خانهمقاله‌ها
با اصطلاحات رایج فروشندگان موبایل آشنا شوید

با اصطلاحات رایج فروشندگان موبایل آشنا شوید

فروشندگان موبایل معمولا از اصطلاحات خاصی استفاده می‌کنند که موجب سردرگمی خریدارانی شده که آشنایی چندانی با دنیای تکنولوژی ندارند. در ادامه این مطلب، پر استفاده‌ترین اصطلاحات تخصصی بازار گوشی‌های هوشمند را با شما در میان خواهیم گذاشت.

۱۴۰۲/۹/۲۹

گوشی‌های موبایل امروزی تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند و با توجه به عواملی چون مشخصات سخت افزاری، قیمت و کاربرد‌های خود، در دسته‌بندی‌های متفاوتی قرار می‌گیرند. فروشندگان موبایل نیز عمدتا برای جذب خریداران از اصطلاحات خاصی استفاده می‌کنند و در صورت عدم آشنایی خریدار با دنیای تکنولوژی، این اصطلاحات به ظاهر پیچیده موجب سردرگمی آنها می‌شود. 

در ادامه این مطلب، تمامی اصطلاحات کاربردی و رایج بازار گوشی‌های همراه که توسط فروشندگان نیز استفاده می‌شوند را با شما در میان خواهیم گذاشت؛ با ما همراه باشید.

apple main.jpg

پر استفاده‌ترین اصطلاحات در بازار گوشی‌های موبایل

 

گوشی پرچمدار

flagship.jpg

گوشی‌های پرچمدار بهترین و قدرتمندترین محصولات هر برند به حساب می‌آیند. این گوشی‌ها که معمولا قیمتی بین ۹۰۰ تا ۱٫۲۰۰ دلار دارند؛ برای تمامی مصارف از جمله گیمینگ، عکاسی و مولتی تسکینگ مناسب هستند. پرچمداران همواره با کیفیت ساخت بالا و نمایشگر‌های باکیفیت شناخته شده‌اند و بهترین چیپست‌های بازار را نیز به همراه دارند؛ بنابراین انتخاب مناسبی برای تمامی کاربران محسوب می‌شوند و تا حدود سه یا چهار سال، نیازی به آپگرید آنها وجود ندارد.

 

گوشی‌ تاشو

foldable.jpg

یکی از نوآوری‌های محدود اخیر در صنعت موبایل، معرفی و عرضه گوشی‌های هوشمند تاشو بود. محبوبیت این دسته از گوشی‌ها، همواره در حال افزایش است و تا به حال برند‌های شناخته شده فراوانی محصولات تاشوی خود را روانه بازار کرده‌اند. تا به حال شاهد فرم‌های متفاوتی از گوشی‌های تاشو بوده‌ایم؛ اما محبوب‌ترین محصولات در این دسته که توسط اکثر سازندگان تولید می‌شود؛ شامل مدل‌های تاشوی عادی و صدفی است.

این گوشی‌ها عمدتا دارای یک نمایشگر اصلی و یک نمایشگر ثانویه هستند و از نظر مشخصات سخت افزاری با پرچمداران در سطح یکسانی قرار دارند. گوشی‌های تاشوی صدفی معمولا با قیمتی مشابه پرچمداران عادی روانه بازار می‌شوند و در سوی دیگر، گوشی‌های تاشوی عادی با قیمت‌هایی بین ۱٫۵۰۰ تا ۱٫۸۰۰ دلار قابل تهیه هستند.

گوشی‌های تاشو هنوز نقش کالاهایی لوکس در بازار را دارند و به همین دلیل، با قیمت‌های سرسام‌آوری به فروش می‌رسند. گوشی‌های تاشوی صدفی در بین کاربرانی که به ظاهر گوشی اهمیت می‌دهند؛ از محبوبیت بالایی برخوردارند و در سوی دیگر، گوشی‌های تاشوی عادی نیز برای کاربران علاقه‌مند به مولتی تسکینگ مناسب هستند. البته با توجه به کمبود فضا در گوشی‌های تاشو، این محصولات معمولا از نظر عملکرد دوربین و عمر باتری چندان قدرتمند ظاهر نمی‌شوند.

 

گوشی میان‌رده

midrange.jpg

گوشی‌های میان‌رده در سال‌های اخیر به پرطرفدارترین گزینه‌ها در بازار ایران تبدیل شده‌اند و خوشبختانه، از نظر امکانات نیز پیشرفت‌هایی باورنکردنی را به همراه داشته‌اند. بازار این گوشی‌ها به شدت رقابتی است و به همین دلیل، گزینه‌های مناسب فراوانی از برند‌های متفاوت قابل تهیه هستند. میان‌رده‌ها معمولا در رده قیمتی ۳۵۰ تا ۷۰۰ دلار به فروش می‌رسند.

برخی از گوشی‌های میان‌رده چیپست‌های مخصوص پرچمداران سال‌های گذشته را به همراه دارند که عملکرد آنها به شکل محسوسی از چیپست‌های میان‌رده سریع‌تر است. استفاده از نمایشگر‌های با نرخ نوسازی بالا توسط سازندگان و پشتیبانی نرم افزاری بهبود یافته نیز تجربه کاربری این محصولات را به پرچمداران نزدیک‌تر می‌کند. البته، باید گفت که میان‌رده‌ها همچنان در بخش دوربین با پرچمداران قابل مقایسه نیستند.

 

گوشی مقرون به صرفه (اقتصادی)

budget.jpg

گوشی‌های مقرون به صرفه یا اقتصادی نیز از جمله دسته‌های محبوب در بازار گوشی‌های موبایل محسوب می‌شوند. این گوشی‌ها با قیمتی معقول، گزینه‌های مناسبی برای کاربرانی بوده که به دنبال یک تجربه کاربری قابل قبول و امکانات پایه هستند.

این گوشی‌ها معمولا از چیپست‌هایی چندان پیشرفته استفاده نمی‌کنند؛ اما همچنان امکانات اساسی مانند دوربین، سنسور اثر انگشت و اتصالات ارتباطی را به همراه دارند. گوشی‌های اقتصادی برای کاربرانی ساخته شده که با بودجه‌های محدود، نیاز به یک گوشی برای ارتباطات روزمره و استفاده از اپلیکیشن‌ها را دارند. این دسته از گوشی‌ها معمولا با قیمت ۱۵۰ تا ۳۰۰ دلار قابل تهیه هستند. اضافه شدن امکاناتی چون نمایشگر‌های اولد و با نرخ نوسازی بالا به برخی از گوشی‌های اقتصادی سال‌های اخیر، آنها را به گزینه‌های جذاب‌تری نسبت به نسل‌های پیشین تبدیل کرده است.

 

گوشی ساده (فیچرفون)

featurephone.jpg

گوشی‌های ساده یا فیچرفون که همچنان طرفداران خود را دارند؛ بهترین گزینه برای کاربرانی بوده که به دنبال یک تجربه کاربری ساده و ابتدایی هستند. این گوشی‌ها اغلب دارای نمایشگر کوچک، دکمه‌های فیزیکی، و عملکرد محدودتر در مقایسه با گوشی‌های هوشمند هستند و قیمت آنها نیز معمولا کمتر از ۱۰۰ دلار است. فیچرفون‌ها معمولا دوربین‌های بسیار ابتدایی را به همراه دارند و بسیاری از مدل‌ها نیز بدون دوربین روانه بازار می‌شوند. کاربرد اصلی این گوشی‌ها، برقراری تماس‌های تلفنی و ارسال پیامک است.

این گوشی‌ها به دلیل سادگی عملکرد، مصرف کمتر باتری و عدم نیاز به اتصالات پیچیده، برای افراد مسن، کودکان یا افرادی که علاقه چندانی به استفاده از تکنولوژی ندارند؛ انتخاب مناسبی هستند.

 

گوشی گیمینگ

gaming.jpg

گوشی‌های گیمینگ یا مخصوص بازی، دسته‌ای خاص از گوشی‌های هوشمند هستند که به طور اختصاصی برای علاقه‌مندان به بازی‌های موبایل طراحی و بهینه‌سازی شده‌اند. این گوشی‌ها عمدتا به همراه نسخه اورکلاکد چیپست‌های مخصوص پرچمداران روانه بازار شده و دارای سیستم خنک کننده بهبود یافته و نمایشگر‌های با نرخ نوسازی ۱۴۴ یا ۱۶۵ هرتزی هستند.

برخی از سازندگان همچنین برای خلق تجربه‌ای بهتر برای گیمر‌های موبایلی، تریگر‌های مخصوص بازی را نیز روی بدنه گوشی قرار داده‌اند. گوشی‌های گیمینگ در رده‌های قیمتی متفاوتی در بازار دیده می‌شوند و در سال‌های اخیر حتی شاهد عرضه گوشی‌های میان‌رده با تمرکز روی گیمینگ نیز بوده‌ایم. قیمت این محصولات در گران‌ترین حالت، به حدود ۲٫۰۰۰ دلار نیز می‌رسد.

گوشی‌های گیمینگ برای اکثر افراد چندان کاربردی نیستند و پرچمداران عمدتا انتخاب‌های بهتری نسبت به آنها محسوب می‌شوند. با این وجود، می‌توان گوشی‌های گیمینگ را به برخی از کاربران که زمان بیشتری را به بازی‌های موبایل اختصاص می‌دهند یا به دنبال عمر باتری بیشتری نسبت به پرچمداران عادی هستند؛ توصیه کرد.

 

گوشی‌ مقاوم

rugged.jpg

کاربرانی که در مکان‌هایی چون معادن، کارگاه‌های صنعتی یا ساختمانی و میادین نفتی یا گازی فعالیت می‌کنند؛ اهمیت چندانی به طراحی و ظاهر گوشی نداده و بیشتر به دنبال محصولاتی جان‌سخت و مقاوم هستند. گوشی‌های مقاوم، برای این دسته از افراد ساخته شده‌اند و در کنار مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد غبار، استاندارد‌های نظامی مانند مقاومت در برابر ضربه و شوک را نیز به همراه دارند.

از نظر مشخصات سخت افزاری، این گوشی‌ها معمولا هم‌سطح با محصولات میان‌رده هستند و بر خلاف پرچمداران، خبری از متر‌یال‌های شکننده مانند شیشه در قاب پشتی آنها نیست. گوشی‌های مقاوم معمولا از جنس پلاستیک فشرده و تقویت شده یا فلزات مقاوم ساخته شده‌اند. این گوشی‌ها برای علاقه‌مندان به کمپینگ و طبیعت‌گردی نیز مناسب هستند و برخی از آنها دکمه‌هایی اختصاصی برای روشن کردن چراغ قوه را نیز به همراه دارند. این گوشی‌ها رده قیمتی خاصی نداشته و با قیمت‌هایی بین ۳۰۰ تا ۹۰۰ دلار در بازار دیده می‌شوند.

 

گوشی رجیستر شده

registered.jpg

از زمان آغاز اجرای طرح رجیستری، تمامی گوشی‌های موبایل کشور باید جهت ادامه دریافت خدمات ارتباطی در سامانه همتا ثبت و رجیستر شوند. گوشی‌های رجیستر شده از طریق منابع قانونی وارد کشور شده‌اند و دارای کد فعالسازی برای ثبت در سامانه همتا هستند. رجیستر کردن گوشی‌های قانونی و دارای کد فعالسازی در سامانه همتا شامل هیچگونه هزینه‌ای نشده و نباید مبلغی را بابت آن به فروشنده پرداخت کنید.

 

گوشی رجیستر نشده

unregistered.jpg

برخی از گوشی‌های بازار به روش‌های غیر قانونی یا از طریق مسافر وارد کشور شده‌اند و فاقد کد فعالسازی برای رجیستری هستند. در سال‌های اخیر، امکان رجیستر کردن جدیدترین مدل‌های آیفون (سری آیفون ۱۴ و ۱۵) در ایران وجود ندارد و این گوشی‌ها، محبوب‌ترین محصولات بدون رجیستری در بازار به حساب می‌آیند. به دلیل مشکلات این گوشی‌ها و همچنین محدودیت ۳۰ روزه پرداخت هزینه‌های گمرک برای دریافت کد فعالسازی که شامل آیفون‌های جدید نیز نمی‌شود؛ توصیه می‌کنیم تا از خرید گوشی‌های رجیستر نشده خودداری کنید.

 

گوشی اکتیو

active.jpg

اگر از کاربران گوشی‌های آیفون هستید؛ احتمالا تا به حال اصطلاح گوشی «اکتیو» یا «نات اکتیو» را از فروشندگان شنیده‌اید. گوشی‌های اکتیو یک‌بار در کشور صادر کننده باز شده و سپس به اینترنت وصل شده‌اند. این گوشی‌ها در واقع آکبند هستند؛ اما به دلیل فعال شدن پیش از ورود به کشور، معمولا مدت زمان گارانتی بین المللی کمتری را نسبت به مدل‌های نات اکتیو ارائه می‌دهند.

 

گوشی نات اکتیو

not active.jpg

این گوشی‌ها به معنای واقعی آکبند هستند و هرگز توسط شرکت وارد کننده باز یا روشن نشده‌اند. گوشی‌های نات اکتیو به دلیل ارائه گارانتی بین المللی از زمان خرید و نبود مشکلاتی چون خط و خش بر اثر بی دقتی وارد کننده در زمان فعالسازی، گزینه بهتری نسبت به نمونه‌های اکتیو محسوب می‌شوند. کاربران آیفون می‌توانند برای بررسی اکتیو یا نات اکتیو بودن دستگاه جدید خود، به این آدرس مراجعه کرده و سپس شماره سر‌یال گوشی را وارد کنند.

 

گوشی ریفربیشد (ریفر)

refurbished.jpg

شرکت‌های سازنده معمولا پس از تحویل گرفتن گوشی‌های مشکل‌دار و مرجوعی از کاربران، قطعات خراب آنها را تعویض کرده و پس از یک انجام یک چکاپ کلی برای اطمینان از سلامت دستگاه، آنها را مجددا پلمب می‌کنند و با قیمت پایین‌تری به فروش می‌گذارند. متاسفانه، برخی از این گوشی‌ها وارد بازار کشور ما شده و به عنوان دستگاه‌های پلمب و با قیمت اصلی توسط فروشندگان سودجو به کاربران تحویل داده می‌شوند.

برخی از گوشی‌های ریفربیشد نیز هرگز به شرکت سازنده راه نیافته و توسط تعمیرکاران متفرقه و با قطعات غیر رسمی بازسازی می‌شوند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم تا به طور کلی از خرید این گوشی‌ها اجتناب کنید.

 

گوشی ریپک

repacked.jpg

گوشی‌های ریپک عمدتا دستگاه‌های ریفربیش شده توسط تعمیرکاران متفرقه و غیر رسمی هستند که به عنوان گوشی آکبند بسته بندی شده و به فروش می‌رسند. این گوشی‌ها کمترین ارزش خرید را در بازار داشته و احتمال استفاده از قطعات غیر رسمی در آنها بسیار بالاست. 

در هنگام خرید گوشی حتما به شماره IMEI روی جعبه دقت کنید و آن را با شماره نمایش داده شده توسط گوشی مطابقت دهید. به جعبه گوشی نیز دقت داشته باشید و در صورت مشاهده فونت‌های بی‌کیفیت، عبارت‌های نادرست یا باز بودن چسب‌ها، از تحویل گرفتن گوشی خودداری کنید. 

 

گوشی بدون جعبه

no-box.jpg

برخی از فروشندگان در بورس‌های شناخته شده موبایل یا کاربران در پلتفرم‌های اینترنتی، گوشی‌های کارکرده بدون جعبه را به فروش می‌گذارند. قیمت این گوشی‌ها معمولا بسیار پایین‌تر از نمونه‌های دارای جعبه است؛ اما این گوشی‌ها معمولا سرقتی هستند و به همین دلیل خرید آنها را توصیه نمی‌کنیم.

 

خدمات نرم افزاری

apps.jpg

یکی از ترفند‌های فروشندگان برای دریافت هزینه‌های اضافی از خریداران گوشی، انجام خدماتی چون نصب آپدیت‌، اپلیکیشن و بازی برای کاربر است. اینگونه خدمات، به هیچ عنوان ارزش پرداخت هزینه اضافی را ندارند و فایل نرم افزار‌های این افراد نیز معمولا به روز نبوده و از منابع نامطمئن دریافت شده است؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که از پرداخت این هزینه‌ها اجتناب کرده و این نرم افزار‌ها و آپدیت‌ها را به طور رایگان و از منابع رسمی دریافت کنید.

مقاله‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (97 نظر)

علیرضا کریمی یزدی

۱۴۰۲/۳/۲۵
یعنی زود چیدنش. ولی ایرادی نداره و شما چند وقت توی نور و جای گرم بذاریش زود میرسه و اماده میشه

صابر

۱۴۰۰/۸/۲۲
گوشی با کارتن خام معنی اش چیه
مثلاً گوشی اس۲۱ الترا با کارتن خام قیمتش 11.500000تومان میفروشن

حسین

۱۴۰۰/۴/۲۸
انگار همین دیروز بود، گوشی با یک تومن دو تومن ???‍♂️.
الان رویا شده...

حسین

۱۳۹۸/۱۰/۱
منظور از گوشی شرکتی چیست
آیا گوشی آکبند و نو هست
یا گوشی کار کرده و دوباره بسته بندی شده خواهشن جواب درست بدهید با تشکر

حسین

۱۳۹۸/۱۰/۱
گوشی شرکتی گوشی آک هست یا کار کرده دوباره بسته بندی شده