خانهبررسی‌ها
بررسی ZTE Nubia Z11 Mini

بررسی ZTE Nubia Z11 Mini

خرید گوشی ارزان‌قیمت سختی‌هایی دارد که در خرید گوشی‌های گران‌قیمت دیده نمی‌شود. با توجه به تنوع زیادی که در گروه میان‌رده‌ها وجود دارد، انتخاب برای کاربر بسیار سخت است و با توجه به نیاز باید بهترین انتخاب انجام شود. در مقاله امروز گوشی‌ای از زد تی ای بررسی می‌کنیم که می‌تواند گزینه‌ای خوب در لیست خرید ارزان‌قیمت‌ها باشد.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۵/۱۰/۱۵

ZTE کمپانی مشهوری در ساخت گوشی ارزان‌قیمت است. امروز یکی از گوشی‌های میان‌رده‌اش را بررسی می‌کنیم که Z11 Mini نام دارد. شاید ازنظر کیفیت ساخت با دستگاهی در حد عالی روبرو نباشید، اما با قیمتی که می‌پردازید محصولی با ارزش خرید بالا از نظر سخت‌افزار و طراحی دریافت می‌کنید. در این بررسی علاوه بر مزیت‌ها، معایب این گوشی را هم می‌بینیم تا چنانچه تمایل پیدا کردید آن را در لیست خرید قرار دهید، از تمام جوانبش آگاهی کامل داشته باشید.

 

image

 

طراحی

گوشی‌هایی شبیه این گوشی را زیاد در بازار مشاهده می‌کنید، اما چند ریزه‌کاری در طراحی دیده می‌شود که به متفاوت بودنش کمک بسیار می‌کند. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها طراحی کلید لمسی Home است. این کلید قرمز و البته لمسی است، به همین سبب نمی‌توان از آن برای روشن کردن صفحه‌نمایش استفاده کرد. در کنار این کلید زیبا دو نقطه کوچک قرمزرنگ مشاهده می‌کنید که سمت راستی بازگشت به عقب و سمت چپی کلید آپشن است.

image
 
image

image

 

بالای صفحه‌نمایش خروجی صدای مخاطب در کنار دوربین دوم و سنسورهای نور و مجاورت قرار دارند. اگر پایین گوشی را نادیده بگیریم، با خمیدگی جزئی‌ای که در لبه‌های صفحه‌نمایش وجود دارد، Z11 mini بسیار شبیه آیفون است.

قاب پشتی دستگاه از شیشه ساخته شده و به زیبایی گوشی کمک زیادی کرده است. این قاب زیبا به‌شدت اثرانگشت جذب می‌کند و در همان چند دقیقه اول استفاده بسیار کثیف می‌شود. سنسور اثرانگشت در وسط قاب پشتی جای گرفته و دوربین به همراه فلاش LED کمی بالاتر از آن دیده می‌شود. کلمه نوبیا نیز پایین قاب پشتی حک شده است. دایره‌ای قرمزرنگ در اطراف دوربین قرار دارد که با کلید Home دستگاه هم‌رنگ است.

فریم اطراف گوشی از فلز ساخته شده و لبه سمت راست میزبان کلید پاور و کلید ولوم است. درگاه سیم‌کارت در لبه سمت چپ قرار دارد. زیر گوشی اسپیکر، میکروفون اصلی و درگاه ارتباطی از نوع Type-C را می‌توانید مشاهده کنید و بالای گوشی هم جک 3.5 میلی‌متری هدفون در کنار میکروفون دوم دیده می‌شود.

image
 
image

image


 

Z11 mini، همان‌طور که از نامش پیداست، گوشی بزرگی نیست و به‌راحتی می‌توانید آن را با خودتان به این طرف و آن طرف ببرید. گوشی به‌لطف اندازه کوچکش خوش‌دست است، اما متاسفانه به علت جنس بدنه‌اش به‌راحتی سر می‌خورد و باید مراقبش باشید.

 

image

 

صفحه‌نمایش

زدتی‌ای از صفحه‌نمایش 5 اینچی با کیفیت فول اچ‌دی و جنس IPS روی این گوشی استفاده کرده است. رنگ‌هایی که در این صفحه‌نمایش نشان داده می‌شوند اشباع خوبی دارند و به واقعیت نزدیک‌اند. زاویه دید صفحه‌نمایش نیز بسیار خوب است و اگر از کناری‌ترین بخش هم به آن نگاه کنید تغییری در کیفیت رنگ‌ها دیده نمی‌شود. نور صفحه‌نمایش زیاد است و به‌لطف این نور زیاد هنگام کار کردن با صفحه زیر نور خورشید هیچ مشکلی با آن نخواهید داشت. تراکم پیکسلی، که از ویژگی‌های بسیار خوب این صفحه‌نمایش است، برابر 441 پیکسل در اینچ است و با نگاه به صفحه از نزدیک‌ترین فاصله هم هیچ پیکسلی در آن مشاهده نمی‌کنید.

درمجموع کارایی صفحه‌نمایش فراتر از قیمتی است که برایش می‌پردازید و جزو بهترین صفحه‌نمایش‌های فول اچ‌دی بازار است.

 

image

 

سخت‌افزار

سنسور اثرانگشت در پشت گوشی جای گرفته است. با نگاه به قیمت نباید در مورد این سنسور قضاوت کنید، زیرا دقت و سرعت سنسور در مقایسه با سنسور گوشی‌های گران‌قیمت هیچ‌چیز کم ندارد. برای تعریف کردن اثرانگشت کافی است روی این سنسور 6 بار انگشتتان را روی آن بگذارید و بعد از آن از هر جهتی اثرانگشت شما شناسایی می‌شود. علاوه بر اینکه از این سنسور برای باز کردن قفل گوشی استفاده می‌کنید، کارهای دیگری هم می‌توانید با آن انجام دهید. به طور مثال با نگه‌داشتن انگشت روی آن از صفحه گوشی اسکرین‌شات گرفته می‌شود یا زمانی که در منوی دوربین هستید با نگه‌داشتن انگشت روی این سنسور می‌توانید عکس بگیرید.

 

image

 

زد 11 مینی از دو سیم‌کارت همزمان پشتیبانی می‌کند. درگاه هر دو سیم‌کارت در لبه سمت چپ گوشی قرار دارد و درگاه سیم‌کارت دوم هیبریدی است. بدین‌صورت در درگاه سیم‌کارت دو انتخاب دارید: می‌توانید از سیم‌کارت دوم استفاده کنید یا از کارت حافظه خارجی بهره ببرید.

 

image

 

اسپیکر در پایین گوشی قرار دارد. محل قرارگیری اسپیکر شاید بهترین نباشد، اما به‌هرحال از اینکه در قاب پشتی جای بگیرد بهتر است. کیفیت صدای اسپیکر در حد قابل قبولی است اما چیزی نیست که کاربر را راضی کند.

پردازنده دستگاه 8 هسته‌ای است. 4 هسته این پردازنده پرمصرف است و فرکانس 1.5 گیگاهرتزی دارد و 4 هسته کم‌مصرف‌تر آن فرکانس 1.2 گیگاهرتزی دارد. رم دستگاه نیز 3 گیگابایتی است و از این 3 گیگابایت، در صورت بسته بودن تمام برنامه‌ها، 1.5 گیگابایت در اختیار کاربر قرار دارد. حافظه داخلی دستگاه 64 گیگابایت است و از این میزان 53.7 گیگابایت آزاد است. دستگاه به خوبی از پس انجام دادن کارهای روزانه و به علاوه کارهای سنگین برمی‌آید. در استفاده روزانه از گوشی هیچ مشکلی ندیدیم و لگ و کندی‌ای مشاهده نشد. برای استفاده سنگین هم بازی آسفالت 8 را نصب کردیم که بدون هیچ محدودیتی، در نهایت کیفیت و بدون لگ اجرا شد.

 

image

 

 

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

اگر بخواهیم یکی از پررنگ‌ترین بخش‌های گوشی را به شما معرفی کنیم همین نرم‌افزار  است. اندروید دستگاه نسخه 5.1 است و خبری از اندروید 6 روی آن نیست. اما این موضوع سبب نمی‌شود در این بخش گوشی را ناتوان بدانیم. به لطف رابط کاربری نوبیا همه‌چیز متفاوت از اندرویدی است که روی گوشی نصب شده. خبری از منوی برنامه‌ها نیست و هر چیزی نصب کنید در همان صفحه اصلی نمایش داده می‌شود.

 

image

 

آیکونی روی صفحه قرار دارد که بسیار آن را دوست داریم. این آیکون Theme نام دارد. با لمس این آیکون وارد بازاری می‌شوید که پر است از تم‌های متنوع که می‌توانید هرکدام را دوست داشتید برای ایجاد حس تنوع نصب کنید و ظاهری متفاوت برای نرم‌افزار گوشی‌تان ایجاد کنید.

بخشی از این رابط کاربری که چندان نظر ما را به خودش جلب نکرد نوتیفیکیشن بار است. کرکره این بخش را که به سمت پایین بکشید می‌توانید نوتیفیکیشن‌ها را به همراه سوییچ‌هایی، که میانبرهایی برای تنظیمات‌اند، مشاهده کنید. این بخش به‌هیچ‌عنوان طراحی جذابی ندارد و گویی ZTE اصلا به آن توجهی نکرده است. به طور مثال، با کشیدن شاسی تنظیم نور تا آخر متوجه می‌شوید که دایره این شاسی داخل دایره کلید Auto قرار می‌گیرد و ظاهرش را زشت جلوه می‌دهد.

زدتی‌ای از حرکات لمسی روی صفحه‌نمایش به‌خوبی بهره برده است. با کشیدن انگشت روی صفحه‌نمایش در صفحات اصلی به سمت پایین کرکره نوتیفیکیشن بار پایین می‌آید و نیازی نیست که حتما انگشت خود را به بالای صفحه‌نمایش برسانید. ویژگی‌ای به نام Edge Gestures در این گوشی دیده می‌شود که کارایی لبه‌های صفحه‌نمایش را بهبود داده است. به طور مثال، با کشیدن انگشت در لبه سمت راست صفحه‌نمایش از بالا به پایین می‌توانید برنامه‌های تعریف‌شده را بازکنید. این حرکت برای بالا کشیدن انگشت در لبه‌های صفحه‌نمایش هم در نظر گرفته شده است. علاوه بر این با کشیدن دو انگشت در دو طرف لبه صفحه‌نمایش هم امکان کم‌وزیاد کردن صدا یا کم‌وزیاد کردن نور را خواهید داشت.

 

image

 

دوربین

ZTE از دوربینی 16 مگاپیکسلی برای این گوشی استفاده کرده است که می‌تواند با کیفیت فول اچ‌دی فیلم‌برداری کند. این دوربین اندازه دهانه دیافراگم f/2.0 دارد و در کنارش یک فلاش LED می‌بینید که در نور کم برای عکاسی به کار می‌آید. دوربین دوم گوشی هم 8 مگاپیکسلی است و آن‌ هم با کیفیت فول اچ‌دی فیلم‌برداری می‌کند. قیمت ارزان دستگاه سبب می‌شود تا از دوربین انتظار زیادی نداشته باشیم. در نور روز و به عبارت بهتر نور کافی عکس‌هایی که گوشی می‌گیرد جزئیات خوبی دارند و علاوه بر اشباع بودن عکس‌ها در آنها، جزئیات به‌خوبی ثبت می‌شوند. در این شرایط رنگ‌ها به واقعیت بسیار نزدیک‌اند و دقیقا همانند چیزی هستند که شما با چشم می‌بینید. در نور کم شرایط دوربین خوب نیست و کاربر را ناامید می‌کند. در این شرایط علاوه بر اینکه سرعت شاتر بسیار پایین است و یکی-دوثانیه طول می‌کشد تا عکس بگیرد، نویز زیادی هم در تصاویر مشاهده می‌شود و به علت سرعت پایین شاتر عکس‌ها مات می‌شوند.

 

image
 
image

image

 

درمجموع دوربین برای گوشی‌ای با قیمت زیر یک میلیون تومان مناسب و کارراه‌انداز است. نمونه عکس‌های تهیه‌شده با دوربین اصلی و دوربین دوم را در ادامه مشاهده کنید.

 

نمونه عکس دوربین اصلی با HDR روشن

 

image

image
 
image

image

image
 
image

image

image
 
image

 

باتری

کسانی که به سمت خرید گوشی ارزان‌قیمت می‌روند این آگاهی را دارند که ممکن است دوربین خوبی نصیبشان نشود یا اینکه ازنظر پردازنده گوشی خوبی نخرند، اما حتما به باتری آن فکر می‌کنند و دوست دارند گوشی  ازنظر باتری پاسخگوی نیازشان باشد. ZTE در این گوشی از باتری 2800 میلی‌آمپرساعتی استفاده کرده است. این باتری به‌سختی می‌تواند تا یک روز کامل دوام بیاورد و در استفاده تقریبا سنگین در ساعات نزدیک به شب باید آن را به شارژ متصل کنید. برای شارژ شدن باتری هم باید زمان زیادی صرف کنید؛ یعنی دو ساعت زمان نیاز است تا باتری کاملا شارژ شود.

 

image

 

نظر جی‌اس‌ام

دوربین و طراحی از بخش‌های دوست‌داشتنی این گوشی هستند که توانستند ما را راضی نگه دارند، اما باتری از بخش‌هایی است که پاشنه آشیل این گوشی شناخته می‌شود و ZTE باید از باتری پرظرفیت‌تری در این محصول استفاده می‌کرد. به‌هرحال با نگاهی به قیمت گوشی پی می‌بریم که نباید انتظار زیادی از آن داشته باشیم، اما در این بازه قیمتی گوشی‌هایی همچون Honor 5X، G8 وGalaxy J7 2016 نیز وجود دارند که شاید ازنظر ظاهری به این گوشی نرسند، اما ازنظر کارایی و سخت‌افزار چند قدم جلوتر ایستاده‌اند.

 

image

 

اگر قصد خرید این گوشی را دارید می‌توانید از طریق سایت Technokade.com آن‌ را تهیه کنید.

عکاس: ساناز شریفی

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

mohsen

۱۳۹۵/۱۰/۲۳
من به عنوان یک فروشنده به دیگران توصیه می کنم که این گوشی رو نخرن چون اگر یک پیچ گوشی گم بشه خیلی خیلی سخت میشه اون رو پیدا کرد چون چینیه .
من به دیگران توصیه میکنم با این قیمت یه j7 2016 بخرن یا اگر پول بیشتری می خوان هزینه کنن یه a5 2016 بگیرن

محسن

۱۳۹۵/۱۰/۲۲
واقعا گوشيهاي فوق العاده مزخرفي هستن من و برادرم دو تا از اين گوشيهاي ZTE گرفتيم دقيقا بعد از چند وقت خاموش و روشن ميشدن و بعد از مدتي واسه من ديگه روشن نشد بردم نمايندگي ديدم در حد ي تعمير كار زير پله اي هست كه فرمودند قطعات نداريم واقعا با خريد اين برند كلا پولتون رو هدر دادين

شیطان واقعی

۱۳۹۵/۱۰/۲۰
من گوشی پرچمدار این گوشی رو داشتم البته ارزون ک شد گرفتم . اولا بد نبود ولی ب مرور 3 هفته هی خود ب خود خاموش میشد بعد روشن میشد در روز 4 یا 5 بار اینجوری میشد باور کنید خیلی رو اعصابه// اخرش شکوندمش . فک نکنید خالی یا دروغ میگم حتی کارتونشو دارم هنوز/// 20 تومن فروختمش خیلی داغون شد البته محکم زدم لهش کردم. بگذریم بخاطر قیمت پایین هیجوقت گوشی ناشناخته نگیرید چون پولتونو اتیش میزنید. حتما گوشی میخاید بگییرید مارکایی مث htc samsooo apple sony asus huawei motorrrla ,.....