خانهاخبار
گیم پلی: بررسی بازی Mass Effect Andromeda

گیم پلی: بررسی بازی Mass Effect Andromeda

طی 24 ساعت گذشته، یکی از مهیج‌ترین بازی‌های اکشن سال 2017 ابتدا در آمریکا و کمتر از 48 ساعت دیگر نیز در اروپا منتشر می‌شود. آماده نسل جدید بازی‌های علمی تخیلی باشید: مس افکت آندرومدا.
۱۳۹۶/۱/۲

در این 10 سال چه گذشت؟

نخستین سری مس افکت ابتدا سال 2007 میلادی منتشر شد؛ در آن زمان شاید استودیوی کانادایی BioWare تصویری از موفقیت‌های آینده این بازی نداشت و به همین دلیل نام اولین سری را Mass Effect انتخاب کرد؛ بدون هیچ عددی یا هرگونه پسوندی! داستان مس افکت، اتفاقات سال 2183 میلادی را روایت می‌کند؛ زمانیکه قهرمان اصلی بازی، یعنی فرمانده شفرد (Shepard)، برای نجات تمامی تمدن‌های ارگانیک کهکشان راه شیری باید مبارزه کند. نسخه اول این بازی ابتدا برای ایکس‌باکس 360 معرفی شد و یکسال بعد نیز برای پلتفرم ویندوز عرضه شد.

image

سال 2010 نسخه دوم مس افکت با نام Mass Effect 2 روانه بازار شد. یکی از نکته جالب نسخه دوم این بود که تصمیماتی که گیمر در نسخه اول گرفته بود، همچنان در روند بازی در نسخه دوم نیز تاثیر داشت. علاوه‌بر این گیمرها می‌توانستند، کارکتر فرمانده شفرد، از جنسیت و صورت و لباسش تا توانایی‌های جنگی او، را نیز مستقیما از نسخه اول به نسخه دوم بازی منتقل کنند.

داستان مس افکت 2 شروع تاثیرگذارتری نسبت به نسخه اولش داشت. داستان بازی نسخه دوم چندین هفته بعد از اتفاقات نسخه اول شروع می‌شود؛ حمله ناگهانی سفینه‌ای ناشناس به سفینه SSV Normandy فرمانده شفرد، که به کشته‌شدن قهرمان بازی منجر شد، گیمرها را ابتدا درگیر داستان بازی می‌کرد. سپس احیاشدن دوباره فرمانده شفرد در سربریوس (Cerberus) بدست ایلوسیومن (Illusive Man) باعث می‌شد تا گیمرها تا آخر بازی به فکر انتقام باشند!

مس افکت 2 ابتدا برای ویندوز و ایکس باکس و با تاخیر یکساله برای پلی‌استیشن نیز عرضه شد. این بازی در هفته نخست انتشارش به فروش 2 میلیون نسخه‌ای رسید که یکی از نشانه‌های موفقیت آن نسبت به نسخه اول بود چراکه نسخه اول طی 3 هفته آغازین انتشارش تنها یک میلیون فروش داشت.

image
سال 2012 آخرین قسمت سه‌گانه این بازی با نام Mass Effect 3 منتشر شد که داستان بازی را 6 ماه بعد از مس افکت 2 روایت می‌کرد. در سومین نسخه مس افکت، دو اتفاق مهم برای اولین‌بار رخ داد؛ اول اینکه حالت بازی چندنفره (حداکثر 4 نفره) بالاخره به آن اضافه شده بود و دوم اینکه برای پلتفرم وی یو (Wii U) نیز عرضه شد. برای پلتفرم وی یو، بایوور از همکاری استودیوی استرالیایی Straight Right بهره گرفت و نام بازی را هم به Mass Effect 3: Special Edition تغییر داد.
image

مس افکت 3 مثل همیشه با ارتقای گرافیکی و بهبود هوش مصنوعی و سیستم جنگی جدید همراه بود. گیمرها مثل دو نسخه قبل می‌توانستند فایل‌های ذخیر شده نسخه‌ قبلی بازی را نیز در مس افکت 3 وارد کنند هرچندکه در غیراینصورت، اتفاق خاصی نمی‌افتاد! چراکه گیمرهای جدید نیز همچون نسخه دوم، با مشاهده داستان بازی خیلی زود به تصمیم‌گیری می‌رسیدند.

مس افکت 3 از آنجایی که آخرین قسمت بازی بود، از ویژگی نیو گیم پلاس (یا اختصارا +NG) نیز بهره می‌برد؛ یعنی حتی بعد از پایان داستان بازی گیمرها همچنان امکان بازی کردن در آن را داشته باشند و می‌توانستند برای کسب تمامی امتیازات، ویژگی‌ها یا مراحلی که در گذشته آنها را ازدست داده یا نیمه‌کاره رها کرده بودند، دوباره بجنگند! در جریان بازی مس افکت 3 حدود 82 دقیقه حالت دمو (یا به قول گیمرها کات سنس) وجود داشت از این‌رو چیزی از انیمیشن‌های سینمایی کم نداشت! در پایان سال 2012 مس افکت با مجموع فروش جهانی 200 میلیون دلاری به یکی از موفق‌ترین اکشن‌های RPG الکترونیک آرتس تبدیل شد.

آندرومدا؛ اولین مس افکت با جهان باز

با اینکه خبر عرضه چهارمین قسمت مس افکت ابتدا در کنفرانس E3 2015 مطرح شد ولی اوایل بهمن ماه 95 بود که نخستین تریلر رسمی آن را با نام جدید Mass Effect: Andromeda دیدیم. آندرومدا در یکم فروردین 96 (21 مارس) ابتدا در آمریکا منتشر شد سپس 48 ساعت بعد یعنی سوم فروردین 96 (23 مارس) برای پلتفرم‌های ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن4 و ویندوز در اختیار گیمرهای اروپایی است. در ویدئوی زیر، تریلر بازی را با کیفیت 480 مشاهده می‌کنید. البته فراموش نکنید که آندرومدا با کیفیت 4K ساخته شده!

آندرومدا نخستین نسخه مس افکت است که با ویژگی Open World یا همان جهان باز ساخته شده. طبق اعلام بایوور، در آندرومدا بیش از 1200 کارکتر وجود دارد که حتی از مجموع کارکترهای سه‌گانه مس افکت نیز بیشتر است. نسخه ویندوز و ایکس‌باکس وان بازی نیز حدود 43 گیگابایت حجم دارد درحالیکه حجم نسخه PS4 آن به حدود 55 گیگابایت می‌رسد. همچنین برای به‌روزرسانی‌های آینده این بازی نیز باید حجم 2 گیگابایتی لحاظ کنید.

تغییر انجین بعد از یک دهه

شاید گذشت 5 سال از نسخه سوم این بازی، بایوور را به این نتیجه رساند که برای ادامه حیات این بازی محبوب باید انجین قدیمی‌اش را تغییر دهد. از این‌رو در آندرومدا برای نخستین‌بار از انجین معروف فراست‌بایت (Frostbite3) به‌جای انجین قدیمی آنریل (Unreal Engine3) استفاده شد. اگر احیانا با انجین فراست‌بایت آشنا نیستید باید بدانید همان انجینی است که ابتدا برای Battlefield: Bad Company طراحی و توسعه یافت. اما در آندرومدا به فراست‌بایت3 مجهز است؛ این انجین محصول 2013 است و با آن عنوان‌های معروفی ساخته شده مانند:

  • Battlefield 4 در سال 2013
  •  Dragon Age: Inquisition در سال 2014
  • Need for Speed در سال 2015
  • Plants vs. Zombies: Garden Warfare 2 در سال 2016
  • FIFA 17 در سال 2016

چه ویژگی‌های جدیدی دارد؟

داستان بازی در سال 2185 رخ می‌دهد. شورای سیتادل (Citadel) استراتژی جدیدی را به نام جنبش آندرومدا (Andromeda Initiative) آغاز می‌کنند. طی یک سفر فضایی، 20 هزار نفر در 4 سفینه (معروف به آرک) به کهکشان آندرومدا فرستاده می‌شوند تا سیاره‌ای را برای زندگی کردن بیابند. البته این سفر فضایی، داستان بازی را به 600 سال بعد و به سال 2819 میلادی می‌برد. سارا/اسکات رایدر (Scott/Sara Ryder)، شخصیت اصلی بازی آندرومدا هستند که البته در خود بازی آنها را با لقب پث‌فایندر (Pathfinder) می‌شناسیم.

image

مثل گذشته، گیمرها می‌توانند برای دوقلوهای رایدر، نام دیگری انتخاب و ظاهرشان را شخصی‌سازی کنند. جالب است بدانید که ظاهر پدرشان، یعنی الک رایدر (Alec Ryder)، متناسب با چهره‌هایی که شما برای سارا/اسکات می‌سازید، تغییر می‌کند. درمورد تغییر نام رایدرها هنوز یک باگ کوچک وجود دارد؛ در سه نسخه سابق مس افکت، نام فرمانده شفرد نیز قابل تغییر بود ولی در تمام بازی در همه دیالوگ‌ها او را شفرد صدا می‌زدند! حالا این اتفاق برای آندرومدا نیز رخ داده است؛ با اینکه نام دوقلوهای رایدر را نیز می‌توان تغییر داد ولی بهتر است که همان نام‌های پیش‌فرض (سارا/اسکات) را انتخاب کنید چون تغییرشان تاثیری در دیالوگ‌های بازی ندارد.

image

با شروع بازی آندرومدا متوجه نکته جدیدی می‌شوید. برخلاف سه نسخه پیشین مس افکت، که کارکترها در 6 کلاس با قابلیت‌های مشخص قابل انتخاب بودند، در آندرومدا این امکان برای گیمرها فراهم است تا آنطور که دوست دارند توانایی کارکترشان را در جریان بازی تغییر و ارتقا دهند. ویژگی جالب دیگر آندرومدا، وجود وسیله نقلیه‌ای به نام نوماد (Nomad) است؛ خودرویی با شش چرخ و قابلیت‌های حرکتی بالا که رایدرها با کمک آن می‌توانند منابع سیاره را شناسایی و سپس با کمک کوادکوپترها آنها را استخراج کنند.

image

نکته مثبت دیگر آندرومدا، آهنگسازی آن است که برعهده جان پیسانو (John Paesano) گذاشته شده؛ یعنی همان آهنگساز سه‌گانه سینمایی Maze Runner و همچنین سریال ابرقهرمانی تلویزیونی Daredevil. در ویدئوی زیر، 12 دقیقه آغازین این بازی را با کیفیت 720 مشاهده می‌کنید.

دانلود کیفیت 720دانلود کیفیت 360دانلود کیفیت 270

دردسرهای تازه بایوور

هفته گذشته و دقیقا در 26 اسفند بود که لایو استریم آندرومدا با نسخه دمو آن به صورت انحصاری در اختیار گیمرهای الکترونیک آرتز قرار گرفت. آنهایی که اکانت EA Access در ایکس‌باکس وان یا Origin Access در ویندوز داشتند، به مدت 10 ساعت فضای بازی آندرومدا را تجربه کردند. طرفداران EA حتما می‌دانند که زمان Access در اکثر بازی‌ها 6 ساعته است اما برای آندرومدا این زمان را تا 10 ساعت افزایش دادند. خوبی ویژگی Access این است که تکلیف گیمرها را برای خریدن یا نخریدن بازی موردنظرشان مشخص می‌کند. آنهایی که به خریدن آندرومدا ترغیب شدند نیز قابلیت ذخیره کردن بازی را دارند و بعد از تهیه نسخه اصلی، دیگر آن 10 ساعتشان تلف نمی‌شود!

اما بعد از لایو استریم آندرومدا، سروصدای انتقادات هواداران مس افکت بلند شد؛ اکثر انتقادات به ظاهر کارکترها در زمان کات سنس بازی برمی‌گشت. برخی‌ها می‌گفتند فیزیک و حرکت بدنی کارکترها مانند ربات‌هاست و برخی دیگر نیز صورت کارکترها را تصنعی و شبیه آدمک‌های عروسکی تشبیه می‌کردند. البته مدیران بایوور بلافاصله واکنش نشان دادند و با گفتن این جمله که «فعلا تصمیمی برای بهبود کارکترهای بازی وجود ندارد» خیال همه را راحت کردند! از آنجایی که این ایردات گرافیکی تنها در برخی ثانیه‌های کات سنس اتفاق می‌افتد، به احتمال زیاد خیلی زود به فراموشی سپرده می‌شود.

مالتی پلیر ولی بدون سرور

مگر می‌شود یکی از پرسروصداترین بازی‌های اکشن سال 2017 چنین ایراد عجیبی داشته باشد؟ بله؛ بایوور ثابت کرد که می‌شود! حالت چندنفره در آندرومدا یک خبر بسیار بد برای هواداران مس افکت دارد؛ مالتی پلیر آندرومدا متاسفانه فاقد سرور جداگانه است و گیمرها، همانند مس افکت 3، مجبورند با اتصال به یکدیگر (P2P) بازی را شروع کنند که یعنی با صرف‌نظر از مشکلات امنیتی، سرعت اینترنت هرکدام از گیمرها تاثیر مستقیمی در بردن یا باختنشان دارد! در ویدئو زیر، گیم‌پلی مالتی پلیر آندرومدا را به مدت 10 دقیقه مشاهده می‌کنید که با کیفیت 720 گرفته شده.

دانلود کیفیت 720دانلود کیفیت 360دانلود کیفیت 270

هنوز اطلاعات دقیقی از مالتی پلیر آندرومدا منتشر نشده است اما می‌دانیم که حداقل یک حالت مبارزه PvE نیز دارد؛ بدین معنی که گیمرها نمی‌توانند در مقابل یکدیگر بجنگند و با هم‌تیمی‌شان باید در برابر دشمنانی که توسط هوش مصنوعی بازی کنترل می‌شوند، بایستند. برای مالتی پلیر هم‌اکنون 5 نقشه مختلف (به‌عنوان زمین بازی) به همراه 25 کارکتر اختصاصی وجود دارد. البته بایوور در پچ‌های آینده بازی قطعا این تعداد را بیشتر و بیشتر می‌کند.

 

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

parsa

۱۳۹۶/۱/۷
قشنگ این سری گند زد نه امتیاز نه هیچی