خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Meizu Pro 6

بررسی تخصصی Meizu Pro 6

میزو کمپانی ایست که شروعی جدی را در بازار ایران شروع کرده است. اگر به دنبال خرید گوشی ارزان قیمت هستید که امکاناتی در حد و اندازه پرچمداران بازار داشته باشید این بررسی را از دست ندهید.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۵/۹/۳۰

میزو کمپانی معروفی در تولید و عرضه گوشی‌های میان‌رده است. اما در این مقاله ما نمی‌خواهیم یکی از میان‌رده‌هایش را بررسی کنیم و قصد بررسی پرچم‌داری از این شرکت به نام Pro 6 را داریم. از این پس گوشی‌های بالارده میزو را با نام Pro می‌شناسیم و دیگر خبری از سری MX نیست.

 

image

 

طراحی

شباهت این گوشی با آیفون به‌هیچ‌وجه قابل‌انکار نیست. هر شخصی اولین بار آن را ببیند حتما به شما می‌گوید: «چقدر شبیه آیفون است!» جلو گوشی، که سفید رنگ است، خروجی صدای مخاطب در کنار دوربین دوم و سنسورهای نور و مجاورت بالای صفحه‌نمایش قرار گرفته‌اند، درحالی‌که پایین صفحه‌نمایش کلید فیزیکی Home قرار دارد که وظایف زیادی برعهده‌اش است.

image
 
image

image
 
image



 

قاب پشتی دستگاه کاملا از فلز ساخته شده و تنها خط‌هایی پلاستیکی در بالا و پایین برای جلوگیری از اختلال آنتن‌دهی قرار گرفته‌اند. این قاب فلزی تا لبه‌های صفحه‌نمایش ادامه پیدا می‌کند. در لبه سمت راست کلیدهای پاور و ولوم و در لبه سمت چپ درگاه سیم‌کارت را می‌بینیم. پایین گوشی اسپیکر در کنار درگاه ارتباطی از نوع Type-C و جک 3.5 میلی‌متری صدا و میکروفون اصلی قرار دارد. بالای گوشی تنها میکرفون دوم جای گرفته است.

پشت گوشی محل قرارگیری دوربین اصلی است. این دوربین شبیه دوربین اچ‌تی‌سی 10 است و زیرش 10 فلاش LED دارد.

درمجموع Pro 6، باوجود شباهت به گوشی‌های دیگر، زیباست و طراحی خاص خودش را دارد. ازنظر خوش‌دستی نیز با گوشی خوش‌دستی روبرویید که به‌راحتی در دستان شما مانور می‌دهد و با جنس بدنه خوبش پتانسیل سال‌ها کار کردن را دارد.

 

image

 

صفحه‌نمایش

این گوشی خوش‌ساخت به صفحه‌نمایش 5.2 اینچی از نوع آمولد با کیفیت فول اچ‌دی مجهز و تراکم پیکسلی‌اش 424 پیکسل در اینچ است. به صفحه که نگاه کنید به کیفیت خوب آن پی می‌برید؛ رنگ‌ها در این صفحه‌نمایش به همان خوبی است که از صفحه‌نمایش آمولد انتظار دارید. اشباع بودن رنگ‌ها زیبایی خاصی به آیکون‌ها و تصاویر گوشی می‌بخشد و عمق زیاد رنگ مشکی، که یکی دیگر از ویژگی‌های خاص صفحات آمولد است، در این گوشی به‌خوبی مشهود است.

تراکم پیکسلی و کیفیتی که در صفحه‌نمایش پرچم‌داران بازار می‌بینیم در این گوشی دیده نمی‌شود، اما برای کارکرد روزانه و حتی تماشای ویدئو همین کیفیت صفحه‌نمایش کافی است و برای گوشی‌ای با قیمتی تقریبا ارزان نیازی به کیفیت بیشتر از این نیست.

 

image

 

چند ترفند خوب برای صفحه‌نمایش در نظر گرفته شده که بعضی از آن‌ها سخت‌افزاری و برخی دیگر نرم‌افزاری است. در زمینه نرم‌افزار میزو ویژگی‌ای به نام Eye-Protection به گوشی اضافه کرده که با فعال کردنش نور صفحه زرد می‌شود و چشمان شما را در نور کم برابر نور آبی محافظت می‌کند و به زودتر خوابیدنتان کمک می‌کند.

در زمینه ترفند سخت‌افزاری برای صفحه‌نمایش، میزو از اپل ایده گرفته و همان چیزی را در این گوشی پیاده کرده است که در آیفون دیده بودیم. صفحه‌نمایش این گوشی به فشار حساس است و میزو آن را Force Touch می‌نامد. این ویژگی باعث می‌شود زمانی که فشارهایی با میزان‌های مختلف به صفحه‌نمایش وارد می‌شود عکس‌العمل‌های مختلفی از گوشی ببینید. به‌طور مثال با فشار دادن انگشت روی آیکون دوربین میانبری باز می‌شود که به شما امکان می‌دهد بدون باز کردن برنامه مستقیم دوربین جلو را فعال کنید. متاسفانه تعداد برنامه‌هایی که از ویژگی پشتیبانی می‌کنند برای اندروید کم است و در حال حاضر فقط به برنامه‌هایی محدود است که از پیش روی گوشی نصب شده‌اند.

 

image

 

سخت‌افزار و کارایی

زیر پوست این گوشی پردازنده‌ای10  هسته‌ای ساخت مدیاتک به نام mt6797t قرار دارد. 2 هسته این پردازنده پرمصرف است و فرکانس 2.5 گیگاهرتزی دارد، 4 هسته مصرف متوسط و فرکانس 2 گیگاهرتزی دارد و درنهایت 4 هسته دیگر کم‌مصرف است و فرکانس 1.4 گیگاهرتزی دارد. در کنار این پردازنده عجیب‌وغریب رم 4 گیگابایتی قرار گرفته تا همه چیز را برای تجربه خوب از گوشی تکمیل کرده باشد. با بسته بودن برنامه حدود 2.5 گیگابایت از این رم آزاد است و به‌تدریج با باز کردن برنامه‌های مختلف 1.5 گیگابایت از رم همیشه آزاد و در اختیار کاربر باقی می‌ماند. پردازنده و رم هماهنگی خوبی با هم دارند و دست این گوشی را در اجرای برنامه‌های سنگین در حنا نمی‌گذارند. بازی آسفالت 8 را روی گوشی نصب کردیم که درنهایت کیفیت و بدون هیچ مشکلی اجرا شد.

 

image

 

سنسور اثرانگشت در قاب جلو گوشی و زیر صفحه‌نمایش در کلیدی فیزیکی قرار دارد. این سنسور سرعت و دقت خوبی دارد و برای فعال کردنش باید یک بار فشارش دهید. این کلید علاوه بر اینکه سنسور اثرانگشت است وظایف دیگری هم برعهده دارد: با فشار دادن آن هرجایی از نرم‌افزار گوشی باشید به صفحه اصلی می‌روید، با لمس آن می‌توانید در منوها به عقب بازگردید و همچنین با نگه‌داشتن این کلید زمانی که صفحه‌نمایش روشن است می‌توانید گوشی را قفل کنید.

 

image

 

گوشی از دو سیم‌کارت همزمان پشتیبانی می‌کند. درگاه هر دو سیم‌کارت در لبه سمت چپ دستگاه قرار دارد و هر دو درگاه از سیم‌کارت نانو پشتیبانی می‌کنند.

 

image

 

اسپیکر کنار درگاه ارتباطی و پایین گوشی قرار گرفته است. حساب زیادی روی این اسپیکر باز نکنید، زیرا برای گوش کردن به موزیک یا کارهایی مربوط به مدیا در نظر گرفته نشده و تنها برای این است که بتوانید در محیط‌های شلوغ صدای زنگ تلفن را بشنوید.

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

پرو 6 به اندروید نسخه 6 مجهز است. روی این اندروید رابط کاربری Flyme قرار گرفته که مخصوص کمپانی میزو است. شاید نام این رابط کاربری را زیاد نشنیده باشید، اما به شما می‌گوییم که یکی از بهترین و پرامکانات ترین رابط‌‌های کاربری‌ است که روی گوشی هوشمند اندرویدی وجود دارد.

خبری از صفحه برنامه‌ها نیست و همه برنامه‌های نصب‌شده روی گوشی در صفحه اصلی قرار دارند. کرکره نوتیفیکیشن بار طراحی کاربردی‌ای دارد و با پایین کشیدن آن آیکون‌هایی مشاهده می‌کنید که به‌خوبی از هم تفکیک شده‌اند و هر تنظیم ضروری‌ای که نیاز داشته باشید در این بخش پیدا می‌کنید.

یکی از بخش‌های جالب نرم‌افزاری حضور تم است. زمانی که روی آیکون تم ضربه بزنید، باید خودتان را آماده کنید تا با دنیایی از تم‌های رنگارنگ روبرو شوید. بیشتر تم‌های موجود زیبا و کاربردی است.

ویژگی‌هایی از این رابط کاربری را که در زمان‌های مختلف به کار ما می‌آمد به شما معرفی می‌کنیم. Network Speed بخشی است که باید در تنظیمات دستگاه آن را فعال کنید. با فعال کردن این بخش در بالای صفحه‌نمایش در کنار خط‌های آنتن عددی مشاهده می‌کنید که در هرلحظه سرعت دانلود شما از شبکه‌ای را نشان می‌دهد که در آن قرار دارید .

همچنین دو ترفند کوچک اما کاربردی در این گوشی دیده می‌شود که کار را برای کاربر بسیار راحت می‌کند. اولین ترفند برای نوتیفیکیشن بار است. زمانی که در صفحه اصلی باشید برای باز کردن این قسمت نیازی نیست حتما انگشت خود را از بالای صفحه‌نمایش به سمت پایین بکشید؛ هرجایی از صفحه اصلی انگشت خود را به سمت پایین بکشید نوتیفیکیشن بار به شما نمایش داده می‌شود. مورد دوم باز کردن لیست برنامه‌های اخیر است: اگر انگشت خود را از پایین صفحه‌نمایش به سمت بالا بکشید لیست برنامه‌ای اخیر به شما نمایش داده می‌شود.

 

image

 

دوربین

میزو پرو 6 با دوربینی 21 مگاپیکسلی و اندازه دهانه دیافراگم f/2.2 عرضه شده است. زیر این دوربین فلاش LED 10 تایی قرار دارد و دوربین جلو هم با کیفیت 5 مگاپیکسلی در نظر گرفته شده است. سنسور 21 مگاپیکسلی کمک می‌کند تا بتوانید در عکسی که با گوشی گرفته‌اید به‌خوبی زوم کنید و آن را ببُرید، اما متاسفانه عکس‌های گرفته‌شده چندان شارپ نیست و جزئیات زیادی در آن‌ها از دست رفته است. حتی در نور مناسب هم نویز در تصاویر مشاهده می‌شود. HDR در برخی شرایط کمک زیادی به دوربین می‌کند، اما متاسفانه عکس‌های گرفته‌شده در این حالت چندان واقعی به نظر نمی‌رسد.

 

image

 

در نور کم وضعیت دوربین بدتر می‌شود. جزئیات زیادی در نور کم از دست می‌رود و در کل عکس‌ها تاریک و پر از نویز است. HDR هم در این وضعیت کاری از دستش برنمی‌آید و در برخی مواقع عکس‌ها را بسیار روشن می‌کند که قابل استفاده نیست.

می‌توانید با دوربین این گوشی با کیفیت 4K فیلم‌برداری کنید، اما نبود OIS خودش را نشان می‌دهد و مشکل دوربین در فوکوس کردن روی سوژه در زمان فیلم‌برداری نیز به‌وضوح به چشم می‌خورد.

 

image

 

دوربین دوم هم در شرایط خوب و محیط بیرون عکس‌های قابل قبولی می‌گیرد و می‌توان برای سلفی روی آن حساب کرد، اما دقت داشته باشید که عکس‌های گرفته‌شده با دوربین دوم این گوشی هم مشکل عکس‌های گرفته‌شده با دوربین اصلی، یعنی نویز زیاد، را دارد.

 

image
 
image

 

نمونه عکس های دوربین اصلی و جلو را در ادامه مشاهده کنید.

 

image

image
 
image

image
 
image

image

image
 
image

image

 

نمونه عکس دوربین دوم در روز

 

image

 

نمونه عکس دوربین اصلی در شب

 

image

image
 
image

image

image
 
image

 

نمونه عکس دوربین دوم در شب

 

image


 

باتری

میزو از باتری با ظرفیت 2560 میلی‌آمپرساعت استفاده کرده است. این باتری روی کاغذ ظرفیت زیادی ندارد، اما در طول یک روز و نیم استفاده به‌راحتی پاسخگوی استفاده سنگین است. در تست ترکیبی توانستیم بدون مشکل نزدیک 2 روز کامل بدون نیاز به شارژ با گوشی کار کنیم. در تست‌های مجزا هم باتری به‌خوبی خودش را نشان داد که نتایجش را در ادامه مشاهده می‌کنید.

در 30 دقیقه بازی آسفالت 8، کاهش درصد باتری برابر 10 درصد و در 1 ساعت فیلم‌برداری 4K میزان کاهش درصد باتری 25 درصد بود. همانطور که مشاهده می کنید در هر دو تست گوشی پتانسیل خوبی از خود نشان داد اما در زمینه شارژ شدن از آن راضی نبودیم و برای شارژش از صفر تا 100 درصد به زمانی در حدود 2 ساعت نیاز است.

 

image

 

نظر جی‌اس‌ام

میزو برند ناشناخته‌ای برای ما ایرانی‌هاست، اما این دلیل نمی‌شود گوشی‌هایش حرفی برای گفتن در بازار نداشته باشند. اولش تصور نمی‌کردیم گوشی‌های این کمپانی بتوانند ما را راضی کنند و نظر ما را به خودشان جلب کنند، اما بعد از مدتی استفاده از Pro 6 نظرمان کاملا در مورد برند میزو و گوشی‌هایش عوض شد. Pro 6 با قیمت رقابتی‌ای که دارد شاید خطری بزرگ برای میان‌رده‌های برندهای دیگر به حساب بیاید و اگر کسی بخواهد مبلغ متوسطی برای گوشی هزینه کند، حتما یکی از بهترین انتخاب‌هایش گوشی‌ای مانند میزو پرو 6 است که امکاناتی در حد و اندازه پرچم‌داران ارائه می‌کند.

 

عکاس: ساناز شریفی

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (28 نظر)

mersad

۱۳۹۶/۱۲/۲۵
راستی دوربینش هم خوبه ،عکس های با کیفیتی میندازه ،من هر چی بگم فایده نداره ،باید تجربه کنی. موفق باشی

mersad

۱۳۹۶/۱۲/۲۵
منوشو تو قسمت پوسته میتونی عوضش کنی تم های جالبی داره ،اتفاقا تم های iosهم داره

javad

۱۳۹۶/۴/۲۶
سلام بله داره

محمد

۱۳۹۶/۳/۶
سلام خسته نباشید
یه سوال داشتم
این گوشی به 3D touch مجهزه؟

مصطفی

۱۳۹۵/۱۲/۴
به درد نمیخوره . تو این رنج قیمت mi 5s و honor 8 و اکسپریا x . فقط همینا . A5 هم بد نیست ولی سخت افزار خوبی نداره و من با ظاهرش حال نمیکنم