خانهاخبار
یادداشت: رویای ساعت‌های لوکس، برای اپل به پایان رسید

یادداشت: رویای ساعت‌های لوکس، برای اپل به پایان رسید

دو سال پیش تیم کوک و جانی آیو با آب و تاب از اولین محصولات لوکس در تاریخ اپل صحبت کردند، یعنی اپل واچ ادیشن. ساعت‌های هوشمند ساخته شده از طلای ۱۸ عیار با قیمت‌های بسیار زیاد که از ۱۰ هزار دلار شروع می‌شد و تا ۱۷ هزار دلار هم پیش می‌رفت. امروز اما آنها در لفافه شکست را قبول کردند و با استراتژی جدیدی، اپل واچ ادیشن نسل ۲ را معرفی کردند. در ادامه با جی‌اس‌ام همراه باشید.
۱۳۹۵/۶/۱۹
image

اپل تلاشش را کرد؛ ولی شکست خورد.

بازار ساعت‌های لوکس و گران قیمت، جایی نیست که هر کسی در آن ساعت عرضه کند و هرکسی هم آن ساعت را خریداری کند. شرکت‌های مختلفی سعی کردند در این بازار وارد شوند. آن هم نه با ساعت‌هایی مثل اپل واچ که با ربات‌ها ساخته می‌شوند، بلکه با ساعت‌های دست ساز و همچنان این شرکت‌ها با تمام تلاششان باز هم شکست خوردند. اپل یکی از این شرکت‌ها بود که دو سال پیش نسخه «ادیشن» از اپل واچ را معرفی کرد. این نسخه بدنه‌ای از طلای ۱۸ عیار داشت و قیمت آن از ۱۰ هزار دلار شروع می‌شد و تا ۱۷ هزار دلار هم پیش می‌رفت. اپل واچ ادیشن نسل اول واقعا یک ساعت لوکس به حساب می‌آمد، چه از نظر قیمتی و چه از نظر ظاهر و کیفیت ساخت. اپل حتی برای محبوب شدن این نسخه از اپل واچ، تعدادی از آنها را به هنرمندان مشهور به رایگان تقدیم کرد تا به این ترتیب آنها نوعی تبلیغ برای اپل واچ ادیشن محسوب شوند.

اما امروز اپل واچ‌های ساخته شده از طلای ۱۸ عیار دیگر مرده به حساب می‌آیند. شما حتی هیچ رد و اثری از این ساعت‌های گران قیمت در سایت اپل نخواهید دید. در عوض، خانوده اپل واچ ادیشن با یک ساعت جدید جایگزین شده؛ نسل دوم اپل واچ با بدنه سرامیکی. این ساعت که زیبا و جذاب هم به نظر می‌رسد، قیمتی به مراتب کمتر از نسخه‌های طلایی قبلی دارد و با قیمت ۱۲۴۹ دلار برای نسخه ۳۸ میلی‌متری و ۱۲۹۹ دلار برای نسخه ۴۲ میلی‌متری عرضه می‌شود. تقریبا با پول ارزان قیمت‌ترین اپل واچ ساخته شده از طلای ۱۸ عیار می‌شود ۸ اپل واچ ادیشن جدید گرفت! با این محصول درواقع اپل به وضوح اعلام کرده که در بازار ساعت‌های لوکس جای مناسبی نمی‌تواند داشته باشد. علاوه براینها، راضی کردن خریداران ساعت‌های لوکس به خرید یک ساعت مربعی شکل نیز از سخت‌ترین کارهای دنیاست که اگر با ارزش‌ترین برند جهان هم باشید، از پس آن بر نمی‌آیید.

image

قطعا دلیلی وجود دارد که بزرگترین برند سازنده ساعت‌های لوکس، برای بیش از صد سال سال است که در این بازار سروری می‌کند. افرادی که چند ده هزار دلار برای ساعتی لوکس پرداخت می‌کنند، قطعا برایشان اهمیت ندارد ساعت لوکسی که خریدند به آنها قرار بعدی‌شان را یادآوری می‌کند! زیرا ساعت‌های لوکس بیش از اینکه ساعت باشند، نشانه و یا میراثی هستند برای قدردانی از زحماتی  که در راه ساخته شدن آن‌ها با «دست» کشیده شده و برای سالها ارزش خود و کارایی خود را حفظ می‌کنند. 

حالا اپل مسیر خود را بهتر شناخته و تمام تمرکز ساعت‌های هوشمندش را معطوف به فیتنس و ثبت فعالیت‌های ورزشی کرده است؛ زیرا در این بخش قطعا می‌تواند برای سالهای متمادی موفقیت خود را تکرار کند. همچنین در همین مسیر است که نوآوری و ویژگی‌های جدید تعریف شده و از آن استقبال می‌شود نه ساعت‌های لوکس گران قیمت. اپل حتی یک نسخه خاص از اپل واچ ۲ را با همکاری شرکت نایکی ساخته تا محصولی نه تنها جذاب بلکه ورزشی تولید کرده باشد. اپل واچ سری ۲ حتی تا ۵۰ متر ضدآب بوده و شنا کردن کاربر را هم ثبت می‌کند. چیپست جدید جی‌پی‌اس نیز در راستای ثبت فعالیت‌های ورزشی به نسل دوم اپل واچ اضافه شده است. همین ویژگی‌هایی که با تمرکز با سلامتی در اپل واچ قرار داده می‌شوند، می‌توانند کاربر را مجاب کنند که هر دوسال ساعت جدید اپل را خریداری کنند. اما مثلا کسانی که ساعت‌های برند لوکس Patek Philippe را خریداری می‌کنند، دیگر دو سال بعد به سراغ مدل‌های جدیدتر آن نمی‌روند چون شرکت Patek Philippe توانسته مقاومت مدل جدید ساعتش در برابر آب را ده متر بیشتر کند.

(البته اپل در اقدامی عجیب، میزان فروش اپل واچ در سال ۲۰۱۵ را با برندهای مختلف مقایسه کرد و همانطور که در تصویر می‌بینید اپل واچ بیشتر از Patek Philippe توانسته به فروش برود. منتشر کردن چنین آماری مثل ارائه آماری از مقایسه فروش خودروهای جنرال موتورز با استون مارتین است!)

image

حالا که شرکت اپل در بازار ساعت‌های لوکس طرد شده، بعید به نظر می‌رسد شرکت تکنولوژی دیگری به این زودی‌ها وارد این بازار شود. اگر با ارزش‌ترین و یکی از بزرگترین شرکت‌های فناوری دنیا یعنی اپل نمی‌تواند در این بازار در کنار شرکت‌های خصوصی سوییس برای حداقل چندسال رقابت کند، شرکت‌هایی مثل سامسونگ و لنوو حتی حاضر به فکر کردن برای ورود به این بازار نخواهند بود. 

در نهایت باید بگوییم شکست اپل در بازار ساعت‌های لوکس ممکن است برای این شرکت آنقدرها هم بد نباشد. حداقل حالا اپل می‌داند باید در چه بخشی، یعنی سلامتی و فیتنس، سرمایه گذاری کند. در نتیجه حتی دیگر لازم نیست به دنبال سلبرتی‌های مشهور جهت تبلیغ ساعت‌های لوکس خود برود و از آنها خواهش کند این محصولات را دست کنند، اتفاقی که فکر نمی‌کنم انجام دادن آن برای اپل ساده بوده باشد. اپل بار دیگر برگشته به دورانی که محصولاتی با نوآوری‌های جدید برای بازاری تولید کند که به آن نیاز دارد. 

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (11 نظر)

1245

۱۳۹۵/۷/۳
دقیقا همینه..واقعا مقایسه به جا و درستی بود.

modara1

۱۳۹۵/۶/۲۱
دلیلش اینه که خودت بی طرفانه نخوندی

مِهدی

۱۳۹۵/۶/۲۰
یه نفر که البته بی طرف هم باشه، این نقد رو بخونه میفهمه نویسنده با نیت جالبی این رو ننوشته، هر چقدر هم که درست باشه بعضی پاراگراف ها و البته تیتر اصلی کاملاً بچه گانه و یک طرفه و 100% غیر حرفه ای بوده.
متشکرم

modara1

۱۳۹۵/۶/۲۰
جالبترین بخش کامنتا اینه که یک سری از سهامداران اپل زحمت کشیدن اومدن اینجا برامونم فارسی هم کامنت گزاشتن (ممنونیم ازتون) اپل رولکسم کنار میزنه در جواب دوستان باید بگم ساعت فقط تاریخ و زمان رو نمیگه بلکه برندی مثه رولکس یه جورایی شناسنامه دومه شخصه

محسن

۱۳۹۵/۶/۲۰
شما اصلا مطلبو خوندی کامنت گزاشتی مجبور نیستی کامنت بزاری دوست عزیز تیتر هم درسته ساعت های طرح طلا اپل شکست خورد خودشون هم حذف کردن از سایت اما شما به عنوان سهامدار اپل قبول نداری اون مقام دومیه اپل هم منظور کمیت ساعت بوده
جالبترین بخش کامنت اینکه رولکسو میکشه پایین دوست عزیز ساعت فقط تاریخ و زمان رو نمیگه برندی مثه رولکس یه جورایی یک شناسنامست دومه