خانهاخبار
آیا گجت‌های کنترل سلامت باید به سنسور سنجش کیفیت هوا مجهز شوند؟

آیا گجت‌های کنترل سلامت باید به سنسور سنجش کیفیت هوا مجهز شوند؟

آلودگی هوا این روزها به یک معظل جهانی تبدیل شده است و بسیاری از کشورهای دنیا با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. اما به نظر می‌رسد که استفاده از تکنولوژی شاید بتواند تا حدودی از آلام مردمانی که با این پدیده روبرو هستند بکاهد.
۱۳۹۵/۱۱/۲۸

تحقیقات انجام گرفته در زمینه کیفیت هوا نشان می‌دهد که آلودگی هوا و ریزگردها روز به روز قربانیان بیشتری می‌گیرند و کشورهای بیشتری را درگیر می‌کنند. تنفس کردن در فضاهای آلوده می‌تواند لطمات جبران ناپذیری برای سلامتی داشته باشد و به همین خاطر هم هست که پیشنهاد می‌شود در روزهایی که هوا آلوده است، در خانه بمانید و حتی به سراغ ورزش کردن هم نروید. زیرا ورزش کردن در هوای آلوده نه تنها برای بدن سودمند نیست، بلکه ضررهای زیادی نیز به همراه خود دارد. 

برای مثال، کارشناسان علم آمار می‌گویند که 45 دقیقه دوچرخه سواری در شهر ریاض و در هوایی با درجه پایین، می‌تواند فرد دوچرخه سوار را در معرض گازهایی خطرناک قرار دهد و در نهایت از عمر فرد بکاهد. در نتیجه ورزش کردن در چنین هوایی نه تنها مفید نیست، بلکه آسیب رسان نیز هست. شهر پکن نیز یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان است و غلظت آلودگی هوا در آن به 160 میکروگرم در هر متر مکعب نیز می‌رسد. بنابراین در چنین شهری اگر بخواهید به مدت فقط 30 دقیقه و با سرعت 14 کیلومتر بر ساعت دوچرخه سواری کنید، باید بدانید که در واقع در حال رکاب زدن به سوی قبر خود هستید. 

image

لندن نیز از جمله شهرهای آلوده در جهان است، اما غلظت آلودگی در آن به مراتب از شهرهای ریاض و پکن کمتر است و ساکنان آن می‌توانند کمی آسان‌تر تنفس کنند. اما با این حال باز هم کارشناسان هشدار داده‌اند که انجام فعالیت‌های ورزشی، نظیر دوچرخه سواری، در هوای نیمه آلوده لندن هم می‌تواند برای سلامتی بسیار مضر باشد. 

از ریاض، پکن و لندن گفتیم، اما خوزستان خودمان را نیز نباید فراموش کنیم. استانی که سال‌هاست با معظل ریزگردهای داخلی و خارجی دست و پنجه نرم‌ می‌کنند و تنفس در آن روز به روز برای مردمان خونگرمش سخت‌تر می‌شود. ما نیز امیدواریم که این مشکل در استان خوزستان هرچه زودتر برطرف شود و مردم این استان نیز بتوانند از هوایی پاک و تمیز لذت ببرند. 

اما استفاده از تکنولوژی شاید بتواند کمی از آلام مردمانی که با این پدیده روبرو هستند بکاهد. در شهرهایی مانند الله آباد، دهلی، شینگتای و چند شهر دیگر کشور هندوستان که با مشکل آلودگی هوا روبرو هستند، گروهی قصد دارند اپلیکیشن‌هایی را عرضه کنند که در هواهای آلوده، افراد را تشویق کند که در خانه بمانند و همچنین دستورالعمل‌های لازم را نیز به آنها بدهد. این اپلیکیشن در مواقع می‌تواند به عنوان یک سنسور کنترل کیفیت هوا فعالیت کند. 

نظر شما در مورد چنین اپلیکیشنی چیست؟ آیا ما هم در ایران می‌توانیم از چنین تکنولوژی‌هایی استفاده کنیم؟

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)