خانهاخبار
مقایسه پردازنده‌های اگزینوس 8895 و اسنپدراگون 835 در گلکسی S8

مقایسه پردازنده‌های اگزینوس 8895 و اسنپدراگون 835 در گلکسی S8

در این مطلب از وبسایت جی اس ام پردازنده‌های اگزینوس 8895 و اسنپدراگون 835 در Galaxy S8 را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.
۱۳۹۶/۲/۲

سامسونگ گلکسی اس 8 و 8 پلاس به عنوان یکی از برترین پرچم‌داران سال 2017، از یک ترکیب بی‌نظیر سخت‌افزار و نرم‌افزار مشتمل شده اند و هر دو این فاکتورها در کنار هم می‌توانند تجربه‌ای بی‌نظیر را برای کاربران بجای بگذارند. تا به امروز در مورد گلکسی اس 8 مطالب و نقدهای زیادی منتشر شده است، اما ما در این پست از وبسایت جی اس ام می‌خواهیم به بخش پردازنده این گوشی ورود کنیم و ببینیم که کفه ترازو به نفع کدام پردازنده سنگینی خواهد کرد.

image

همانطور که می‌دانید، کمپانی سامسونگ در Galaxy S8 از دو نوع پردازنده مختلف استفاده کرده است. یک مدل با پردازنده اگزینوس 8895 و دیگری با پردازنده اسنپدراگون 835. در اکثر بازارهای بین‌المللی، گوشی اس 8 قرار است که پردازنده اگزینوس 8895 روانه بازار شود. این پردازنده به CPU‌ و GPU های جدید مجهز شده و معماری ساخت آن نیز 10 نانومتری است که خود باعث بهبود عملکرد و قدرت پردازشی خواهد شد.

پردازنده اسنپدراگون 835 نیز براساس معماری 10 نانومتری ساخته شده است و همانند نمونه اگزینوس از 8 هسته بهره می‌برد. کوالکام در اسنپدراگون 835 از سی پی یو Kyro 280 استفاده کرده و جی پی یو جدید Adreno 540 نیز برای این پردازنده در نظر گرفته شده است. هر دو پردازنده اگزینوس و اسنپدراگون از پردازنده‌های اختصاصی و جدید پردازش تصویر و رسانه استفاده می‌کنند و همچنین قادر هستند که سرعت LTE گیگابایتی را نیز ارائه دهند.

حداقل بر روی کاغذ، دو پردازنده کاملا مشابه به نظر می‌رسند و فقط در برخی جزئیات ممکن است با یکدیگر تفاوت داشته باشند. تکنولوژی ساخت هر دو این پردازنده‌ها نیز تقریبا مشابه بوده است و به سختی می‌توان تفاوتی بین آنها پیدا کرد و این قطعا خبر خوشی برای خریداران خواهد بود. زیرا قطعا هیچ‌کس دوست ندارد محصولی که خریداری می‌کند از لحاظ قدرت پردازشی نسبت به نمونه مشابه در سطح پایین‌تری قرار داشته باشد.

اما اگر فکر می‌کنید که پردازنده‌های اسنپدراگون 835 و اگزینوس 8895 کاملا مشابه هستند، بهتر است در دیدگاه خود تجدیدنظر کنید. زیرا هرچقدر هم که این دو پردازنده روی کاغذ با یکدیگر مشابه باشند، اما در بحث عملکرد قطعا تفاوت‌هایی بین آنها وجود خواهد داشت. برای مثال، شاید یکی از پردازنده‌ها در یک پردازش خاص نسبت به نمونه رقیب برتری داشته باشد و در شرایط عملکردی مختلف، نتایج متفاوتی را نیز از خود بجای بگذارد. در زیر می‌توانید نتایج تست‌های بنچمارک پردازنده‌های اسنپدراگون 835 و اگزینوس 8895 را مشاهده کنید.

image

همانطور که می‌بینید، این دو پردازنده عملکردی بسیار نزدیک به هم داشتند و به سختی می‌توان یکی از این دو را برنده قطعی رقابت اعلام کرد. در بنچمارک GFXBench، هر دو پردازنده اسنپدراگون و اگزینوس در اجرای تست T-Rex با سرعت 60fps به هیچ‌گونه مشکلی بر نخوردند و فقط در تست Manhattan 3.1، پردازنده اگزینوس توانست عدد 41 را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که این رقم برای پردازنده اسنپدراگون 35 بود.

در تست سی پی یو Geekbench 4 نیز پردازنده اگزینوس، در دو بخش تک هسته و چند هسته، عملکرد بهتری داشت و توانست اسنپدراگون را شکست دهد. اما برتری‌های پردازنده اگزینوس در تست‌های Vellamo browser و JetStream پایان یافت و در این دو تست، پردازنده اسنپدراگون توانست رقم‌های بالاتری را به خود اختصاص دهد. پس اگر پردازنده‌ای می‌خواهید که از وب‌گردی با سرعت بالا پشتیبانی کند، قطعا باید به دنبال خرید یک گوشی گلکسی اس 8 با پردازنده اسنپدراگون 835 باشید. در تست Basemark OS II نیز پردازنده ساخت کوالکام توانست اگزینوس 8895 را شکست دهد.

image

به طور خلاصه می‌توان گفت که پردازنده اسنپدراگون 835 در مباحث نرم‌افزاری و وب‌گردی می‌تواند عملکرد بهتری از نمونه اگزینوس داشته باشد، اما در بحث عملکرد گرافیکی اوضاع چندان بر وفق مراد اسنپدراگون پیش نخواهد رفت.

در تمامی تست‌های انجام گرفته در بالا، از گوشی گوشی گلکسی اس 8 استفاده شده بود، اما در اینجا تصمیم گرفتیم که به سراغ استفاده از نمونه 8 پلاس برویم. تفاوت گوشی‌های گلکسی اس 8 و 8 پلاس فقط در اندازه نمایشگر خلاصه می‌شود و مواردی مانند میزان رم، حافظه ذخیره‌سازی و رزلویشن نمایشگر در این دو کاملا یکسان است. همانطور که در جدول زیر می‌بینید، گوشی اس 8 پلاس با پردازنده اگزینوس 8895 توانست عملکرد بسیار درخشانی را از خود بجای بگذارد.

image

البته باید در نظر داشته باشید که چنین بنچمارک‌هایی فقط بخشی از قدرت پردازشی یک پردازنده را به نمایش می‌گذارند و مواردی مانند پردازش تصویری و میزان سرعت داده در این دو پردازنده مورد آزمایش قرار نگرفته است. در مجموع می‌توان گفت که پردازنده اگزینوس 8895 توانست عملکرد بهتری را از خود بجای بگذارد و یک سر و گردن بالاتر از اسنپدراگون 835 جای بگیرد. حتی جالب است بدانید که پردازنده اگزینوس در زمینه مصرف باتری نیز از نمونه اسنپدراگون عملکرد بهینه‌تری دارد و گوشی‌های گلکسی اس 8 با پردازنده اگزینوس می‌توانند زمان بیشتری شارژ در خود نگهداری کنند.

نظر شما چیست؟ شما کدام نمونه گلکسی اس 8 را خواهید خرید؟ نمونه اگزینوس 8895 یا اسنپدراگون 835؟

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (15 نظر)

امیر

۱۳۹۷/۷/۲۲
سلام مطلبت با حال بود اول اینکه نگفتی کدومش بیشتر داغ میکنه
من گوشی s8اگزینوس دارم ولی وقتی مشخصاتشو چک کردم چهار تا اگزینوس داشت و چهار تا کورتکس یکمم در مورد اینا توضیح بدی اول داری
بعدش من از این گوشی بدی ندیدم خیلی خوبه سرعتش و قدرتش بازی هارو مثل باقلوا میاره

امیر حسین

۱۳۹۶/۵/۱۷
نه این نسخه که تو آمازونه نسخه آمریکاییشه
تو ایران میشه استفاده کرد و مشکل نداشت یا نه؟
https://www.amazon.com/Samsung-Galaxy-Plus-SM-G955N-128GB/dp/B072BD4MTC/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1502142888&sr=8-1&keywords=s8+128gb
اینم صفحه محصول هستش برید نگاه کنید لطفال بعد بگید میشه استفاده کرد یا نه؟ یا مشکلی برام پیش نمیاد؟

amirhossein

۱۳۹۶/۵/۱۶
سلام ببخشید من تو امازون نسخه 128 گیگ و رم 6 و با این صفحه
https://www.amazon.com/Samsung-Galaxy-Plus-SM-G955N-128GB/dp/B072BD4MTC/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1502142888&sr=8-1&keywords=s8+128gb
اگه من اینو بخرم مشکلی تو ایران برام نداره؟ چون فکر کنم نسخه آمریکایی باشه
بعدش تو ایران پیدا میشه همین؟

وحید

۱۳۹۶/۲/۷
این مطلب راجع به مقایسه دو مدل گوشی اس۸ سامسونگ نه مقایسه کلی دو تا پردازنده!
فقط خواسته بگه که تفاوت دومدل گوشیها چقدره! همین.
احتیاجی به زحمت اضافه و کمک از برندهای دیگه نیست.

mahan

۱۳۹۶/۲/۴
دقیقا