خانهاخبار
بیل گیتس: ربات‌های جایگزین انسان باید مالیات پرداخت کنند

بیل گیتس: ربات‌های جایگزین انسان باید مالیات پرداخت کنند

موسس مایکروسافت، بیل گیتس، در مصاحبه‌ای گفته است شرکت‌هایی که ربات‌ها را جایگزین انسان می‌کنند، باید مالیات پرداخت کنند تا از آن برای آموزش کارگران بیکارشده، استفاده شود.
۱۳۹۵/۱۲/۲

این احتمال چندان دور از ذهن نیست که ربات‌ها و اتوماسیون روزی جای انسان‌های بسیاری را بگیرند و منجر به بیکار شدن آن‌ها شوند. چگونه باید با این موضوع برخورد کرد؟ پاسخ موسس مایکروسافت، بیل گیتس، به این پرسش ساده است: مالیات گرفتن از ربات‌ها. گیتس در مصاحبه‌ای با کوارتز گفت مالیات بستن به ربات‌های کارگر، شغل‌های ازدست‌رفته را جبران می‌کند و منابع مالی لازم برای آموزش موقعیت‌های شغلی را فراهم می‌کند که در آن‌ها هنوز به انسان‌ها نیاز است؛ مراقبت از کودکان و سالمندان ازجمله این موقعیت‌های شغلی هستند. این موضوع در صورت نیاز می‌تواند سرعت اتوماسیون را قابل‌کنترل‌تر کند.

image

گیتس به‌خوبی از مشکلات بالقوه طرحش آگاه است؛ او می‌داند گرفتن مالیات هزینه‌های استفاده از ربات‌های کارگر را بالا می‌برد و درنهایت روند تغییر را کند می‌کند. بااین‌حال، او معتقد است دولت‌ها باید سیاستی اتخاذ کنند و در زمان موردنظر، برای پاسخگویی به تعداد زیادی کارگر بیکار شده، آماده باشند.

اروپایی‌ها چندان با ایده گیتس همراه نیستند. پارلمان اروپا طرح مالیات بستن به ربات‌ها را رد کرد و به‌جای آن، به تنظیم قوانینی علاقه‌مند است که منجر به در نظر گرفتن اصول اخلاقی در تولید و گسترش ربات‌ها می‌شود؛ مسئول بودن شرکت سازنده در قبال اشتباه ربات، ازجمله این اصول اخلاقیست. مقامات اتحادیه اروپا نمی‌خواهند تهیه این دستورالعمل‌ها را به عهده کشورهای دیگر بگذارند. بدون شک ربات سازان از موضع اروپایی‌ها خوشحال می‌شوند چراکه نگرانند مالیات مانع رشد این صنعت شود.

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

میلاد

۱۳۹۵/۱۲/۲
نمیشه که عه جای انسان رو نمیشه بگیره که