خانهاخبار
اپل واچ می‌تواند بی‌نظمی ضربان قلب را با دقت بالایی تشخیص دهد

اپل واچ می‌تواند بی‌نظمی ضربان قلب را با دقت بالایی تشخیص دهد

ساعت هوشمند اپل موسوم به اپل واچ از این به بعد با استفاده از یک اپلیکیشن جدید می‌تواند ضربان قلب کاربر را از طریق نبض او تحت نظر گرفته و ضربان نامنظم قلب را با دقت بالایی تشخیص دهد.
۱۳۹۶/۳/۱

با توجه به نتایجی که هفته پیش در وبسایت Heart Rhythm Society ارائه شد، اپلیکیشنی برای اپل‌واچ وجود دارد که می‌تواند بی‌نظمی‌های ضربان قلب کاربر را با دقت ۹۷ درصد تشخیص دهد. این بسیار امیدوارکننده است، چرا که اکثر افراد که از این ناهنجاری (با نام فیبریلاسیون دهلیزی) رنج می‌برند، علائم ظاهری خاصی ندارند و همین تشخیص بیماری را دشوار می‌کند.

این اپلیکیشن که برای اپل‌واچ ارائه شده است کاردیوگرام نام دارد و به پایش ضربان قلب کاربر میپردازد. برنامه مورد بحث توسط دانگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو تولید شده و توسعه آن از مارس ۲۰۱۶ تا امسال زمان برده است. برای توسعه این اپلیکیشن بیش از ۶۰۰۰ داوطلب مورد آزمایش قرار گرفتند. با این که اکثر کاربران ضربان قلب نرمالی داشتند، بیش از ۲۰۰ نفر آن‌ها دارای عارضه فیبریلاسیون دهلیزی یا afib بودند. برندون بالینگر، موسس این پروژه می‌گوید پس از طی این مرحله مهندسان کاردیوگرام سعی کردند الگوریتم خاصی را از این داده‌ها برای پیش‌بینی afib استخراج کنند.

image

فیبریلاسیون دهلیزی یکی از انواع بی‌نظمی‌های ضربان قلب است و زمانی رخ می‌دهد که دو حفره فوقانی قلب، همزمان با دو حفره پایینی آن باز و بسته نمی‌شوند. پروفسور گرگ مارکوس استاد دانش‍گاه کالیفرنیا می‌گوید این وضعیت ممکن است خطرات بسیاری از جمله حمله قلبی و بیماری‌های کلیوی را برای فرد در پی داشته باشد. از جمله علائم این بیماری می‌توان به تپش قلب و تنگی نفس اشاره کرد. البته گاهی هم برخی از بیماران هیچ علائمی ندارند.

فقدان علائم، تشخیص را سخت می‌کند. ضمنا بسیاری از مبتلایان به این عارضه، در آن واحد تمامی علائم را در خود ندارند. به همین دلیل تشخیص بی‌نظمی‌های ضربان قلب امری دشوار است. بیماران مبتلا به این عارضه به پزشک مراجعه می‌کنند. پزشک نیز آن‌ها را به حسگرهای نظارتی همچون Zio Patch و LifeWatch مجهز می‌کند و از آنان می‌خواهد که به طور پیوسته از این حسگرها استفاده کنند. اما پروفسور مارکوس می‌گوید این دستگاه‌ها تنها چند هفته کار می‌کنند. روش دیگر کاشت دستگاه‌هایی همچون Linq  مترونیک در بدن است، اما آن‌ها هم مشکلات خاص خود را دارند.

مزیت اپلیکیشن کاردیوگرام اپل واچ این است که بدون نیاز به انجام اقدام خاصی از سوی کاربر، به طور مداوم ضربان قلب او را تحت نظر دارد و البته درون یک ساعت مچی جای دارد و همین موجب می‌شود که همواره همراه کاربر باشد. با این حال نتایج به دست آمده هنوز قدم اول محسوب می‌شوند. پروفسور مارکوس در این مورد می‌گوید: «من فکر می‌کنم بعید است که حداقل در چند سال آینده این نوع الگوریتم‌ها بتوانند به تنهایی فیبریلاسیون دهلیزی را تشخیص دهند. این اپلیکیشن‌ها بسیار موثر هستند، اما هنوز هم برای حصول اطمینان، تایید پزشک یا گرفتن یک نوار قلب لازم است.»

بالینگر و تیم کاردیوگرام قصد دارند از داده‌های مربوط به ضربان قلب برای تشخیص بیماری‌های دیگر نیز استفاده می‌کند. بالینگر می‌گوید :«شواهد اندکی وجود دارند که نشان می‌دهند حتی بیماری‌هایی مانند دیابت و بسیاری شرایط دیگر نیز ممکن است بر روی داده‌های مربوط به ضربان قلب بیمار اثر بگذارند. نکته جالب در مورد قلب این است که چون این عضو به سیستم عصبی غبر ارادی متصل است، پنجره‌ای نامحدود به سیستم ارگان‌های داخلی بدن فرد محسوب می‌شود.»

کاردیوگرام به‌صورت رایگان در اپ استور عرضه شده و نسخه اندرویدی آن نیز به‌زودی از راه می‌رسد.

image

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

کریم

۱۳۹۶/۳/۱
با اسم افراد بازی نکن بچه جان

arshia

۱۳۹۶/۳/۱
آقای طولانی عزیز
خوبه یه خبریم درباره Emma Watch بذاری...این ساعت لرزش دست افراد پارکینسونی رو از بین میبره