خانهاخبار
آیا گوشی من اندروید 7 را دریافت می‌کند؟

آیا گوشی من اندروید 7 را دریافت می‌کند؟

این سوالی است که خیلی از شما منتظر شنیدن پاسخ آن هستید. با اینکه پاسخ دادن به آن کمی سخت و پیچیده است اما در ادامه سعی کرده‌ایم به تمام سوالاتی که ممکن است در رابطه با دریافت اندروید 7 برای شما پیش بیاید پاسخ دهیم. پس اگر می‌خواهید بدانید آیا گوشی شما به اندروید 7 آپدیت می‎شود یا خیر تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.
۱۳۹۵/۶/۲۹

پس از معرفی نسخه 7 اندروید، که به نوقا شهرت دارد، از گوشی‌هایی نام بردیم که شانس بسیار زیادی برای دریافت اندروید 7 دارند. اما سوالی که برای خیلی‌ها پیش آمده، و همواره از من می‌پرسند، این است: به جز گوشی‌های این فهرست کدام گوشی‌‌ها نسخه 7 را دریافت می‌کنند؟

پاسخ به این سوال کمی سخت و پیچیده است. متاسفانه در دنیای اندروید نمی‌توان جواب قطعی به آن داد. برخلاف iOS، شرکت‌ها و عوامل متعددی در انتشار یک آپدیت دخیل هستند و اینطور نیست که فقط شرکت سازنده مسئول آپدیت کردن یا نکردن یک گوشی باشد.

image

 

چه دست‌هایی در کار است؟

اگرچه اکثر کاربران، شرکت‌سازنده گوشی خود را مسئول انتشار به‌روزرسانی‌های جدید می‌دانند اما سدهای زیادی بر سر راه سازندگان وجود دارد تا بتوانند یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری را منتشر کنند.
مثل همه نرم‌افزارها، سیستم عامل اندروید نیز برای اجرا نیاز به یکسری ملزومات دارد در نتیجه اگر دستگاهی این ملزومات را نداشته باشد قادر به اجرای اندروید نخواهد بود.
پس از اینکه نسخه جدید اندروید تقریبا آماده شد گوگل کدهای آن را به تولیدکنندگان سخت‌افزار، مثل کوالکام، می‌سپارد تا درایورهای مورد نیاز قطعات خود را به آن بیافزایند. در این مرحله اگر قطعی حداقل‌های مورد نیاز نسخه جدید اندروید را نداشته باشد حذف می‎شود.
سپس نوبت به شرکت‌های تولیدکننده تلفن همراه می‌رسد تا تعیین کنند کدام محصولات صلاحیت لازم برای دریافت نسخه جدید را دارند. گاهی اوقات بنا بر سیاست‌های یک شرکت بعضی از مدل‌ها دیگر آپدیت نمی‌شوند و گاهی این شرکت‌ها مجبور  می‎شوند بعضی دستگاه‌ها را کنار بگذارند، مثل Xperia Z3.

image

سد بعدی اپراتورهای مخابراتی هستند که در مقابل انتشار به‌روزرسانی‌های جدید سخت مقاومت می‌کنند و این پروسه را به تاخیر می‌اندازند تا جایی که ممکن است اجاز اپدیت به بعضی از گوشی‌ها در شبکه یک اپراتور داده نشود درحالی که اپراتور دیگر همان دستگاه را به‌روز کرده باشد.
با توجه به تنوع برند و قطعات دستگاه‌های اندرویدی، طبیعی است که روند به‌روزرسانی همه آنها کار سخت و دشواری باشد. هرچه جلوتر رویم دستگاه‌های قدیمی اولویت کمتری برای شرکت‌ها پیدا می‌کنند و در نهایت تصمیم به قطع پشتیبانی و عدم انتشار نسخه جدید گرفته می‎شود.

 

آیا گوشی من به اندروید 7 آپدیت می‎شود؟

یکی از ملزومات دریافت نسخه 7 برای دستگاه‌های اندرویدی پشتیبانی سخت‌افزاری از رابط گرافیکی Vulkan یا OpenGL 3.1 است. بنابراین اگر GPU دستگاه شما از آنها پشتیبانی نکند متاسفانه باید این خبر بد را به شما بدهم که انتشار رسمی اندروید 7 (و نسخه‌های بعدی) برای آن ملغی است.
جالب اینجاست حتی اگر گوشی‌ شما از Vulkan و OpenGL 3.1 هم پشتیبانی کند باز هم تضمینی برای دریافت اندروید نوقا وجود ندارد چون همانطور که گفتم ممکن است سازنده گوشی یا سازنده سخت‌افزار یا اپراتور مخابراتی تمایلی به انجام این کار نداشته باشد!
با این توضیح، در فهرست زیر نام پردازنده‌‌های گرافیکی و تراشه‌های موبایلی را می‌بینید که قادر به پشتیبانی از Vulkan یا OpenGL 3.1 نیستند. پس اگر در فهرست مشخصات گوشی خود نام یکی از آنها را دیدید باید بدانید شانس دریافت رسمی نسخه 7 اندروید را از سوی سازندگان نخواهید داشت.

GPU

SoC

سری Mali-600 و Mali-720

Exynos

5250, 5260, 5410, 5420, 5422, 5430, 5800, 7580

Mediatek

MT6735, MT6753

Kirin

920, 925, 930, 935

سری Adreno 300

Snapdragon

200, 208, 210, 212, 400, 410, 412, 600, 800, 801

سری SGX543, SGX544, SGX554

MediaTek

MT5327, MT6589M, MT6589T, MT6589, MT8117, MT8121, MT8125, MT8389

Atom

Z2460, Z2520, Z2560, Z2580, Z2760

Exynos

5410

 
اما اگر مشخصات SoC یا GPU گوشی شما با آنچه در جدول بالا آمده است مطابقت نداشت این شانس (هرچند کم) وجود دارد که آپدیت اندروید 7 را دریافت نمایید.

 

گوشی من کی آپدیت می‎شود؟

فرض می‌کنیم سازنده گوشی شما انتشار اندروید 7 را رسما تایید کرده باشد. در این شرایط خیلی‌ها مشتاقند تاریخ دقیق دریافت نسخه جدید اندروید را بدانند، اما واقعیت این است حتی خود شرکت سازنده هم از این تاریخ اطلاع ندارد!
از آنجا که اکثر شرکت‌های اندرویدی در سیستم عامل دست می‌برند و آن را مطابق نیاز و خواسته‌های خود تغییر می‌دهند چند ماه طول می‌کشد تا همه چیز برای کاربر نهایی آماده شود. در این میان مشکلات فنی نیز تاریخ انتشار آپدیت را به تاخیر می‌اندازد به همین خاطر اکثرا تاریخ انتشار را حدودی اعلام می‌کنند. معمولا اولویت شرکت‌ها با گوشی‌های پرچمدار جدیدتر است و بعد از آپدیت کردن آنها به سراغ گوشی‌های میان‌رده، و شاید پایین‌رده، می‌روند.

 

باید بی‌خیال اندروید 7 بشوم؟

نه! درست است که شما از دریافت آپدیت رسمی اندروید نوقا ناتوان خواهید شد اما هستند توسعه‌دهندگان آزادی که نسخه‌های جدید اندروید را برای گوشی‌های قدیمی منتشر می‌کنند. مثل Nexus 5 ،LG G3 ،Xperia Z2 ،Galaxy Note و حتی HTC HD2 که کاستوم رام اندروید 7 برای آنها آماده شده است.
پس اگر گوشی شما در لیست اعدامی‌های اندروید 7 قرار دارد بهتر است به دنبال کاستوم رام مناسب برای آن باشید. بهترین مکان برای پیدا کردن کاستوم‌ رام‌ها انجمن توسعه‌دهندگان XDA است.
توجه داشته باشید نصب کاستوم رام آسان و خالی از خطر نیست پس اگر در این کار وارد نیستید یا فکر می‌کنید از انجام دادن آن برنمی‌آید بهتر است از فرد دیگری کمک بخواهید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (229 نظر)

مهراس

۱۳۹۸/۴/۱۹
سلام منم همین مشکلو دارم الان دیدم تو لیست زده ولی هنوز نیمده ۲۰۱۵تولید شده کسیم نیست جواب بده

مهراس

۱۳۹۸/۴/۱۹
سلام گوشی من ۵xهستش الان دیدم زدید اندروید ۷میشه پس کی تچاندروید ۷میاد براش مردم هرجام میگم اندرویدشو ۷کنید نمیشه کسی اگه میتونه انجام بده تهران هستش بگه بیام انجام بده ههزینشم بگه ممنون میشم

امیر

۱۳۹۷/۱۰/۱۶
سلام توروخدا جواب بدین
آیا برای گلکسی a800i اندروید7منتشر میشه یا نه؟؟؟؟

رضا

۱۳۹۷/۸/۲۵
سلام میخواستم بدونم تاریخ به روز شدن گوشی های j5۲۰۱۵ کی هستش؟

مهران

۱۳۹۷/۸/۸
آیا گوشی گلکسی E7 قادربه دریافت اندروی 7 نوقا می باشد