خانهاخبار
اثرانگشت، اسکن چهره یا پسورد؛ کدام‌یک بهترین راه برای قفل کردن گلکسی S8 است؟

اثرانگشت، اسکن چهره یا پسورد؛ کدام‌یک بهترین راه برای قفل کردن گلکسی S8 است؟

امروزه امنیت یکی از مهم‌ترین موضوعات در گجت‌های هوشمند به‌ویژه اسمارت فون‌ها است و کمپانی‌های سازنده هم برای امنیت و البته راحتی بیشتر کاربران، امکانات مختلفی را توسعه داده‌اند. حالا قصد داریم به امکانات امنیتی در گلکسی S8 و ویژگی‌های هرکدام بپردازیم.
۱۳۹۶/۲/۳

پرچم‌دار جدید سامسونگ، گلکسی S8، راه خود را به بازار باز کرده و به مرور در همه کشورهای دنیا در دسترس خواهد بود. S8 ویژگی‌های بسیاری را در کنار طراحی و نمایشگر جذاب ارائه می‌کند و این موضوع، گلکسی جدید را به یکی از برترین محصولات حال حاضر در بازار تبدیل می‌کند.

اما اگر یکی از این گوشی‌ها را سفارش داده و یا یک گلکسی S8 را در اختیار دارید، ممکن است در انتخاب بهترین روش برای قفل کردن دستگاه خود دچار تردید شوید. علت این امر، انتقال اسکنر اثرانگشت به پنل گشتی و در مجاورت دوربین است. این انتقال مکان می‌تواند بسیاری از کاربران را از به‌کارگیری این اسکنر منصرف کند چراکه دسترسی به آن کمی سخت بوده و ممکن است برای استفاده از آن، انگشت خود را بر روی لنز دوربین قرار دهید.

image

به همین دلیل، سامسونگ تصمیم به معرفی 5 روش برای قفل کردن گلکسی S8 گرفته تا ضعف محل قرارگیری اسکنر اثرانگشت را جبران نماید. حال قصد داریم هر یک از آنها را به‌صورت جداگانه معرفی کنیم.

پسورد یا پین کد

مانند تمامی گوشی‌ها، می‌توانید از یک پین کد شامل 4 عدد و یا یک رمز عبور شامل حروف و اعداد برای رمزگذاری گلکسی S8 استفاده کنید. این، یکی از امن‌ترین روش‌ها برای قفل کردن اسمارت فون است اما استفاده از آن چندان آسان نیست به ویژه هنگامی‌که قرار است قفل گوشی خود را چندین بار طی یک روز باز و بسته کنید.

PATTERN

گلکسی S8 از روش استاندارد پترن اندروید هم پشتیبانی می‌کند که در آن، باید با استفاده از خطوط و 9 نقطه حاضر در صفحه نمایشگر، یک الگو تشکیل دهید. پترن، متداول‌ترین روش رمزگذاری در میان کاربران اندروید است چراکه استفاده از آن، آسان‌تر از پین کد و پسورد خواهد بود. باید گفت که از نظر امنیتی، پترن در جایگاه پایین‌تری نسبت به روش قبلی قرار می‌گیرد اما هنوز هم یکی از مطمئن‌ترین راهکارها برای حفظ اطلاعات شما است.

اثرانگشت

همان‌طور که اشاره کردیم، گلکسی S8 از اسکنر اثرانگشت هم بهره می‌برد که این‌بار در پنل پشتی و در نزدیکی دوربین قرار گرفته است. برخلاف دستگاه‌های دیگر مانند گوگل پیکسل که اسکنر اثرانگشت را در میانه پنل پشتی و در محلی که برای دسترسی آسان‌تر است، جای داده، محل جانمایی این اسکنر در S8، در بالای پنل است نه در میانه آن. این مورد، دسترسی به حسگر اثرانگشت را کمی دشوار می‌کند به ویژه در نسخه پلاس که ابعاد بزرگ‌تری دارد. و همچنین برای افراد چپ‌دست هم، این اتفاق صادق است.

image

مورد دیگر، حضور اسکنر اثرانگشت درست در مجاورت لنز دوربین است که به هنگام لمس، حسی مشابه با دوربین القا می‌کند. بنابراین اگر انگشت خود را برای پیدا کردن این اسکنر بر روی پنل پشتی جابه‌جا کرده و بلغزانید، به راحتی لنز دوربین را با انگشت خود و چربی‌های موجود بر روی پوست، کثیف کنید که اتفاق خوشایندی نخواهد بود. البته سامسونگ اعلام کرده که علت بردن این حسگر به قاب پشتی، شکل و نحوه قرارگیری باتری دستگاه است.

در کنار همه این موارد، اسکنر اثرانگشت همچنان روشی بسیار امن برای قفل کردن گوشی است که سرعت آن هم در گلکسی S8، قابل توجه است. تجربه کاربری نشان می‌دهد که کاربر پس از مدتی، به استفاده از این اسکنر عادت می‌کند اما باز هم مواردی چون نیاز به برداشتن گوشی از روی سطح برای باز کردن قفل صفحه کمی آزاردهنده است.

اسکنر عنبیه چشم

برای جبران تغییر در اسکنر اثرانگشت، سامسونگ ویژگی دیگری به نام اسکنر عنبیه چشم را برای گلکسی S8 در نظر گرفته است که در جلوی دستگاه قرار گرفته و با استفاده از سنسورهای موجود، شما را شناسایی کرده و قفل صفحه را باز می‌کند. این اسکنر، یکی از امن‌ترین سنسورهای بیومتریک حال حاضر در بازار است و علاوه بر شناسایی کاربر، امکانات دیگری نظیر خرید از طریق Samsung Pay هم دارد.

image

اما این حسگر هم معایب خاص خود را دارد: درحالی‌که در نور کم عملکرد بسیار روانی دارد، اما در زیر نور خورشید، به سختی چشم را تشخیص می‌دهد و گاهی لازم است گوشی را تا حد زیادی به صورت خود نزدیک کنید. به‌علاوه این اسکنر در برخورد با عینک هم کمی کند بوده و یک تا دو ثانیه زمان بیشتری برای تطبیق مشخصات عنبیه چشم می‌طلبد.

شناسایی چهره

ابزار امنیتی جدید دیگری که سامسونگ به گلکسی S8 آورده، ویژگی باز کردن قفل از طریق شناسایی چهره است (این مورد را با ویژگی شناسایی چهره‌ای که از سال 2011 به اندروید افزوده شد، اشتباه نگیرید.). در این متد، چهره کاربر با استفاده از دوربین جلو شناسایی شده و قفل صفحه گشوده می‌شود. این مورد، آسان‌ترین روش برای رمزگذاری گوشی و البته ناامن ترین آنهاست که با سیستم پرداخت Samsung Pay هم سازگاری ندارد.

image

پس از آزمودن این متد متوجه شدیم که شناسایی چهره، کندترین و غیرقابل اتکاترین روش رمزگذاری در S8 است. برخلاف قولی که از سوی کره‌ای‌ها در رابطه با عملکرد درست این ویژگی در زوایا و فواصل مختلف، سیستم شناسایی چهره، در بیشتر موقعیت‌ها کارایی نداشته و درست عمل نمی‌کند. این ابزار در نور کم و یا نور زیاد چهره را تشخیص نمی‌دهد. حتی در صورت تشخیص، زمان زیادی را پیش از باز کردن قفل به شما خیره می‌شود.

 به علاوه خبرهای دیگری منتشر شد که نشان از امکان تقلب با این ابزار از طریق عکس داشته و ناامن بودن آن را تایید می‌کند.

حالا با وجود تمام این گزینه‌ها، کدام‌یک بهترین است؟ ما تمامی این روش‌ها را به‌صورت هم‌زمان فعال کردیم اما متوجه شدیم که به دلیل روشن شدن و باز شدن قفل به صورت هم‌زمان و تنها با یک حرکت، اغلب اوقات از اسکنر اثرانگشت استفاده می‌کنیم. اما در غیر اینصورت، اسکنر عنبیه چشم و پترن گزینه‌های بعدی هستند.

به‌هرروی، این موضوع به کاربر و عادات او بستگی داشته و شما می ‌توانید بنابر سلیقه خود بهترین روش را انتخاب نمایید.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (13 نظر)

شایان

۱۳۹۶/۲/۷
محروم هستند!؟هنوز نمیدونی حسگر اثر انگشت داره یا نداره بعد میای نظر میدی!؟

عليرضا

۱۳۹۶/۲/۶
به غير از اسكنر اثر انگشت
بقيشون تبليغات خاص سامسونگه براي جلب بيشتر توجه كابر هست وگرنه هيچ يك مورد استفاده اصلي قرار نميگيرند.

رحیم

۱۳۹۶/۲/۵
واقعا که
حتما پرچمدار هم هست
حتما قیمتش هم بالای 3 میلیونه
حتما میخواین باز بیاین بنویسین که از گوشی های دیگه سر تره
اندکی تفکر

Man

۱۳۹۶/۲/۴
خیلیا ماین اینجا نظر میدن میگن این گوشی چیزای الکی روشه خب برادر اگه چند مدل حسگر قفل حسگر دیگه روش نباشه دیگه بهش نمگن پرچم دار سامسونگ اونم میشه یک میان رده

hadi

۱۳۹۶/۲/۴
ادم از خونش اینقدر محافظت نمیکنه که از گوشیش محافظت کنه چه خبره اینهمه سنسور؟یه اسکن عنبیه بس نبود؟