خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Lenovo Zuk Z2 Pro: هیولای خوش قد و قامت

بررسی تخصصی Lenovo Zuk Z2 Pro: هیولای خوش قد و قامت

در حالی که همه نظرها معطوف به پرچم داران برندهای پر سر و صداست، لنوو با زیر برند ZUK گوشی‌های پرچم داری با مشخصات سخت افزاری بالا معرفی می‌کند. شاید طرفداران این برند کم باشند اما مشخصات سخت افزاری قدرتمند در کنار قیمتی کاملا رقابتی می‌تواند توجیهی برای خریداران گوشی‌های لنوو باشد.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۶/۲/۶

image

 

همان‌طور که میدانید ZUK زیر برند گوشی‌های لوکس و پرچم دار لنوو است مانند سیاستی که هوآوی با زیر برند آنر اتخاذ کرد. ZUK Z2 Pro دومین گوشی پرچم دار لنوو است که بعد از ZUK Z2 با پردازنده اسنپدراگون 820 عرضه شده است. به غیر از پردازنده 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی می‌تواند گزینه‌های وسوسه انگیزی برای خرید این گوشی باشد.

آنچه در بسته بندی موجود است

image

 

در بسته خریداری شده به غیر از گوشی، یک شارژر، کابل USB Type-C تخت و دفترچه راهنما موجود است اما خبری از هدفون نیست.

طراحی

Z2 Pro فریمی آلومینیومی دارد که ترکیب آن با قاب پشتی شیشه‌ای دولایه زیبایی بیشتری را به گوشی داده است؛ مانند آنچه در S7 سامسونگ دیده بودیم. این گوشی در دورنگ مشکی و سفید عرضه شده است. شیشه 2.5D باظرافت خاصی در کناره‌ها به فریم آلومینیومی متصل شده در بالای صفحه نمایش دوربین دوم و خروجی صدای مخاطب به همراه یک چراغ هشدار دهنده مشاهده می‌شود. قاب پشتی بر خلاف Z2 کاملا تخت نیست و برای خوش دست‌تر شدن کمی انحنا دارد. انحنای این قاب در بالا و پایین بیشتر و بیرون زدگی آن کاملا نمایان است. لنز دوربین، فلاش LED دوگانه و حسگر ضربان قلب در قاب پشتی قرار دارند. لنز دوربین با استفاده از حلقه‌ای ظریف در برابر خط و خش محافظت شده است.

image

کلیدهای خازنی از قسمت پایین صفحه نمایش حذف شده‌اند و به‌جای آن‌ها باید از کلید Home برای انجام کارها کمک بگیرید. این کلید 4 وظیفه را بر عهده دارد. اولین وظیفه این کلید باز کردن قفل گوشی با استفاده از حسگر اثر انگشت است. با لمس کلید می‌توان از منوها و برنامه‌ها خارج شد (همان کاری که دکمه بازگشت می‌کرد) و دو بار فشردن این کلید لیست برنامه‌های در حال اجرا را نمایش می‌دهد و در آخر با کشیدن انگشت به سمت چپ و راست می‌توانید در بین برنامه‌ها و تب‌ها جابجا شوید. از طریق تنظیمات می‌توانید وظیفه‌های این کلید را تغییر دهید حتی می‌توانید وظیفه باز کردن برنامه خاصی را به آن بسپارید. البته کار کردن با این روش کمی سخت است و گه گاهی برخورد انگشت دست به‌صورت اتفاقی باعث خارج شدن از برنامه‌ها می‌شود. لنوو نام این کلید را U Touch گذاشته است. برای ست کردن اثر انگشت 20 بار باید انگشتتان را روی کلید Home قرار دهید تا برای بار اول انگشت شما ثبت شود. حسگر اثر انگشت این گوشی یکی از سریع‌ترین حسگرهای اثر انگشت در گوشی‌های هوشمند است و برای باز کردن قفل گوشی نیازی به فشردن کلیدی نیست تنها بالمس کلید HOME قفل گوشی باز می‌شود. فاصله بین صفحه نمایش و فریم تنها 2.5 میلی‌متر است. کلیدهای پاور و تنظیم صدا در کناره سمت راست قرار گرفته‌اند و از جنس خوبی برخوردارند. بهتر بود لنوو مانند گوشی‌های موتورولا سطح کلید پاور را شیار دار طراحی می‌کرد تا تشخیص آن از کلیدهای تنظیم صدا راحت‌تر باشد. لبه پایینی شلوغ‌ترین قسمت گوشی است. جایی که اسپیکر، پورت USB Type-C، میکروفون و جک 3.5 میلی‌متری هدفون قرار دارند. کناره سمت چپ تنها محل قرار گیری درگاه سیم کارت است. این درگاه هیبریدی تعبیه نشده بنابراین نمی‌توانید کارت حافظه به دستگاه اضافه کنید. Z2 Pro مانند دیگر گوشی‌هایی که از شیشه برای قاب پشت استفاده می‌کنند لیز است و به‌راحتی از دست سر می‌خورد بنابراین بهتر است حتما قاب محافظ و محافظ صفحه نمایش برای آن تهیه کنید.

image


image
 
image

image
 
image

image
 
image

image
 
image

صفحه نمایش

ZUK Z2 Pro مجهز به یک صفحه نمایش 5.2 اینچی AMOLED با رزولوشن Full HD و تراکم پیکسلی 424 پیکسل بر اینچ است. این صفحه نمایش حدود 72.7 درصد از قسمت جلو را اشغال کرده است. کیفیت صفحه نمایش کاملا قابل قبول است و تمام تصاویر را شارپ و واضح نمایش می‌دهد. در تنظیمات صفحه نمایش می‌توانید علاوه بر تنظیمات نور، میزان شدت رنگ صفحه نمایش را تنظیم کنید. به غیر از این موارد تنظیماتی هم برای تغییر نور گوشی در هنگام مطالعه موجود است. بالاترین روشنایی صفحه نمایش 500cd/m² است این میزان نور برای خوانایی صفحه نمایش گوشی در محیط‌های باز مناسب است ضمن اینکه انعکاس نور محیط هم در این صفحه نمایش کم است. تا 178 درجه تصاویر و محتوای صفحه نمایش قابل مشاهده‌اند. صفحه نمایش از قابلیت روشن شدن با دو بار ضربه زدن پشتیبانی می‌کند و می‌توانید این قابلیت را در تنظیمات فعال کنید.

image
image


 

پردازنده و سیستم عامل

یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها برای انتخاب یک گوشی هوشمند سخت افزار قوی و به‌روز است. لنوو برای ZUK Z2 Pro از هیچ امکانی دریغ نکرده است. Z2 Pro با دو نسخه عرضه شده است. نسخه 64 گیگابایتی با 4 گیگابایت حافظه رم و نسخه 128 گیگابایت رم. بااینکه پردازنده Qualcomm MSM8996 Snapdragon 820 کمی قدیمی به نظر می‌رسد اما ترکیب آن به همراه چیپست گرافیکی Adreno 530 و البته 6 گیگابایت حافظه رم نوید سربلند درآمدن از تمام پردازش‌ها را می‌دهد. در عمل هم ZUK Z2 Pro توانست تمام بازی‌های سنگینی که ما روی گوشی نصب کرده بودیم را بدون لگ و افت سرعت پردازش کند. ما برای تست عملکرد این گوشی بازی‌های Asphalt 8، Modern Compat 5، Blitz Brigade و Nova را در نظر گرفتیم. از 6 گیگابایت حافظه رم حدود 3 گیگابایت با اجرای چند برنامه و بازی اشغال شد و این میزان یعنی می‌توانید روی گوشی حساب بیشتری باز کنید. نکته‌ای که Z2 Pro را از سایر رقبا متمایز می‌کند سرعت خواندن و نوشتن روی حافظه آن است. Z2 Pro با سرعت MB/s418 اطلاعات را از حافظه بازخوانی می‌کند و با سرعت MB/s168 آن‌ها را ثبت می‌کند. سرعت رم آن نیز بسیار بالاست و به عدد باورنکردنی GB/s16.6 می‌رسد. از 128 گیگابایت حافظه داخلی حدود 6.74 گیگابایت توسط سیستم عامل اشغال شده است و مابقی در اختیار کاربر است. با این میزان حافظه نیازی به افزودن کارت حافظه نخواهید داشت. گرمای دستگاه هم بعد از 60 دقیقه بازی به 43 درجه سانتی گراد می‌رسد.

image

Z2 Pro با نسخه 6 اندروید به همراه رابط کاربری  ZUI عرضه شده است. رام اصلی این گوشی رامی چینی است که زبان فارسی ندارد اما نسخه‌ای که برای بررسی در اختیار ما قرار داشت با رام رسمی بهینه سازی شده برای ایران و فارسی زبانان بود. پیشنهاد می‌کنیم اگر این گوشی را از ایران تهیه می‌کنید حتما آن‌ را با گارانتی اصلی بخرید تا کمترین مشکل را با رابط کاربری آن داشته باشید. از نظر طراحی باید گفت شکل و شمایل رابط کاربری در صفحه برنامه‌ها به اندروید خام نزدیک است. بر خلاف اندرویدی های دیگر نوار شورت کات‌ها از پایین صفحه نمایان می‌شود و با کشیدن انگشت از بالای صفحه به نونیفیکیشن ها دسترسی پیدا خواهید کرد.

image
image
 
image

image
 
image
 
image

image
 
image
 
image

 

دوربین

image

سنسور استفاده شده در دوربین Z2 Pro از نوع IsoCell و ساخت سامسونگ است. دهانه دیافراگم 1.8 و لرزش گیر اپتیکال باعث می‌شود تا کیفیت عکس‌ها در حد مطلوبی باشند. البته OIS در این دوربین به‌خوبی عمل نمی‌کند و لرزش باعث تار شدن برخی از تصاویر می‌شود. در نور طبیعی عکس‌ها جزییات بالایی دارند و رنگ‌ها درخشان و زیبا به نظر می‌رسند. تنها خرده‌ای که می‌توان به دوربین گرفت سرعت پایین فوکوس خودکار در شرایط نوری نامناسب است. منوی دوربین کاملا ساده است تنظیمات زیادی در این قسمت وجود ندارد. یک منوی دایره‌ای شکل گزینه‌های پانوراما، تنظیمات فلش، تنظیم نسبت تصویر، HDR و دو گزینه برای ثبت فیلم با سرعت بالا و ثبت فیلم‌های اسلوموشن را در اختیارتان قرار می‌دهد نرخ فریم ریت فیلم‌های اسلوموشن از 120 تا 960 فریم بر ثانیه قابل تغییر است. یک سری افکت هم وجود دارد که در هنگام عکاسی با کشیدن انگشتتان از سمت راست به چپ می‌توانید انتخاب کنید. دوربین 8 مگاپیکسلی سلفی عکس‌های خوبی می‌گیرد ضمن اینکه همان فیلترها و البته گزینه‌هایی برای رتوش صورت را نیز در اختیارتان می‌گذارد. یک گزینه بامزه هم وجود دارد که با استفاده از سنسور ضربان قلب تعداد ضربان قلب سلفی گیرنده را روی عکسش درج می‌کند. دوربین اصلی می‌تواند باکیفیت اولترا اچ دی فیلم‌برداری کند. فیلم‌برداری باکیفیت اولترا اچ دی محدودیت زمانی ندارد و تا وقتی که حافظه داخلی گوشی پر نشده می‌توانید به فیلم برداری ادامه دهید.

image
 
image

image
 
image

 

نمونه های عکس 

image
 
image

image
 
image

image
 
image

image
 
image

image
 
image

image
 
image

image
 
image

image
 
image

image

 

باتری

Z2 Pro باتری 3000 میلی آمپر لیتیومی را به‌عنوان منبع تغذیه در خود جای داده است. باقابلیت شارژ سریع می‌توانید در مدت حدود 2 ساعت باتری را شارژ کامل کنید. بعد از حدود 25 دقیقه بازی شارژ باتری از 100 درصد به 90 درصد کاهش پیدا می‌کند؛ و نیم ساعت فیلم‌برداری باکیفیت اولترا اچ دی حدود 9 درصد باتری را مصرف می‌کند. با انجام کارهای روزمره نظیر عکاسی، گشت و گذار در اینترنت با استفاده از WiFi و پخش کمی موسیقی تا 1 روز و نیم نیازی به شارژ باتری نخواهید داشت.

امکانات ارتباطی

تقریبا امکانات ارتباطی کاملی در Z2 Pro وجود دارد. اینکه میگوییم تقریبا به دلیل این است که NFC در لیست امکانات ارتباطی گوشی دیده نمی‌شود. Wi-Fi از استانداردهای a/b/g/n/ac پشتیبانی می‌کند و قابلیت اتصال به همه باندهای ارتباطی وجود دارد. همان‌طور که گفتیم در گاه ارتباطی و شارژ گوشی از نوع Type-C است و قابلیت OTG نیز از امکانات دیگر آن است.

سخن نهایی

image

 

Z2 Pro نه تنها ظریف و زیباست بلکه یک هوشمند قدرتمند با امکانات سخت افزاری بالاست که بسیاری از برندهای مطرح حال حاضر بازار چنین امکاناتی در گوشی‌هایشان ندارند این بدین معنا نیست که با یک گوشی بی‌نقص روبرو هستید. از نظر ما رابط کاربری می‌توانست جذابیت‌های بیشتر و کاربر پسند تری را در خود جای دهد. ایراد بعدی گیچ کننده بودن کار با کلید HOME به‌جای کلیدهای خازنی و یا کلیدهای ادغام شده زیر صفحه نمایش است. یکی دیگر از ضعف‌های Z2 Pro نسبت به رقیبان حال حاضرش مقاوم نبودن در مقابل نفوذ آب است... قیمت این گوشی کاملا رقابتی است. در این رنج قیمتی هیچ کدام از گوشی‌های بازار چنین امکاناتی را در خود جای نداده‌اند. گوشی‌های S7 سامسونگ،G5 ال‌جی و Mate 9 هوآوی، Xperia XZ سونی رقیبان قیمتی این گوشی هستند اما هیچ‌کدام از آن‌ها 128 گیگابایت حافظه داخلی ئ 6 گیگابایت رم ندارند.

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (13 نظر)

سهیل

۱۳۹۶/۱۱/۲۳
لطفا ارزش پایین نیارید نسبت به قیمتش خیلی هم خوبه

حسینی

۱۳۹۶/۹/۷
سلام .لطفا موقع بررسی کیفیت دوربین گوشی ها عکسی از یک اتاق که نور مستقیم از پنجره به درون می تابه بگذارید تا قدرت تطبیق نوری شاتر مشخص بشه . مخصوصا از زوبرو به پنجره .باتشکر

سامان

۱۳۹۶/۴/۵
برادر من شما یه سر برو یوتیوب فیلمای اسلوموشن رو ببین از این گوشی . بعد نظر بده

محسن

۱۳۹۶/۲/۱۱
باسلام.من خودم لنوو سري A7010 دارم.در اين تقريبا دو سالي كه گوشي رو دارم مشكل خاصي از گوشي نديدم.فقط بحث لوازم جانبيش هست كه يكم اذيت كننده اس مگه نه نسبت به قيمتش امكانات خيلي خوبي داره.

احسان

۱۳۹۶/۲/۱۰
درود
من دو سال هست گوشی لنوو دارم مدل vibe z2 pro واقعا گوشی های خوبی تولید میکنه . فقط نمیدونم چرا تبلیغات اون کم هست . گوشی های زیبا , ظریف , قدرتمند با قیمت بسیار مناسب
فکر کنید گوشی تولید 2014 با این مشخصات ::
کیفیت تصویر UHD
فیلمبرداری 4k
دوربین 16 و 5
بدنه تمام فلزی
اندازه صفحه نمایش 6 اینچ
قفل حسی , چشمی و ...
امکانات نرم افزاری خاموش روشن اتومات , کست اسکرین , اندروید خام و مخصوص لنوو , 4G , صفحه در حالت خاموش کاملا مشکی و نزدیک به 80 درصد فضای کلی و ....
فکر نمیکنم اون سال گوشی با قیمتی که داشت با همچین امکاناتی وجود داشت
حالا این گوشی هم مانند همون قدرتمند و زیباست .