خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی مک بوک پرو 2016؛ لمس آینده

بررسی تخصصی مک بوک پرو 2016؛ لمس آینده

اگرچه اپل سهم زیادی از بازار کامپیوترهای همراه را در اختیار ندارد اما مک‌بوک‌های این شرکت بدون شک از محبوب‌ترین لپ‌تاپ‌های بازار به‌شمار می‌روند. جدیدترین نسل مک‌بوک پرو با تغییراتی انقلابی همراه شده که توصیه می‌کنیم برای بررسی دقیق آن‌ها با ادامه مطلب همراه شوید.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۵/۱۱/۷

مک بوک پرو های جدید در سه مدل به بازار عرضه شدند، دو مدل ۱۳ اینچی و یک مدل ۱۵ اینچی. هر سه این لپ‌تاپ ها نسبت به نسل قبلی خود سبک‌تر شده‌اند، صفحه نمایش بهتری دارند و یک ترک‌پد بزرگ و دوست داشتنی هم پایین کیبورد آنها قرار گرفته است. اما علاوه بر همه، یک نمایشگر نواری شکل بالای کیبورد مک بوک پروهای جدید وجود دارد که قرار است همه چیز در نحوه استفاده کاربر از لپ تاپ را تغییر دهد؛ دوباره!

زمانی که تیم کوک مک‌بوک پرو جدید را روی صحنه معرفی می‌کرد گفت: «برای ۲۵ سال، ما مدام در حال تعریف و بازتعریف یک لپ‌تاپ و کارهایی که می‌تواند انجام دهد بودیم.» با یک مکث کوتاه ادامه داد: «و امروز قصد داریم دوباره اینکار را انجام دهیم!»

چندسالی از یک آپدیت عالی برای مک بوک پروهای اپل می‌گذرد و بسیاری از جمله خود من، منتظر یک مک بوک پروی جدید و قدرتمند بودیم. و مک‌بوک جدید اینجاست، لپ‌تاپ آینده و آینده لپ‌تاپ‌ها. در ادامه با ما همراه باشید تا جدیدترین محصول اپل را بررسی کنیم.

 

طراحی

از نظر ظاهری مک‌بوک‌های جدید هنوز هم شبیه به نسل گذشته خود هستند. در این نسل نیز بدنه دستگاه به‌صورت یکپارچه آلومینیومی است و ضخامت آن از همیشه نازک‌تر شده. قطر دستگاه در مدل ۱۵ اینچی ۱۵.۵ میلیمتر است و در مدل ۱۳ اینچی از ۱۴.۹ میلیمتر فراتر نمی‌رود. در بخش پورت‌ها شاهد تنها چهار پورت تاندربولت ۳ و یک پورت هدفون هستیم که علت حذف پورت‌های مرسوم نازک شدن بیش از اندازه دستگاه است. البته فراموش نکنید که مدل ۱۳ اینچی بدون تاچ‌بار تنها دو پورت تاندربولت ۳ و یک پورت هدفون دارد. همچنین با کمتر شدن حاشیه‌های نمایشگر مک‌بوک پرو جدید، شاهد کوچکتر بودن طول و عرض دستگاه نسبت به نسل‌های قبلی هستیم. رنگ Space Gray نیز در کنار رنگ Silver برای این لپ‌تاپ در نظر گرفته شده است.

image

کاربران عموما لپ‌تاپ‌های اپل را دوست دارند چرا که تقریبا همه نیازهای آنها را به نحو احسن پاسخ می‌دهد. کیبورد، ترک‌پد، نمایشگر و بلندگوها، همه چیزهایی به نظر ساده هستند که اکثر شرکت‌ها نمی‌توانند همه آنها را با کیفیت خوب و در قالب یک طراحی منحصر به‌فرد در یک محصول ارائه کنند. حال تصور کنید همه این مواردی که در مک بوک‌های قبلی عالی بود، حالا باز هم بهتر شده است. یکی از مواردی که برای اولین بار در مک‌بوک‌های اپل شاهد هستیم روشن شدن دستگاه بدون نیاز به دکمه پاور است. در مک‌بوک پرو ۲۰۱۶ کافیست صفحه نمایش را باز کنید تا دستگاه روشن شود. حتی اگر Shut Down شده باشد نیز برای روشن کردن نیازی به فشردن دکمه پاور ندارید.

image

ترک‌پد دستگاه مانند نسل قبل از تکنولوژی فورس تاچ استفاده می‌کند. یعنی هربار که هر نقطه از آن را فشار می‌دهید، احساس می‌کنید صفحه ترک‌پد پایین رفته تا فرآیند کلیک صورت گیرد اما در واقع ترک‌پد سر جای خودش است و با موتور تپتیک چنین حسی را به انگشت شما القا می‌کند. حالا این ترک‌پد در مک‌بوک پروهای ۲۰۱۶ آنقدر بزرگ و دقیق است که دیگر کمتر احساس نیاز به ماوس می‌کنید. 

image

کیبورد دستگاه در واقع نسل دوم کیبورد استفاده شده در مک بوک ۱۲ اینچی است که با مکانیزم (آنطور که اپل آن را نامگذاری کرده) پروانه‌ای ساخته شده است. ارتفاع دکمه‌ها نسبت کیبورد نسل قبلی مک بوک پرو کاهش پیدا کرده و هنگامی که آنها را فشار می‌دهید چندان فرو نمی‌روند. اما با توجه به صدایی که ایجاد می‌کنند و دقت بالای آنها، باید بگوییم عاشق این کیبورد خواهید شد. کار کردن با این کیبورد ممکن است در لحظات اول کمی سخت به‌نظر برسد اما اطمینان داشته باشید که پس از گذشت چند ساعت طوری به آن عادت می‌کنید که دیگر کیبورد نسل‌های قبلی مک بوک پرو برایتان عجیب و خنده‌دار به‌نظر می‌رسد. یک نکته جالب این کیبورد دکمه Caps Lock آن است؛ در صورتی که انگشت شما هنگام تایپ سریع به اشتباه دکمه کپس لاک را فشار دهد این دکمه روشن نمی‌شود تا خللی در تایپ ایجاد نشود. بدین‌ترتیب برای روشن کردن کپس لاک باید آن را چند صدم ثانیه نگه دارید و برخورد ناگهانی انگشت آن را روشن نمی‌کند. 

image

یکی از نقاط قوت مک‌بوک‌های ۱۲ اینچی بلندگوهای آن بود. با توجه به این موضوع انتظار داشتیم مک‌بوک پرو‌های جدید نیز از بلندگوهایی عالی بهره ببرند و باید بگویم در این مورد ناامید نخواهیدشد. کیفیت صدای خروجی از بلندگوهای مک‌بوک پرو جدید عالی است. صدایی بلند و  رسا و در عین حال شفاف از نکات مثبت این بلندگوها است.

نمایشگر دستگاه نیز همان رزولوشن مک‌بوک پرو‌های قبلی که مجهز به نمایشگر رتینا بودند را دارد اما اپل با اضافه کردن طیف رنگی سینمایی P3 و همچنین بالابردن میزان حداکثر روشنایی نمایشگر به ۵۰۰ نیت، توانسته بدون شک یکی از بهترین نمایشگر‌های موجود در لپ‌تاپ‌ها را عرضه کند. یک دوربین اچ‌دی با رزولوشن 720p نیز برای برقراری ارتباط ویدیویی فیس‌تایم در بالای مانیتور تعبیه شده است. در انتهای این بخش باید بگوییم خیر، متأسفانه دیگر لوگوی اپل که پشت نمایشگر مک بوک پرو قرار دارد روشن نمی‌شود.

image

جدا از تمام این ویژگی‌های ظاهری، وقت آن رسیده به دو موضوع اصلی برسیم. اول نوار جدید Touch Bar در بالای کیبرد و سپس سخت‌افزار دستگاه.

 

Touch Bar

به جز مدل پایه ۱۳ اینچی مک‌بوک پرو ۲۰۱۶، در بقیه مدل‌ها شاهد یک نوار OLED در بالای کیبرد هستیم. این نوار درواقع جایگزین دکمه‌های معروف Function Key شده و در عین حال که در مواقع نیاز Function Key را نمایش می‌دهد، در هر اپلیکیشن اطلاعات اضافه‌تری را نمایش داده تا آنطور که اپل ادعا می‌کند، کار با مک بوک پرو ساده‌تر و دلچسب‌تر شود. 

بسیاری هنوز اپل را برای استفاده نکردن از نمایشگرهای لمسی سرزنش می‌کنند اما جواب اپل برای این دسته از کاربران، ترک‌پد بزرگ‌تر با قابلیت‌های بسیار خوب و دقت بسیار بالای آن، در کنار Touch Bar در بالای کیبورد است. اما همه این‌ها به کنار، تجربه کاربری تاچ بار چطور است؟

image

بگذارید خیالتان را راحت کنیم؛ تاچ بار یک ویژگی انقلابی نیست!. بزرگترین نکته منفی آن این است که برای کار کردن باید به آن نگاه کنید. درواقع اگر به تایپ بدون نگاه تسلط دارید کار با دکمه‌های فیزیکی فانکشن برای شما راحت‌تر از کار با تاچ‌بار است. چراکه تاچ‌بار یک نوار لمسی است و تقریبا بدون نگاه کردن نمی‌توان با آن کار کرد. اما این دلیل نمی‌شود از آن خوشمان نیاید و یا آن را اضافی بنامیم. به طور مثال 3D Touch در آیفون آنقدری که برایش تبلیغ شده، ویژگی انقلابی نیست که بدون آن نشود از آیفون استفاده کرد، بلکه تنها کارها را برای کاربران آیفون ۶اس و ۷ راحت کرده و اگر به آن عادت کنید، ترک این عادت دشوار خواهد بود.

image

تاچ بار نیز دقیقا همین حالت را دارد. یک نمایشگر عریض با رزولوشن ۱۰۸۵ در ۳۰ پیکسل است که از نظر کیفیت باید نمره قبولی را به آن بدهیم. روی این نوار OLED یک شیشه با روکش مات قرار گرفته که باعث می‌شود اثر انگشت کاربر روی تاچ بار نماند.

همانطور که می‌دانید این نوار جایگزین یک ردیف از دکمه‌های کیبرد شده و همچنان به شما اجازه می‌دهد تمام کارهایی که با این دکمه‌ها انجام می‌دادید با تاچ بار هم انجام دهید. اما علاوه‌ بر دکمه‌های فانکشن، نوار تاچ‌بار تقریبا در هر اپلیکیشن تغییر می‌کند. مثلا در سافاری می‌توانید بین تب‌های باز شده به وسیله تاچ‌بار جابه‌جا شوید. یا وقتی در حال پخش یک ویدیو از یوتوب و یا حتی اینستاگرام هستید، می‌توانید از تاچ‌بار برای عقب و جلو بردن ویدیوها استفاده کنید.

image

جدا از اپلیکیشن‌های پیش‌فرض، حال برخی از اپلیکیشن‌های دیگر نیز از تاچ‌بار پشتیبانی می‌کنند. برای مثال می‌توان به نرم افزار کاربردی فوتوشاپ اشاره کرد که در مک‌بوک‌ پرو‌های ۲۰۱۶ می‌توان از تاچ بار برای استفاده از برخی قابلیت‌های آن استفاده کرد. در واقع یکی از خوبی‌های اکوسیستم اپل، بروزرسانی اپلیکیشن‌ها برای هماهنگ‌تر شدن با آخرین سخت‌افزار‌های اپل است و در اینجا نیز این قاعده همچنان وجود دارد.

image

به طور کل تاچ‌بار اگر نباشد شما چیز خاصی را از دست نداده‌اید اما حضور آن می‌تواند برخی کارها را برای شما ساده‌تر کند. 

همچنین باید اشاره کنیم بالاخره برای اولین بار، در یک لپ‌تاپ اپل شاهد سنسور اثر انگشت هستیم. این سنسور در واقع همان Touch ID نسل دوم است که سرعت بسیار زیادی دارد و آن را در آیفون ۶اس و آیفون ۷ دیده بودیم. این سنسور درست زیر دکمه پاور دستگاه در بخش سمت راست تاچ‌بار قرار گرفته و کمک می‌کند تا عمل لاگین کردن سیستم عامل را بدون نیاز به وارد کردن پسوورد انجام دهید. همچنین در سیستم عامل مک برای نصب برخی از اپلیکیشن‌ها وارد کردن پسوورد الزامی است که حالا با کمک تاچ آی‌دی این کار نیز به راحتی لمس انگشت انجام می‌شود. تاچ آی‌دی مک‌بوک پرو ۲۰۱۶ همچنین برای تأیید عملیات پرداخت توسط Apple Pay نیز کاربرد دارد که البته در ایران استفاده از اپل پی به‌دلیل محدودیت دسترسی به حساب‌های بانکی بین‌المللی امکان‌پذیر نیست.

image
 
image

سخت افزار

از نظر سخت‌افزاری اوضاع مک‌بوک پرو ۲۰۱۶ تاریک به نظر می‌رسد. با وجود قیمت بالای این دستگاه، آخرین نسل از پردازنده Core i اینتل در این لپ‌تاپ بکار نرفته که علت آن آماده نبودن پردازنده هم تراز در سری Kaby Lake از سوی اینتل عنوان شده است. با نگاهی به اطراف دستگاه در کنار یک درگاه هدفون، با پورت‌های تاندربولت ۳ که بر مبنای USB Type-C ساخته شده‌اند مواجه می‌شویم. در واقع تنها راه وصل کردن فلش و یا هارد اکسترنال فعلی‌تان به مک‌بوک پرو ۲۰۱۶، خرید یک دانگل USB معمولی به نوع C است.

image

بگذارید قبل از رفتن به دیگربخش‌های سخت‌افزار لپ‌تاپ، بحث پورت‌های ارتباطی دستگاه را کامل کنیم. بله USB Type-C پورتی نیست که امروزه همه گجت‌ها به آن مجهز شده باشند و این یعنی با خرید مک‌بوک جدید باید برای اتصال هر وسیله‌ای به آن به فکر خرید دانگل هم باشید. اما بیاید طرف دیگر قضیه را نگاه کنیم. در ابتدای بررسی گفتیم مک‌بوک جدید به نوعی نشان‌دهنده آینده لپ‌تاپ‌ها است و حضور چهار پورت USB Type-C گواهی بر این مدعا هستند. احتمالا تا پایان سال ۲۰۱۸ لپ‌تاپ‌های بیشتری معرفی خواهند شد که تنها پورت‌های USB Type-C خواهند داشت چراکه این پورت واقعا کامل و بی نقص است. تا آن موقع انواع و اقسام گجت‌های سازگار با این پورت عرضه خواهند شد و می‌توان گفت در آن زمان دیگر خرید دانگل الزامی نخواهد بود.

image

در واقع قصد دارم بگویم اگرچه اکنون عرضه چنین مک‌بوکی عاقلانه به نظر نمی‌رسد اما برای رسیدن به آینده‌ای روشن از USB Type-C، لازم بود شرکتی بزرگ همچون اپل دست به چنین کاری بزند. 

در نهایت اوضاع آنقدر‌ها هم بد نیست. در حال حاضر تعداد زیادی از شرکت‌ها حافظه فلش یا هارد اکسترنال با این درگاه را به بازار عرضه کرده‌اند. علاوه بر این امروزه حتی جدیدترین مانیتورها هم از تاندربولت ۳ پشتیبانی می‌کنند. به طور کل همه چیز در حال رفتن به سمت USB Type-C است و باید از این موضوع خوشحال باشیم که یک پورت کوچک و همه کاره، در حال جایگزینی همه پورت‌های نه چندان جذاب و البته با اندازه‌های نامتعارف است. 

image

جدا از حذف شدن USB معمولی و HDMI، متأسفانه مک‌بوک‌های ۲۰۱۶ یک ویژگی خیلی خوب دیگر را هم از دست داده‌اند و آن MagSafe است. کاربران قدیمی اپل می‌دانند چقدر پورت مگ سیف برای شارژ مک‌بوک‌ها دوست داشتنی و مفید بود. اما این جایگزینی مزایایی را هم به همراه دارد. برای مثال اکنون می‌توان از هر چهار پورت موجود در مک‌بوک، این لپ‌تاپ را شارژ کرد. یا حتی می‌توان با استفاده از پاور‌بانک مک‌بوک را شارژ کرد که این مورد هم در دنیای مک‌بوک پروها یک اتفاق جدید به حساب می‌آید.

در آخر درگاه SD Card هم متاسفانه از مک‌بوک پرو‌ جدید حذف شده که شاید این مورد نابخشودنی‌ترین حذف از مک‌بوک پرو جدید لقب بگیرد؛ مخصوصا برای عکاسان و کسانی که با دوربین‌های دیجیتال کار می‌کنند.

image
 
image

اما در دل این بدنه فلزی جذاب چه چیزی وجود دارد؟ نسل ششم پردازنده‌های اینتل که Skylake نام دارند برای مک‌بوک پرو ۲۰۱۶ در نظر گرفته شده و با توجه به مدل انتخابی شما، از Core i5 تا Core i7 متغیر است. مدلی که در اختیار ما قرار دارد مجهز به پردازنده Core i7 با فرکانس ۲.۷ گیگاهرتز است که فرکانس آن می‌تواند در حالت کار سنگین تا ۳.۶ گیگاهرتز افزایش یابد. این پردازنده همچنین به ۸ مگابایت حافظه کش L3 نیز مجهز است. 

بسیاری بر این عقیده‌اند که اپل بایستی از آخرین نسل پردازنده‌های اینتل موسوم به Kaby Lake استفاده می‌کرد تا در عملکرد و همینطور مصرف انرژی بهره‌وری بیشتری داشته باشد. ولی همچنان پردازنده‌های Skylake قدرتمند هستند و از پس تقریبا تمام کارها به خوبی بر خواهند آمد. 

image

تمام مدل‌های ۱۳ اینچی مک‌بوک پرو ۲۰۱۶ فاقد کارت گرافیک جداگانه است و تنها از گرافیک‌های آن‌برد اینتل مدل Iris Graphic 540 و Iris Graphic 550 بهره می‌برند. مدل‌های ۱۵ اینچی اما مجهز به کارت گرافیک Radeon Pro 450 و Radeon Pro 455 هستند که هر دو مدل به دو گیگابایت حافظه هم مجهز شده‌اند. البته اگر به صورت Customize خریداری کنید، می‌توانید گرافیک را به Radeon Pro 460 با حافظه ۴ گیگابایتی ارتقا دهید. این کارت گرافیک تقریبا برای تمام کارهای گرافیکی شامل ادیت ویدیو و تولید تصاویر سه‌بعدی عالی است اما از نظر بازی، به طور کل باید بگوییم تجربه بازی با مک‌بوک پروهای جدید به خوبی لپ‌تاپ‌های ویندوزی نخواهد بود.

مک‌بوک پرو‌های ۲۰۱۶ به حافظه رم ۸ و یا ۱۶ گیگاباتی ۲۱۳۳ مگاهرتز محدود هستند. در مدل‌های سال گذشته این امکان فراهم بود که مک‌بوک پرو را با رم ۳۲ گیگابایتی کاستومایز کرد اما امسال خبری از رم ۳۲ گیگابایتی نیست.

اما شاید جذاب‌ترین بخش سخت‌افزار مک‌بوک پرو ۲۰۱۶ را بتوانیم حافظه SSD این دستگاه بنامیم که از سرعت بسیار بالایی برخوردار است. همانطور که در اسکرین شات زیر شاهد هستید، این هارد می‌تواند با سرعت فوق‌العاده ۱۸۰۰ مگابایت برثانیه عمل نوشتن و با سرعت ۲۰۰۰ مگابایت برثانیه عمل خواندن اطلاعات روی حافظه دستگاه را انجام دهد. همچنین برخلاف سالهای گذشته، دیگر مک‌بوک پرو در حافظه ۱۲۸ گیگابایتی عرضه نمی‌شود و به جای آن می‌توانید مک‌بوک پرو ۲۰۱۶ را با حافظه ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت به‌صورت پیش‌فرض و یا یک و دو ترابایت به‌صورت کاستومایز خریداری کنید.

image

با این مجموعه سخت‌افزاری شامل پردازنده قدرتمند، کارت گرافیک عالی و همچنین سرعت بالای حافظه فلش و رم، شاهد عملکرد روان و بسیار سریع macOS Sierra هستیم. در مدل ۱۵ اینچی با گرافیک Radeon Pro 455 و رم ۱۶ گیگابایتی که در اختیار ما قرار دارد، تقریبا همه چیز بسیار روان و عالی اجرا می‌شود. از ادیت فیلم‌های فول اچ‌دی در نرم‌افزار Final Cut Pro گرفته تا ادیت عکس‌های RAW در فوتوشاپ، همگی با سرعت عالی و روان اجرا می‌شوند. البته اگر قصد ویرایش فیلم‌های 4K را با این لپ‌تاپ دارید بهتر است در حد و اندازه‌های یک کامپیوتر دسکتاپ قدرتمند از آن انتظار نداشته باشید. طبیعتا گرفتن خروجی از ویرایش یک ویدیوی 4K با این دستگاه مدت زمان انتظار بیشتری را نسبت به ویدیوی فول اچ‌دی طلب می‌کند.

باتری

از نظر عمر باتری همواره مک‌بوک‌های اپل زبانزد بوده‌اند. اینبار نیز مک‌بوک پرو از این قاعده مستثنا نیست و مدل ۱۳ اینچی عمر باتری بسیار خوبی دارد. عمر باتری مدل ۱۵ اینچی نه به خوبی مدل ۱۳ اینچی، اما همچنان قابل قبول و راضی کننده است و از پس یک روز کاری معمولی بر می‌آید. آماری که اپل برای مصرف باتری این نسل از مک‌بوک پرو در هر دو مدل ۱۳ و ۱۵ اینچی اعلام کرده بیش از ۱۰ ساعت عمر باتری در حالت مرور وب روی وای‌فای یا پخش موسیقی با آیتونز است. اما در آزمایشی که روی مدل ۱۵ اینچی آن انجام دادیم عمر باتری ۸ الی ۹ ساعته در حالت مرور وب با مرورگر گوگل کروم روی شبکه وای‌فای بود. طبیعتا در انجام کارهای سنگین‌تر مثل کار با فوتوشاپ و یا نرم‌افزار‌های ویرایش ویدیو شاهد افزایش مصرف باتری هستیم اما با این وجود باز هم مک‌بوک پرو ۲۰۱۶ به‌دلیل هماهنگی فوق‌العاده سخت‌افزار و نرم‌افزار از بسیاری از لپ‌تاپ‌های ویندوزی هم‌رده عمر باتری بهتری دارد.

image

 

سخن پایانی

آیا باید MacBook Pro 2016 را خریداری کنیم؟ با توجه به قیمت دستگاه، خیر.

مک بوک پرو ۲۰۱۶ لپ‌تاپ فوق العاده‌ای است اما واقعا قیمت بالایی دارد و با مشکلاتی مثل نیاز به خرید دانگل‌های مختلف مواجه است. با اینکه بسیاری از کاربران از تمام قدرت این دستگاه استفاده نخواهند کرد اما در هر حال پردازنده مک‌بوک پرو ۲۰۱۶ آخرین نسل موجود نیست. اگر هنوز مک‌بوک پرو سال ۲۰۱۳ به بعد را دارید خیالتان راحت باشد که هنوز لپ‌تاپ شما کاربری لازم را دارد و مرحله ارتقا نرسیده است. اما اگر اصرار به ارتقا دارید پیشنهاد می‌کنیم صبر کنید تا مدل‌های ۲۰۱۷ این لپ‌تاپ عرضه شوند. تا آن زمان قطعا لوازم جانبی‌های پشتیبانی کننده از USB Type-C نیز در بازار بیشتر می‌شود. از طرفی شایعاتی نیز در مورد بکارگیری پنل OLED در صفحه نمایش مدل‌های ۲۰۱۷ مک‌بوک پرو شنیده می‌شود که این خود انگیزه مضاعفی است که همچنان برای ارتقا دست نگه دارید.

اما اگر لپ‌تاپ شما دیگر خیلی قدیمی شده و یا قصد دارید به اکوسیستم اپل وارد شوید، خرید این لپ‌تاپ می‌تواند برای شما مناسب باشد. مخصوصا اگر در زمینه کارهای گرافیکی فعالیت دارید، با توجه به نمایشگر جدید مک‌بوک پرو جدید و طیف رنگی P3، این لپ‌تاپ گران قیمت را به شما پیشنهاد می‌کنیم. اما اگر برای استفاده روزمره و معمولی قصد خرید مک‌بوک پرو دارید، مدل‌های ۲۰۱۵ همچنان در بازار هستند و به خوبی از پس نیاز‌های شما بر می‌آیند.

image

قیمت این لپ‌تاپ در نسخه ۱۳ اینچی مدل پایه از ۱۵۰۰ دلار شروع می‌شود و تا ۲۰۰۰ بالا می‌رود. مدل‌های ۱۵ اینچی نیز از قیمت ۲۴۰۰ تا ۲۸۰۰ دلار به‌فروش می‌رسد. همچنین در بازار مدل‌های کاستومایز شده ۱۵ اینچی نیز با قیمتی بسیار بالاتر یافت می‌شود.

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (11 نظر)

میلاد

۱۳۹۵/۱۲/۱۲
سلام .مک 13 اینچی و برای اهنگ سازی و تنظیم مناسب میبینید یا خیر تقریبا vst ,های سنگین هم زمان باز باشن
وسوال دیگه اینکه کرک برنامه ها روش کار میکنه یا نه ممنون
تشکر

m.dehnabi

۱۳۹۵/۱۱/۲۰
پاسخ این سوال کاملا به خود شما بستگی داره دوست عزیز...
باید ببینید چه استفاده هایی میخواید بکنید. اگر بیشتر استفاده تون از سیستم عامل ویندوز هست ترجیحا مک بوک نگیرید بهتره. با اینکه امکان نصب ویندوز رو هم داره اما با هزینه ای که میخواید واسه مک بوک بکنید میتونید یک لپتاپ ویندوزی فوق العاده قوی بخرید.
بعضی اپلیکیشن ها هنوز برای سیستم عامل مک طراحی و ساخته نشده و واسه کار باهاشون به ناچار مجبور به نصب ویندوز خواهید شد. مثلا 3D Max
به همین دلیل پیشنهاد میکنم که تو این زمینه بیشتر دقت کنید تا بعدا خدایی نکرده پشیمون نشید

erfaniphone

۱۳۹۵/۱۱/۱۸
سلام ببخشيد يك سوال داشتم از ناظران سايت جي اس ام من مي خوام لب تاب بگيرم بين مك بوك پرو ١٥ اينچ و سوني وايو موندم نميدونم كدوم بهترن خواهش ميكنم كه بگيد كدوم از همه لحاظ و هرجور كار بهتر هستند

Mehrdad

۱۳۹۵/۱۱/۱۶
ممنونم از نظر شما

italodance

۱۳۹۵/۱۱/۱۶
سرفیس که ضعف و باگه همش