خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Meizu MX6

بررسی تخصصی Meizu MX6

برای خرید گوشی ارزان‌قیمت تحقیق بیشتری نسبت به خرید گوشی گران‌قیمت لازم است، زیرا گوشی‌های ارزان تنوع بیشتری دارند. امروز گوشی‌ میزو ام ایکس 6 را بررسی می‌کنیم که در رده گوشی‌های ارزان تا قیمت حدود 1 میلیون و 100 هزار تومان جای می‌گیرد.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۵/۱۲/۱۴

تا به حال چند گوشی میزو را بررسی کرده‌ایم و حتما تا این لحظه آشنایی بیشتری با این برند و محصولاتش پیدا کرده‌اید. امروز محصولی به نام MX6 از این کمپانی را بررسی می‌کنیم که مانند دیگر گوشی‌های میزو بدنه تمام فلزی دارد و از ظاهرش می‌توانید به ساخت میزو بودنش پی ببرید. اگر می‌خواهید گوشی‌ای با قیمت حدود 1 میلیون تومان بخرید، این بررسی را از دست ندهید.

image

 

طراحی

اگر پیش از این گوشی‌های میزو را دیده باشید با نگاه به MX6 متوجه می‌شوید که ساخت میزوست. جلو گوشی صفحه‌نمایش 5.5 اینچی فضایی حدود 71 درصد قاب را به خودش اختصاص داده است. حاشیه‌های صفحه‌نمایش زیاد است و همین امر باعث شده شاسی جمع‌وجور نباشد.

پایین صفحه‌نمایش کلید Home قرار دارد. این کلید، مانند تمام گوشی‌های میزو که تا امروز بررسی کرده‌ایم، نقش سنسور اثرانگشت و بازگشت به عقب را به عهده دارد. بالای صفحه‌نمایش خروجی صدای مخاطب، دوربین دوم و سنسور نور را می‌بینید.

در لبه چپ درگاه سیم‌کارت، در لبه سمت راست کلیدهای پاور و ولوم، پایین گوشی درگاه ارتباطی از نوع Type-C در کنار اسپیکر و جک 3.5 میلی‌متری صدا و درنهایت بالای گوشی میکروفون دوم دستگاه دیده می‌شود.

image

image
  
image

 

قاب پشتی یکپارچه از فلز ساخته شده است و تنها دو نوار پلاستیکی بالا و پایین آن قرار دارد که برای جلوگیری از اختلال در آنتن‌دهی تعبیه شده‌اند. طراحی این نوارها شباهت زیادی به طراحی نوارهای پلاستیکی قاب پشتی آیفون 7 پلاس دارد. قاب پشتی کاملا تا لبه‌های صفحه‌نمایش کشیده شده و از فریم جداگانه اطراف دستگاه خبری نیست. قاب پشتی میزبان دوربین اصلی و فلاش دوتایی است.

image

 

قاب پشتی، همان‌طور که گفتیم، از فلز آلومینیوم است. جنس فلزی‌ این قاب با جنس فلزی‌ای که درگوشی‌هایی مانند آیفون، نکسوس 6پی یا اچ‌تی‌سی 10 می‌بینید تفاوت دارد. به نظر می‌رسد مقاومت این فلز به‌مراتب کمتر از مقاومت فلز گوشی‌هایی است که اشاره کردیم و این موضوع قیمت کم گوشی را توجیه می‌کند.

درمجموع MX6 گوشی خوش‌دستی است و هنگام استفاده از آن حس بدی ندارید. نسبت طول به عرض و بالانس وزن به‌خوبی در آن رعایت شده، اما به همان علت متفاوت بودن جنس فلزی‌اش کمی لیزتر از دیگر فلزی‌های بازار است.

 

صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش 5.5 اینچی این گوشی پنل TDDI LCD دارد. رنگ‌ها در این صفحه اشباع‌اند، اما این اشباع بودن از واقعی بودن آن‌ها چیزی کم نکرده است. زاویه دید هم در نوع خودش خوب است اما جزو بهترین‌ها نیست. با تراکم پیکسلی 403 پیکسل در اینچ همه‌چیز خوب و شفاف است اما باکیفیت Full HD زمان نمایش تصاویر با موشن‌‌های حرکتی صفحه‌نمایش قابل اطمینانی نیست.

یکی از ویژگی‌های خوب صفحه‌نمایش نور زیادش است. در نهایت تابش نوری عدد 457 نیتس برای صفحه‌نمایش ثبت می‌شود و کمک می‌کند زمانی که در محیط باز و زیر نور خورشید با گوشی کار می‌کنید بتوانید تمام محتوای نمایش‌داده‌شده را به‌راحتی بخوانید.

صفحه‌نمایش بهترین نیست اما بین گوشی‌هایی که قیمت حدود 1 میلیون تومان دارند یکی از بهترین‌هاست. همه‌چیز شفاف است و باوجود آمولد نبودن، عمق رنگ مشکی بسیار خوب است.

image

image
  
image


  

سخت‌افزار

سنسور اثرانگشت در کلید Home قرار گرفته است. این سنسور، همانند سنسوری که درگوشی‌هایی مثل M3S دیده بودیم، بسیار خوب کار می‌کند. هرچند برای تعریف اثرانگشت روی آن تلاش زیادی در حدود 14 بار لازم است، دقت و سرعتش در تشخیص اثرانگشت این تلاش زیاد را جبران می‌کند.

image

 

پردازنده گوشی ساخت مدیاتک است. این پردازنده 10 هسته دارد که 4 هسته آن کم‌مصرف‌اند و فرکانس 1.4 گیگاهرتز دارند، 4 هسته مصرف متوسط و فرکانس 1.9 گیگاهرتز دارند و نهایتا 2 هسته پرمصرف‌اند و فرکانسشان 2.3 گیگاهرتز است. در کنار این پردازنده، رم 4 گیگابایتی برای گوشی در نظر گرفته شده است. زمانی که تعداد زیادی برنامه روی دستگاه باز باشد 1.5 گیگابایت از فضای رم آزاد است و با بستن تمام برنامه‌ها میزان فضای آزاد به 2.3 گیگابایت می‌رسد. حافظه رم و پردازنده به‌خوبی با هم کار می‌کنند و به همین دلیل در اجرای برنامه‌ها و بازی‌های سنگین هیچ مشکلی با گوشی ندارید. بازی آسفالت 8 در نهایت کیفیت بدون هیچ مشکلی اجرا شد و کوچک‌ترین لگ و کندی روی آن مشاهده نکردیم.

image

حافظه داخلی گوشی 32 گیگابایت در نظر گرفته شده است. همان ابتدا که گوشی را می‌خرید حدود 8 گیگابایت از حافظه داخلی در اختیار فایل‌های سیستمی و 25 گیگابایت آن آزاد است.

image

 

نرم‌افزار

پیش‌فرض اندروید نسخه 6 روی گوشی نصب و با رابط کاربری دوست‌داشتنی فلایم تزئین شده است. رابط کاربری فلایم از آن دست رابط کاربری‌هاست که به‌خوبی توانسته‌اند جای خود را در دل ما باز کنند. باوجوداینکه از صفحه مخصوص برنامه‌ها یا همان اپ دراور خبری نیست، به‌قدری همه‌چیز تروتمیز کنار هم قرار گرفته که کوچک‌ترین مشکلی با آن نداریم. از صفحه نوتیفیکیشن‌بار گرفته تا صفحه برنامه‌های اخیر، دسترسی به تمام قسمت‌ها آسان است. یکی از مشکلات این رابط کاربری این است که روی آن از سرویس‌های گوگل مانند بازار گوگل پلی خبری نیست و در عوض بازاری به نام app store در نظر گرفته شده که علاوه بر پیدا کردن تمام برنامه‌های گوگل پلی می‌توان سرویس‌های گوگل را هم از آن دانلود کرد.

image

 

جدا از اینکه برای نصب نرم‌افزارهای گوگل باید سختی زیادی بکشید رابط کاربری فلایم پراست از امکانات متنوع که نیاز را به‌خوبی برطرف می‌کند. یکی از کاربردی‌ترین و سرگرم‌کننده‌ترین آن‌ها Gesture Wakeup است. با فعال کردن این ویژگی زمانی که صفحه گوشی قفل است با حرکت انگشتان می‌توان قفل صفحه را باز کرد و به برنامه‌های مختلف رفت. به‌طور مثال با دو بار ضربه زدن صفحه گوشی روشن می‌شود یا کشیدن برخی از حروف انگلیسی مانند حرف C یا M برنامه‌ای که برای اینکار تعریف شده را باز می‌کند.

برای باز کردن لیست برنامه‌های اخیر کلیدی در نظر گرفته نشده است. برای دسترسی به این بخش باید انگشت خودتان را از پایین صفحه‌نمایش به بالا بکشید. طراحی این بخش دوست داشتنی است و برنامه‌ها به زیبایی روی‌هم شناور هستند. برای بستن برنامه‌ها به صورت تکی باید آن‌ها را به چپ یا راست بکشید اما گزینه‌ای در بالا دیده می‌شود که می‌توان از آن برای بستن تمام برنامه‌های باز یکجا استفاده کرد.

برنامه پیام‌رسان گوشی را خیلی دوست داشتیم. با ورود به این برنامه دو تب مشاهده می‌شود: تب اول برای پیام‌های شخصی و تب دیگر برای پیام‌های متفرقه در نظر گرفته شده است. با این جداسازی پیامک‌ها هیچ پیامی از هیچ شخص مهمی از دست نمی‌رود و انبوه پیام‌های تبلیغاتی کاربر را آزار نمی‌دهد.

برای اینکه گوشی حالت یکنواختی پیدا نکند برنامه‌ای به نام theme را می‌بینید. تعداد بسیار زیادی تم رایگان وجود دارد که می‌توان آن‌ها را روی گوشی نصب کرد و از تنوع لذت برد.

به نظر ما فلایم رابط کاربری زیبایی است. علاوه بر اینکه امکانات خوب و متنوعی برای کاربردی‌تر شدن آن در نظر گرفته شده است روی طراحی آیکون‌ها و منوها به‌خوبی فکر شده که همین امر سبب متفاوت به نظر رسیدنش از دیگر رابط کاربری‌های بازار است.

 

دوربین

برای دوربین 12 مگاپیکسلی این گوشی از سنسور ساخت کمپانی سونی استفاده شده است. اندازه دهانه دیافراگم این دوربین f/2.0 است و فلاشی دوتایی در کنار آن قرار دارد.

با لمس آیکون دوربین وارد منوی آن می‌شوید و تنظیمات خودکار را مشاهده می‌کنید. می‌توان با رفتن به بخش تنظیمات، که کلیدش در بخش بالایی و سمت راست قرار دارد، گزینه HDR را فعال کرد اما متاسفانه خبری از حالت خودکار نیست. در بخش تنظیمات گزینه‌ای به نام MFLL دیده می‌شود که با فعال کردنش به صورت خودکار نویز در تصاویر گرفته شده در شب کاهش پیدا می‌کند. Level Gauge هم در اینجا دیده می‌شود که با فعال کردنش روی کلید شاتر رنگ سبزی شناور پدیدار می‌شود و کاربر را راهنمایی می‌کند که کادر تراز است یا خیر.

image

image
  
image

 

منوی تنظیمات بخش‌های زیادی ندارد و بسیار ساده است. برای تغییر حالت عکاسی باید بخش Mode را انتخاب کرد. کاربر با لمس آیکونی که سمت چپ و پایین منوی دوربین دیده می‌شود به این بخش هدایت می‌شود. در این قسمت گزینه‌هایی ازجمله حالت خودکار، ویدیو، پانوراما و گیف وجود دارند. همان‌طور که می‌بینید برای فعال کردن فیلم‌برداری باید به این بخش مراجعه کرد که این یکی از نقاط ضعف منوی دوربین است.

image

 

دوربین این گوشی یک 12 مگاپیکسلی سطح متوسط است. در تصاویر گرفته شده با دوربین چه در نور روز چه در نور شب نویز دیده می‌شود اما نویز تصاویر گرفته شده در روز کمتر است. جزئیات به‌خوبی در عکس‌ها ثبت نمی‌شوند و دوربین در این بخش ضعف دارد. در کنار این نکات منفی، ویژگی‌های خوبی ازجمله رنج خوب دینامکی و رنگ‌های زنده و نزدیک به واقعیت هم دیده می‌شود. دوربین در فوکوس کردن در نور شب کمی مشکل دارد و علاوه بر اینکه به هیچ‌وجه نمی‌توان به فوکوس خودکار اعتماد کرد برای فوکوس دستی هم باید چند بار تلاش کنید؛ اما خبر خوب این است که سرعت شاتر در نور شب بسیار خوب است و خوشبختانه عکس‌ها تار نمی‌شوند.

دوربین دوم گوشی سنسور 5 مگاپیکسلی دارد. منوی این دوربین هم ساده است اما چند ویژگی خوب برای آن در نظر گرفته شده است. یکی از این ویژگی‌ها Time Mark است. با فعال کردن این ویژگی روی هر عکسی که می‌اندازید ساعت و تاریخ ثبت می‌شود. بخشی جذاب برای دوربین دوم در نظر گرفته شده است. عکسی که با دوربین دوم بگیرید قابلیت ویرایش و دست‌کاری از طریق گالری را دارد و می‌توان عکس‌های متفاوتی با آن درست کرد. درمجموع دوربین در حد متوسط رو به بالا است و ما از کارکرد آن راضی بودیم.

 

نمونه عکس‌های دوربین در روز 

image

image
  
image

image

image
  
image

image

image
  
image

 

 

نمونه عکس دوربین اصلی در روز حالت عادی و زوم 100 درصد

image
  
image

 

 

نمونه عکس‌های دوربین در شب

image

image
  
image

image

image
  
image

 

نمونه عکس دوربین دوم

image

 

 

باتری

میزو از باتری با ظرفیت 3060 میلی‌آمپر ساعتی روی گوشی استفاده کرده است. برای گوشی‌ای با این اندازه صفحه‌نمایش این باتری کافی به نظر می‌رسد. در تست‌هایی که ما انجام دادیم باتری به‌خوبی یک روز کامل  بدون نیاز به شارژ دوام آورد. تست ترکیبی ما شامل روزانه استفاده از شبکه‌های اجتماعی به مدت 2 ساعت، گرفتن 10 عکس، 30 دقیقه بازی و درنهایت 15 دقیقه مکالمه بود.

در تست‌های تکی نتایج زیر به دست آمد:

در تست بازی آسفالت 8 درصد شارژ باتری از 79 درصد به 65 درصد در 30 دقیقه رسید.

در تست فیلم‌برداری 1 ساعته باتری از 70 درصد به 45 درصد کاهش پیدا کرد

در تست ویدیو باتری توانست با 14 ساعت پخش مداوم ویدیوی فول اچ‌دی ما را غافلگیر کند.

image

 

باید بخریم؟

در این بازه قیمتی رقابت سختی در بازار جریان دارد و میزو راه سختی را پیش رویش می‌بیند. سامسونگ، سونی و هوآوی در این بازه قیمتی گوشی‌های پرقدرتی روانه بازار کرده‌اند اما میزو هم گوشی دست‌وپا بسته‌ای راهی میدان نکرده است. بدنه فلزی، صفحه‌نمایش باکیفیت و باتری پرقدرت بخش‌هایی از گوشی هستند که گوشی را در رقابت با دیگران سرپا نگه می‌دارد اما دوربین بخشی است که می‌تواند سبب ضعیف‌تر نشان داده شدن گوشی برابر رقیبانی مانند Galaxy C5، Galaxy J7، Xperia XA Ultra و Honor 7 شود. ازنظر ما درمجموع MX6 گوشی‌ای با ارزش خرید بالایی محسوب می‌شود و در قبال پولی که برای آن پرداخت می‌شود امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مناسبی ارائه می‌دهد. اگر می‌خواهید گوشی‌ای با حدود قیمت 1 میلیون خریداری کنید توصیه ما این است که این گوشی را هم در لیست خریدتان قرار دهید.

image

 

عکاس: ساناز شریفی

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (21 نظر)

hamidreza

۱۳۹۸/۱۰/۳
سلام
a7 2016 دارم
میخوام با این عوض کنم.
ایا ارزشش رو داره؟
خواهشا فقط کسایی که با این دوتا کار کردن کامنت بذارن لطفا.

Moghab

۱۳۹۷/۱۲/۱۸
اين گوشي رو دارم و عالي هست و بدون هيچ مشكلي هست.خيلي زود شارز ميشه و خوب هم شارز نگه ميداره.طراحي زيبايي داره.سرعت خوبي داره و هنگ و منگ نميكنه.سبك و خوش دست هست.دوربينش هم واقعا خوبه چ سلفي و چ اصلي.صداي اسپيكر خوب و قابل قبولي داره.فيس ايدي داره با سرعت خوب البته فلاي مي دستگاه بايد به نسخه7 ابديت كنيد.همون جوري ك گفته شد گوشي مقدار اگر بدون قاب دستتون بگيرين سر هست.اينترنت خيلي خوبي داره.تنها مشكلي ك داره اينه كه لنز بيروني دوربيش پشت خط و خش ريز ميگيره و زود كثيف ميشه و براي هر بار عكس گرفتن بايد تميزش كنيد.دركل گوشي عاليي و خوبي هست و پيشنهاد ميكنم.

javad

۱۳۹۶/۳/۱۸
سایت بست چاینا

سعید قلندری

۱۳۹۶/۱/۷
گوشی های میزو رو کجا میتونم پیدا کنم؟؟

mehran

۱۳۹۶/۱/۱
اولش صفحه ی گوشی زیاد به دلم ننشست خداییش
میخواستم رد کنم بره!
اما به قسمت سی پی یو که رسیدم اصلا کف کردم
یه گوشی و سه نوع سی پی یو !سه دنده زدن!
بعدش سنسور اثر انگشت هم قشنگ بود که...
دوربین و اینجور امکانات که ذکر کردین
نمیدونم اس ام اس نوتیفیکیشن دابل تاچ نمیدونم m یا c زدن در حالت صفحه خاموش و ... اینا رو یه گوشیه honor 3c هم داره
که یه میلیون خداییش زیاده
یه گوشی با همین امکانات و البته قدرت مند تر از این در دوربین و امکانات رو میشه با حداکثر 600 تومن خرید حالشو برد!
مثلا گوشیه y6 II یه گوشیه با هشت هسته دوربین جلو هشت و عقب 13 خرید !
البته بازم میگم به سی پی یوش کف کردم هیچ گوشی ندیدم با این نوع سی پی یو
البته بعید هم نیس فردا پس فردا هو آوی یه گوشی بزنه با همین تعداد سی پی یو (شایدم بیشتر )و رم داخلی 32 و رم اجرایی 4 (شایدم بیشتر)و دوربین مثلا عقب 21 و جلو 13 (شایدم بیشتر )!و نمایشگر عالی تر با اندروید 7 ((شایدم بیشتر)بازم میگم که قافیه درست در بیاد !)