خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Lenovo ZUK Edge

بررسی تخصصی Lenovo ZUK Edge

اگر به گوشی‌های بی حاشیه یا حاشیه کم صفحه‌نمایش علاقه دارید بررسی این محصول جدید از لنوو را از دست ندهید. زوک اج گوشی‌ای با صفحه نمایش 5.5 اینچی است که صفحه‌نمایشش با فاصله کمی از لبه‌ها در نظر گرفته شده است.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۶/۱/۸

تولید گوشی‌های با حاشیه‌های کم صفحه‌نمایش رواج زیادی بین کمپانی‌های گوشی ساز پیدا کرده است. برخی‌ها با خمیده کردن صفحه‌نمایش و برخی دیگر با از بین بردن فاصله صفحه تا لبه‌های بالا و پایین درصد بیشتری از فضای قاب جلوی گوشی را به صفحه‌نمایش اختصاص می‌دهند. لنوو کمپانی‌ای است که با تولید زوک اج نشان داد وارد باشگاه شرکت‌های تولید کننده با صفحه‌نمایش بدون لبه شده است. امروز مفصلا در مورد این گوشی صحبت می‌کنیم.

 

طراحی

اولین چیزی که با نگاه به گوشی نظر را جلب می‌کند حاشیه‌های بسیار کم صفحه‌نمایش است. صفحه‌نمایشی 5.5 اینچی 80 درصد قاب جلو را به خودش اختصاص داده است. نه در کناره‌ها فاصله صفحه‌نمایش با قاب دستگاه خیلی کم است بالا و پایین هم حاشیه‌های کمی برای صفحه‌نمایش در نظر گرفته‌شده. یکی از بخش‌هایی که در طراحی قاب جلویی دوست نداریم یکسان نبودن حاشیه بالا با حاشیه پایین صفحه‌نمایش است این موضوع باعث شده باوجود حاشیه‌های کم قاب جلویی طراحی خیلی گیرایی نداشته باشد. بالای صفحه‌نمایش دوربین دوم سمت راست و خروجی صدای مخاطب وسط قرارگرفته‌اند. پایین صفحه‌نمایش کلیدی لمسی  و مستطیلی شکل دیده می‌شود که وجود همین کلید سبب شده تا اندازه حاشیه‌های بالا و پایین یکسان نباشند.

image


لبه سمت راست دستگاه میزبان کلیدهای پاور ولوم است. کلیدهای ولوم به هم چسبیده‌اند و کلید پاور، برای اینکه در پیدا کردنش مشکلی نباشد شیاردار، طراحی شده است. پایین گوشی اسپیکر، درگاه ارتباطی از نوع Type-C، میکروفون اصلی و جک 3.5 میلی‌متری صدا دیده می‌شوند. در لبه سمت چپ درگاه سیم‌کارت‌ها قرار دارند. جنس این اسلات از فلز است و هر دو از سیم‌کارت نانو پشتیبانی می‌کنند. همان‌طور که حتما متوجه شده‌اید خبری درگاه کارت حافظه نیست و برای استفاده از گوشی باید به همان حافظه داخلی قناعت کنید. بالای گوشی هم تنها گزینه‌ای که مشاهده می‌شود میکروفون دوم است.

image
  
image


image
  
image


image


قاب پشتی زیباتری بخش گوشی است. این قاب از شیشه ساخته شده است. رنگ سفید گوشی در اختیار ما بود و همین سبب هیچ اثرانگشت یا کثیفی روی قاب مشاهده نمی‌شد. تنها چیزی که در قاب پشتی دیده می‌شود دوربین است.

image

قاب پشتی از شیشه و فریم اطراف دستگاه از فلز است. همین شیشه‌ای بودن قاب پشتی سبب شده تا گوشی بسیار لیز باشد به نظر ما بین گوشی‌هایی که جنس شیشه‌ای دارند این گوشی یکی از لیزترین آن‌هاست و اگر گوشی را خریدید توصیه می‌کنیم خیلی مراقب آن باشید.

ازنظر ابعاد وزن همه‌چیز خوب است. ضخامت دستگاه تنها 7.7 میلی‌متر است وزنی برابر 160 گرم دارد. به لطف حاشیه‌های بسیار کم صفحه‌نمایش، شاسی دستگاه بزرگ نیست و کمتر گوشی 5.5 اینچی‌ای در بازار است که اندازه‌ای به این مناسبی داشته باشد.

 

صفحه‌نمایش

زوک اج به صفحه‌نمایش 5.5 اینچی تجهیز شده است. این صفحه‌نمایش فاصله زیادی با لبه‌های گوشی ندارد و در محل اتصالش به لبه‌های گوشی هم خمیدگی‌ای کوچکی دیده می‌شود که به‌اصطلاح گفته می‌شود صفحه‌نمایش با شیشه 2.5 D پوشانده شده است. این صفحه‌نمایش کیفیت فول اچ‌دی دارد و تراکم پیکسلی آن 401 پیکسل در اینچ است. عدد روشنایی ثبت شده برای این صفحه‌نمایش 500 نیتس است که عدد قابل‌توجهی محسوب می‌شود. تمام این اعداد و ارقام می‌خواهند به ما بگویند صفحه‌نمایش گوشی یکی از بهترین‌هایی است که در گوشی‌های هوشمند می‌بینیم. تجربه کاربری ما صحت این اعداد را تایید کرد اما به‌هرحال نمی‌توان گفت که صفحه‌نمایش بی‌عیب و ایراد است.

image

 

طبق انتظار نور صفحه‌نمایش بسیار زیاد است و به‌خصوص زمانی که مشغول کار کردن در برنامه‌ای باشید که پس‌زمینه سفید دارد این نور زیاد خیلی زیاد خودش را نشان می‌دهد. بنابراین در شب و نور کم حتما باید نور صفحه یا در حالت خودکار قرار دهید یا اینکه نورش را دستی کم کنید. به لطف همین نور زیاد صفحه‌نمایش در محیط باز و زیر نور خورشید به‌راحتی می‌توانید بدون از دست دادن کوچک‌ترین جزئیاتی محتوای نمایش داده شده روی گوشی را مشاهده کنید.

رنگ از بخش‌های دوست‌داشتنی این صفحه‌نمایش محسوب می‌شود. رنگ‌ها اشباع هستند اما این اشباعیت کوچک‌ترین لطمه‌ای به زنده بودن و طبیعی بودنشان نزده است. تفکیک رنگ هم به‌خوبی هر چه تمام‌تر روی صفحه‌نمایش انجام می‌شود. یکی از مشکلات صفحه‌نمایش زاویه دید آن است، باکمی زاویه دادن به گوشی افت رنگ و ایجاد هاله زرد رنگ روی صفحه مشاهده می‌شود.

image

 

سخت‌افزار

زیر صفحه‌نمایش کلیدی لمسی قرار دارد که در نگاه اول تصور می‌کنید فیزیکی است و قابلیت فشار دادن دارد اما با لمس آن متوجه می‌شوید که خبری از فشردن نیست و تنها از لمس پشتیبانی می‌کند. این کلید در سنسور اثرانگشت گوشی است که کارهای دیگری ازجمله بازگشت به عقب، باز کردن لیست برنامه‌های اخیر و خارج شدن از برنامه‌ها و بازی‌ها را به عهده دارد. برای تعریف اثرانگشت روی این سنسور خیلی باید تلاش کنید و در حدود 20 بار انگشت را روی آن بگذارید تا شناسایی کامل شود. بعد از تعریف بدون هیچ معطلی با لمس انگشت قفل گوشی باز می‌شود.

image

 

لنوو از پردازنده ساخت کوآلکام برای قلب تپنده گوشی استفاده کرده است. این پردازنده اسنپدراگون 821 نام دارد و 4 هسته‌ای است. هر چهار هسته این پردازنده فرکانس 2.35 گیگاهرتز دارند. کنار این پردازنده رم 4 گیگابایتی قرارگرفته که هنگام باز بودن تعداد زیادی برنامه 2 گیگابایت از آن خالی است. حافظه داخلی گوشی هم 64 گیگابایت است از این حافظه داخلی در همان ابتدا 53.5 گیگابایت آزاد است و 10 گیگابایتش در اختیار فایل‌های سیستمی قرار دارد. پردازنده و رم به‌خوبی از پس تمام کارهای سنگین بر می‌آیند و چیزی جز این هم انتظار نداشتیم. بازی آسفالت 8 بدون هیچ لگ و کندی روی گوشی اجرا شد و برنامه‌ها و بازی‌ها با سرعت زیاد باز و بسته می‌شدند.

image

 

درگاه سیم‌کارت از دو سیم‌کارت همزمان پشتیبانی می‌کند. اسلات هر دو سیم‌کارت نانو برای سیم‌کارت‌های نانو است و خبری از پشتیبانی از کارت حافظه خارجی نیست.

image

 

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

اندروید نسخه 6 پیش‌فرض روی گوشی نصب است. این اندروید با رابط کاربری مخصوص لنوو برای گوشی‌های زوک به نام ZUI پوشانده شده است. ابتدا که به این رابط کاربری نگاه کردیم پیش خودمان گفتیم شبیه به همه رابط کاربری‌هایی است که تا امروز دیده‌ایم اما بعد از کمی کار کردن با آن متوجه شدیم تفاوت‌های زیادی بین این رابط کاربری با دیگران است.

image

 

صفحه قفل گوشی طراحی کاملا متفاوتی با آنچه تا کنون روی گوشی‌های دیگر دیده‌ایم داشت. عکس پس‌زمینه در اندازه کوچک در وسط قاب صفحه‌نمایش قرار دارد و نمایی تار شده از این عکس در پشت دیده می‌شود. هیچ میانبری روی این صفحه دیده نمی‌شود. بعد از باز کردن قفل گوشی صفحه اصلی نمایان می‌شود. علاوه بر اینکه می‌توانید در این صفحه ویجت نصب کنید تمام برنامه‌های نصب شده روی گوشی هم در همین صفحه‌نمایش داده می‌شوند. هر تعداد برنامه یا ویجت که داشته باشید می‌توانید روی صفحه اصلی صفحه جدید باز کنید و محدودیتی در این کار ندارید.

در صفحه اصلی با پایین کشیدن انگشت به سمت پایین نوتیفیکیشن بار باز می‌شود. در این قسمت فقط نوتیفیکیشن ها دیده می‌شوند و خبری از سوییچ‌های تنظیمات نیست. در عوض سوییچ‌های تنظیمات در منویی در پایین گوشی قرار دارند که با کشیدن انگشت از پایین صفحه‌نمایش به بالا نمایان می‌شوند. در این پنجره چندین سوییچ تنظیم که در دو صفحه قرار دارند به همراه شاسی مخصوص کم‌وزیاد کردن نور صفحه دیده می‌شوند. یکی از نکات مثبت در مورد این پنجره امکان استفاده از آن داخل برنامه‌ها و بازی‌هاست.

image

 

بخش تنظیمات طراحی کاربرپسندی ندارد و برای پیدا کردن بسیاری از تنظیمات باید جستجوی زیادی انجام داد. تنها راه پیدا کردن تنظیمی که در جستجوی آن هستید اما موفق به یافتن آن نمی‌شوید کشیدن انگشت در صفحه اصلی به سمت بالا و فعال کردن بخش جستجو است.

همان‌طور که گفتیم کلید لمسی که پایین صفحه‌نمایش قرار دارد علاوه بر سنسور اثرانگشت بودم برای بازگشت به عقب یا رفتن به صفحه اصلی هم استفاده می‌شود اما اگر کاربری دوست ندارد از این کلید اینگونه استفاده کند در منوی تنظیمات با رفتن به بخشی به نام U-Touch می‌تواند سه کلید مخصوص اندروید را که درون صفحه قرار دارند را فعال کند.

خبری از بازار تم روی گوشی نیست و 4 تم پیش‌فرض روی آن نصب شده‌اند که باید برای استفاده از آن‌ها به تنظیمات گوشی رفت و آیکونی روی صفحه برای اینکار وجود ندارد.

گزینه‌ای کاربردی به نام روشن و خاموش خودکار در منوی تنظیمات به چشم می‌خورد. با فعال کردن این گزینه در ساعتی از شبانه‌روز گوشی خاموش و در ساعتی که تعیین شده روشن می‌شود.

درمجموع رابط کاربری زوک اج سریع و روان است اما پیدا کردن چیزهایی که زیاد با آن‌ها کار دارید کار چندان آسانی نیست و به‌خصوص در منوی تنظیمات همه‌چیز پیچیده است.

 

دوربین

لنوو از دوربینی 13 مگاپیکسلی استفاده کرده است. سنسور این دوربین ساخت سامسونگ است و 2M8 نام دارد. علاوه بر این از تکنولوژی ایزوسل سامسونگ هم برای افزایش جذب نور و کنترل روی جذب الکترون‌ها برای این دوربین استفاده شده است. استفاده از این تکنولوژی سبب می‌شود تا در نور شب و نور کم دوربین عملکرد بسیار بهتری داشته باشد.

image


image
  
image

 

منوی دوربین همه‌چیز را در اختیار کاربر قرار می‌دهد و به همین خاطر نیاز به استفاده از منوی تنظیمات بسیار کم می‌شود. کلید خاموش و روشن کردن HDR در همین صفحه اصلی دیده می‌شود و کنارش آیکونی است که با لمس آن امکان انتخاب حالت‌های عکاسی وجود دارد. آیکون‌های روشن و خاموش کردن فلاش و تایمر هم بالای این منو در نظر گرفته‌شده‌اند.

پایین منوی دوربین کلیدهای لمسی‌ای هستند که برای انتخاب حالت خودکار، فیلم‌برداری و سوییچ به دوربین جلو استفاده می‌شوند.

سرعت بالا آمدن دوربین و سرعت شاتر بسیار خوب است و نه تنها صحنه‌ای را از دست نمی‌دهید در نور شب هم عکس‌ها تار نمی‌شوند.

انتظار زیادی از دوربین این گوشی می‌رود و در عمل هم گوشی به‌خوبی نشان داد که انتظارها را برآورده می‌کند. عکس‌هایی که در نور روز گرفته می‌شوند نویز بسیار کمی دارند و جزئیات به‌خوبی در آن‌ها ثبت می‌شوند. رنگ‌های ثبت شده با دوربین به واقعیت بسیار نزدیک‌اند و خبری از اشباع بودن بیش‌ازحد نیست که عکس را غیرواقعی کند. رنج دینامیکی خوب نیست اما تفکیک رنگ‌ها بسیار خوب‌اند. در نور شب هم دوربین عملکرد قابل قبولی دارد. نویز تصاویر بسیار کم است و تکنولوژی ایزوسل به‌خوبی خودش را نشان می‌دهد.

 

نمونه عکس‌های دوربین در روز و محیط باز

image

 

image
  
image

 

image
  
image

 

image
  
image

 

image

 

نمونه عکس دوربین در حالت عادی و زوم 100 درصد

image
  
image

 

نمونه عکس‌های دوربین در محیط بسته

image


image
  
image


image
  
image

 

نمونه عکس دوربین در شب

image

 

image
  
image

 

image
  
image

 

نمونه عکس دوربین دوم

image

 

 

باتری

لنوو از باتری با ظرفیت 3100 میلی آمپرساعتی برای زوک اج استفاده کرده است. در مدت استفاده ما از گوشی پی بردیم که باتری ظرفیت باتری برای این گوشی بسیار خوب است و می‌تواند به‌راحتی تا 1 روز از پس کارهای سنگین بربیاید. در استفاده‌ای تقریبا سنگین باتری گوشی بعد از گذشت 1 روز کامل در انتهای شب 20 درصد شارژ داشت.

در تست‌های تکی هم نتایج زیر به دست آمد:

در 30 دقیقه بازی آسفالت 8 درصد کاهش شارژ باتری 8 درصد شد.

در 1 ساعت فیلم‌برداری باتری گوشی از 80 درصد به 60 درصد کاهش پیدا کرد.

در پخش مداوم ویدیو گوشی بدون وقفه 10 ساعت ویدیوی فول اچ پخش را پخش کرد.

برای شارژ این باتری به زمانی حدود 2 ساعت نیاز است.

image

 

نظر نهایی

Zuk edge گوشی زیبایی است و حاشیه‌های کمی که برای صفحه‌نمایشش در نظر گرفته‌شده است زیبایی بیشتری به آن بخشیده است. در کنار زیبایی سخت‌افزاری رابط کاربری ZUI هم سبب زیبایی نرم‌افزاری شده است. دوربین با کیفیت بسیار خوب و باتری پرقدرت از دیگر نکات مثبت این گوشی محسوب می‌شوند. چیزی که در زوک اج شک‌برانگیز است کیفیت ساخت است که به نظر نمی‌رسد از این بابت در سطح گوشی‌های رده بالا باشد. به‌هرحال زوک اج گوشی‌ای است که از برخی جهات توانایی رقابت با گوشی‌هایی مانند Galaxy A5 2017، Galaxy C9 یا Desire 10 Pro را دارد اما در برابر گوشی‌هایی مانند G5، HTC 10 یا P9 کار سختی پیش رویش است.

image

 

عکس: مرتضی احمدیه

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (5 نظر)

فرهاد

۱۳۹۶/۲/۱۳
من دو روزی میشه گرفتمش، از هرلحاظ خوبه دوربین فقط قابل مقایسه با پرچم دار ها نیست، فقط اینکه،وقتی وارد گوگل پلی میشم،راه اندازی نمیشه و میگه بعدا امتحان کنید،یسری ام برنامه روش فروشنده ریخت گفت خودت هرچی خواستی نصب کن، که اونا ام نصب نمیشن،وقتی روشون کلیک میکنی هیچ منوی نصبی بالا نمیاد،اگه کسی اطلاعی برای حل مشکل داره ممنون میشم کمک کنه

محمد

۱۳۹۶/۱/۲۴
این گوشیها رو بعد از بررسی چیکار میکنید؟
خدایی نکرده به اسم نو میفروشید؟(با وکیوم کردن مجدد) یا دست دوم؟

Mobile

۱۳۹۶/۱/۲۲
جی اس ام جان
مشخصات این گوشی در حد گوشیای رد بالاست مخصوصا پردازنده 821 که فوق الاده قدرتمند هست و روی ال جی g6 هم هست
چطور میگید از برخی جهات توانایی رقابت با a5 و بقیه رو داره ؟!!!!
من طرفدار سونی هستم و اصلا از محصولات لنوو استفاده نمیکنم ولی این گوشی اگر قیمتش زیر ۱،۵۰۰ میلیون تومان باشه قطعا ارزش خریدش از a5 و بقیه بالاتره
عجیبه والا...!!

Arash Darbari

۱۳۹۶/۱/۱۰
بااین بررسی که شماها کردین به نظر گوشی خوبی میاد من که گوشی دارم ولی اگه قیمت مناسبی داشته باشه مثلا حدود 1/400 ارزش خریدن داره

مهرداد

۱۳۹۶/۱/۸
میشه بگید باید از کجا تهیه کنم