خانهاخبار
گیم پلی: بررسی بازی گوست ریکان وایلدلندز

گیم پلی: بررسی بازی گوست ریکان وایلدلندز

Ghost Recon Wildlands نام بازی جدیدی است که به تازگی از سوی یوبی سافت منتشر شده است. در اکشن جدید تام کلنسی این‌بار باید با قاچاقچیان مواد مخدر روبرو شوید!
۱۳۹۶/۱/۱۰

تام کلنسی کیست؟

تام کلنسی، نویسنده معروف آمریکایی بود که در دهه 90 میلادی برای نوشتن رمان‌ها و داستان‌های جنایی‌اش، که اکثرا به اتفاقات دوران جنگ سرد مربوط می‌شد، به اوج شهرتش رسید تا آنجاکه 17 رمان او، در زمان انتشارشان همگی جزو بهترین یا پرفروش‌ترین رمان‌های جهان بودند. آمار دقیقی از تیراژ کتاب‌های کلنسی در دست نیست اما سال 2013 وقتی تام کلنسی در سن 66 سالگی درگذشت، نیویورک تایمز مجموع تیراژ کتاب‌هایش را بیش از 100 میلیون نسخه برآورد کرد که برای چنین ژانری، رکورد بی‌نظیری است.

image

گوست ریکان؛ میراث کلنسی برای گیمرها

محبوبیت تام کلنسی به آثار چاپی‌ یا حتی فیلم‌هایی که با اقتباس از آنها ساخته شده است، محدود نمی‌شود. حدود 20 سال پیش، تام کلنسی به همراه شخص دیگری، استودیوی Red Storm Entertainment را تاسیس کرد تا داستان‌هایش را به دنیای بازی‌های اکشن هم بکشاند. سال 2000 میلادی نیز Ubisoft این استودیوی طراحی را خریداری کرد. یکسال بعد از این اتفاق، یکی از محبوب‌ترین اکشن‌های سریالی یوبی سافت با نام Ghost Recon خلق شد که حالا در آستانه 16 سالگی است.

image

حدود یکماه پیش و دقیقا در 7 مارس 2017 (مطابق 17 اسفند 95) بود که دهیمن سری این بازی با نام Ghost Recon Wildlands منتشر شد. حالا وقت آن رسیده است این بازی 50 گیگابایتی، که هم‌اکنون برای ویندوز، PS4 و ایکس‌باکس وان منتشر شده، را بهتر و دقیق‌تر بشناسیم. ویدئوی زیر، لانچ تریلر وایلدلندز است و دومین ویدئو نیز طولانی‌ترین تریلری این بازی است که نخستین‌بار در E3 2015 منتشر شد.

دانلود کیفیت 720دانلود کیفیت 360دانلود کیفیت 270
دانلود کیفیت 720دانلود کیفیت 360دانلود کیفیت 270

داستان بازی: جنگ با قاچاقچیان در بولیوی

داستان بازی وایلدلندز در ژوئیه سال 2019 میلادی در آمریکای جنوبی اتفاق می‌افتد. قوی‌ترشدن کارتل سانتا بلانکا (Santa Blanca) باعث شده است تا قاچاقچیان این کارتل، که قبلا در مکزیک بودند، حالا راهی بولیوی شوند. اوضاع کشور بولیوی به شدت تحت تاثیر این کارتل است تا آنجاکه بخش زیادی از نیروهای پلیس نیز حالا با سانتا بلانکا همکاری می‌کنند. رهبری سانتا بلانکا برعهده کارکتری به نام ال سوئینو (El Sueno) است که برخلاف ظاهرش، اعتقادات مذهبی شدیدی دارد! تصاویر زیر 7 کارکتر اصلی وایلدلندز را نشان می‌دهند.

ایالات متحده نیز با اینکه نگران قدرت گرفتن سانتا بلانکا و همچنین تبدیل شدن بولیوی به بزرگترین تولیدکننده کوکائین در جهان است اما اقدام نظامی‌اش را بعد از بمب‌گذاری در سفارت آمریکا در شهر لاپاز، پایتخت بولیوی،  شروع می‌کند. طی این بمب‌گذاری مامور ریکاردو ساندوال (Ricardo Sandoval)، که در جریان بازی با نام ریکی او را می‌شناسیم، توسط افراد سانتا بلانکا، گروگان، شکنجه و نهایتا کشته می‌شود. بعد از این اتفاق، دولت آمریکا با هماهنگی سازمان مبارزه با مواد مخدر (DEA)، سازمان سیا و همچنین سازمان JSOC ، عملیات کینگ لایر (Kingslayer) را آغاز می‌کند. هدف این عملیات انهدام کارتل سانتا بلانکا و همچنین حذف مهره‌های نفوذی آن در دولت بولیوی است. شما نیز در همین مرحله، وارد جریان بازی می‌شوید.

image

در بازی، شما نقش یکی از Ghost ها را دارید؛ گوست‌ها نام غیررسمی گروهی از سربازان زبده‌ است که از آنها برای انجام عملیات‌های ویژه در ارتش ایالات متحده استفاده می‌شود. جالب است بدانید که در بازی، گوست‌ها تحت فرماندهی سازمان JSOC هستند که در دنیای واقعیت نیز وجود خارجی دارد و جالب است بدانید که عملیات‌هایی مانند طوفان صحرا (در ایران)، جنگ افغانستان، آزادسازی عراق (در زمان صدام)، کشتن بن لادن و ... بدست همین نیروهای JSOC انجام شده‌اند!

همانطور که گفتیم، انجام ماموریت‌های وایلدلندز برعهده یک تیم 4 نفره از گوست‌هاست؛ نوماد (Nomad) رهبر تیم است، میداس (Midas) با انواع سلاح‌ها آشنایی دارد، هولت (Holt) در نقش مهندسی همه فن‌حریف بوده و ویور (Weaver) نیز تنها تک‌تیرانداز گروه است. هرکدام از این 4 نفر از راهی جداگانه وارد بولیوی می‌شود. مهره ارتباطی این 4 نفر با CIA شخصی به اسم کارن بوومن (Karen Bowman) است که از دوستان مامور ریکی بوده و قرار ملاقات‌های گوست‌ها توسط او انجام می‌شود.

وایلدلندز؛ اولین گوست ریکان با جهان باز

وایلدلندز نخستین بازی از سری گوست ریکان است که با ویژگی‌ Open World ساخته شده؛ حتی خود یوبی سافت نیز اعتراف کرده که فضای این بازی، یکی از بزرگترین فضاهایی است که در تاریخ زندگی‌اش ساخته! سیستم بازی در وایلدلندز دیگر شبیه Warfighter سال 2006 یا Future Soldier سال 2012 نیست بلکه شمارا به حال و هوای نسخه اورجینال این بازی، که سال 2001 میلادی منتشر شده بود، می‌برد.

نتیجه این تغییر استراتژی این است که در وایلدلندز حالا باید از جنگ‌افزارهای متداولی بهره بگیرید که هم‌اکنون در نیروهای نظامی اکثر کشورها نیز استفاده می‌شود. البته در وایلدلندز برای آنکه فضای بازی اندکی مهیج‌تر شود توجه ویژه‌ای به کوادکوپترها (Drone) شده است. با کمک این وسایل پرنده می‌توان موقعیت دشمنانتان را شناسایی کنید اما برای استفاده از ویژگی‌ها بیشترشان باید آنها را ارتقا دهید.

در وایلدلندز سبک بازی همچون گذشته از نوع سوم شخص است؛ هرچندکه در حالت تیراندازی دقیق‌، زاویه دوربین به اول شخص تغییر می‌کند. با وجود مینی مپی که در گوشه بازی قرار دارد، کار گیمرها راحت‌تر شده است. مسیرهایی که دشمانتان قرار دارند، در این نقشه با رنگ قرمز نشان داده شده ولی موقعیت دقیق آنها تا زمانیکه در دیدتان نباشند، روی نقشه نیز نشان داده نمی‌شود. همچنین باکمک این نقشه، می‌توان از آمدن نیروهای کمکی نیز باخبر شد؛ این نیروها اگر از اعضای کارتل باشند با رنگ قرمز و اگر از پلیس‌های بد باشند با رنگ بنفش روی نقشه قابل تشخیصند.

image

در فضای بازی، 9 محیط مختلف را تجربه می‌کنید؛ از مناطق کوهستانی و جنگلی گرفته تا صحراها و حتی دریاچه‌های نمک. وضعیت آب و هوایی نیز ازنوع داینامیک است که یعنی در طول بازی سیکل‌های شبانه‌روزی و همچنین ابری یا بارانی شدن هوا را هم تجربه می‌کنید. یکی از نکات جالب وایلدلندز این است که سختی ماموریت‌های روزانه با ماموریتهای شبانه یکسان نیست. به عنوان مثال در شب‌‌ها، که دشمنانتان دید کمتری دارند، راحت‌تر می‌توانید برای‌شان کمین کنید یا به آنها نزدیک شوید.

به فکر لذت سواری نباشید!

وایلدلندز، فضای بسیار وسیعی دارد و برای رفتن از یک نقطه به نقطه دیگری، هیچ راه میانبری جز استفاده از وسایل نقلیه ندارید اما یکی از اشکالات بازی نیز همین‌جا خودنمایی می‌کند. یوبی‌سافت نه فقط در وایلدلندز بلکه در سایر اکشن‌های دیگرش نیز ثابت کرده است که علاقه‌ای به وسایل نقلیه ندارد! یکی از ضعف‌های وایلدلندز، که البته کار گیمرها را راحت‌تر کرده، این است که مثلا خودروهای موجود در بازی محدودیت حرکتی ندارند یعنی مثلا با یک خودرو سواری معمولی، براحتی می‌توان از تپه‌ها بالا و پایین رفت یا با موتورسیکلت از درون جنگل‌های پرشاخ و برگ براحتی گذشت! تصاویر زیر، برخی از انواع وسایل نقلیه‌ای است که در وایلدلندز برای‌تان فراهم شده.

حالا که صحبت از خودروها شد بد نیست این را هم بگوییم که خودروها تنها هنگامی که در معرض تیراندازی مداوم باشند، منهدم می‌شوند و در غیراینصورت ازبین‌بردنشان تقریبا محال است. برخی ماموریت‌ها با پرش از هواپیما و با چتر آغاز می‌شوند ضمن اینکه در برخی مراحل امکان راندن موتورسیکلت‌، خودروهای شهری، باگی‌ها (مختص آفرود)، قایق موتوری و حتی هلیکوپتر نیز برای گیمرها فراهم شده است.

رهبری تیم با شماست

هنگام شروع بازی، سه هم‌تیمی دیگر نیز درکنارتان دارید. اگر حالت تک‌نفره بازی می‌کنید، شما رهبر گروه هستید و 3 هم‌تیمی دیگرتان با هوش مصنوعی بازی کنترل می‌شوند. در این حالت، بجای مراقبت دقیقه به دقیقه از آنها بهترین استراتژی این است که به آنها دستور دهید در یک موقعیت خاص کمین کنند یا اهدافی که از قبل برای‌شان تعیین کرده‌اید را از پای درآورند. همچنین جالب است که در حالت تک‌نفره، تاقبل از آنکه با نیروهای کارتل درگیر نشوید، هم‌تیمی‌هایتان هیچوقت حمله‌ای را شروع نمی‌کنند!

فراموش نکنید که همه این چیزها درحالت تک‌نفره اتفاق می‌افتد و در صورتیکه درحالت چندنفره (مالتی پلیر) بازی می‌کنید هیچکدام از اعضای 4 نفره تیم، نسبت به دیگری برتری ندارند. ویدئوی زیر، گیم پلی 20 دقیقه‌ای رسمی وایلدلندز است که با تماشای آن، همه چیز این بازی دستتان می‌آید.

دانلود کیفیت 720دانلود کیفیت 360دانلود کیفیت 270

دردسرها: از شکایت بولیوی تا ایرادات بازی

بعد از انتشار وایلدلندز در مارس 2017، دولت بولیوی به دلیل نشان‌دادن تصویری نادرست از این کشور و همچنین ترویج خشونت از انتشار این بازی ابراز ناراحتی کرد و حتی وزیر امور داخلی بولیوی نیز گفت که کشورش آماده انجام هرگونه اقدام قانونی است!

اما اکثر منتقدان، وایلدلندز را یک بازی خوب (و نه عالی) توصیف کرده‌اند و به همین دلیل نیز این بازی در اکثر بررسی‌ها امتیازی بین 6 تا 8 از منتقدانش گرفته است. سناریو هالیوودی بازی، کنترل نامناسب وسایل نقلیه، برخی ماموریت‌های مشابه و تکراری، بردن آسان بازی در حالت چندنفره، عدم نیاز به انجام تمامی مراحل برای اتمام بخش داستانی بازی، گرافیک ضعیف‌تر برای کنسول‌ها و باگ‌هایی که در طول بازی برطرف نمی‌شوند، از مهم‌ترین مشکلاتی است که در وایلدلندز باید با آنها دست و پنجه نرم کنید.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)