خانهاخبار
10 نکته که باید در مورد اپل فایل سیستم (APFS) بدانید

10 نکته که باید در مورد اپل فایل سیستم (APFS) بدانید

فایل سیستم جدید APFS از جمله قابلیت‌هایی است که به همراه آپدیت 10.3 سیستم‌عامل iOS به دستگاه‌های اپل وارد شده است. در ادامه به بررسی این فایل سیستم جدید خواهیم پرداخت.
۱۳۹۶/۱/۱۱

فایل سیستم جدید APFS ازجمله قابلیت‌هایی است که به همراه آپدیت 10.3 سیستم‌عامل iOS به دستگاه‌های اپل واردشده است و در حال حاضر میلیون‌ها کاربر از آن استفاده می‌کنند. در جریان مراسم WWDC کمپانی اپل از تغییر فایل سیستم محصولات خود خبر داده بود اعلام کرد که به‌زودی فرمت HFS را کنار خواهد گذاشت و به سراغ APFS خواهد رفت.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به قابلیت‌های جدید فایل سیستم اپل و نکاتی که باید در رابطه با این فایل سیستم جدید بدانید. با جی اس ام همراه باشید.

۱. فایل سیستم اپل

«APFS» مخفف شده فایل سیستم اپل (Apple File System) است. این فایل سیستم جدید جایگزین فرمت +HFS شده است و در حال حاضر در آی او اس، macOS، tvOS و watchOS از آن استفاده می‌شود. بدین معنی که اکنون دستگاه‌های مک، آیفون، آی پد، اپل تی وی و اپل واچ زیرپوشش فایل سیستم جدید APFS قرار دارند. iOS 10.3 در حال حاضر تنها سیستم‌عاملی است که از فرمت APFS پشتیبانی می‌کنند.

image

۲. قابل‌استفاده در تمام پلتفرم‌های کمپانی اپل

فرمت +HFS حدود 20 سال پیش و در سال 1998 معرفی شد و در آن زمان فقط کامپیوترهای مک از این فایل سیستم استفاده می‌کردند. در طول این 20 سال، +HFS تغییرات بسیار زیادی را به خود دیده است که از نمونه‌های این تغییرات می‌توان به استفاده از درایوهای SSD بجای هارد درایوها و نیمه منسوخ شدن نصب‌های نرم‌افزاری از روی دیسک‌ها اشاره کرد؛ اما فایل سیستم APFS در حال حاضر از تمامی پلتفرم‌های کمپانی اپل پشتیبانی می‌کند و کاربران تمامی پلتفرم‌ها می‌توانند از فایل سیستم APFS استفاده کنند.

۳. بهینه‌سازی شده برای ذخیره‌سازی فلش

امروزه اکثر محصولات اپل، به‌خصوص کامپیوترهای مک، از ذخیره‌سازی فلش بهره می‌برند و APFS نیز به‌خوبی برای کار با این نوع ذخیره‌سازی بهینه‌شده است. بهینه‌سازی APFS با ذخیره‌سازی فلش باعث افزایش سرعت خواندن فایل‌ها و افزایش سرعت انتقال داده خواهد شد.

۴. اسنپشات و کلون‌ها

ازجمله ویژگی‌های مهم فایل سیستم جدی اپل می‌توان به اسنپشات و کلون‌ها اشاره کرد. به‌وسیله اسنپشات می‌توانید وضعیت سیستم را به‌صورت لحظه‌ای ثبت کنید و ویژگی کلون نیز این امکان را فراهم می‌کند تا بدون اشغال فضای ذخیره‌سازی اضافی، بتوانید کپی‌هایی سریع از حجم داشته باشید.

image

۵. زمان تاخیر کمتر و سرعت بیشتر

سرعت تاخیر APFS به‌مراتب کاهش پیداکرده است و همین مورد می‌تواند سرعت بارگذاری اپلیکیشن‌ها و... را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد.

۶. تغییر پارتیشن‌ها

اگر از کامپیوترها مک و پارتیشن‌ها استفاده می‌کنید، باید بگوییم که APFS یک تغییر نسبتا کوچک را برای پارتیشن‌ها به همراه دارد. بدین معنی که اگر فضای یکی از پارتیشن‌ها در حال اتمام باشد، APFS می‌تواند به‌صورت خودکار از پارتیشن دیگر استفاده کند. اپل فایل سیستم تمامی پارتیشن‌های موجود در سیستم را زیر پوشش خود خواهد داشت.

۷. رمزنگاری قدرتمند

امنیت APFS به نسبت +HFS به میزان قابل‌توجهی افزایش‌یافته است و به‌وسیله این فایل سیستم می‌توانید تمامی داده‌های خود را رمزنگاری کنید. فایل سیستم جدید اپل از کلیدهای رمزنگاری تک‌کلیدی و چند کلیدی استفاده می‌کند.

۸. پشتیبانی 64 بیتی

+HFS از سیستم‌های 32 بیتی پشتیبانی می‌کرد، اما APFS از سیستم‌های 64 بیتی پشتیبانی می‌کند و به همین دلیل نیز می‌توان آینده‌ای روشن را برای این فایل سیستم جدید متصور بود.

۹. فضای ذخیره‌سازی بیشتر

یکی از مزیت‌های آپدیت به APFS این است که به‌واسطه فشرده‌سازی و محاسبه دیتاهای ضروری، فضای ذخیره‌سازی بیشتری در اختیار خواهید داشت و این فضای ذخیره‌سازی بیشتر حتی ممکن است تا چند گیگابایت نیز برسد.

۱۰. نسخه بتا APFS برای مک

در حالی فایل سیستم APFS برای iOS به‌طور کامل منتشرشده است، اما این فایل سیستم جدید برای سیستم‌عامل مک هنوز در مرحله بتا قرار دارد و اپل تلاش می‌کند که هرچه سریع‌تر نسخه اورجینال APFS را برای کامپیوترهای مک منتشر کند.

 

آیا شما دستگاه‌های آی او اس خود را به فایل سیستم جدید APFS به‌روزرسانی کرده‌اید؟ لطفا تجربیات خود در این زمینه را با ما و دیگر کاربران جی اس ام به اشتراک بگذارید.

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (8 نظر)

mhdv

۱۳۹۶/۱/۱۳
منم همینطور متاسفانه

محمدرضا

۱۳۹۶/۱/۱۲
مرسی سهیل جان ، حتما این کارو انجام میدم

Arman

۱۳۹۶/۱/۱۲
حدودا 1GB فضای گوشیم آزاد شد?

علی

۱۳۹۶/۱/۱۲
دوستانی که آپدیت کردن لطفا در مورد باتری بیشتر حساس شید که بفهمیم بهتر شده یا نه اگر مصرف باتری بیشتر شده یا کلا باتری مشکل پیدا کرده - بدید اگر هیچ مشکلی از نظر باتری نیست و همه چیز خوبه + بدید

Shakib

۱۳۹۶/۱/۱۱
سلام دوستان من روي ايفون و ايپدم فقط همون روز اول انتشار اپديت براي من اورد،الان ديگه هرچي چك ميكنم ميگه اخرين نسخه هستي(نشون نميده ديگه)ممنون ميشم اگه كسي ميدونه مشكل چيه راهنمايي كنه؟؟؟