خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Xiaomi Mi Mix؛ بی حاشیه

بررسی تخصصی Xiaomi Mi Mix؛ بی حاشیه

شاید بیشتر مواقع برندهای چینی در صنعت موبایل را با نام کپی‌کار بشناسید. در بیشتر مواقع هم این صفت برای برخی از آن‌ها صدق می‌کند. اما در این بین برندهایی هم هستند که مهندسانشان در مورد محصولات فکر می‌کنند. یکی از این برندها شیائومی است که با عرضه Mi Mix نشان داد می‌خواهد آغازگر تحولی در صنعت موبایل باشد. در ادامه بررسی شیائومی می میکس را بخوانید.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۵/۱۱/۲

فیلم‌های علمی – تخیلی را دیده‌اید؟ در این فیلم‌ها ماشین‌های پرنده، ربات‌های هوشمند و محصولات دیجیتالی بدون قاب را که تنها از یک شیشه تشکیل شده‌اند می‌توان نمونه‌ای از آینده دانست. تا رسیدن به دو مورد اول هنوز راه زیادی در پیش داریم، اما به مورد سوم تا حد زیادی نزدیک شده‌ایم. چرا می‌گوییم تا حدی؟ زیرا لبه‌های صفحه‌نمایش گوشی می میکس مانند آنچه در تصاویر رسمی‌اش منتشر شده بود نازک نیست و این لبه‌ها قابل مشاهده‌اند. باوجوداینکه گوشی در واقعیت از عکس‌های رسمی‌اش فاصله دارد، هنوز هم بین گوشی‌های هوشمند موجود در بازار کمترین بزل (فاصله صفحه‌نمایش تا لبه‌های گوشی) را دارد.

 

طراحی

هیچ شکی نیست شیائومی محصولی تولید کرده است که سبب شرمساری اپل و گوگل می‌شود. زمانی که آیفون 7، گوگل پیکسل و می مکس را کنار یکدیگر قرار دهید و صفحه‌نمایش آن‌ها را روشن کنید، می‌فهمید که کدام گوشی یک سر و گردن بالاتر از دو گوشی دیگر خواهد ایستاد.

ازنظر خوش‌دستی در مورد می میکس کمی گیج خواهید شد. ضخامت گوشی کم و حدود 7.9 میلی‌متر، اما پهنای آن زیاد و حدود 82 میلی‌متر است. هنگام کار کردن با این دستگاه تا چند دقیقه حس خوبی دارید و خوش‌دست به نظر می‌آید و البته فراموش نکنید مجبورید با دو دست با آن کار کنید، اما این حس خوب بعد از چند دقیقه از بین می‌رود و وزن زیاد و سر بودنش شما را خسته می‌کند. اگر بخواهید گوشی را با خودتان به این طرف و آن طرف ببرید گرفتنش با یک دست به علت پهنای زیاد کار آسانی نیست. علاوه بر پهنای زیاد وزن زیاد 209 گرمی آن‌هم یکی از نکات منفی محسوب می‌شود.

image

 

جلو گوشی صفحه‌نمایش 6.4 اینچی بیشترین فضا را به خودش اختصاص داده است. به لطف حذف حاشیه‌ها، 85 درصد فضای قاب جلویی در اختیار صفحه‌نمایش است. جذابیت ظاهری گوشی، به‌خصوص زمانی که روشن می‌شود، بسیار زیاد است و شاید به همین سادگی نتوانیم برایتان توصیفش کنیم. لبه‌های گرد به این جذابیت بسیار کمک کرده‌اند. دوربین دوم پایین صفحه‌نمایش قرار گرفته و شیائومی برای بی‌حاشیه کردن صفحه‌نمایش مجبور شده است دوربین دوم را پایین صفحه تعبیه کند. اما سوال اساسی اینجاست که خروجی صدای مخاطب و سنسورها کجا هستند. جواب این سوال شما را شگفت‌زده خواهد کرد: سنسور مجاورت و خروجی صدای مخاطب هر دو مخفی شده‌اند و مهندسان شیائومی هر دو مفهوم را بار دیگر تعریف کرده‌اند. در عوض استفاده از خروجی صدای مخاطب، شیائومی از محرک سرامیک پیزوالکتریک و در عوض استفاده از سنسور مجاورت، از سنسور اولتراسونیک بهره گرفته است. هنگام مکالمه از کیفیت و وضوح این محرک سرامیکی شگفت‌زده می‌شوید. ما هم یکی از بهترین تجربه‌های صدایی را با آن داشتیم، اما عملکرد سنسور اولتراسونیک را دوست نداشتیم و بسیاری مواقع حین مکالمه با آن به مشکل برخوردیم.

image

 

بدنه از سرامیک ساخته شده و حتی کلیدهای پاور و ولوم و فریم اطراف هم سرامیکی است. این سرامیک به‌خوبی صیقلی شده است و قاب پشت مانند آیینه عمل می‌کند. می میکس حس گوشی‌ای بسیار لوکس را به همراه می‌آورد و آن را مدیون طراحی متفاوت و جنس بسیار خوبش است. یکی از نکات منفی این جنس بدنه جذب زیاد اثرانگشت و لیز بودن بیش‌ازحد آن است. به علاوه جنس سرامیکی فریم اطراف باعث شده هنگامی‌که گوشی روی میز قرار دارد به‌راحتی نتوانید آن را بردارید.

image
 
image

 

 

پایین گوشی شبیه دیگر گوشی‌های هوشمند است. اسپیکر در کنار درگاه ارتباطی، البته از نوع تایپ سی، و میکروفون قرار دارد. سمت راست کلید ولوم و پاور مشاهده می‌شود که پیدا کردن هر دو کلید و تمیز دادنشان از هم، با توجه به جنس سرامیکی آن‌ها و به‌خصوص یکسان بودن جنسشان با فریم اطراف گوشی، بسیار سخت است. سمت چپ درگاه سیم‌کارت با پشتیبانی از دو سیم‌کارت همزمان جای گرفته و بالای گوشی برای دو میکروفون دوم و سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدا در نظر گرفته شده است. قاب پشتی گوشی بسیار زیباست و حالت براق و آیینه‌ای دارد. دوربین و فلاش در کنار یکدیگر و بالای سنسور اثرانگشت جای گرفته‌اند. اطراف دوربین و سنسور اثرانگشت فریمی طلایی‌رنگ در نظر گرفته شده که با نوشته پایین قاب پشتی هماهنگی دارد و به‌خوبی خودش را روی رنگ مشکی نشان می‌دهد.

image


image
 
image

 

image


 

درمجموع Mi Mix گوشی زیبایی است که با صفحه‌نمایش بزرگ و بی حاشیه‌اش به‌خوبی خودش را نشان می‌دهد. مهم‌ترین مشکل این دستگاه وزن زیاد و لیز بودن بیش از اندازه‌اش است.

 

صفحه‌نمایش

به بخشی رسیدیم که به‌احتمال‌قوی پرخواننده‌ترین بخش این بررسی خواهد بود. بدون هیچ مقدمه‌ای، در مورد مسائل فنی این صفحه‌نمایش صحبت می‌کنیم. صفحه‌نمایش می میکس 6.4 اینچی است و تقریبا لبه ندارد؛ بدین معنی که فاصله بسیار کمی بین صفحه‌نمایش و لبه‌های گوشی دیده می‌شود. این صفحه‌نمایش، که ساخت کمپانی شارپ است، کیفیت فول اچ‌دی دارد و تراکم پیکسلی آن برابر 362 پیکسل در اینچ است. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، کیفیت صفحه برابر 1080×2040 پیکسل است که کمی با فول اچ‌دی تفاوت دارد و به همین دلیل نسبت ابعاد غیرمعمول 17:9 را موجب شده. کیفیت فول اچ‌دی برای پرچم‌داری که در سال 2016 معرفی شده و در سال 2017 باید با دیگران مبارزه کند چندان منطقی به نظر نمی‌رسد، اما باید بگوییم بهتر است از روی اعداد و ارقام در مورد این صفحه‌نمایش قضاوت نکنید. هنگام استفاده از گوشی تفاوت زیادی بین صفحه آن و صفحه‌ QHD ندیدیم و از نزدیک نیز هیچ پیکسلی در آن تشخیص نمی‌دادیم. نمایش رنگ‌ها در این صفحه‌نمایش، که نوع IPS است، به بهترین نحو انجام می‌شود و بسیار به واقعیت نزدیک‌اند، اما از دیگر صفحه‌نمایش‌های IPS کمی اشباع ترند و به همین خاطر هنگام تماشای ویدئو و عکس یا بازی کردن حس بهتری دارید. نور خوبی برای این صفحه‌ در نظر گرفته شده و زمانی که آن را در کنار دیگران مشاهده کنید به زیاد بودن نورش پی خواهید برد. این نور خوب کمک می‌کند در محیط باز و زیر نور خورشید هیچ مشکلی با آن نداشته باشید و تمام محتوا را به‌راحتی مشاهده کنید. ناگفته نماند که امکانی مفید نیز برای صفحه‌نمایش در نظر گرفته شده است که Reading Mode نام دارد. با فعال کردن این امکان صفحه‌نمایش زرد می‌شود که برای مطالعه و تماشای محتوا در شب و نور کم بسیار مفید است.

image

 

بیایید کمی هم در مورد معایبش صحبت کنیم. به علت نسبت ابعاد غیرمعمول این صفحه‌نمایش، زمانی که ویدئویی در یوتوب نگاه می‌کنید فیلم تمام صفحه را نمی‌گیرد و در بخشی که نزدیک پایین گوشی است نواری باریک و مشکی رنگ نمایان می‌شود که در برخی بازی‌ها هم این مشکل را می‌بینیم. موضوع دیگر اینکه هرچند ما با صفحه‌نمایش فول اچ‌دی این گوشی مشکلی نداریم، این کیفیت پایین در کنار تراکم پیکسلی کم باعث شده صفحه‌نمایش شارپی‌ای که باید را نداشته باشد و به‌خصوص در زمان نمایش محتواهایی که ثابت نیستند و فریم‌های حرکتی دارند این مشکل بیشتر به چشم بیاید.

درمجموع می‌خواهیم بگوییم که این بخش گوشی را خیلی دوست داریم و تصورمان این است که تمام کمپانی‌ها هرچه سریع‌تر باید به همان سمتی بروند که شیائومی حرکت کرده و آینده‌ای را به ارمغان بیاورند که منتظرش هستیم.

image

 

 

سخت‌افزار

سنسور اثرانگشت در قاب پشتی جای گرفته است. هنوز هم به نظرمان قاب پشتی بهترین مکان قرارگیری سنسور اثرانگشت است و تنها زمانی که گوشی روی میز است با آن مشکل پیدا می‌کنید. سنسور اثرانگشت سرعت و دقت بسیار بالایی دارد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن اثرانگشت را شناسایی و قفل صفحه را باز می‌کند.

image

 

همان‌طور که گفتیم، گوشی از دو سیم‌کارت هم‌زمان پشتیبانی می‌کند. درگاه هر دو سیم‌کارت سمت چپ گوشی قرار دارد. بخشی در تنظیمات گوشی در نظر گرفته شده که برای تنظیمات دو سیم‌کارت است. تابه‌حال در هیچ گوشی دو سیم‌کارته‌ای این بخش را تا این اندازه کامل و کاربردی ندیده بودیم.

image

 

اسپیکر در پایین گوشی قرار دارد که بهترین مکان برای قرارگیری نیست، اما از قرار گرفتن در قاب پشتی بهتر است. عملکرد اسپیکر خوب است و صدای بلندی دارد. در صدای پایین کیفیت اسپیکر راضی‌کننده است، اما اگر صدا بلند شود نویز زیادی پیدا می‌کند. درمجموع اسپیکر برای محیط‌های شلوغ مناسب نیست، اما در محیط بسته مانند خانه و زمانی که تنها باشید یا بخواهید 2-3 نفری محتوایی را گوش کنید مناسب است.

به پردازنده و حافظه دستگاه می‌رسیم؛ جایی که بعد از صفحه‌نمایش یکی از جذاب‌ترین بخش‌های گوشی است. پردازنده این گوشی اسنپدراگون 821 است که در حال حاضر یکی از بهترین و کم‌مصرف‌ترین پردازنده‌های موبایلی به‌حساب می‌آید. در این پردازنده 4 هسته‌ای 2 هسته فرکانس 2.35 و 2 هسته دیگر فرکانس 2.19 گیگاهرتزی دارند. ازنظر حافظه، گوشی در دو نسخه عرضه می‌شود. یکی از نسخه‌ها حافظه داخلی 128 گیگابایتی و حافظه رم 4 گیگابایتی دارد و نسخه دیگر حافظه داخلی 256 گیگابایتی و حافظه رم 6 گیگابایتی. ما نسخه 256 گیگابایتی این گوشی را در اختیار داشتیم که حدود 28 گیگابایت در اختیار فایل‌های سیستمی و مابقی آزاد بود. زمانی که تمام برنامه‌ها بسته باشند از 6 گیگابایت حافظه رم 3 گیگابایت آزاد و 3 گیگابایت اشغال است. همان‌طور که انتظار دارید هیچ بازی یا اپلیکیشنی نیست که گوشی از پس اجرای آن برنیاید یا در آن لگ بزند. ما بازی‌های متفاوتی ازجمله آسفالت 8، Real Racing 3 و تعدادی بازی دیگر اجرا کردیم که در بیشترین کیفیت هم هیچ لگی در اجرای آن‌ها مشاهده نشد.

image

 

 

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

روی اندروید نسخه 6 این گوشی رابط کاربری شیائومی نصب شده است. عملکرد این رابط کاربری مانند بسیاری از رابط کاربری‌های گوشی‌های چینی شباهت زیادی به رابط کاربری آیفون دارد. خبری از صفحه‌ای به نام صفحه اپلیکیشن‌ها نیست و هر چیزی روی گوشی نصب شود روی همان صفحه اصلی قرار می‌گیرد. به دلیل بزرگ بودن بیش از اندازه صفحه‌نمایش، چند ترفند ساده به کار گرفته شده تا دسترسی به بخش‌های مختلف آن راحت باشد. یکی از ترفندها این است که برای پایین کشیدن نوار نوتیفیکیشن نیازی به رساندن انگشت به بالای گوشی نیست و هر جا از صفحه اصلی که انگشت را به سمت پایین بکشید نوار نوتیفیکیشن پایین می‌آید. ترفند دیگر تعبیه کلیدی مجازی روی صفحه‌نمایش است که با لمس کلیدی فعال می‌شود که پایین صفحه‌نمایش قرار دارد. بعد از فعال کردن این کلید 4 میانبر در دسترس قرار می‌گیرد که عبارت‌اند از اسکرین شات، رفتن به صفحه اصلی، قفل صفحه‌نمایش و برنامه‌های اخیر. تم‌ها بخشی جذاب از این رابط کاربری هستند که با وارد شدن به بازار مخصوص آن‌ها می‌توانید تنوع خوبی برای گوشی خودتان ایجاد کنید.

نکته‌ای در مورد نرم‌افزار این گوشی وجود دارد: در ابتدا که روشنش می‌کنید خبری از سرویس‌های گوگل نیست و به بازار گوگل پلی دسترسی ندارید. برای دسترسی بازار گوگل باید وارد بازار مخصوص شیائومی‌ شوید و با جستجوی نام گوگل برنامه‌ای مخصوص را، که برای نصب سرویس‌های گوگل در نظر گرفته شده است، نصب کنید. بعد از نصب و ورود به برنامه، سرویس‌های مخصوص گوگل شروع به دانلود و نصب روی گوشی می‌کنند و ازاین‌پس می‌توانید از بازار بزرگ گوگل پلی استفاده کنید.

رابط کاربری Mi تروتمیز است و به‌خوبی می‌توانید با آن کنار بیایید. روان و سریع بودن در کنار سادگی از مهم‌ترین ویژگی‌های این رابط کاربری پر زرق‌وبرق هستند.

image
 
image

 

 

دوربین

شیائومی از دوربینی با سنسور 16 مگاپیکسلی روی این محصول استفاده کرده است. این دوربین امکانات زیادی ندارد و خبری از OIS نیست، اما در عوض از EIS بهره گرفته شده که البته نمی‌توان مانند OIS روی آن حساب کرد. منوی دوربین بسیار ساده طراحی شده و تنها گزینه‌هایی را در آن مشاهده می‌کنید که نیاز است دم دست باشند. بخشی به نام Mode در نرم‌افزار دوربین هست که با لمس آن به چند گزینه سرگرم‌کننده و تا حدودی کاربردی دسترسی پیدا خواهید کرد. دوربین اصلی در نور روز کارایی خوبی دارد و جزئیات را به‌خوبی ثبت می‌کند، علاوه بر این هیچ نویزی ندارد و رنگ‌ها بسیار نزدیک به واقعیت ثبت می‌شوند. سرعت بالا آمدن و سرعت شاتر نیز بسیار خوب است و بعد از لمس کلید شاتر در کمترین زمان عکس گرفته می‌شود.

image
 
image

image


 

در نور شب کارکرد دوربین کاملا برعکس روز است. در نور کم هنوز هم سرعت شاتر خوب است اما با کمی تکان دادن دست عکسی که می‌گیرد تار می‌شود و این یکی از مضرات نبود OIS است. از همه مهم‌تر اینکه عکس‌های تهیه‌شده در نور شب نویز زیادی دارند و کاملا نشان می‌دهند که دوربین در نور شب ناتوان است.

دوربین دوم هم مانند دوربین اصلی عمل می‌کند: عملکرد خوب در نور روز و عملکرد افتضاح در نور شب.

 

نمونه عکس‌های دوربین اصلی و دوربین دوم در روز و شب

 

image

image
 
image

image
 
image

image
 
image

image
 
image

image
 
image

image
 
image

image

image
 
image

 

باتری

شیائومی از باتری 4400 میلی‌آمپرساعتی برای می میکس استفاده کرده است. این باتری پرظرفیت برای فبلتی با این ابعاد کافی به نظر می‌رسد. می میکس از تکنولوژی شارژ سریع بهره می‌برد و داخل جعبه نیز شارژری وجود دارد که از شارژ سریع پشتیبانی می‌کند. در 30 دقیقه، با کمک شارژ سریع، باتری از صفر تا 40 درصد شارژ می‌شود و برای شارژ تا 100 درصد حدود 80 دقیقه نیاز است.

اگر کاربری باشید که زیاد از گوشی استفاده می‌کند بعد از گذشت 1 روز کامل در انتهای روز حدود 20 درصد باتری هنوز برایتان باقی خواهد ماند، اما اگر کار سنگین نکشید، تا 2 روز می‌توانید با آن بدون نیاز به شارژ کار کنید. در تست‌ها بعد از 30 دقیقه بازی آسفالت 8 تنها 9 درصد از شارژ کم شده بود. در تست ویدئو، بعد از 15 ساعت پخش مداوم ویدئو از 100 به صفر درصد رسید که نتیجه‌ای قابل تحسین است.

image

 

نظر جی‌اس‌ام

شیائومی با شجاعت زیاد پای در راهی گذاشته است که انتهایش مشخص نیست: به‌جای تمرکز بر افزایش قدرت پردازنده، دوربین، باتری یا دیگر بخش‌های سخت‌افزاری، به سمت طراحی نو و متفاوتی قدم برداشته است که ما را به آینده نزدیک‌تر می‌کند. داشتن گوشی‌ای که فقط از صفحه‌نمایش تشکیل شده باشد و خبری از قاب نباشد آرزوی بسیاری از کاربران است. هنوز تا تحقق این هدف فاصله زیادی باقی است، اما شیائومی با عرضه می میکس نشان داد که می‌خواهد این راه را به‌سرعت بپیماید. به جز صفحه‌نمایش کاملا متفاوت و بزرگ، بخش‌های دیگری ازجمله جنس بسیار خوب بدنه هم در موفقیت و خاص بودن این گوشی تاثیر بسزایی دارند. در طول استفاده از گوشی حس دوگانه‌ای به آن داشتیم. ازیک‌طرف آن را دوست داشتیم و از طرف دیگر برخی مواقع از دستش کلافه می‌شدیم. وقتی گوشی را از روی میز بردارید و صفحه‌نمایش را روشن کنید حس خوبی سراغ شما می‌آید، اما بعد از 15 دقیقه کار کردن لیز بودن در کنار وزن سنگینش شما را کلافه خواهد کرد. بااینکه به نظرمان این گوشی می‌تواند یکی از متفاوت‌ترین گوشی‌های بازار باشد، اگر بخواهیم در این حدود برای گوشی هزینه کنیم انتخاب‌های هوشمندانه‌تری مانند Pixel XL، iPhone 7 Plus، Mate 9 و V20 را در بازار پیش روی خودمان داریم.

image

 

عکاس: ساناز شریفی

اگر قصد خرید این گوشی را دارید می‌توانید از طریق سایت Technokade.com آن‌ را تهیه کنید.

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (32 نظر)

Kazem

۱۳۹۶/۱۰/۲۰
باور کنید دوستان همین پاره آجر را اگر سامسونگ ساخته بود الان قیمت با این مشخصات بالای 2500 بود و میشد اوج طراحی وهنر.
کمی سختگیرانه هست این نقد
البته با احترام به نقد کننده عزیز

عرفان

۱۳۹۶/۷/۳۰
سلام من این گوشی رو ۲ ماه داشتم زمان خودش غولی بود شاید الان کنار گوشیای جدید یه خورده ضعیف باشه ولی دوره خودش شاهکار بود با این که ایفون داشتم این گوشیو خریدم
اون زمان که همه روس اسنپ ۸۲۰ سیر میکرن و پیکسل ۸۲۱ بود این گوشی ۸۲۱ بود اون زمانی که همه رو رام ۴بودن این گوشی رو رام ۶ بود
اون زمانی که خودم پلاسه ایفونو داشتم که واقن یوقوره یا اس۷ ایج یا یو الترا این گوشی با ۶.۴ اینچ اندازه گوشی ۵.۷ اینچی بود و همه به طراحیش تعظیم کردن حالا یه سریا نمی خوان قبول کنن طراحیش شاهکاره دیگه مشکل خودشونه ولی دوربین دز حد پرچمداز نداشت
باطریشم خیلی خوب بود
الانم میکس۲ رو گرفتم عالیه اسنپ ۸۳۵
۸گیگ رام
صفحه فول اچ دی پلاس که کاملان بهبود یافته
از ۷پلاسم کوچیک ترو خوش دست تره
دوربینشم خیلی خیلی بهتر شده
خدای سخت افزاره
من بهتون پیشنهاد مبکنم البته با ایم قیمت میکس۲ رو نه میکس۱ رو

عارف

۱۳۹۶/۱/۱۹
سلام دوست عزیز من قصد خرید این گوشی رو داشتم که بعد از مطالعه نظر شما به شک افتادم اگر ممکن هست کمی هم درباره راگ گوشی و اینکه رام اورجینال stable global بوده یا رام چین توضیح بدین و اینکه آیا آپدیتی هم در طول مدت استفاده شما منتشر شد یا خیر!! ممنون! ؟

داریوش آریا

۱۳۹۶/۱/۱۰
درود بر دوستان. در بررسی به مشکلی که در سنسور التراسونیک میکس اشاره شد که در اصل یک مشکل نیست و برمیگرده به تنظیمات پیش فرض حساسیت این سنسور که روی حد وسط قرار داده شده و با ورود به بخش About phone و ۴ بار فشار دادن Kernel version و وارد شدن به بخش cit وارد تنظیمات Proximity sensor شد و حساسیت رو به حد اکثر افزایش داد و از عملکرد بی نقصش لذت برد. پیروز باشید.

رضا

۱۳۹۵/۱۲/۱۷
نوکیا بیاد داغونش می کنه ...
این مدا رو ببین nokia swan hybrid