خانهبررسی‌ها
بررسی اولیه Xperia XZ Premium

بررسی اولیه Xperia XZ Premium

سونی طی این دو سال اخیر برخلاف سال‌های قبل گوشی‌های بحث برانگیز و زیبایی را روانه بازار کرده است. امسال در نمایشگاه MWC 2017 شاهد معرفی محصولی زیباتر از دو نسل قبلی با امکانات سخت افزاری بهبود یافته‌تر بودیم. در بررسی امروز مختصرا در مورد اکسپریا ایکس زد پرمیوم صحبت می‌کنیم.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۵/۱۲/۹

دو سال قبل سونی با معرفی اولین گوشی هوشمند مجهز به صفحه‌نمایش 4K سروصدایی در بین کمپانی‌ها به پا کرد اما این سروصدا چندان دوام نیاورد و سال بعد خبری از صفحه‌نمایش 4K در گوشی‌های پرچم‌دار سونی نبود. در نمایشگاه MWC 2017 سونی نشان داد که از معرفی اولین گوشی هوشمند مجهز به صفحه‌نمایش 4K پشیمان نبوده است و نسل جدید XZ را با صفحه 4K معرفی کرد و آن را Xperia XZ Premium نامید. در این بررسی به صورت مختصر در مورد این گوشی و ویژگی‌های جدیدش صحبت می‌کنیم و بررسی کامل آن را به زمانی موکول می‌کنیم که گوشی به دست ما در دفتر جی اس ام برسد.

image

 

Xperia XZ Premium

بارها دیده‌ایم که کمپانی‌ها محصولات جدید خودشان را با تلفیق چند گوشی پرچم‌دار سال گذشته‌شان معرفی می‌کنند. سونی هم امسال اینکار را به بهترین نحو انجام داده است. این گوشی ترکیبی از Xperia XZ و Xperia Z5 Premium است. از نظر طراحی ظاهر گوشی دقیقا شبیه به XZ است اما بدنه صیقلی و آیینه‌ای آن شما را یاد Z5 Premium می‌اندازد.

image

 

از نظر اندازه و وزن با گوشی کوچک و سبکی روبرو نیستید. ضخامت دستگاه 7.9 میلی‌متر و وزن آن 195 گرم است. صفحه‌نمایش 4K که جلوی گوشی قرار دارد حدود 70 درصد قاب جلو را اشغال کرده است. بااینکه اندازه صفحه 5.5 اینچ است به علت زیاد بودن حاشیه‌ها در بالا و پایین اندازه شاسی بزرگ‌تر از آن چیزی است که انتظارش را دارید.

پایین گوشی درگاه ارتباطی از نوع Type-C در کنار میکروفون اصلی قرار دارد. بالای گوشی جک 3.5 میلی‌متری صدا و میکروفون دوم، در لبه سمت راست کلیدها ولوم، پاور و شاتر دوربین و در لبه سمت چپ درگاه سیم‌کارت و کارت حافظه خارجی را مشاهده می‌کنید. قاب پشتی زیباترین بخش است. طراحی صیقلی و آیینه‌ای دارد و لنز دوربین به همراه فلاش در این بخش دیده می‌شوند. اسپیکرهای دوتایی در قاب جلویی دستگاه قرار دارند و همین امر سبب حاشیه زیاد صفحه‌نمایش در بالا و پایین دستگاه شده است.

image

image
  
image

 

در مورد ویژگی ضد آب بودن دستگاه نمی‌خواستیم صحبت کنیم. از سونی انتظاری جز اینکه گوشی ضد آب معرفی کند نداشتیم زیرا اگر به خاطر داشته باشید این سونی بود که برای اولین به این سطح وسیع به ارائه گوشی‌هایی ضد آب با طراحی‌ای شبیه گوشی‌های هوشمند دیگر اقدام کرد.

image

 

زمانی که سونی اولین بار Z5 Premium را معرفی کرد کاملا مشخص بود که بازار و البته خود سونی برای عرضه چنین گوشی‌ای آماده نبودند. در آن Z5 Premium زمانی که مدیا پخش می‌شد می‌توانستید از تمام ظرفیت صفحه‌نمایش استفاده کنید و از کیفیت 4K  لذت ببرید اما در Xperia XZ Premium سونی 4K را برای تمام زمان‌ها فعال کرده است. بنابراین می‌توانید از تعداد بالای پیکسل‌ها در تماشای اندروید نوقا لذت ببرید. در کنار کیفیت 4K HDR، که در تلویزیون‌های سونی می‌بینیم، X-Reality هم باردیگر در صفحه نمایش خودنمایی می‌کند. با کمک این تکنولوژی عکس‌ها شارپ‌تر و رنگ‌ها جذاب تر نمایش داده می‌شوند. 

image

image

 

برای گوشی‌ای با این تراکم پیکسلی بالای صفحه‌نمایش نیاز به پردازنده‌ای باقدرت است. سونی همانند ال‌جی عمل نکرده است و با ریسک کردن از جدیدترین پردازنده ساخت کوآلکام یعنی اسنپدراگون 835 برای این گوشی زیبا بهره برده است. در کنار این پردازنده قوی از پردازنده گرافیکی Adreno 540 استفاده شده است که نسبت به Z5 Premium یک بهبود خوب محسوب می‌شود. رم 4 گیگابایتی در کنار حافظه داخلی 64 گیگابایتی از مشخصات خوب حافظه‌ای گوشی هستند و از کارت حافظه خارجی با ظرفیت 256 گیگابایت برای افزایش حافظه گوشی هم می‌توانید استفاده کنید.

image

image

 

سونی هم مانند کمپانی‌های دیگر پی برد عدد بالای مگاپیکسل دیگر برای کاربران جذابیت ندارد و بیشتر کیفیت است که کاربران را خوشحال می‌کند به همین خاطر شاهد استفاده از دوربینی با سنسور جدید 19 مگاپیکسلی هستیم که تعداد پیکسل‌هایش از دوربین‌های 23 مگاپیکسلی نسل‌های قبل کمتر است اما هر کدام از پیکسل‌ها به صورت جداگانه اندازه بزرگ‌تری دارند. این دوربین به OIS با پنج محور مجهز شده است تا عکس‌هایی که با گوشی می‌گیرید تاری کمتری داشته باشند و به خصوص در نور شب شما را ناامید نکنند. امکانات خوبی هم برای این دوربین در نظر گرفته شده است که از آن جمله می‌توان به predictive capture اشاره کرد. با کمک این ویژگی دوربین با حرکت سوژه مورد نظر شما عکس می‌گیرد. اما چیزی که این دوربین را خاص می‌کند قابلیت آن در فیلم‌برداری آهسته است. این دوربین توانایی ضبط ویدیوهایی 960 فریم در ثانیه با کیفیت اچ‌دی دارد. با این نوع فیلم‌برداری در حقیقت می‌توان کلید ایستادن زندگی را فشار داد و فیلم‌هایی بسیار جذاب تهیه کرد. دوربین جلوی گوشی سنسور 13 مگاپیکسلی دارد. این دوربین لنز 22 میلیمتری عریض دارد که آن را برای عکاسی سلفی مناسب می‌کند.

image

 

برای گوشی با پردازنده‌ای قوی و صفحه‌نمایش بزرگ با این تراکم پیکسلی بالا باتری پرظرفیتی نیاز است تا بتواند حداقل برای یک روز هم که شده پاسخگو باشد، البته نباید فراموش کنیم که به ادعای کوآلکام این پردازنده جدید 25 درصد مصرف بهینه‌تری از نسل قبلی دارد و شاید از این بابت نباید خیلی نگران باشیم. سونی از باتری با ظرفیت 3230 میلی‌آمپر ساعت استفاده کرده است. سونی از تکنولوژی Qnovo  استفاده می‌کند. با کمک این تکنولوژی عمر باتری در تعداد دفعات شارژ شدن بیشتر می‌شود. استمینا مود هم از ویژگی‌های خوبی است که به افزایش بهره‌وری باتری کمک می‌کند.

image

 

با نگاهی  به پرچم‌داران ال‌جی و هوآوی که در MWC معرفی شدند پی بردیم هر دو کمپانی تمرکز زیادی روی طراحی گوشی‌هایشان کرده بودند و به بهبودهای سخت‌افزاری کمتر توجه کردند اما با نگاه به محصول جدید سونی متوجه شدیم این کمپانی نه‌تنها به جنبه ظاهر گوشی توجه زیادی داشته، بهبودهای سخت‌افزاری هم برایش مهم بوده و با جدیت روی این بخش کار کرده است. با اشتیاق منتظر ورود این گوشی به بازار ایران و تست آن هستیم و پیشنهاد می‌کنیم بررسی این محصول زیبا را که در آینده‌ای نه‌چندان دور و به محض ورود به ایران برایتان آماده می‌کنیم از دست ندهید.

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (168 نظر)

محمد فقیهی

۱۳۹۶/۶/۸
نوت 8 از نظر من در برابر این اشغاله

arshia - all rights reserved

۱۳۹۶/۵/۱۶
بررسی اولیه ؟!
نظر جدید 15 مرداد؟!
شیب ؟! جنگل؟سعید؟!
خوشگلم از نظر سرعت که سونی بهتره از نظر کیفیت بازم سونی بهتره ،فقط سامسونگ کم حاشیست :)
اوووف که چقدر زمین گیر میشه این گوشی!!!

Ali

۱۳۹۶/۵/۱۵
گلکسی نوت8 این گوشی زمین گیر میکنه

Sami

۱۳۹۶/۴/۱۳
سلام دوستان لطفا تو نظر دادن دقت کنید
من خودم Zx گرفتم ولی زیاد خوشم نیومد دلیل اصلیش هم حاشیه خیلی زیادش بود
الان ک عوض کردم s8 خیلی خیلی راقم و اصلا پشیمون نیستم
اصا صفحه نمایش سامسونگ واقعا یه چیز دیگس عمرا از کار با s8 خسته بشین
ممنون

siyavash

۱۳۹۶/۴/۶
همه چیش عالیه فقط خیلی بالا پایینش ......