خانهاخبار
زوج ساعت اندرویدی و آیفون هنوز توان رقابت با اپل واچ را ندارد

زوج ساعت اندرویدی و آیفون هنوز توان رقابت با اپل واچ را ندارد

گوگل با اندروید ور 2.0 سعی کرد ارتباط ساعت‌های هوشمند اندرویدی و آیفون را بهبود بخشد تا بخشی از مشتریان اپل واچ را به سمت ساعت‌های اندرویدی بکشاند. گرچه استفاده از یک ساعت اندرویدی با گوشی آیفون APPLE به لطف Android Wear 2.0 آسان‌تر شده است، اما مشکلات موجود هنوز هم برای عده‌ای از کاربران قابل چشم‌پوشی نیست.
۱۳۹۵/۱۲/۵

هدف تعدادی از کاربران از پوشیدن ساعت‌های هوشمند، این است که به‌آسانی از طریق مچ خود به این موارد دسترسی داشته باشند: زمان، نوتیفیکیشن‌ها، تعداد قدم‌ها و وضعیت آب‌وهوا. اما دست کردن ساعت بیش از هر چیز، نوعی عادت است که تعدادی از کاربران از کودکی با آن بزرگ شده‌اند. ساعت همچنین برای برخی یکی از لوازم حوزه مد است.

با توجه به شکل ظاهری اکثر ساعت‌های هوشمند کنونی، شاید آن‌ها نشان‌دهنده سطح بالایی از مد نباشند اما بااین‌وجود برخی با همین هدف این ساعت‌ها را می‌پوشند. افراد مختلف سلیقه‌های متفاوت دارند و ممکن است مثلا فردی ساعتی با صفحه گرد، نه‌چندان بزرگ و با بند چرم قهوه‌ای دوست داشته باشد.

image

قابلیت انتخاب ویژگی‌های مختلف ساعت برای کسانی که به این موارد اهمیت می‌دهند، نظریه‌ای است که سیستم‌عامل اندروید ور بر آن بنا نهاده شده است. حالا نسخه جدیدی از اندروید ور منتشر شده است که علاوه بر داشتن قابلیت‌های مختلف، امکان استفاده از یک ساعت اندرویدی را با گوشی آیفون فراهم می‌کند. به‌این‌ترتیب شما می‌توانید ساعت موردعلاقه‌تان را بخرید بدون اینکه چیز زیادی از قابلیت‌های اپل واچ را از دست دهید.

نظریه مطرح‌شده در بالا، تئوری خوبی است اما گوگل در عمل به وعده‌های خود عمل نکرده است. یکسال و نیم است که ساعت‌های هوشمند اندرویدی با آیفون کار می‌کنند اما قابلیت‌های ساعت‌ها در این حالت بسیار محدود است. این محدودیت‌ها عمدتا از سیاست‌های اپل نشات می‌گیرند: امکان پاسخ دادن به پیام‌های iMessage وجود نداشت و نصب اپ‌های دیگر و واچ فیس‌ها خیلی دشوار بود. بنابراین گوگل در نسخه دوم اندروید ور درصدد رفع مشکل برآمد و Google Play Store را به خود ساعت آورد.

image

این بدان معناست که پس از تنظیم اولیه ساعت هوشمند با گوشی، ساعت شما امکان اجرای جدیدترین نرم‌افزارها را به‌صورت بسیار مستقل‌تر دارد. ساعت می‌تواند وضعیت سلامت شما را تحت نظر داشته باشد، از گوگل پلی موسیقی پخش کند، اپ‌ها را دانلود کند و بسیاری از قابلیت‌ها از طریق وای فای یا LTE به‌صورت مستقیم در دسترس خواهد بود. درواقع هر جا آیفون محدودیتی برای قابلیت‌هایش قرار داده است، اندروید ور 2.0 بر همان محدودیت تمرکز کرده است و آن را به روش خودش حل کرده است.

نویسنده این مقاله پس از یک هفته استفاده از LG Watch Style با آیفون، از تجربه خود راضی نیست. با اندروید ور جدید برخی کارها امکان‌پذیر شده‌اند. شما حالا می‌توانید به‌صورت مستقیم واچ‌فیس‌های جدید نصب کنید که مزیت بزرگی نسبت به اپل واچ است. امکان نصب ویجت‌های هواشناسی و اپ‌های سلامتی فراهم شده است و خوشبختانه می‌توانید به‌جای استفاده از صفحه کوچک گوشی برای نصب اپ‌ها از گوگل پلی، از مرورگر لپ‌تاپتان استفاده کنید. هنوز اپ‌های زیادی برای ساعت‌های هوشمند وجود ندارد اما به افزایش تعداد اپ‌ها در طول زمان خوش‌بینیم. جستجو با دستیار گوگل امکان‌پذیر شده است که در اکثر موارد از سیری دقیق‌تر و مفیدتر است.

image

مشکل اینجاست برخی از بخش‌هایی که با عرضه اندروید ور 2.0 کار می‌کنند مشکلات زیادی دارند. برخی از این مشکلات به دلیل سیاست‌های اپل است؛ به‌عنوان‌مثال اینکه این موضوع اصلا قابل‌تصور نیست که اپل اجازه دهد سایر ساعت‌های هوشمند به چیزی بیشتر از دیدن پیام‌های جدید در iMessages، دسترسی داشته باشند. پاسخ دادن به پیام‌ها با برخی از اپ‌های دیگر امکان‌پذیر شده است؛ البته این اپ‌ها باید گزینه پاسخ دادن به پیام‌ها را به‌طور کامل در بخش نوتیفیکیشن‌های گوشی پیاده کرده باشند. حتی پس‌ازآن هم تاریخچه پیام‌ها مانند iMessages وجود ندارد.

شاید برخی از کاربران به‌راحتی با این محدودیت‌ها کنار بیایند اما بعضی دیگر نمی‌توانند آن‌ها را تحمل کنند. اتصال به شبکه وای‌فای جهت دانلود اپ‌ها بسیار سخت است چراکه باید به‌صورت دستی آن را با آیفون انجام دهید (و آن تنها با شبکه‌های 2.4GHZ قدیمی کار می‌کند). خود ساعت گاهی اوقات با مشکلاتی مواجه می‌شود و عملکرد آن کند می‌شود یا کلا کار نمی‌کند.

تقویم یکی از بخش‌هایی است که گوگل در آن کم‌کاری کرده است. دریافت اطلاعات همگام‌سازی شده با اندروید ور امکان‌پذیر است؛ شما می‌توانید تقویم گوگل یا تقویم اپل را انتخاب کنید. اینجا جایی است که مشکلات آغاز می‌شود. اگر تقویم گوگل را انتخاب کنید، تنها رویدادهای ثبت‌شده در اکانت گوگل خود را می‌بینید. اگر تقویم اپل را انتخاب کنید، همه رویدادها ازجمله تولدها، تعطیلات و همه چیزهای دیگر را می‌بینید و هیچ راهی وجود ندارد که تنها مواردی را که دوست دارید با ساعت هوشمند خود همگام‌سازی کنید.

این مشکل قابل‌حل است: ساعت‌های هوشمند Pebble به شما امکان می‌دهند تقویم موردنظر خود را برای همگام‌سازی انتخاب کنید. این موضوع نشان می‌دهد پیدا کردن ساعت هوشمند هماهنگ با آیفون دشوار است، اما برای کاهش محدودیت‌های ذکرشده، راه‌هایی وجود دارد. هدف اصلی Android Wear 2.0 رفع این محدودیت‌هاست اما می‌توانست بهتر از این عمل کند.

بزرگ‌ترین مشکل در ترکیب اندروید ور 2.0 و آیفون، این است که دو ساعت هوشمند موجود فعلی، ساعت‌های بدی هستند. LG Watch Sport خیلی بزرگ است و نسخه Style کوچک و ضعیف است. اگر قابلیت صفحه‌نمایش همیشه روشن را در نسخه استایل فعال کنید، مصرف باتری به‌شدت بالا می‌رود. باتری نسخه استایل با صفحه‌نمایش همیشه روشن حدود 10 ساعت دوام می‌آورد که تقریبا برابر با زمانی است که همین ساعت با یک دیوایس اندرویدی pair شده است. با خاموش کردن این قابلیت، باتری ساعت یک روز کامل دوام می‌آورد اما یکی از بهترین ویژگی‌های اندروید ور را از دست می‌دهید.

درصورتی‌که به زوج ساعت هوشمند و آیفون علاقه‌‌مندید، تنها یک سوال وجود دارد: چرا باید به ساعتی جز اپل واچ فکر کنید؟ تنها یک دلیل برای خرید یک ساعت اندرویدی وجود دارد و این دلیل همان چیزی است که 18 ماه پیش نیز وجود داشته است: علاقه به ساعتی با صفحه گرد.

ویژگی‌های جدید، اپ‌های مستقل و ساعت‌های جدید اندرویدی، هیچ چیز واقعا قانع‌کننده‌ای ارائه نکرده‌اند. گوگل در نبردی سخت در تلاش است اندروید ور را با پلتفرم دشمن، iOS، هماهنگ کند؛ پلتفرمی که هیچ علاقه‌ای به آسان کردن کار سایر ساعت‌های هوشمند ندارد.

این چالش‌ها انگیزه‌های بیشتری به گوگل می‌دهد تا به دیگران نشان دهد توان ساخت چیزی را برای غلبه بر چالش‌ها دارد. احتمالا تعدادی از افراد، عطای داشتن ساعتی با صفحه گرد را به لقای داشتن ساعتی با محدودیت‌های نسبتا زیاد، ببخشند.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

Mohamad Ali Bahramian

۱۳۹۵/۱۲/۵
چه خوشتون بياد ، چه خوشتون نياد
هيچ محصولي قابل رقابت با محصولا اپل نيست
متاسفانه يا خوشبختانه حرفم كاملا از رو تعصبه و نه چيز ديگه !