خانهاخبار
والپیپر مشکی و تاثیر آن بر مصرف باتری در صفحه نمایش‌های امولد

والپیپر مشکی و تاثیر آن بر مصرف باتری در صفحه نمایش‌های امولد

همواره شنیده‌ایم که اگر تصویر پس زمینه گوشی خود که صفحه نمایش AMOLED دارد را کاملا مشکی انتخاب کنیم، میزان مصرف باتری گوشیمان کاهش می‌یابد. اما این مقدار واقعا چقدر است؟
۱۳۹۵/۸/۲۸
image

پنل‌های LED که AMOLED نیز نوعی از آن است، برای تشکیل تصویر از تعداد زیادی ال‌ای‌دی استفاده می‌کنند که با روشن و خاموش شدن خود، تصویر مورد نظر را تشکیل می‌دهند. از آنجا که برای رنگ مشکی تنها کاری که باید انجام شود خاموش شدن ال‌ای‌دی‌های مربوطه در محل رنگ مشکی است، ثابت شده است که در صورت استفاده از تصاویر پس زمینه تیره مصرف صفحه نمایش کاهش می‌یابد. اما واقعا این کاهش مصرف انرژی چقدر است؟ در این مطلب به شما نشان می‌دهیم که تصاویر پس زمینه سیاه آنقدرها که تصور می‌کنید مصرف صفحه نمایش گوشی شما را کاهش نمی‌دهند.

برای اینکه ببینیم تصاویر پس زمینه تیره چه مقدار در مصرف باتری تاثیرگذار هستند، سه گوشی محبوب با صفحه نمایش AMOLED را آماده کردیم: Galaxy S7 edge، OnePlus 3 و Nexus 6P. سپس میزان روشنایی صفحه را هنگام نمایش یک تصویر سفید در میزان ثابتی تنظیم کردیم. البته درست است که روشنایی صفحه گوشی‌ها در شرایط استفاده متغیر است (به خصوص اگر گزینه تنظیم خودکار نور صفحه نمایش روشن باشد)، اما میزان روشنایی که ما در نظر گرفتیم مقداری متوسط و مناسب بود. در نهایت نیز اطمینان حاصل کردیم هیچ اپلیکیشنی در پس زمینه آزمایش ما را با مشکل رو به رو نکند.

در آزمایش ما 50 تصویر پس زمینه مختلف برای این سه گوشی تنظیم شد تا ببینیم که کدام یک از این سه گوشی در شرایط برابر صفحه نمایششان مصرف بالاتری دارد. از طرفی میزان مصرف انرژی زمانی که یک صفحه زمینه کاملا سیاه یا سفید استفاده شود را نیز اندازه گرفتیم. نتایج بررسی در نمودار زیر آورده شده است. ستون سفید میزان مصرف انرژی هنگام استفاده از پس‌ زمینه سفید، ستون سیاه میزان مصرف انرژی هنگام استفاده از پس‌ زمینه سیاه و ستون زرد میانگین مصرف انرژی هنگام استفاده از 50 تصویر مذکور بر حسب میلی‌وات است.

image

برای اینکه این نمودار را به نتایجی قابل فهم‌تر تبدیل کنیم، با توجه به ظرفیت باتری هر گوشی، درصد کاهش مصرف انرژی هنگام استفاده از تصویر پس‌‌ زمینه مشکی را محاسبه کردیم:

  • در گلکسی اس 7 اج اگر از والپیپرهای معمولی به والپیپر مشکی مهاجرت کنید 1.2 درصد و اگر تصویر زمینه کاملا سفید را به تصویر زمینه کاملا مشکی تغییر دهید، حداکثر 3.2 درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنید.
  • در وان‌ پلاس 3 اگر از والپیپرهای معمولی به والپیپر مشکی مهاجرت کنید 0.6 درصد و اگر تصویر زمینه کاملا سفید را به تصویر زمینه کاملا مشکی تغییر دهید، حداکثر  4.5 درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنید.
  • در نکسوس 6 پی اگر از والپیپرهای معمولی به والپیپر مشکی مهاجرت کنید  1.4 درصد و اگر تصویر زمینه کاملا سفید را به تصویر زمینه کاملا مشکی مشکی تغییر دهید، حداکثر 4.6 درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنید.

به نظر زیاد نیست، نه؟

نتیجه گیری

در اینکه استفاده از صفحه زمینه سیاه در مصرف صفحه‌ نمایش‌های امولد تاثیرگذار است، هیچ شکی نیست. به همین دلیل است که کاربران پرمصرف سعی می‌کنند از والپیپرهای تیره برای گوشی خود استفاده کنند و حتی گوشی‌ای مانند وان پلاس 3 این قابلیت را داخل رابط کاربری خود دارد. و به همین دلیل است که برخی از گوشی‌های هوشمند با تم‌های تیره به بازار عرضه می‌شوند.

با وجود این موارد، نتایج بررسی ما نشان می‌دهد که تغییر پس زمینه به تصویری تیره، آن‌قدرها در مصرف باتری گوشی شما تاثیرگذار نیست. البته درست است که این کار چند دقیقه میزان روشن ماندن صفحه نمایشتان را افزایش دهد، به خصوص اگر همیشه روشنایی صفحه نمایش را در حداکثر خود تنظیم می‌کنید یا باتری گوشیتان ظرفیت بالایی ندارد، اما در گوشی‌های پرچم‌داری که به صفحه نمایش AMOLED مجهز شده‌اند، این کار اثر آنچنان قابل توجهی ندارد. این بیشتر به آن خاطر است که ما اکثرا با گوشیمان در حال بازی هستیم یا داریم از اپ خاصی استفاده می‌کنیم.

نظر شما در مورد این بررسی چیست؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (35 نظر)

جوادgh

۱۳۹۵/۸/۳۰
بچه ها این آقا رییس بعدی سامسونگه

kamran

۱۳۹۵/۸/۳۰
باش ://///

هادی

۱۳۹۵/۸/۲۹
همتون مثالهای عجیبی میزنین ولی مطمئن باشین همه مشکل مغزی ندارن و کم عقل یا احمق نیستن وقتی سامسونت در این حد میتونه فروش کنه زیاد ربطی به تبلیغات نداره امروزه همه تا مطمئن نشن چه گوشیی به کارشون میاد براش هزینه نمیکنن. به سلایق و نظر هم احترام بیشتری بزاریم

پوریا

۱۳۹۵/۸/۲۹
سامسونگ موفق نوت 7 که کلی به اعتبارش ضرر زد میخواد یه چیزی بزنه تک باشه میزنن خودشون میترکونن

الکس

۱۳۹۵/۸/۲۹
آتیش شما میگیرین که هزار سال هم به کیفیت دوربین و سخت افزار.و محبوبیت الجی و اچ تی سی و نوکیا موتورولا و کاترپیلار و امثال این برندهای معتبر نمیرسین و باید تو خواب برسین گوشی های آشغالتون به کیفیت اونا برسن ضمنا جهت اطلاع من میخولستم از گمراهی بیرونتون کنم که سامی کیفیتی نداره