خانهاخبار
سهم سیستم عامل بلک بری از بازار تلفن‌های همراه به صفر درصد رسید

سهم سیستم عامل بلک بری از بازار تلفن‌های همراه به صفر درصد رسید

تا پیش از همه گیر شدن پلتفرم اندروید و محبوبیت آیفون، کمپانی کانادایی بلک بری روزگار خوشی را سپری می‌کرد و در میان کاربران تجاری و تجمل گرا جایگاه ویژه‌ای داشت. اما با ورود اپل و گوگل به دنیای تلفن‌های هوشمند، به مرور از محبوبیت بلک بری کاسته شد تا جایی که حتی پس از پیوستن به تولید کنندگان اندرویدی، باز هم مجبور به تعطیل کردن بخش سخت افزار و خط تولید شد.
۱۳۹۵/۱۱/۲۸

بلک‌بری که تا یک دهه قبل در کنار نوکیا یکه تازی می‌کرد و تنها رقیب جدی این شرکت در غرب بود، حال روزگار سختی را می‌گذراند و مانند نوکیا ضررهای بسیاری را متحمل شده است. مهم‌ترین علت افول این دو کمپانی، اصرار آن‌ها بر استفاده نکردن از اندروید و وفا دار ماندن به سیستم‌ عامل‌های اختصاصی خود یعنی سیمبین (نوکیا) و BlackBerry OS (بلک بری) بود. از سال ۲۰۰۷ سهم این کمپانی با کاهش روبرو شد و حالا پس از ۱۰ سال، گزارش اخیر گارتنر حکایت از این دارد که سهم پلتفرم نرم افزاری این شرکت به ۰.۰ درصد رسیده است!

براساس اعلام گزارش گارتنر، در فصل پایانی سال ۲۰۱۶ حدود ۴۳۱ میلیون گوشی هوشمند فروخته شد و از این تعداد ۲۰۷۹۰۰ عدد از آن‌ها گوشی‌های بلک‌بری مجهز به سیستم عامل BBOS بودند. این به معنی کاهش سهم شرکت به میزانی کمتر از یک درصد است، اگر بخواهیم دقیق‌تر این میزان را اعلام کنیم، در حال حاضر سهام بلک‌بری برابر با ۰.۰۴۸۲ درصد است.

image

پلتفرم اختصاصی بلک‌بری مدت‌هاست که یک اکوسیستم مرده به حساب می‌آید و حتی خود شرکت هم این را درک کرده است. در دو سال اخیر هیچ گوشی هوشمندی با سیستم عامل BBOS 10 (که آخرین نسخه این سیستم عامل است) تولید نشد و اندروید جای این سیستم عامل را در گوشی‌های بلک‌بری گرفت. حتی اجرای اپ‌های اندرویدی در BBOS هم نتوانست به داد این پلتفرم برسد.

در چند ماه اخیر بلک‌بری تولیدات سخت افزاری خود را متوقف کرده و حالا گوشی‌های تحت برند این شرکت توسط کمپانی TCL تولید می‌شوند.

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (7 نظر)

کاربر اپل و بلک بری

۱۳۹۵/۱۲/۱
دوست عزیز مگه مجبوری بدون مطالعه نظر آب دوغ خیاری بدی؟؟؟؟؟ زمانی که سیستم های موبایل سراسر دنیا تو خواب ناز بودن بلک بری با بی بی ام ترکونده بود. از امنیت بلک بری هم که دیگه نگو که همه دنیا تاییدش میکنن. مشکل الان این برند اینه که مثل اپل که سیستم عاملش خواص هست برنامه های در دسترسش رو به روز و متنوع نکرد.

Goldman

۱۳۹۵/۱۱/۲۹
باشه میگیم شما بشی مدیر عامل بلکبری

reza_j_l

۱۳۹۵/۱۱/۲۹
همون طور که در خبر اعلام کردیم، این گزارشی هست که گارتنر منتشر کرده، معیار هم میزان فروش بلک‌بری در سال ۲۰۱۶ بوده.
این که بلک بری هنوز هم در آمریکا استفاده میشه درسته، اما توسط گوشی‌هایی که قبلا خریداری شدن، گوشی‌های جدیدی ککه با سیستم عامل اختصاصی بلک بری خریده شدن حدود ۲۰۷ هزار و ۹۰۰ عدد بودن که چنین درصدی رو برای بلک بری در سال ۲۰۱۶ ثبت کرده.

كیان مهر

۱۳۹۵/۱۱/۲۸
من هنوزم بلكبری استفاده میكنم، بهش عادت كردم و فعلا مشكلی ندارم ،سیستم عامل اولم بلكبری و سیستم عامل دومم اندرویده، اگر روزی مجبور به ترك بلكبری بشم قطعا سیستم عامل اولم ویندوز یا آی او اس میشه واندروید سیستم دومم خواهد موند البته باید ببینیم در آینده چه انفاقی میافته شاید سیستم عامل نوپای فایرفاكس محبوب بشه،به هر روی بلكبری زمانی رفت سمت اندروید به كما رفت و وقتی رفت سمت آلكاتل و تی سی ال مرد.

Goldman

۱۳۹۵/۱۱/۲۸
معیارتون چیه برای این اطلاعات؟؟؟
بلک بری در خود امریکا جز پرطرفدارهاس