خانهاخبار
آیفون در گذر زمان

آیفون در گذر زمان

همان‌طور که می‌دانید، آیفون 7 باوجود ارتقای سخت‌افزاری، تغییرات عمده‌ای نسبت به نسل قبل خود نداشته است و شاید مهم‌ترین خبر در مورد آیفون جدید حذف پورت 3.5 میلی‌متری هدفون باشد. قبل از اپل معنای گوشی هوشمند تنها به نوکیا و سیمبین و ویندوز فون ختم می‌شد، اما اپل با ارائه آیفون توانست دنیای اسمارت‌فون‌ها را تغییر دهد و شروع‌کننده بازی جدیدی در حوزه گوشی‌های هوشمند بود. در این پست قصد داریم از شروع این قصه و تولد اولین آیفون با شما باشیم و با هم ببینیم سوگلی اپل از ابتدا تاکنون دچار چه تغییراتی شده است.
۱۳۹۵/۷/۷

تولد اولین آیفون

سال 2007 در حالی که نوکیا با سیمبینش یکه‌تاز بازار به‌اصطلاح گوشی هوشمند بود به‌یک‌باره در کنفرانس MacWorld 2007 اپل تعریف جدیدی برای گوشی هوشمند و البته صفحه نمایش لمسی ارائه داد و آیفون را به دنیا معرفی کرد. استیو جابز باافتخار روی صحنه آمد و آیفون را انقلابی در صنعت موبایل نامید. او گفت: «ترکیب آیپاد و گوشی همراه را آیفون نام گذاری کرده‌ایم» و این‌گونه شد که دنیا با واژه آیفون آشنا شد.

image

 

iPhone 3G

یک سال بعد نسل دوم آیفون یعنی آیفون 3G با تکیه بر قابلیت‌های ارتباطی قوی‌تر نظیر پشتیبانی از شبکه 3G معرفی شد. گرچه این مدل تغییرات زیادی در ظاهر نسبت به آیفون نداشت، به مارکت نرم‌افزارهای اپل دسترسی پیدا کرده بود و کاربر می‌توانست نرم‌افزارهای موردنیاز خود را از این طریق دانلود کند.

 

image

 

iPhone 3GS

سومین ستاره آیفون نیز از همان زبان طراحی نسل‌های پیشین تبعیت می‌کرد و اپل تنها به ارتقای پردازنده و رم و البته دوربین بسنده کرد.

 

image

 

image

 

iPhone 4

سال 2010 اولین تغییرات جدی در آیفون 4 صورت گرفت. تعریف جدیدی برای قرارگیری آنتن در این گوشی ارائه شد، اما بلافاصله با عرضه iPhone 4 در بازار شکایت‌ها از افت آنتن شروع شد و برخی خریداران با نصب چسبی روی کناره گوشی با این مشکل مدارا کردند. پردازنده یک گیگاهرتزی، رم 512 مگابایتی، ارتقای کیفیت صفحه نمایش و ارتقای دوربین از ویژگی‌های این گوشی بود؛ و این آخرین باری بود که استیو جابز روی صحنه می‌آمد و باافتخار از محصولات اپل سخن می‌گفت.

 

image

 

iPhone 4s

4s نسل بعدی آیفون‌ها بود. این گوشی در سال 2011 با تغییرات ظاهری اندک و تغییرات سخت‌افزاری خوب نظیر ارتقای دوربین، پردازنده سریع‌تر و البته حل مشکل آنتن، که در نسل قبلی باعث حرف‌وحدیث شده بود، به بازار آمد.

 

image

 

image

 

iPhone 5

شاید اصرار استیو باعث شده بود همه آیفون‌ها تا قبل از معرفی آیفون 5 با صفحه نمایش 3.5 اینچی معرفی شوند، اما برای رقابت با دیگر کمپانی‌ها لازم بود صفحه نمایش آیفون بزرگ‌تر شود. سال 2012 به‌جای استیو جابز تیم کوک افتخار معرفی آیفون جدید را بر عهده داشت. صفحه نمایش 4 اینچی با رزولوشن بالاتر، پردازنده بهتر و رم بیشتر از قابلیت‌های این آیفون بود و البته تغییرات اندکی هم در ظاهر این محصول مشاهده می‌شد.

 

image

 

iPhone 5c and 5s

نکته قابل توجه در کنفرانس آیفون سال 2013 معرفی 2 آیفون جدید بود. 5s تنها نسخه بهبودیافته 5 بود و سورپرایز چندانی غیر از حسگر اثر انگشت در آن دیده نمی‌شد؛ البته همان حسگر اثر انگشت بااینکه نوآوری محسوب نمی‌شد، باعث شد دیگر برندها استفاده از حسگر اثر انگشت در محصولات خود را جدی‌تر بگیرند. محصول دیگر اپل 5c بود. این مدل با بدنه پلاستیکی قصد داشت نسخه ارزان‌تری از آیفون باشد. از نظر مشخصات سخت‌افزاری تقریبا با نسخه اصلی تفاوتی نداشت و البته چندان هم با استقبال مواجه نشد.

 

image

 

image

 

iPhone 6 and 6 Plus

سال 2014 اپل تصمیم به بازطراحی آیفون خود گرفت و البته به ریسک بزرگی نیز دست زد و آن بزرگ‌تر کردن صفحه نمایش و معرفی آیفونی با صفحه نمایش 5.5 اینچی بود. این تصمیمی استراتژیک در آن زمان بود، چراکه برندهایی چون سامسونگ گوشی‌هایی با صفحه نمایش بزرگ عرضه کرده بودند و اصطلاح جدیدی به نام فبلت مورد استقبال قرار گرفته بود. داشتن صفحه نمایش بزرگ‌تر حسرتی شده بود بر دل کاربران آیفون. این تصمیم البته عواقبی نیز چون خم شدن آیفون 6 پلاس برای اپل داشت که در آن زمان سروصدای زیادی به پا کرد.

 

image

 

 

iPhone 6s and 6S Plus

باوجود انتقادهایی که بابت خم شدن 6 Plus به اپل شد، این شرکت دست از تلاش خود برنداشت و نسخه بعدی این گوشی را در سال 2015 معرفی کرد. این نسخه بدنه‌ای مقاوم‌تر داشت و البته دیگر انتقادی از خم شدن آن نشد. دو آیفون جدید اپل هیچ تغییر ظاهری نسبت به نسل قبلی داشتند و کمتر کسی با نگاه اول متوجه تفاوت آن‌ها می‌شد. تنها نوآوری جدید اپل در این سال استفاده از قابلیت لمس سه‌بعدی در صفحه نمایش بود.

 

image

 

image

 

iPhone SE

اپل برخلاف سنت خود، که آیفون‌ها را سال به سال معرفی می‌کرد، تصمیم گرفت یک آیفون هم در میانه سال معرفی کند. این بار زیاد خود را به‌زحمت نینداخت تا آیفونی متفاوت ارائه کند، بلکه همان آیفون 5s را به‌روز کرد تا کسانی که آیفون را دوست دارند اما اندازه بزرگ صفحه نمایش را نمی‌پسندند، این گوشی را بخرند. این آیفون امکانات به‌روزی داشت و iPhone SE نام گرفت.

 

image

 

iPhone 7 and 7 Plus

آیفون 7 و آیفون 7 پلاس نیز با همان زبان طراحی آیفون 6 ارائه شدند و تنها قابلیت‌هایی چون بدنه ضدآب و حذف پورت 3.5 میلی‌متری هدفون و البته دوربین دوگانه در مدل پلاس کلیدواژه‌های اصلی این دو مدل جدید آیفون هستند. از این نکات که بگذریم، در قسمت سخت‌افزار شاهد ارتقای بسیار خوبی هستیم؛ جایی که پردازنده A10 Fusion و چیپ‌ست گرافیکی برای اجرای بازی‌های پرقدرت حرف اول را می‌زنند.

 

image

 

آیفون 8 و دهمین سالگرد آیفون

اینکه چرا اپل طراحی آیفون‌های جدیدش را چندان تغییر نداده سوالی است که اکثر طرفداران اپل می‌پرسند؛ اما حدسی که می‌توان زد این است که اپل به‌احتمال زیاد تمام نیروی خود را بر طراحی آیفون‌های سال آینده متمرکز کرده است و انتظار می‌رود سال آینده و هم‌زمان با ده سالگی آیفون شاهد معرفی محصولاتی متفاوت از اپل باشیم. نظر شما چیست؟ آیا آیفون 7 را خریداری می‌کنید یا ترجیح می‌دهید منتظر آیفون‌های سال آینده باشید؟

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (23 نظر)

amir

۱۳۹۵/۱۰/۸
علكی مِگههههه...

sink

۱۳۹۵/۷/۹
اقا چرا با اعداد بازی میکنید . 9 ساله که دارین خودتونو گول میزنید
تو تولد 5 سالگی چه اتفاقی افتاد که تو 10 سالگی بیوفته؟! اصلا از کجا معلوم قراره اون تحولی که منتظرشین تو 10 سالگی باشه و تو 100 سالگی نباشه؟! این برند هر سال فوق نوآوریش اضافه کردن 2 مگاپیکسل به دوربین و یه اسپیکر و یه رنگ جدیده! تو این 9 سال چه کرد که سال بعد بکنه توی این بازار که همه میخوان یه شبیه راه صد ساله رو برن چرا منتظر تشریفاته؟؟؟!! اگه میتونست همین ایفون 7 رو بدرد بخور میساخت
والا عوام فریبی هم حدی داره...
همش لب و دهن...
همش ادعا....

اشکان

۱۳۹۵/۷/۹
این مقاله فوق العاده بود. چون برای اون دسته از طرفداران بی اطلاع آیفون که هیچی از تاریخچه این گوشی نمیدونن و فقط تعصبی برخورد میکنن میفهمونه که آیفون تنها نوآوری که انجام داده ارائه گوشی لمسی بود وگرنه هیچ نوآوری دیگه ای نداشته بلکه از بقیه عقب بود.اشکالاتی هم که در مدل های مختلف داشته واقعا خنده داره.

amir

۱۳۹۵/۷/۸
اپل واقعا گوشی های خوبی دارد ولی قیمتش بالا است

َAliEhsan

۱۳۹۵/۷/۸
خوب قبل از آیفون ، htc اولین گوشی لمسی دنیارو معرفی کرد.