خانهاخبار
هر جا که بروید گوگل می‌تواند موقعیت‌تان را ردیابی کند؛ مزایا، معایب و نحوه غیرفعال کردن

هر جا که بروید گوگل می‌تواند موقعیت‌تان را ردیابی کند؛ مزایا، معایب و نحوه غیرفعال کردن

ویژگی تاریخچه موقعیت مکانی به گوگل اجازه می‌دهد که موقعیت مکانی افرادی که این ویژگی روی دیوایس‌شان فعال است را در هر زمانی ثبت کند و هر وقت که خواست از این اطلاعات در جهت اهداف عمدتاً تجاری و البته پیشنهاد مسیرهای سریع‌تر به شما استفاده کند. شاید باورکردنی نباشد، اما تنها راه چاره قطعی خاموش کردن جی‌پی‌اس دیوایس است.
۱۳۹۶/۲/۱

یادتان می‌آید که 9 شهریور پارسال کجا شام خوردید؟ صبح چهارشنبه 4 اسفند پارسال، چقدر طول کشید تا به محل کارتان برسید؟ یکشنبه 8 فروردین امسال چطور؟ یادتان هست عصر آن روز کجا بودید؟

به احتمال زیاد پاسخ این پرسش‌ها را نمی‌دانید اما گوگل می‌داند. چطور؟ با استفاده از ویژگی تاریخچه موقعیت مکانی یا Location History که در اکانت گوگل شما وجود دارد. اگر نگران حریم خصوصی‌تان هستید، احتمالاً باید در مورد فعال/غیرفعال کردن این ویژگی فکر کنید.

تاریخچه موقعیت مکانی دقیقاً همان کاری را انجام می‌دهد که از نام آن برمی‌آید: تاریخچه‌ای جامع از تمام مکان‌هایی که بازدید کردید که به‌وسیله جی پی اس گوشی‌تان ردیابی می‌شود. لحظه‌ای در مورد این قابلیت فکر کنید. هر وقت که شام را در خانه دوست‌تان مهمان بودید، هر مسافرت لذت‌بخش یا کسل‌کننده‌ای که رفتید، هر ماجراهایی که وقت و بی‌وقت از سر گذراندید و ... هر وقت هر جایی با گوشی موبایل‌تان رفتید، جایی ثبت شده است، حتی اگر مربوط به سال‌ها پیش باشد.

بسیاری از ویژگی‌های محصولات گوگل، سودمند و به‌دردبخور هستند، از این رو کاربران این‌ قابلیت‌ها را فعال می‌کنند. اما با این کار، کاربر به یک شرکت خصوصی اجازه دسترسی به اطلاعات گران‌قیمتی از زندگی خصوصی خود را می‌دهد، آن‌هم مجانی.

در ادامه خواهیم دید که گوگل دقیقاً چطور شما را ردیابی می‌کند و اگر این ویژگی اذیت‌تان می‌کند، چطور این ویژگی را غیرفعال کنید.

مطمئن نیستید که آیا ویژگی تاریخچه موقعیت مکانی برای اکانت گوگل شما فعال است یا خیر؟ به تایم‌لاین خود بروید و بررسی کنید. تایم‌لاین نقشه‌ای است که دقیقاً نشان می‌دهد که در یک روز خاص کجا بوده‌اید البته پس از زمانی که این ویژگی فعال شده باشد. این ویژگی ممکن است به‌نظرتان بسیار عالی بیاید یا بسیار ترسناک، بسته به این‌که چقدر به حریم خصوصی خود در فضای اینترنت اهمیت بدهید.

زمانی‌که گوشی جدیدی می‌خرید یا اکانت گوگل می‌سازید، به احتمال زیاد گوگل از شما سوال می‌کند که آیا می‌خواهید ویژگی تاریخچه موقعیت مکانی را فعال کنید یا خیر؛ بنابراین اگر یادتان نمی‌آید که آن را فعال کرده‌اید یا خیر، احتمالاً به این دلیل است که ممکن است از شما پرسیده نشده باشد.

مثلاً در عکس زیر تمام رفت‌ و آمدهای نویسنده - مقاله اصلی - در روز 20 اکتبر 2016 طی سفر به شهر آتن تصویر شده است. در تصویر مشخص است که محل اقامت وی در هتل ناکسوس آتن بوده، در ساعت 12:18 از هتل خارج شده، 482 متر را پیاده طی کرده و پس از آن 24 دقیقه در محلی نزدیک به هتل توقف کرده است و ... . تمام اطلاعات در همین سطح از دقت و جزییات ثبت می‌شوند. 

image

در تصویر زیر مشخص است که می‌توان تاریخچه موقعیت خودتان را با استفاده از اپلیکیشن گوگل مپ روی گوشی هوشمندتان نیز ببینید. 

image

البته اگر فکر می‌کنید که حریم خصوصی‌تان مخدوش نمی‌شود، می‌توان گفت که این ویژگی بسیار پرکاربرد است. بنابراین شاید یک دلیل برای این‌که به گوگل اجازه بدهید که رفت و آمدتان را ردیابی کند و اطلاعات جزیی از رفتارتان را ثبت کند این باشد که این ویژگی پرکاربرد است. مثلاً با استفاده از این ویژگی گوگل می‌فهمد که الگوی رفت و آمد عادی روزانه شما چیست و معمولاً از چه مسیرهایی تردد می‌کنید، در نتیجه گوگل می‌تواند پیشنهادهایی مفید و موثر برای زودتر رسیدن به مقصد یا دور زدن ترافیک به شما ارائه کند. هم‌چنین با استفاده از این ویژگی می‌توانید بفهمید که در روزی خاص کجا بوده‌اید، یا آدرسی که یک بار رفته‌اید اما الان فراموش کرده‌اید را به یاد بیاورید. البته گوگل می‌تواند از این اطلاعات در جهت اهداف تجاری، مثلاً، برای انجام تبلیغات هوشمندانه‌تر استفاده کند. 

تا زمانی که گوگل به استفاده از هوش مجازی و بهبود کارایی دستیار مجازی‌اش ادامه بدهد، جمع‌آوری این نوع اطلاعات مهم‌تر و حجم آن نیز بیشتر می‌شود. اما آیا می‌ارزد که حریم خصوصی‌تان را در مقابل آن از دست بدهید؟ به تصمیم شما بستگی دارد.

می‌توان کاری کرد که گوگل نتواند اطلاعات فردی‌تان را ثبت کند. اگر نگران ردیابی مسیرتان هستید –اما نمی‌خواهید کل ویژگی تاریخچه موقعیت مکانی را غیرفعال کنید- می‌توانید یک مدخل یا داده خاص را از تایم‌لاین حذف کنید. مثلاً می‌توانید اطلاعات سفرها، ملاقات‌های شخصی‌تان یا اطلاعات مربوط به یک روز خاص، که نمی‌خواهید گوگل در مورد آن بداند، را از دسترس گوگل دور نگه دارید.

البته می‌توان کل ویژگی تاریخچه موقعیت مکانی را نیز غیرفعال کرد. اگر اصلاً نمی‌خواهید که گوگل اطلاعات رفت و آمدتان را ثبت کند یا با این ویژگی راحت نیستید، می‌توانید این ویژگی را غیرفعال کنید. در گوشه پایین تایم‌لاین دسکتاپ گزینه توقف یا pause را انتخاب کنید تا این ویژگی غیرفعال شود، ضمناً می‌توانید از setting گوشی نیز همین کار را انجام دهید.

این امکان هم وجود دارد که تاریخچه کل مکان‌هایی که بازدید کرده‌اید را حذف کنید. اگر این ویژگی را حذف کنید دیگر نمی‌توانید مجدداً آن را فعال کنید پس قبل از حذف، از تصمیم‌تان مطمئن شوید.

فراموش نکنید که بلاک کردن ویژگی تاریخچه موقعیت مکانی، گوگل - و هر اپلیکیشن دیگری که به آن اجازه دسترسی را داده‌اید - را منع نمی‌کند که به هنگام نیاز یا الزام، به اطلاعات موقعیت شما دسترسی نداشته باشد. گوگل مپ، اوبر و دیگر اپلیکیش‌هایی از این دست، حتی با وجود منع شما هم ممکن است در صورت نیاز اطلاعات موقعیت مکانی شما را ردیابی کنند. اگر می‌خواهید که هیچ اپلیکیشنی هیچ وقت هیچ اطلاعاتی از موقعیت مکانی‌تان را ثبت نکند، باید جی‌پی‌اس دیوایس‌تان را خاموش کنید که خب، باعث می‌شود بسیاری از اپلیکیشن‌ها از کار بیفتند.

تاریخچه موقعیت مکانی گوگل آزمونی است برای تشخیص نوع واکنش کاربران در مقابل نقض حریم خصوصی‌شان. برخی افراد به هیچ شرکتی از جمله گوگل، اجازه نمی‌دهند که چنین حجمی از اطلاعات را در موردشان ثبت و ضبط کند. برخی دیگر، چنین اجازه‌ای را به گوگل می‌دهند تا در عوض بتوانند از خدمات آن استفاده کنند. آن‌چه مهم است این است که از نتایج تصمیم خود کاملاً آگاه باشید، آن‌گاه مهم نست که چه تصمیمی می‌گیرید.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (5 نظر)

سعید

۱۳۹۶/۲/۲
اینو که خیلیا میدونن دیگه لازم نبود بذاریش تو سایت

رضا

۱۳۹۶/۲/۲
کاملا مطمئن هستم که این ویژگی برای ایرانیان وجود نداره

فرهاد

۱۳۹۶/۲/۱
اتفاقا خیلی مطلب به درد بخوری هم هست و خودش یه ایده هست برای نوع آوری های بعدی

وحید

۱۳۹۶/۲/۱
یعنی شما اطلاع نداری که شرکت هایی مثل گوگل از این اطلاعات استفاده میکنند فقط در دسترس ایرانی های قرار نمیدن؟

هیراد

۱۳۹۶/۲/۱
یعنی نویسنده این مطلب نمیدونه که این ویژگی برای ایرانیان اصلا در دسترس نیست، اما گوگل همچنان اطلاعات رو برای نقشه های ترافیکی جمع آوری میکنه؟ لازم نیست هر مطلبی رو از هر جایی دیدید ترجمه کنید. یا اگه فقط دنبال ترجمه هستید، حداقل بسته به شرایط ایران بنویسید. همش کپی!