خانهاخبار
نگاهی به رویکردهای اپل، ال‌جی و هوآوی در استفاده از دوربین‌های دوگانه

نگاهی به رویکردهای اپل، ال‌جی و هوآوی در استفاده از دوربین‌های دوگانه

تب استفاده از دوربین‌های دوگانه در بین سازندگان گوشی‌های هوشمند روز به روز در حال فراگیر‌تر شدن است. در این مطلب می‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به رویکردهای اپل، ال‌جی و هوآوی در استفاده از دوربین‌های دوگانه.
۱۳۹۵/۱۲/۲۷

اگر اخبار نمایشگاه موبایل بارسلون را دنبال کرده باشید می‌دانید که اکثر گوشی‌های معرفی شده در این نمایشگاه از دوربین دوگانه بهره می‌بردند و این خود نشان می‌هد که استفاده از این نوع دوربین‌ها به سرعت در حال فراگیر شدن است.

در واقع ایده استفاده از دوربین‌های دوگانه اصلا ایده جدیدی نیست و استفاده از این نوع دوربین‌ها به سال 2011 و محصولی به نام HTC Evo 3D باز می‌گردد. این گوشی اچ تی سی اولین گوشی در جهان بود که می‌توانست ویدئوهای 3 بعدی ضبط کند و در حالی که استفاده از چنین ایده‌هایی هیچوقت به مراحل استفاده انبوه نرسید، اما تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند همواره به دنبال اکتشافات بیشتر در این زمینه و کاربردهای جایگزین بوده‌اند. شاهد این مدعا گوشی‌های هوشمندی هستند که از ابتدای سال 2017 تا به امروز معرفی شده‌اند و در ماه‌های پیش رو نیز معرفی خواهند شد.

image

اما حتی با اینکه ایده استفاده از دو سنسور برای گرفتن یک عکس در بین تمامی تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند مشترک است، در عین حال تفاوت‌های بسیار زیادی نیز بین این دوربین‌ها وجود دارد و هر شرکت سازنده ایده‌های مختلفی را دوربین‎‌های خود به کار می‌گیرد.

 البته به موازات گسترش استفاده از دوربین‌های دوگانه، انتخاب برای مشتری نیز به تبع آن سخت‌تر می‌شود و به نوعی کاربر را دچار سردرگمی می‌کند؛ اما نگران نباشد! در این مطلب از وبسایت جی اس ام می‌خواهیم نگاهی دقیق و موشکافانه داشته باشیم به رویکردهای شرکت‌های مختلف در زمینه دوربین دوگانه و تفاوت‌های این نوع دوربین‌ها با دوربین‌های معمولی و یگانه.

رویکرد اپل:

بیایید با جدیدترین و البته اولین محصول کمپانی اپل که به دوربین دوگانه مجهز شده است شروع کنیم. آیفون 7 پلاس. در این گوشی، دوربین دوگانه در قسمت پشتی دستگاه قرار گرفته است. کوپرتینویی‌ها توانسته‌اند که در این دوربین به روشی ناهنجار اما مبتکرانه مشکل فقدان زوم اپتیکال را حل کنند: دوربین دوم در پشت دستگاه از یک زوم متفاوت و دائمی در لنزهای تله‌فوتو استفاده می‌کند و در مواقع نیاز، دستگاه می‌تواند بین آنها سوییچ کند و به لطف هماهنگی بی‌نظیر نرم‌افزار اپل، در مواقع سوییچ کردن به هیچ‌گونه لگ و تاخیری بر نخواهید خورد.

از اثرات جانبی این رویکرد این بوده است که دو دوربین پشتی از دو فاصله کانونی مختلف بهره می‌برند و اپل توانسته است این تفاوت‌ها در فاصله کانونی را در حالتی به نام «پرتره» به کار ببرد. با اینکه حالت پرتره چند مدت بعد از عرضه آیفون و توسط یک آپدیت نرم‌افزاری به دوربین‌های آیفون اضافه شد، اما اکنون به یکی از بارزترین و پرکابردترین ویژگی دوربین‌های آیفون تبدیل شده است.

نمونه تصویر گرفته شده با دوربین آیفون 7 پلاس در حالت پرتره

نحوه کار حالت پرتره به این صورت است که تصویر گرفته شده توسط دوربین‌های دوگانه به یک تصویر واحد تبدیل می‌شود؛ در حالی که تنها شخص و یا اشیای پیش‌زمینه در فوکوس قرار گرفته‌اند. در حالی که تصاویر پرتره‌ای ممکن است در طول زمان کمی مصنوعی به نظر برسند، اما می‌توان گفت که حالت پرتره چندین سال از راه‌حل‌های نرم‌افزاری مشابه خود جلوتر است.

اما اپل و آیفون 7 پلاس تنها کسانی نیستند که از این رویکرد استفاده می‌کند و کمپانی ایسوس و گوشی Zenfone 3 Zoom نیز از رویکردی مشابه بهره می‌برند. البته در محصول ایسوس شاهد یک زوم 3 برابری و فوکوس بهتر هستیم و این گوشی از حالت پرتره اختصاصی خودش نیز استفاده می‌کند.

رویکرد ال‌جی:

پیش از آنکه کوپرتینویی‌ها در آیفون 7 پلاس از دوربین‌های دوگانه استفاده کنند، کمپانی ال‌جی در محصول G5 از این نوع دوربین‌ها استفاده کرده بود که البته متاسفانه گوشی جی 5 با استقبال زیادی همراه نشد و یک شکست را برای کمپانی کره‌ای به همراه آورد؛ اما گوشی G6 هم که به تازگی معرفی شده است این ایده را دنبال می‌کند و در آن از دوربین‌های دوگانه با ویژگی‌های جدید و بهبود یافته استفاده شده است.

اما رویکرد ال‌جی در زمینه استفاده از دوربین‌های دوگانه تا حدودی با اپل متفاوت است. در حالی که آیفون 7 پلاس از زوم دائمی درونی استفاده می‌کند، اما در جی 6 از زوم خارجی استفاده شده است که دلیل استفاده از این نوع زوم را می‌توان در میدان دید گسترده‌تر دوربین جستجو کرد.

البته از این متود بصورت گسترده استفاده نمی‌شود و احتمالا ال‌جی نیز در محصولات بعدی خود از یک رویکرد متفاوت‌تر استفاده کند؛ زیرا میدان دید وسیع‌تر به طرز محسوسی می‌تواند تصاویر (به خصوص در امتداد لبه‌ها) را تحریف کند.

رویکرد هوآوی:

رویکرد هوآوی را می‌توان پیچیده‌ترین رویکرد در زمینه استفاده از دوربین‌های دوگانه توصیف کرد. در حال حاضر از این رویکرد در محصولاتی مانند پی 10 نیز استفاده می‌شود.

در رویکرد هوآوی، همانند اپل و ال‌جی، از دو سنسور دوربین بهره گرفته می‌شود، اما تفاوت اینجاست که در دوربین‌های دوگانه هوآوی، یکی از دوربین‌ها اختصاصا برای شکار تصاویر در حالت تک رنگ در نظر گرفته شده است. چنین رویکردی به این معنی است که دوربین نسبت به نور حساس‌تر خواهد بود و بنابراین می‌تواند در شرایط نوری کم تصاویر بهتری را ثبت کند. برتری این رویکرد پیش از این نیز به اثبات رسیده است و در این مطلب که پیش‌تر نوشتم، گوشی پی 10 هوآوی در رقابت با آیفون 7 پلاس در شرایط نوری کم، توانست تصاویر به مراتب بهتری را ثبت کند.

نمونه تصویر کرفته شده با دوربین هوآوی پی 10 در حالت تک رنگ

مزیت دیگر این رویکرد این است که کاربر می‌تواند در مقایسه با حالت‌های چند رنگی، در حالت تک‌رنگ تصاویر به مراتب با کیفیت‌تری را شکار کند. اما هوآوی تنها کمپانی نیست که از این رویکرد بهره می‌برد و کوالکام نیز با معرفی تکنولوژی Clear Sight به استفاده از این رویکرد تمایل نشان داده است. کمپانی شیائومی نیز در گوشی Mi 5s Plus از رویکردی مشابه استفاده کرده است و می‌توان پیش‌بینی کرد که کمپانی‌های بیشتری به استفاده از این رویکرد سوق پیدا کنند.

گذشته، حال و آینده:

در حالی که رویکردهای ذکر شده در بالا در حال حاضر بسیار محبوب هستند، اما قطعا در آینده دچار تغییراتی نیز خواهند شد؛ اما از رویکردهای دیگر حوزه دوربین‌های دوگانه می‌توان به نمونه‌های کاملا متفاوتی نیز اشاره کرد. برای مثال در گوشی honor 6X و پرچمداران سابق HTC شاهد آن هستیم که از دو رزولوشن کاملا متفاوت برای دوربین دوگانه استفاد شده است و از دوربین دومی نیز فقط برای جلوه‌های ویژه بهره گرفته می‌شود.

 البته همانطور که گفتم استفاده از چنین رویکردهایی چندان هم متداول نیست و رویکردهایی مانند آنچه در محصولات ال‌جی، اپل و هوآوی می‌بینیم در بین سایر کمپانی‌ها رایج‌تر است.

برای آینده دوربین‌های دوگانه نیز آینده‌ای روشن پیش‌بینی می‌شود. همانطور هم که پیش‌تر هم خواندید کمپانی اوپو به تازگی از تکنولوژی زوم 5 برابری خود رونمایی کرد که در قلب یک دوگانه قرار گرفته است. در تکنولوژی زوم اوپو، یکی از سنسورهای دوربین به لنزهای تله‌فوتو متصل شده و در شاسی گوشی مخفی است؛ بنابراین کاربران می‌توانند به زوم 5 برابری اپتیکال دسترسی داشته باشند که به مراتب از نمونه‌های کنونی پیشرفته‌تر است.

از دیگر پیش‌بینی‌ها برای آینده دوربین‌های دوگانه می‌توان به پلتفرمی به نام Tango از کمپانی گوگل اشاره کرد. در این پلتفرم سعی می‌شود که از سه یا چندین سنسور در دوربین استفاده شود؛ اما حتی در صورت استفاده از چندین سنسور، ایده اصلی تفاوتی با رویکرد دوبین‌های دوگانه ندارد و فقط از یک ماژول چند دوربینه برای ثبت تصاویر استفاده می‌شود. گوشی Lenovo Phab 2 اولین محصولی است که به پلتفرم Tango مجهز شده است و پیش‌بینی می‌شود که محصولات بیشتری در آینده به سمت استفاده از چنین پلتفرمی سوق پیدا کنند.

پیش‌بینی شما چیست؟ لطفا تجربیات خود در زمینه استفاده از دوربین‌های دوگانه را با ما و دیگر کاربران جی اس ام به اشتراک بگذارید.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (8 نظر)

cadillac

۱۳۹۵/۱۲/۲۹
محمد@
مقایسه نکردم مهندس چون نوکیا در حدی نبوده و نخواهد بود که با htc مقایسە بشە ،
آن زمان که کوشیهای نوکیا سیستم های جاوا و سیمبیان رو به زور اجرا میکردن htc پایین ردەهاش ویندوز و پرچمداراش اندرویدی بودن با نمایشکر لمسی مجهز بە قلم .

Pm

۱۳۹۵/۱۲/۲۸
اما برا من طرفدار خیلی حرص دراره که شرکتی مث اچ تی سی انقدر مث اون پرنده که غذاشو گم میکنه عمل میکنه

محمد

۱۳۹۵/۱۲/۲۸
@شورلت جان
نوکیا را هیچ وقت با اچ تی سی مقایسه نکن این مقایسه فیل و فنجونه اچ تی سی اصلا جزء جایی به حساب نمیاد

Amir446

۱۳۹۵/۱۲/۲۸
دوربین دوگانه اگه خیلی عالی و انقلابی بود قبلا توی دوربین های دیجیتال جم و جور حتما استفاده میشد .

پیام

۱۳۹۵/۱۲/۲۸
حمید جان شما فقط یه بار با دوربین های عقب و جلو واید الجی عکس بگیر بعد بندازش رو یه تلویزیون او ال ای دی با بقیه مقایسشون کن دیگه اسم هوآوی سامسونگ و اپلو اچ تی سی و سونی نمیاری اینو جدا میگم بحث دگسو و تعصب و این چیزا نیستس