خانهاخبار
اپل در حال توسعه تراشه‌ای اختصاصی با قابلیت مدیریت بهینه باتری آیفون

اپل در حال توسعه تراشه‌ای اختصاصی با قابلیت مدیریت بهینه باتری آیفون

اخبار غیررسمی و تحلیل‌ها نشان می‌دهد که اپل به‌دنبال ساخت تراشه‌های اختصاصی جدیدی برای آیفون و آیپد است که مدیریت باتری در کانون تمرکز آن قرار دارد. این تراشه‌ها شیوه جدیدی از مدیریت باتری را به‌کار می‌گیرند که می‌تواند انتظار ما از طول عمر باتری یک دیوایس را دگرگون کند. هم‌اکنون بخشی از تراشه‌های آیفون توسط شرکت دیالوگ تأمین می‌شود اما اپل اعلام کرده است که قصد دارد تا دو سال آینده به این روند خاتمه دهد و قطعات مورد نیازش را خود بسازد.
۱۳۹۶/۱/۲۵

دست‌کم یکی از تحلیل‌گران فعال در صنعت گوشی‌های همراه معتقد است که اپل در حال توسعه تراشه‌ای اختصاصی برای آیفون و آیپد با قابلیت مدیریت بهینه باتری است. بنا به گزارش Bankhaus Lampe ، اپل به دنبال جایگزین کردن قطعات PMIC (مدار مجتمع مدیریت باتری) ساخته شده توسط شرکت تولیدی نیمه‌هادی دیالوگ Dialog با قطعات سیلیکونی تولیدی خود تا سال 2019 است.  

این تحلیل‌گر معتقد است که اپل علاوه بر این‌که تیمی از کارمندان مجرب خود را به‌منظور تولید تراشه اختصاصی متمرکز بر مدیریت باتری سازمان‌دهی کرده است، به‌طور فزاینده‌ای در حال استخدام مهندسین از سایر شرکت‌های فعال در این حوزه نیز هست. این خبر در ادامه اخباری‌ست که از قصد اپل برای ساخت کارت گرافیک (GPU) اختصاصی برای دیوایس‌های تولیدی خود طی دو سال آینده حکایت می‌کرد.

image

تراشه‌های –متمرکز بر- مدیریت باتری، ولتاژ و نحوه شارژ شدن را به‌طور سرتاسری در تمام قطعات یک دیوایس مدیریت می‌کنند. از آن‌جا که طول عمر باتری مهم‌ترین نقطه ضعف فعلی آیفون‌هاست، دور از ذهن نیست که اپل سرمایه‌گذاری بیشتری در این حوزه انجام دهد تا بتواند قطعات مورد نیازش را با طراحی، ویژگی‌ها و هماهنگی سخت‌افزاری مورد نظر خودش بسازد.

رویترز گزارش می‌دهد: "بر مبنای توصیه کارستن ایلتگِن، تحلیل‌گر بانک آلمانی Bankhaus Lampe به سرمایه‌گذاران، شواهد معتبری وجود دارد که نشان می‌دهد اپل در حال توسعه PMIC اختصاصی خود است و قصد دارد آن ‌را حداقل در برخی دیوایس‌ها جایگزین تراشه ساخت دیالوگ کند."

یک منبع خبری دیگر تأیید کرده که اپل مهندسین ارشد شرکت دیالوگ در مونیخ را استخدام کرده است. این فرد اظهار کرده است: "اپل دیوانه‌وار در حال شکار مهندسین دیالوگ است."

اپل به‌منظور حفظ مزیت رقابتی خود، همیشه علاقه‌مند در اختیار داشتن تکنولوژی‌های اصلی تولید گوشی‌های هوشمند بوده است؛ و مطمئناً مدیریت باتری از جمله این تکنولوژی‌هاست. تلاش‌های اپل در این حوزه با ساختن تراشه‌های پردازنده اختصاصی آغاز شد که در سری‌های A6، A7، A8، A9 و A10 تولید شدند.  

قدرت‌نمایی اپل در مقابل رقبا با عرضه تراشه‌های 64 بیتی آغاز شد و عملکرد آیفون و آیپدهای دارای این تراشه از تمام رقبای اندرویدی در اغلب بنچمارک‌ها بهتر بوده است.  

با انتشار اخباری مبنی بر بی‌میلی اپل برای خرید قطعات از شرکت دیالوگ، ارزش سهام دیالوگ در معاملات بازار سهام حدود 20 درصد کاهش یافت. گزارش بخش تحقیقات بانک انگلیسی Barclay در مورد چشم‌انداز دیالوگ کمتر بدبینانه است. در این گزارش ادعا شده است که اپل مایل به قطع کامل ارتباط خود با این شرکت اصالتاً انگلیسی تولیدکننده قطعات نیست.

بارکلِی گزارش کرده است که تیم 80 نفره مهندسان اپل هم‌چنان بسیار کوچک‌تر از تیم 1300 نفره دیالوگ است؛ به‌علاوه دیالوگ مالک حقوق مالکیت معنوی مهمی است که حتی با استخدام مهندسان دیالوگ هم به چنگ اپل نمی‌افتد. گزارش بخش تحقیقات بارکلی حاکی از آن است که واکنش اولیه بعضی از سرمایه‌گذاران از روی ترس یا هیجان بوده است که منجر به کاهش ارزش سهام دیالوگ شده است اما در واقعیت اوضاع متفاوت است.

هر چند اپل رسماً اعلام کرده است که قصد دارد تا دو سال آینده پرداخت حق امتیاز به دیالوگ را قطع کند اما شرایط امروز بازار تراشه‌های -متمرکز بر- مدیریت باتری به‌گونه‌ای است که نه اپل و نه دیالوگ نمی‌توانند با قطعیت چیزی در مورد برنامه‌های آینده خود بگویند. 

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)