زیتل ۲


سرویس نقد و بررسی تخصصی
17 شهریور 1395 ساعت 19:21
8 نظر

 

واردات خودرهای بالای 2500 سی‌سی آزاد می‌شود یا نه؟

روز گذشته، دیوان عدالت اداری به برخی خودروهای بالای 2500 سی‌سی مجوز واردات داد که باعث ایجاد تفسیرهای متفاوتی از این مجوز جنجالی شده است.

داستان ممنوعیت چیست؟

اصل داستان به نیمه دوم سال 1391 برمی‌گردد؛ خروج ارز از کشور که به تهدیدی جدی برای دولت قبل تبدیل شده بود، سناریوی ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی را روی زبان دولتی‌ها انداخت تا اینکه نهایتا از اواسط پاییز 1391 این سناریو اجرایی شد و این خودروها در گروه 10 قرار گرفتند. اما طبق آمار گمرک بعد از این ممنوعیت، همچنان امکان ورود این خودروها به کشور وجود داشت. جدول زیر گویای این موضوع است.

 سال 89سال 90سال 91سال 92سال 93

تعداد واردات

خودروهای بالای 2500سی‌سی

23,76318,60416,2394,015133

مصوبه سال 91 شکاف‌های قانونی متعددی داشت از جمله اینکه برخی افراد خاص (ازجمله قهرمانان ورزشی، نخبگان و جانبازان) و همچنین برخی ساکنیان جزایر (باهدف تشویق و کمک به آن‌ها) همچنان مجوز واردات داشتند. به همین دلیل این مصوبه مجددا در اواخر تابستان 93 اصلاح شد و دولت عملا همه درهای ورودی کشور را به روی این خودروهای ممنوعه بست. این مصوبه تکمیلی دو نتیجه مهم داشت؛ اول اینکه خودروهای ممنوعه بعد از متروکه‌شدن دیگر امکان فروش مجدد ندارند و حتما باید مرجوعه شوند. دوم اینکه تبدیل خودروهای ممنوعه از پلاک منطقه آزاد به پلاک ملی دیگر امکان‌پذیر نبود.

چرا 2500 سی‌سی؟

از همان چندسال پیش کارشناسان شروع به انتقاد از این طرح کردند چون معیار حجم انجین، معیاری منطقی برای لوکس‌بودن یا نبودن خودروها نیست؛ درست مثل اتفاقی که برای ب‌ام‌و i8 رخ داد و بسیاری از آن سواستفاده کردند. جالب اینجاست که بعد از گذشت 4 سال از تصویب این طرح هنوز هم نمی‌دانیم که معیار 2500 سی سی را مسئولان وزارت صنعت از کجا و بر چه اساسی آورده‌اند. با این حال هنوز هم یک احتمال جالب برای ممنوعیت واردات این خودروها وجود دارد؛ 10 روز پس از مصوبه تکمیلی سال 93، آقای کرباسیان، رئیس کل گمرک ایران، در مصاحبه تلویزیونی خود گفته بود: 

پیش از این 63% خودروهای وارداتی، خودروهای بالای 2500 سی‌سی بودند که ارزش آن به‌طور متوسط در سال‌های قبل حدود 600 میلیون دلار بود در حالیکه این رقم امسال (سال 93) به هفت میلیون دلار هم نمی‌رسد.

برداشتی که از جمله فوق می‌توان داشت این است که عدد 2500 سی‌سی برای دولتی‌ها تنها بهانه‌ای بود تا به هر طریقی که می‌توانند جلوی واردات خودروها را بگیرند!

 سال 90سال 91سال 92سال 93سال 94

تعداد واردات

(هزار دستگاه)

4044.377.8102.651.5

ارزش واردات

(میلیون دلار)

8241084162121281232

ماجرای رای جنجالی دیوان

روز گذشته، 16 شهریورماه، رسانه‌ها تیتیر زدند که دیوان عدالت اداری با 57 رای، ممنوعیت واردات خودروهای 2500 سیسی را لغو کرد. با رای جدید دیوان، خیلی‌ها غافلگیر شدند از جمله دولتی‌ها. آنها سال گذشته پیشنهاد انجمن واردکنندگان خودرو برای تغییر معیار ممنوعیت را رد کردند؛ این انجمن پیشنهاد داده بود تا معیار ممنوعیت واردات، اول براساس قیمت و دوم براساس مصرف سوخت باشد که دولتی‌ها آن‌را نپذیرفتند.

اما این رای دیوان مبنی بر آزادبودن واردات خودروهای ممنوعه نیست. اگر یادتان باشد بعد از مصوبه سال 91 انبوهی از خودروهای ممنوعه در گمرکات کشور بی‌تکلیف شدند. برای رفع این مشکل، دولتی‌ها تبصره تازه‌ای زدند که بعدها درمیان مردم به اصطلاحا به قبض انبار معروف شد؛ خودروهای ممنوعه‌ای که در گمرک بودند و قبل از مصوبه 91 قبض انبار گرفته بودند با این تبصره جدید و در ازای پرداخت دوبرابری تعرفه آزاد شدند. اما این تبصره در مصوبه تکمیلی سال 93 لغو شد. از زمان مصوبه تکمیلی سال 93 دقیقا 137 خودروی ممنوعه در گمرکات کشور درحال خاک‌خوردن بودند و دولت نمی‌دانست که با آن‌ها چه کند. ولی حالا با رای جدید دیوان، امکان آزادشدن این خودروها فراهم شده است. آقای رضایی، رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو، در مورد این رای می‌گوید:

آندسته از واردکنندگانی که خودروهای خود را پیش از ابلاغ این مصوبه وارد کردند شکایاتی را برای ترخیص خودروها به دیوان مطرح کرده بودند که دیوان با بررسی این موضوع امکان ترخیص این خودروها را فراهم کرده است. رأی دیوان به هیچ عنوان به‌معنای لغو ممنوعیت واردات تمام خودروهای بالای 2500 سی‌سی نیست.

به همین دلیل ظاهرا رای جدید دیوان صرفا برای تعیین تکلیف خودروهایی است که در گمرک مانده‌اند.

خودروهای ممنوعه چگونه آزاد می‌شوند؟

باتوجه به تازه‌بودن این اتفاق هنوز خبر دقیقی در مورد چگونگی شرایط ورود خودروهای بالای 2500 سی سی در دسترس نیست. اما تا زمانیکه مصوبه تازه‌ای از دولت برای ترخیص ممنوعه‌ها اعلام نشود، ملاک ترخیص همان شرایط سال 91 است؛ یعنی پرداخت دو برابری تعرفه با این تفاوت که در آن سال تعرفه عادی 70% بود و ممنوعه‌ها باید 140% پرداخت می‌کردند ولی حالا تعرفه مصوب سال 95 معادل 55% است و ممنوعه‌ها شاید دوبرابرش را بپردازند. آقای دلیری، مدیرعامل سازمان اموال تملیکی، در این‌باره می‌گوید:

در حال حاضر 137 خودروی بالای 2500 سی‌سی متروکه وجود دارد که برنامه‌ریزی برای صادرات آن‌ها شروع شده بود که با مصوبه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری باید از طریق مزایده فروخته شود و اگر امکان مزایده نداشت در مذاکره با صاحبان آن‌ها فروخته می‌شود. صاحبان خودرو می‌توانند خودشان در برگزاری مزایده، خودروی خود را خریداری کنند اما اولویتی برای صاحبان کالا وجود ندارد و با بالاترین قیمت پیشنهادی فروخته خواهد شد.

اگر روزی واردات ممنوعه‌ها آزاد شود ...

بیایید تصوری خیالی کنیم! تصور کنیم اگر رای دیوان، برای همه خودروهای ممنوعه بود باید چشم به راه چه خودروهایی برای ورود به بازار کشورمان می‌شدیم. درمیان این خودروها، نام‌هایی هستند که شانس ورودشان بیشتر از بقیه است. این نام‌ها را در جدول زیر مشاهده می‌کنید. لیست بلندبالای این خودروها بصورت مفصل در کالایاب خودرو 35 (ویژه نامه شاسی‌بلند) و همچنین کالایاب خودرو 36 (ویژه نامه پسابرجام) منتشر شده است.

ردیفبرندمدلپیشرانهقیمت تقریبی پایه
1مرسدس بنزGLS450 20176 سیلندر - 3.0 لیتری67000 دلار
2مرسدس بنزGLE400 Coupe 20176 سیلندر - 3.5 لیتری66000 دلار
3مرسدس بنز 2017 GLE3506 سیلندر - 3.5 لیتری52000 دلار
4مرسدس بنزGLC300 20174 سیلندر - 2.0 لیتری39000 دلار
5مرسدس بنزS500 20178 سیلندر - 4.6 لیتری91000 دلار
6مرسدس بنزCLS 350 BlueEFFICIENCY 20176 سیلندر - 3.0 لیتری85000 دلار
7مرسدس بنزE400 20176 سیلندر - 3.0 لیتری65000 دلار
8مرسدس بنزSL350 20176 سیلندر - 3.0 لیتری105000 دلار
9ب‌ام‌وX6 xDrive35i 20166 سیلندر - 3.0 لیتری63000 دلار
10ب‌ام‌وX6 xDrive50i 20168 سیلندر - 4.4 لیتری76000 دلار
11ب‌ام‌وX5 xDrive35i 20166 سیلندر - 3.0 لیتری60000 دلار
12ب‌ام‌و740i 20166 سیلندر - 3.0 لیتری95000 دلار
13ب‌ام‌و640i 20166 سیلندر - 3.0 لیتری80000 دلار
14ب‌ام‌و535i 20166 سیلندر - 3.0 لیتری57000 دلار
15ب‌ام‌و340i 20166 سیلندر - 3.0 لیتری45000 دلار
16پورشهPanamera 20166 سیلندر - 3.6 لیتری78000 دلار
17پورشهCayenne S 20166 سیلندر - 3.6 لیتری76000 دلار
18پورشهMacan S 20166 سیلندر - 3.0 لیتری55000 دلار
19پورشه911Carrera 20166 سیلندر - 3.0 لیتری89000 دلار
20پورشهCayman 20166 سیلندر - 2.7 لیتری57000 دلار
21مزراتیGranTurismo Sport 20178 سیلندر - 4.7 لیتری132000 دلار
22مزراتیGranCabrio 20178 سیلندر - 4.7 لیتری145000 دلار
23مزراتیQuattroporte S 20176 سیلندر - 3.0 لیتری100000 دلار
24مزراتیGhibli 20176 سیلندر - 3.0 لیتری70000 دلار
25لکسسLX570 20168 سیلندر - 5.7 لیتری89000 دلار
26لکسسRX350 20166 سیلندر - 3.5 لیتری45000 دلار
27لکسسGS350 20166 سیلندر - 3.5 لیتری45000 دلار
28لکسسES350 20166 سیلندر - 3.5 لیتری39000 دلار
29میتسوبیشیPajero 20166 سیلندر - 3.0 لیتری30000 دلار
30نیسانMaxima 20166 سیلندر - 3.5 لیتری35000 دلار
31نیسانMurano 20166 سیلندر - 3.5 لیتری32000 دلار
32تویوتاLandcruiser 20166 سیلندر - 4.0 لیتری55000 دلار
34تویوتاPrado 5-door 20166 سیلندر - 4.0 لیتری40000 دلار
35تویوتاPrado 3-door 20164 سیلندر - 2.7 لیتری33000 دلار
36تویوتاFortuner 20166 سیلندر - 4.0 لیتری35000 دلار
37تویوتاFortuner 20164 سیلندر - 2.7 لیتری27000 دلار
38تویوتاAurion 20166 سیلندر - 3.5 لیتری30000 دلار
39سانگ یانگRexton 20166 سیلندر - 3.2 لیتری21000 دلار
40هیوندایEquus 20168 سیلندر - 5.0 لیتری61000 دلار
41هیوندایGenesis 20166 سیلندر - 3.8 لیتری39000 دلار
41هیوندایGenesis Coupe 20166 سیلندر - 3.8 لیتری38000 دلار
42کیاCadenza 20166 سیلندر - 3.3 لیتری33000 دلار
43هیوندایAzera 3.3GDI 20166 سیلندر - 3.3 لیتری34000 دلار
 

در کانال‌های اینستاگرام و تلگرام ما، خبرهایی هست که شما از آن بی‌خبرید!



نظرات کاربران

در حال بارگذاری