خانهاخبار
حفره امنیتی جدید سیستم‌عامل‌های موبایل: هک از طریق وای‌فای

حفره امنیتی جدید سیستم‌عامل‌های موبایل: هک از طریق وای‌فای

حفره‌های امنیتی معمولا نگران‌کننده‌ترین حفره‌هایی هستند که ممکن است برای یک سیستم‌عامل وجود داشته باشد. حفره امنیتی جدید کشف شده به هکرها این امکان را می‌دهد که از طریق وای‌فای به گوشی قربانی دسترسی کامل پیدا کنند.
۱۳۹۶/۱/۲۱
image

در دنیا هیچ نرم‌افزاری نیست که باگ نداشته باشد، اما باگ‌ها از نظر اهمیت در یک درجه و سطح قرار نمی‌گیرند. باگ‌ها می‌توانند در حدی ابتدایی باشند که باعث بسته شدن گه گاه نرم‌افزار شوند و ممکن است در حدی حیاتی باشند که به هکرها امکان دسترسی کامل به دستگاه شما را بدهند. اخیرا یک محقق در پروژه گوگل زیرو (Google Zero) به حفره‌ای امنیتی در سیستم WiFi پی برده که هر دو سیستم‌عامل محبوب این روزهای گوشی‌های موبایل، اندروید و آی‌او‌اس، به آن مبتلا هستند.

گال بنیامینی (Gal Beniamini) در مطلب اخیر وبلاگش افشا کرده است که یک هکر در دامنه‌ی شبکه‌ی WiFi امکان این را دارد که یک کد دلخواه را در دستگاه‌های متصل به شبکه ایجاد و اجرا کند. نتیجه این اتفاق می‌تواند این باشد که تنها از طریق اتصال WiFi و بدون اینکه کاربر متوجه شود، نیاز باشد کلیکی انجام دهد یا لینکی را باز کند، امکان آن وجود دارد که کنترل کامل دستگاه به دست هکر بیفتد.

البته لازم به ذکر است که اپل متوجه این مشکل شده و در آخرین نسخه‌ی آی‌او‌اس، 10.3.1، این حفره امنیتی را برطرف کرده است. اما کاربران اندرویدی به خاطر مشکلاتی که در نحوه‌ی توزیع به‌روزرسانی‌های این سیستم‌عامل وجود دارد، هرگز نمی‌توانند بلافاصله به‌روزرسانی‌های امنیتی را دریافت کنند. گوگل همچنان سعی می‌کند به‌روزرسانی‌های ماهانه امنیتی خود را برای اندروید عرضه کند، اما معمولا این به‌روزرسانی‌ها فقط در دسترس طیف محدودی از گوشی‌های اندرویدی قرار می‌گیرد.

با وجودی که گال بنیامینی به این حفره امنیتی پی برده، خوشبختانه هنوز مدرکی در دست نیست که هکری از این روش در دنیای واقعی برای نفوذ به سیستمی استفاده کرده باشد. امیدوریم که به زودی گوگل و سازندگان گوشی‌های اندرویدی برای رفع این حفره راه حلی بیندیشند.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (9 نظر)

Net-Hunter

۱۳۹۶/۱/۲۷
امنیت بستن دست و پای کاربر نیس نمونشم بلوتوثی که داشتی دکوری بود

Net-Hunter

۱۳۹۶/۱/۲۴
بله محدودیت مدل گوشی اینارم به همراه داره پس از خوبیه اپل و استیو جابز احمق نیس

m

۱۳۹۶/۱/۲۲
چون یه کاربر حرفه ای ویندوز تو کارشناسا ندارن ، همش اندروید آی او اس
سایتهای دیگه رو ببین ویندوز فون ده خیلی پیشرفت کرده خیلی اپ اضافه شده خیلی برنامه های تخصصیش اضافه شده که اینا پوشش نمیدن چون تو اون سیستم عاملا نیست?

شهریار

۱۳۹۶/۱/۲۲
چرا تیتر های درست انتخاب نمیکنید؟ چرا نمینویسید گوشی های اندرویدی و اپل؟ یا چرا نمینویسید دوباره ثابت شد امن ترین سیستم عامل ویندوز.

محسن

۱۳۹۶/۱/۲۲
اپل ممنونم ازت