خانهاخبار
روشی نو برای سه برابر کردن وضوح ال‌سی‌دی‌های کنونی

روشی نو برای سه برابر کردن وضوح ال‌سی‌دی‌های کنونی

در روش جدید می‌توان با تبدیل زیرپیکسل به پیکسل، بدون ایجاد تغییرات بنیادی در سخت‌افزار نمایشگرهای ال‌سی‌دی، وضوح آن‌ها را سه برابر کرد.
۱۳۹۶/۳/۹

پژوهشگران دانشگاه فلوریدای مرکزی با دستیابی به روشی جدید توانستند تک‌تک زیرپیکسل‌های (subpixel) نمایشگر را جداگانه تنظیم کنند. با این روش، می‌توان وضوح ال‌سی‌دی‌های فعلی را به سه برابر افزایش داد. آن‌ها روش کار خود را در مقاله‌ای که در مجله نیچر منتشر شده است، توضیح داده‌اند.

image

در نمایشگرهای ال‌سی‌دی، هر پیکسل در واقع از سه زیرپیکسل تشکیل می‌شود که هر یک از آن‌ها یکی از سه رنگ سرخ، سبز یا آبی را نمایش می‌دهد. نور پس‌زمینه سفید نیز در این میان، با تابیدن از خلال پیکسل‌ها شدت نور یا به عبارتی میزان روشن یا تاریک بودن هر رنگ را تنظیم می‌کند. شاتر ال‌سی‌دی نیز مشخص می‌کند که برای ساختن یک رنگ مفروض، کدام زیرپیکسل‌ها باید دیده و کدام‌ها پوشانده شوند. برای مثال، اگر قرار است رنگ پیکسل آبی باشد، شاتر ال‌سی‌دی زیرپیکسل‌های سرخ و سبز را می‌پوشاند تا دیده نشوند. به همین ترتیب، برای ایجاد رنگ بنفش، شاتر فقط باید زیرپیکسل سبز را بپوشاند چون رنگ سبز در تشکیل رنگ بنفش دخالتی ندارد (بنفش حاصل ترکیب دو رنگ سرخ و آبی است).

این پژوهشگران برای آزمایش روش جدید خود، صفحه‌ای ساختند که در آن از نانوساختارها و نیز آلومینیوم صیقلی استفاده شده بود و به زیرپیکسل‌ها هیچ نیازی نداشت. آن‌ها سپس با تغییر دادن ولتاژ، رنگ تک‌تک زیرپیکسل‌ها را کنترل کردند. در نمایشگر آزمایشی آن‌ها، به‌جای آنکه هر زیرپیکسل، تنها به یک رنگ اختصاص یابد، تمام طیف رنگی را که تلویزیون قادر به نمایش آن‌ها است تولید می‌کند. در نتیجه، هر یک از این زیرپیکسل‌های جدید که اکنون در اصل، پیکسل کوچک مجزایی محسوب می‌شوند، هم‌زمان کار سه زیرپیکسل را انجام می‌دهد و گویی وضوح نمایشگر به‌ناگاه سه برابر می‌شود.

گفتنی است، در روش جدید هر زیرپیکسل چه هنگام نمایش رنگ‌ و چه وقتی که سفید است، روشن می‌ماند و این کار، میزان شفافیت نمایشگر را در مقایسه با نمایشگرهای فعلی بسیار افزایش می‌دهد.

پژوهشگران در گام بعدی باید روش خود را در مقیاس بزرگ‌تری آزمایش کنند تا نشان دهند که این فناوری با سخت‌افزارهای فعلی نیز قابل اجرا است. در این صورت نیازی نخواهدبود که شرکت‌های سازنده نمایشگر، بنیان سخت‌افزاری ال‌سی‌دی‌های خود را دگرگون کنند.

اگر روش فوق به نتیجه برسد، نمایشگرهای ال‌سی‌دی جهش بزرگی را تجربه خواهندکرد.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

ali.hosseini

۱۳۹۶/۳/۱۰
سلام
در مدل رنگ RGB، زرد حاصل ترکیب دو رنگ سرخ و سبز است و قاعدتا شاتر باید رنگ آبی را بپوشاند.

محمدعلی

۱۳۹۶/۳/۹
جوری گفتید، گفتم با یه دستگاه ساده یا یه کار کوچیک میشه اینکارو کرد. ولی خب این تیترها از هنرهای منتشر کننده خبرهاست برای جذب ببیننده

hossein

۱۳۹۶/۳/۹
شاتر LCD برای ساختن رنگ زرد چکار میکند؟