضای ابری اینترنت دارند هیچ مشکلی وجود ندارد گوشی به خوبی از پس برنامه و بازی های سنگین هم بر می آید بازی آسفالت 8 در نهایت کیفیت و بازی مورتال کامبت بدون هیچ مشکلی روی گوشی اجرا شدند. تنها مشکل در این بخش داغ شدن بخش بالای گوشی بیشتر از حد معمول است که با ادامه بازی این داغی بیشتر می شود.

image

 

برای محصولی با این رده قیمتی وجود سنسور اثرانگشت غنیمت است. میزو سنسور اثرانگشت را داخل کلید Home و در قاب جلویی دستگاه تعبیه کرده است. این سنسور کیفیت چندان بالایی ندارد. برای شناساندن اثرانگشت به این سنسور حدود 20 بار تلاش لازم است و بعد از شناساندن هم اثرانگشت را در هر جهتی شناسایی می کند.

image

 

درگاه سیم کارت در M5 از دو سیم کارت نانو همزمان پشتیبانی می کند. درگاه دوم هیبریدی است و امکان استفاده از کارت حافظه خارجی در عوض سیم کارت دوم وجود دارد.

image

 

نرم افزار

نسخه 6 اندروید پیشفرض روی گوشی نصب است. این نسخه از اندروید با رابط کاربری مخصوص میزو یعنی فلایم تزئین شده است. رابط کاربری فلایم به نظر ما یکی از بهترین رابط کاربری هاست که علاوه بر روان کار کردن امکانات جذابی در خودش جای داده است. صفحه اصلی طراحی ساده ای دارد. باوجود اینکه همه اطلاعات تمام و کمال در این صفحه نمایش داده می شوند اما تنها یک میانبر آن هم به دوربین در این صفحه دیده می شود. صفحه قفل را که رد کنید به صفحه اصلی می رسید که همه چیز در این صفحه قرار دارد و خبری از بخش اپ دراور نیست. با پایین کشیدن انگشت روی صفحه اصلی نوتیفیکیشن بار نمایش داده می شود. این بخش طراحی خوبی دارد و همه سوییچ های کاربردی در اینجا گنجانده شده اند. نکته ای در این بخش وجود دارد و آن این است که با نگه داشتن انگشت روی یک سوییچ نمی توان به تنظیماتش رفت و فقط امکان ویرایش مکان آن سوییچ امکان پذیر می شود.

image

 

لیست برنامه های اخیر بدون فشار هیچ کلیدی نمایش داده می شود. برای نمایش لیست برنامه ها باز در پس زمینه تنها کافی است انگشت خود را از روی حاشیه پایین صفحه نمایش به سمت بالا بکشید. امکان بستن تمام برنامه های باز یا امکان بستن تک تک آن ها در اینجا وجود دارد.

تم بخشی دوست داشتنی در این گوشی ارزان محسوب می شود که با لمس آیکونش وارد دنیایی رنگارنگ از تم ها می شوید. در این بخش علاوه بر دسترسی به بازار تم ها دسترسی به بازار تصاویر پس زمینه هم وجود دارد.

در تنظیمات گوشی بخشی به نام Easy Mode وجود دارد که با فعال کردنش آیکون های صفحه اصلی بزرگ می شوند و کل صفحه را اشغال می کنند. با فعال کردن این ویژگی به سبب بزرگ شدن آیکون ها تعداد صفحات اصلی زیاد می شود و می توان با درگ اند دراپ کردن مکان قرار گیری آیکون برنامه ها را عوض کرد و برنامه های پر کاربرد را در صفحه های اول جای داد.

image
  
image

image
  
image
  
image

 

دوربین

دوربین با سنسور 13 مگاپیکسلی نقش دوربین اصلی این گوشی را برعهده دارد. اندازه دهانه دیافراگم این دوربین f/2.2 است و می تواند با کیفیت فول اچ دی فیلمبرداری کند. دوربین دوم سنسور سنسور 5 مگاپیکسلی دارد و اندازه دهانه دیافراگمش از دوربین اصلی بازتر و f/2.0 است. این دوربین هم می تواند با کیفیت فول اچ دی فیلمبرداری کند. سرعت شاتر دوربین اصلی و دوربین دوم بسیار خوب است و چه در نور کم و چه در نور زیاد به سرعت عکس مورد نظر گرفته می شود. مشکل اصلی زمانی ایجاد می شود که HDR فعال شود. با فعال کردن HDR سرعت شاتر بسیار پایین می آید و با کوچکترین حرکت عکس تار می شود.

image

image
  
image

 

منوی دوربین ساده است اما کار راه انداز. تمام چیزهایی که احتمالا برای عکاسی نیاز دارید در این منو قرار دارد و نیاز به رفتن به بخش تنظیمات بسیار کم است. دو نکته منفی در منوی رابط کاربری به چشم می خورد. اول اینکه برای فعال کردن حالت HDR حتما باید به منوی تنظیمات بروید و دوم اینکه برای رفتن به حالت فیملبرداری باید منوی مود فیلمبرداری را انتخاب کنید.

image

 

کیفیت عکس‌ها بیشتر از چیزی است که انتظارش را دارید و جزو 13 مگاپیکسلی های خوب بازار به حساب می آید. در نور روز نویز تصاویر بسیار کم است و رنج دینامیکی بسیار خوب است و در تصویر به خوبی می توان در مناطق سیاه و سفید جزئیات را مشاهده کرد. در نور شب اگرچه کمی نویز در تصاویر دیده می شود اما با این وجود جزئیات به خوبی ثبت می شوند و با زوم کردن روی عکس به راحتی می توان به ثبت خوب جزئیات پی برد.

 

نمونه عکس‌های دوربین اصلی در نور روز

image

image
  
image

image
  
image

image
  
image

image
  
image

image

نمونه عکس‌های ماکرو

image
  
image

image
  
image

image

نمونه عکس دوربین در حالت عادی و زوم 100 درصد

image
  
image

نمونه عکس دوربین دوم

image

نمونه عکس‌های دوربین اصلی در شب

image

image
  
image

image
  
image

image
  
image


 

باتری

باتری دستگاه ظرفیت 3070 میلی آمپر ساعتی دارد. این ظرفیت باتری برای گوشی ای با صفحه نمایش 5.2 اینچ و کیفیت اچ دی بسیار خوب است. طبق انتظاری که داشتیم باتری به خوبی در زمینه شارژ دهی عمل می کند و به راحتی تا 2 روز و نیم با دو سیم کارت همزمان فعال و استفاده ای نه چندان سنگین می توان بدون نیاز به شارژ با گوشی کار کرد. در زمینه شارژ شدن باتری به خوبی شارژ دهی عمل نمی کند و برای شارژ شدنش از صفر تا 100 درصد به زمانی در حدود 3 ساعت نیاز است. نتایج تست های تکی به شرح زیر است:

30 دقیقه بازی آسفالت 8: 7 درصد کاهش باتری

1 ساعت فیلمبرداری فول اچ دی: 37 درصد کاهش باتری

پخش مداوم ویدیوی فول اچ‌دی تا خاموش شدن گوشی: 16 ساعت

image

 

باید بخریم؟

در رده گوشی های ارزان قیمت انتخاب های خیلی زیادی در بازار وجود ندارد و این گوشی رقیب خیلی سرسختی ندارد. از جمله رقیبان جدی این گوشی می توان به Huawei Y6 Pro، Huawei P9 lite و Samsung Galaxy J5 نام برد که هر کدام برتری ها و ضعف هایی نسبت به این گوشی دارند اما مهمترین نقطه قوت این گوشی به این 3 رقیب قیمت ارزان ترش است. پیشنهاد خرید این گوشی را می توان به کسانی داد که هیچ علاقه ای به خرید گوشی های گران قیمت ندارند یا اینکه دنبال گوشی دوم و ارزان هستند. جنس بسیار خوب بدنه در کنار سیستم عامل روان و کاربردی اش و مهمتر از آن پشتیبانی از دو سیم کارت همزمان از جمله بخش های بسیار دوست داشتنی M5 به حساب می آیند که هر کسی را در همان لمس اول گوشی به خریدش قانع می کند.

image

 

عکس: مرتضی احمدیه

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (24 نظر)

مرادی

۱۳۹۹/۹/۲۹
سلام ببخشید من این گوشیو تازه خریدم وقتی مقریم اینستا ومیام هنگ میکنه دلیلش چیه

دهقانی

۱۳۹۸/۱۱/۴
سلام.
گوشی من مخاطبین رو بالانمیاره به نظر شما چی کار باید کنم؟

عليرضا

۱۳۹۸/۷/۱۴
سلام من این گوشیرو 1 ساله دارم
همه چیه این گوشی خوبه ولی چیزی که منو ناراحت کرد از خرید این گوشی کیفیت ساخت بدنه هستش از همون اول که خریدم بدون اینکه از دستم بیوفته یا به جایی ضربه بخوره پشتش خط میوفتاد اونم بخاطر اینکه میزاشتمش روی میز تلوزیون من جر کیفیت بدنه و کیفیت پایین میکروفون چیز بدی تو این گوشی ندیدم از نظر سخت افزار خیلی خوبه من حتی پابجی نسخه ی اصلیشو تو این گوشی بدون لگ بازی میکنم گوشی خوبیه من خریدشو پیشنهاد میکنم

مهدی

۱۳۹۷/۳/۳۰
تورو خدا کمکم کنید بازی اینترنتی ک با جمیل بشه بالا اورد نمیشه. چیکاز کنم ؟؟با گوگل پلی سازگاری نداره. لطفا کمک کنید

محمد

۱۳۹۷/۲/۷
سلام بله از otg هم پشتیبانی میکنه